5. Fiskeri- og kystdepartementet - Kystforvaltning - Utdrag fra budsjettkapitler, samt komiteens merknader til disse
- 5.1 Sammendrag
- 5.2 Kap. 1062 Kystverket
- 5.2.1 Sammendrag
- 5.2.2 Komiteens merknader
- 5.2.2.1 Post 1 Driftsutgifter
- 5.2.2.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter
- 5.2.2.3 Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold
- 5.2.2.4 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
- 5.2.2.5 Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg
- 5.2.2.6 Post 70 Tilskudd Redningsselskapet
- 5.2.2.7 Post 72 Tilskudd til omstilling Secora
- 5.3 Kap. 4062 Kystverket
- 5.4 Kap. 1070 og 4070 Samfunnet Jan Mayen
Fra 1. juni 2007 fikk etaten ny samlet benevnelse. Kystdirektoratet ble tatt ut som eget navn, og erstattet med Kystverket hovedkontoret. Samtidig fikk distriktskontorene ny betegnelse ved at disse nå benevnes som regioner.
Kystforvaltning utgjør om lag 43 pst. av Fiskeri- og kystdepartementets totale budsjett. Departementets arbeid på området omfatter blant annet sjøsikkerhet, oljevernberedskap, navigasjonspolitikk, sjøtransport og havnepolitikk. Programkategori 16.60 Kystforvaltning omfatter drift, vedlikehold og investeringer for Kystverket og de elektroniske navigasjonssystemene som forvaltes av Fiskeri- og kystdepartementet. I programkategorien inngår også tilskudd til Redningsselskapet.
Budsjettforslaget for 2008 innebærer en nominell økning under programkategori 16.60 Kystforvaltning på om lag 208,5 mill. kroner eller 16,2 pst. i forhold til saldert budsjett 2007.
Kystverket har levert en statusrapport for oljevernmateriell i statlige depoter langs kysten, med en anbefalt utskiftingsplan fram til 2010. Som en oppfølging av denne rapporten fremmes det forslag om en økning på 25 mill. kroner til fornyelse av utstyr på de statlige depotene.
Det foreslås å øke bevilgningen til fiskerihavner og farleder med 105 mill. kroner til totalt 295,1 mill. kroner. Dette innebærer at Regjeringen legger til rette for en oppfølging av planrammen for fiskerihavner og farleder i Nasjonal transportplan 2006-2015.
Fiskeri- og kystdepartementets hovedprioritering under programkategori 16.60 er å legge til rette for at Norge kan ha en konkurransedyktig infrastruktur for sjøtransport med effektive havner og transportkorridorer, et høyt sjøsikkerhetsnivå og en god oljevernberedskap. Arbeidet med regelverksforenkling, brukerorientering og fornying av forvaltningen har høy prioritet.
Fiskeri- og kystdepartementet har fremmet forslag for FNs sjøfartsorganisasjon IMO om seilingsleder utenfor territorialfarvannet fra Vardø til Røst. Forslaget ble akseptert av IMO i desember 2006 og implementert i norsk rett fra 1. juli 2007.
Fiskeri- og kystdepartementet har ansvaret for å koordinere den sivile navigasjonspolitikken i Norge, og leder departementsgruppen for navigasjonsspørsmål. Det arbeides aktivt med å videreutvikle den sivile navigasjonspolitikken.
I tillegg til en bred gjennomgang av alle gebyrer og avgifter innen sjøtransport, arbeides det med en intern gjennomgang av Kystverkets gebyrer. Det legges opp til at denne gjennomgangen ferdigstilles innen utløpet av 2007.
I 2001 ble det ferdigstilt et forprosjekt for en skipstunnel gjennom Stad, og en konsekvensutredning ble sendt på høring. Kostnadsoverslaget for utbygging er indeksjustert til 1,14 mrd. kroner i 2005-priser. Anslag for vedlikeholdskostnader er oppjustert, slik at samlet anslag for driftsutgifter er økt fra 2,5 mill. kroner til 5,0 mill. kroner (2005-priser). I ettertid har det blitt reist nye spørsmål tilknyttet prosjektet, bl.a. fra prosjektgruppen med fylkesordførerne i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane i spissen. Regjeringen har derfor besluttet å igangsette nye utredninger. På denne bakgrunn har Fiskeri- og kystdepartementet gitt Kystverket i oppdrag å foreta en ny utredning om Stad skipstunnel, med hensyn til tunnelens størrelse og nytteverdi. Regjeringen vil tidligst kunne orientere Stortinget om prosjektet i 2009.
