Komiteen viser til at ved vedtak
i Stortinget 27. november 2007 er netto rammebeløp
for rammeområde 17 fastsatt til kroner 24 664 621 000,
jf. Budsjett-innst. S. I (2007-2008). Rammen er meddelt komiteen
i brev fra Stortingets presidentskap datert 27. november
2007.
Komiteen viser videre til at
etter Stortingets forretningsorden § 19 kan det
i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak som avviker
fra de rammene Stortinget har vedtatt.
Komiteen viser til at etterfølgende
tabell gir en oversikt over budsjettforslaget fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet innenfor vedtatt ramme, jf. Budsjett-innst.
S. I (2007-2008), og videre primærbudsjettene til Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slik de framkommer
i finansinnstillingen. Bare poster med avvik. Endring i forhold
til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 5 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
| | | | | | | | |
Utgifter rammeområde 17 (i hele tusen
kroner) |
1062 | | Kystverket | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 979 940 | 979 940 (0) | 944 940 (-35
000) | 979 940 (0) | 979 940 (0) | 1 019 940 (+40 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 3 900 | 3 900 (0) | 3 900 (0) | 3 900 (0) | 3 900 (0) | 33 900 (+30
000) |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold | 341 250 | 341 250 (0) | 366 250 (+25
000) | 366 250 (+25
000) | 341 250 (0) | 341 250 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 45 800 | 45 800 (0) | 65 800 (+20
000) | 45 800 (0) | 45 800 (0) | 75 800 (+30
000) |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet | 40 000 | 40 000 (0) | 50 000 (+10
000) | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 40 000 (0) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 107 600 | 107 600 (0) | 96 840 (-10
760) | 107 600 (0) | 107 600 (0) | 107 600 (0) |
| 70 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 20 400 | 20 400 (0) | 0 (-20
400) | 20 400 (0) | 20 400 (0) | 20 400 (0) |
| 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | 21 000 | 21 000 (0) | 24 000 (+3
000) | 21 000 (0) | 21 000 (0) | 21 000 (0) |
1301 | | Forskning
og utvikling mv. | | | | | | |
| 21 | Utredninger vedrørende miljø,
trafikksikkerhet mv. | 17 300 | 17 300 (0) | 16 600 (-700) | 