Hovedprioriteringer for Kystverket i 2008 er å:
– videreutvikle meldingssystemet SafeSeaNet til en felles portal for skipsfartens innrapportering til havner og offentlige etater ved anløp i norsk farvann
– gjennomføre effektiviseringstiltak i lostjenesten
– utvikle og vedlikeholde navigasjonsinnretningene slik at sjøtransporten kan foregå uten hindringer og uønskede hendelser
– levere tjenester til skipsfarten for å sikre trygg ferdsel
– utvide overvåkingen av skipstrafikken til å gjelde hele norskekysten, og med spesiell oppmerksomhet viet fartøy med farlig og forurensende last
– etablere og vedlikeholde utstyr for bekjempelse av oljeforurensning
– følge opp offentlige og private trafikkhavner når det gjelder krav og kriterier i Nasjonal transportplan
– legge til rette for intermodale og multimodaleløsninger gjennom samarbeid med andre transportetater, lokale myndigheter og private aktører
– bidra til å balansere interessene til ulike brukergrupper av kystsonen
– bidra til at fiskerihavnene inngår som nyttig infrastruktur for fiskerinæringen i samarbeid med lokale/regionale myndigheter og brukere
– avvikle ikke næringsaktive fiskerihavner
– administrativ effektivisering.
For kapittel og poster som ikke er nevnt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget for Kystforvaltning.
(i mill. kroner) | ||
Kap. | Saldert budsjett 2007 | St.prp. nr. 1 (2007-2008) |
1062 | 1 257,72 | 1 464,99 |
Kap. 1062 Kystverket foreslås totalt bevilget med 1 469,99 mill. kroner i 2008.
Post 1 Driftsutgifter foreslås bevilget med 979,94 mill. kroner i 2008. Dette innebærer en realøkning på 25 mill. kroner knyttet til styrking av oljevernberedskapen.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås bevilget med 3,9 mill. kroner. Posten dekker utgifter til aksjoner for bekjempelse av akutt forurensing. Det fremmes videre eget forslag til romertallsvedtak om at Fiskeri- og kystdepartementet gis fullmakt til å utgiftsføre inntil 15 mill. kroner utover bevilgningen dersom det er nødvendig for å iverksette tiltak uten opphold og før Kongen kan gi sitt samtykke.
Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold foreslås bevilget med 341,25 mill. kroner i 2008. Dette innebærer en realøkning på 105 mill. kroner knyttet til økte statlige investeringer i fiskerihavner og farleder.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold foreslås bevilget med 45,8 mill. kroner i 2008.
Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg foreslås bevilget med 30,1 mill. kroner i 2008. Det fremmes også forslag om en tilsagnsfullmakt på 20 mill. kroner knyttet til posten, jf. eget forslag til romertallsvedtak. Posten omfatter tilskudd til fiskerihavneanlegg, og går til delfinansiering av kommunale fiskerihavneanlegg etter søknad.
Post 70 Tilskudd til Redningsselskapet foreslås bevilget med 40 mill. kroner i 2008.
Post 72 Tilskudd til omstilling Secora bevilget med 24,0 mill. kroner 2008. Bevilgningen på posten skal dekke tilskudd til omstillingskostnader for Secora AS, tidligere Kystverket produksjon. Bevilgningen i 2008 skal dekke resterende tilskudd til omstillingstiltak.
Komiteen viser til at bevilgningene på post 1 Driftsutgifter består av drift av navigasjonsinstallasjoner, losing, trafikkovervåking og kontroll, transportplanlegging, kystforvaltning, drift og utvikling av statens beredskap mot akutt forurensing, samt Kystverkets administrasjon. Komiteen vil vise til at ett av Kystverkets viktige satsingsområder er å sikre en god beredskap langs kysten.
Komiteen vil peke på at det er viktig at Kystverket har høyt fokus på arbeidet for å videreutvikle den statlige beredskapen, for å redusere risikoen for miljøskade på grunn av oljeutslipp og andre stoffer fra skip og vrak.
Komiteen vil peke på at forslaget nå om å øke bevilgningene til oljevernberedskapen med 25 mill. kroner er et skritt i riktig retning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til sine partiers alternative statsbudsjetter der det foreslås å øke bevilgningene til oljevernberedskap med ytterligere 25 mill. kroner utover de rødgrønnes opplegg.
Komiteen viser til at økt virksomhet i nordområdene både på norsk og russisk side gir nye utfordringer innenfor sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Fiskeri- og kystdepartementet har igangsatt tiltak og vurderer ytterligere tiltak for å styrke sjøsikkerheten og beredskapen i den nordlige landsdelen.
Flertallet har merket seg at det er etablert en god dialog med russiske myndigheter om dette.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker viktigheten av at Fiskeri- og kystdepartementet legger stor vekt på deltakelse i internasjonalt arbeid innen utvikling av elektroniske navigasjonshjelpemidler, og at det blir deltatt aktivt i det internasjonale arbeidet med utvikling av en overordnet strategi for e-navigasjon.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det er foreslått bevilget 979,94 mill. kroner på post 1 for 2008, og at dette innebærer en realøkning på 25 mill. kroner knyttet til styrking av oljevernberedskapen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til det arbeidet EU gjør for å utnytte sjøtransporten bedre. Flertallet viser blant annet til "Motorways of the seas" og Marco Polo II-programmet. Flertallet peker på viktigheten av at Norge deltar aktivt i det internasjonale arbeidet for å få mer gods over på skip, sikring av seilingsruter osv.
Flertallet viser til at Kystverket har levert en statusrapport for oljevernmateriell i statlige depoter langs kysten, med en anbefalt utskiftningsplan fram til 2010.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at Regjeringen følger opp dette i budsjettforslaget for 2008 med en foreslått økning på 25 mill. kroner til fornyelse av utstyr i de statlige depotene. Dette flertallet støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til MS "Server"s havari nær Hellesøy fyr ved Fedje i Hordaland 12. januar 2007 og tilhørende oppryddingsaksjon der det gjennom egen sak i Stortinget tidligere er gitt ekstrabevilging på 255 mill. kroner. Disse medlemmer har merket seg at den gjennomførte oppryddingsaksjonen etter fartøyets havari, har fremvist behov for å tydeliggjøre de administrative rutinene som ligger til grunn for en statlig oljevernaksjon, herunder revurdering av fullmakter og rapporteringsrutiner. Disse medlemmer viser til svar på hhv. skriftlig spørsmål nr. 73 og 111 (2007-2008), og legger til grunn at ekstern evaluering gjennomføres av Server-aksjonen, og at Stortinget orienteres om resultatet på egnet måte.
Disse medlemmer viser til WWFs sitt arbeid med å lære opp frivillige mannskaper innen oljevernberedskap i strandsonene, gjennom prosjektet "Ren Kyst". Disse medlemmer viser til oljekatastrofene ved forlisene av "Exxon Valdez", "Prestige" og "Server", hvor det viste seg at antallet kvalifiserte mannskaper i en tidlig fase var meget viktig for kvaliteten og effektiviteten på oppryddingsarbeidet. Disse medlemmer mener at det private initiativet er svært viktig, også innenfor oljevernberedskapen, og at mannskapene som får opplæring vil være et verdifullt bidrag i arbeidet for å begrense skadene på dyre- og plantelivet langs kysten ved et oljeutslipp.
Disse medlemmer vil spesielt peke på den viktige innsatsen WWF gjorde i forbindelse med opprydningen i oljesølet etter "Server"-ulykken på Fedje. Disse medlemmer vil derfor peke på at WWF nå har måttet redusere sitt arbeid med opplæring av mannskaper innen oljevernberedskap i strandsonen på bakgrunn av avslag på sin søknad om 500 000 kroner til prosjektet "Ren kyst" fra Fiskeri- og kystdepartementet. Dette innebærer at vi får en langt dårligere beredskap langs kysten.
Disse medlemmer har merket seg departementets svar i brev av 23. oktober 2007 om oljevernutstyr og fartøy, og som igjen fremviser et stort behov for utskifting og oppgradering. Disse medlemmer peker på at oljevernberedskap må ses i nær sammenheng med forebyggende sjøtrygghet; derfor er det viktig at nødvendig og riktig utstyr er på plass.
Disse medlemmer er bekymret over Regjeringens satsing på oljevernberedskap. Disse medlemmer legger vekt på føre-var-prinsippet i miljøpolitikken. Hovedinnsatsen må derfor legges inn på å forebygge forurensing. Vi må også ha et apparat med kort responstid og moderne utstyr for å bekjempe akutt forurensing, dersom uhellet først er ute.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre har merket seg uttalelsen i budsjettforslaget fra Regjeringen på side 167 der det heter at "Beredskapen til Kystverket er dimensjonert i høve til miljørisiko for skipsuhell".
Det store behovet for utskifting og oppgradering av oljevernutstyr gir etter disse medlemmers syn dessverre grunn til å tro at denne dimensjoneringen ikke er tilstrekkelig.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett legge frem plan med tilhørende finansiering for nødvendig oppgradering og fornyelse av Kystverkets depotutstyr til oljevernberedskap, samt Kystverkets egne fartøyer."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår videre:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle offentlige aksjoner i offentlig regi knyttet til ulykker og utslipp, rutinemessig som en del av et fast evalueringsopplegg, også revideres av Riksrevisjonen."
Disse medlemmer har merket seg at terrorberedskap i havner er omtalt.
Disse medlemmer viser til inneværende års budsjett der Kystverkets arbeid med terrorsikring av terminaler for utenriksfart skal dekkes av brukerne gjennom avgift. Regjeringen innførte i 2007 et årsgebyr for havnesikkerhet på 25 000 kroner pr. havn som omfattes av regelverket for terrorsikring. Disse medlemmer vil peke på at flere av havnene i Norge synes å oppfatte dette som en økonomisk motivert statlig ansvarsfraskrivelse. Dette fordi terrorsikkerhet et statlig ansvar, og at det derfor er underlig at staten sender hele regningen for etableringen av terrorsikre havner og kontrollordningen over på brukerne. Disse medlemmer påpeker at i tillegg til flere andre statlige gebyrer er dette forhold som bidrar til å hindre like konkurranseforhold mellom de ulike transportformene i samferdselssektoren. Disse medlemmer mener en slik utvikling er meget uheldig, og stikk i strid med uttalt nasjonal strategi om å øke godstransport med skip. Disse medlemmer viser også til at en nødvendig modernisering av havneloven fortsatt ikke er fremlagt til behandling.
Disse medlemmer legger derfor frem følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem egen handlingsplan for økt bruk av sjøtransport. Planen må omhandle lovverk og avgifter."
Komiteens medlem fra Venstre er bekymret over Regjeringens manglende vilje til å satse på og forebygge miljøskade. Dette medlem vil vise til Venstres alternative statsbudsjett hvor Venstre derfor foreslår en kraftig opptrapping innen oljevernberedskapen over Kystverkets budsjett med totalt 100 mill. kroner, hvorav 30 mill. kroner går til tømming av skipsvrak som lekker tungolje over post 21, og hvorav 70 mill. kroner går til økt beredskap, økt slepebåtkapasitet og større utstyrsanskaffelser over post 1 og post 45.
Dette medlem vil vise til at Kystverket i fjor utarbeidet en rapport som tok for seg undersøkte vrak langs kysten. Kystverket anbefaler nye undersøkelser og tømming av olje fra i alt fem vrak. Tømming av vrakene vil etter Kystverkets vurdering til dels fjerne faren for oljeforurensning av betydning i nærområder til vrakene.
Dette medlem vil på denne bakgrunn foreslå å øke bevilgningene utover Regjeringens forslag med 30 mill. kroner til å igangsette arbeidet med tømming av følgende skipsvrak for olje:
– Welheim, utenfor Florø
– Nordvard, i Mossesundet
– Neuenfels, utenfor Narvik
– Erich Giese, utenfor Narvik
– Boardale, utenfor Bø i Vesterålen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre forventer at Regjeringen tidlig i 2008 fremmer sak for Stortinget om heving av U-864. Disse medlemmer er meget bekymret for at arbeidet med å sikre det kvikksølvfylte vraket av ubåten U-864 på havbunnen utenfor Fedje og sedimentene rundt, strekker ut i tid. Disse medlemmer understreker at miljøtrusselen og hensynet til å opprettholde tilliten og omdømmet til norsk sjømat, tilsier at arbeidet må få en meget tett oppfølging. Disse medlemmer bemerker at de nødvendige kostnader knyttet til opprydding må dekkes utenom ordinære bevilgninger, om nødvendig med forskuttering, i påvente av eventuelt behov for ekstrabevilgninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til det pågående arbeid med ubåten U-864 som ligger i havet vest for Fedje i Hordaland, og til Innst. S. nr. 193 (2006-2007), jf. Dokument nr. 8:33 (2006-2007) om fjerning av kvikksølv i vrak etter ubåt U-864.
Disse medlemmer forutsetter at Stortinget løpende informeres om arbeidet med saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2006 (ref. Dokument nr. 1 (2007-2008) i år foreligger før budsjett for 2008 er behandlet og vedtatt. Rapporten får egen behandling. Disse medlemmer vil likevel peke på at Riksrevisjonen har et revisjonsbrev med merknad til Kystverket vedrørende anskaffelser gjort i strid med regelverket. Disse medlemmer forutsetter at departementet på nødvendig måte sikrer at regelverket for offentlige anskaffelser følges.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg forslaget til et nasjonalt etatsmuseum for Kystverket organisert etter nettverksmodellen. Flertallet synes det er viktig og støtter dette.
Flertallet har merket seg at fyrmuseumsnettverket har pekt på at det er behov for et nytt museumsbygg for fyrmuseet i Dalsfjord i Møre og Romsdal.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at departementet bør sette av midler til dette i budsjettet for 2009. Det er viktig at vår viktige kysthistore og kultur blir tatt vare på og videreformidlet til nye generasjoner.
Komiteen understreker viktigheten av å kunne gjennomføre bekjempelse av akutt forurensing og at det gis mulighet til raskt å kunne stille midler eller gi garantier.
Komiteen viser til Regjeringens forslag om å bevilge 3,9 mill. kroner til å dekke utgifter til aksjoner for å bekjempe akutt forurensing. Komiteen viser videre til at Fiskeri- og kystdepartementet får fullmakt til å kunne utgiftsføres inntil 15 mill. kroner ut over bevilgningen for å bekjempe akutt forurensing.
Komiteen slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteen understreker at Kyst-Norge er viktig for verdiskapingen i landet. Sjøtransport, havner, sjøsikkerhet og oljevernberedskap er sentrale elementer i den samla transportpolitikken.
Komiteen understreker betydningen av å få mer gods over på båt, og at havnene må tilfredsstille næringslivets behov med god tilgang til omlastning mellom båt, jernbane og lastebil.
Komiteen støtter Regjeringens ønske om å legge til rette for sikker transport langs kysten, med bedre merking og vedlikehold av farleder, samt utvikling av moderne navigasjonssystemer og fastsatte seilingsleder utenfor kysten.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det fremmes forslag om å bevilge 341,25 mill. kroner på post 30 i 2008.
Flertallet er meget fornøyd med at dette innebærer en realøkning på 105 mill. kroner knyttet til økte statlige investeringer i fiskerihavner og farleder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil hevde at det er et potensial for effektivisering i Kystverket. Disse medlemmer mener at effektiviseringspotensialet er høyere enn det man har fått ut så langt.
Disse medlemmer vil også peke på at man i større utstrekning bør bruke konkurranse som virkemiddel når oppdrag skal utføres og at dette vil medføre besparelser. I utgangspunktet skulle det derfor her ligget større ressurser til nyanlegg og større vedlikehold til budsjettet for 2008. Disse medlemmer vil videre peke på at på kort sikt er det et utbedringsbehov av farleder på 300-400 mill. kroner.
Disse medlemmer ønsker derfor å sikre en raskere utbedring enn Regjeringen foreslår, og legger til grunn at økt bruk av konkurranse sammen med økte bevilgninger vil frigjøre vesentlige midler slik at utbedring av farleder med disse ressurser dermed kan framskyndes.
Komiteen peker på at et godt utbygd og effektiv transportnett er av vesentlig betydning for næringslivets konkurranseevne, verdiskaping og sysselsetting. Komiteen understreker betydningen av at havnene utvikles til hensiktsmessige knutepunkt i transportkorridorene som binder sammen ulike deler av landet, og som kobler det innenlandske og internasjonale transportnettet sammen.
Komiteen vil understreke betydningen av gode fiskerihavner. Dette har stor betydning for den nasjonale verdiskapingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, peker på at det er viktig at opprustningen av fiskerihavner forsetter slik som Regjeringen legger opp til i budsjettforslaget for 2008.
Flertalletvil understreke at kysten og særlig de fiskeriavhengige kommunene er avhengige av gode havneforhold, for eksempel Gryllefjord havn i Troms, Gjerdsvika i Sande i Møre og Romsdal og Stamsund i Nordland.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre etterlyser en sterkere satsing på fiskerihavner. Fiskerihavnene spiller en viktig rolle for verdiskapingen langs kysten.
Disse medlemmer er opptatt av det store behovet for oppgradering av fiskerihavnene, som større og mer dyptgående fartøy har medført. Disse medlemmer viser til Kystverkets langtidsplan og egne prioriteringer i budsjettet for 2007. Disse medlemmer mener at Stortinget bør få til behandling en mer konkret handlingsplan for fiskerihavnene i Norge, og som bør inneholde en særskilt prioritering av viktige prosjekt som for eksempel Gryllefjord havn i Troms, Stamsund havn i Nordland og Gjerdsvika i Sande i Møre og Romsdal.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil påpeke viktigheten av å starte utbyggingen av fiskerihavnen i Gryllefjord. Denne havnen har stor betydning for fiskenæringen i Midt-Troms, og det er derfor svært viktig at arbeidet med utbyggingen av denne fiskerihavnen gjennomføres. Disse medlemmer legger derfor til grunn at utbedringen av havnen starter snarest mulig.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det i St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Fiskeri- og kystdepartementet varsles at Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om bevilgning til utbedring av Stamsund havn, dersom trålselskapet som leverer råstoff til fiskeindustrien, beslutter å investere i nye og større trålere enn i dag og dette forverrer adkomsten til fiskeindustrianlegget. Flertallet mener dette gir grunnlag for å fullføre planleggingen av tiltaket og god framdrift i saken.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at Stamsund fiskerihavn nå har et akutt behov for utbedring av innseilingen til havna, og at det er nødvendig med utvidelse av seilingsinnløpet og utdyping i havneområdet. Disse medlemmer er kjent med at utbyggingen i Stamsund først har prioritet i planverket i 2012-2013. Disse medlemmer er videre kjent med at Vestvågøy kommune i samarbeid med bedriftene i havna tidligere har tatt opp spørsmålet om å få anledning til å forskuttere fiskerihavneprosjektet mot å få pengene tilbakebetalt på det tidspunkt hvor prosjektet har prioritet. Vestvågøy kommune og samarbeidspartnerne har selv sagt seg villige til å betale rentekostnadene.
Disse medlemmer er kjent med at en større tråler allerede er innkjøpt og at rederiet planlegger utskifting av minst ett fartøy til. Disse medlemmer forventer nå at det framforhandles en forskutteringsavtale med Vestvågøy kommune slik at havneutbedringen i Stamsund kan ta til så snart som mulig.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Kystverket årsplan for 2008 i forbindelse med utbedring av farleder. Flertallet støtter de forslag som framkommer her.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser videre til at man i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 vedtok å flytte utbyggingen av Brevikstrømmen til 2008. Disse medlemmer viser til at det i 2007 ble bevilget 5 mill. kroner, noe disse medlemmer pekte på at var alt for lite. Disse medlemmer er derfor tilfreds med at Regjeringen for 2008 har foreslått å bevilge 47 mill. kroner til utbedringen av Brevikstrømmen. Disse medlemmer vil likevel peke på at det fortsatt vil mangle ca. 52,5 mill. kroner for å ferdigstille utrettingen av Brevikstrømmen. Disse medlemmer forutsetter derfor at disse midlene kommer på plass senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2009, slik at prosjektet kan ferdigstilles i løpet av samme år.
Disse medlemmer ønsker også at man bygger ut innseilingen til Ulvan som lå inne i Kystverkets handlingsprogram for 2006, men som i Regjeringens forslag ble tatt ut i 2006. Disse medlemmer legger derfor med vising til sitt alternative budsjett til grunn at denne utbyggingen gjøres i 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser igjen til at konsekvensutredning og kostnadsberegning for alternativ seilingsled til Bergen indre havn foreligger med et kostnadsanslag på 180 mill. kroner, men at prosjektet fortsatt ikke er prioritert av Kystverket.
Disse medlemmer viser til at en slik alternativ seilingsled var en forutsetning for bygging av Askøybrua. Brua er for lengst bygget og er ferdig nedbetalt i 2006. Trafikantene har betalt 1,2 mrd. kroner i bompenger gjennom 22 år; hvorav 8 år med forhåndsinnkreving. Disse medlemmer merker seg at denne Regjeringen ikke gjør noe forsøk på å oppfylle Stortingets forutsetninger om bygging av alternativ seilingsled til Bergen havn uten havnebegrensing. Eksisterende høydebegrensing fremstår som et stadig økende problem for Bergen havn som til nå har hatt en viktig posisjon som en av Europas fremste cruisehavner og som en viktig innfallsport til cruisetrafikken langs norskekysten. Disse medlemmer mener det er viktig at prosjektet nå blir realisert og ved statlig initiativ.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bygging av alternativ seilingsled til Bergen indre havn i Revidert nasjonalbudsjett 2008."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er kjent med utredningsarbeidet om Stad skipstunnel, og venter at Regjeringen legger fram saken for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker at departementet jobber videre med å utrede Stad skipstunnel som OPS-prosjekt.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede prosjektet Stad skipstunnel, eventuelt som OPS-prosjekt, og innarbeide saken i Nasjonal transportplan."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til partiets alternative forslag til statsbudsjett hvor post 45 ønskes økt med 20 mill. kroner, øremerket oppgradering av trafikksentralen på Fedje som første ledd i en to-årig plan for full oppgradering av sentralens utstyr.
Disse medlemmer viser også til Fremskrittspartiets alternative forslag til budsjett der bevilgning til kjøp av nytt oljevernutstyr er styrket.
Disse medlemmer viser til at både lostjeneste og trafikksentraler skal være selvfinansierende. Disse medlemmer peker på at begge tjenester skal bidra til høy sikkerhet, god fremkommelighet og beskyttelse av det marine miljøet mot forurensing.
Begge tjenestene har behov for oppgradering, fornyelse og modernisering av sitt utstyr for å utføre oppgaven på en best mulig måte. Disse medlemmer har merket seg at trafikksentralene alene har et behov for utstyrsfornyelse/oppgradering på over 200 mill. kroner i næreste 10-årsperiode.
Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen sørger for nødvendige bevilgninger til oppgradering, fornyelse og modernisering av utstyr til lostjeneste og trafikksentraler som kan sikre at slike tiltak blir gjennomført uten at dette medfører sterk økning i gebyrer.
Komiteen framhever betydningen av gode fiskerhavner og støtter forslaget til bevilgning for 2008 med 30,1 mill. kroner. Komiteen gir videre sin tilslutning til en tilsagnsfullmakt på 20 mill. kroner knyttet til posten, jf. eget forslag til romertallsvedtak.
Komiteen viser til at Redningsselskapet (NSSR) utfører viktig sjøsikkerhetsarbeid og er en avgjørende ressurs i sjøredningsarbeid langs norskekysten. Komiteen er positiv til at det gis statlig tilskudd til NSSR.
Komiteen viser til omstillingsprosessen NSSR har igangsatt på bakgrunn av tidligere organisasjonsmessige utfordringer, og er tilfreds med at Fiskeri- og kystdepartementet har tatt initiativ til en dialog med NSSR knyttet til selskapets rolle i det totale sjøsikkerhetsarbeidet.
Komiteen viser til at redningstjenesten i Norge er organisert som et samvirke mellom offentlige etater, private og frivillige organisasjoner. Komiteen vil peke på at NSSR, som en landsdekkende humanitær frivillig organisasjon, motiverer til å gjøre en uunnværlig innsats for sikkerheten til sjøs.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er tilfreds med NSSRs arbeid for å styrke grunnlaget som operativ aktør ytterligere, i tillegg til å videreutvikle forbundet som en generell ressurs innen norsk redningstjeneste.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at Fiskeri- og kystdepartementet i budsjettforslaget for 2008 gir uttrykk for at:
"Med sine fartøyer og mannskap langs hele kysten er NSSR en avgjørende redningsressurs. FKD har tatt initiativ til en dialog med NSSR knyttet til selskapets rolle i det totale sjøsikkerhetsarbeidet. Dette arbeidet vil fortsette inn i 2008."
Disse medlemmer legger til grunn at denne dialogen også har som et snarlig resultat at det årlige økonomiske tilskuddet til NSSR økes for å gi organisasjonen et sikrere grunnlag for videreført drift innenfor sjøsikkerhetsarbeidet. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, hvor tilskuddet til NSSR er økt med 10 mill. kroner.
Komiteen viser til omstillingen av Secora AS og understreker at bevilgningen for 2008 skal dekke de resterende tiltakene i omstillingen.
Komiteen har ellers ingen merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.
(i mill. kroner) | ||
Kap. | Saldert budsjett 2007 | St.prp. nr. 1 (2007-2008) |
4062 | 569,985 | 631,798 |
Post 1 Gebyrinntekter losberedskapsgebyr, losgebyr, sikkerhetsgebyr og kystgebyr. Det fremmes forslag om at inntektskravet settes til 623,02 mill. kroner i 2008.
Post 2 Andre inntekter omfatter refusjoner og inntekter fra eksterne, samt inntekter knyttet til statens beredskap mot akutt forurensning. Det fremmes forslag om å bevilge 8,778 mill. kroner på posten i 2008.
Komiteen viser til at post 1 omfatter inntekter fra losberedskapsgebyr, sikkerhetsgebyr og kystgebyr. Komiteen peker på at losvirksomheten er 100 pst. gebyrfinansiert og at sikkerhetsgebyrene finansierer driftskostnadene for trafikksentralenes trafikkovervåkning og kontroll. Komiteen vil derfor peke på at det er nødvendig å holde disse kostnadene på et lavest mulig nivå.
(i mill. kroner) | ||
Kap. | Saldert budsjett 2007 | St.prp. nr. 1 (2007-2008) |
1070 | 28,2 | 29,45 |
4070 | 3,605 | 4,26 |
Kap. 1070 post 1 Driftsutgifter dekker kostnadene til drift av fellesfunksjonene på Jan Mayen og drift av de fire norske Loran-C-stasjonene. Det fremmes forslag om å bevilge 29,45 mill. kroner på posten i 2008.
Kap. 4070 post 7 Refusjoner omfatter refusjoner fra Det norske meteorologiske institutt og Telenor for deler av felleskostnadene knyttet til Samfunnet Jan Mayen. Det fremmes forslag om å bevilge 3,76 mill. kroner på posten i 2008.
Komiteen har merket seg at Fiskeri- og kystdepartementet og Forsvarsdepartementet har inngått en avtale om drift av Samfunnet Jan Mayen som omfatter all infrastruktur på øya og det personell som driver denne. Samfunnet yter i dag tjenester til Loran-C, Det norske meteorologiske institutt, Telenors kystradio og eventuelle andre som har virksomhet på øya.
Komiteen har videre merket seg at det er avdekket et behov for vedlikehold og oppjustering både av bygningsmassen på Jan Mayen og Loran-C-stasjonene på fastlandet, og at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om denne saken på egnet måte.
Komiteen har ellers ingen merknader og slutter seg til forslagene til bevilgning under kap. 1070 og 4070.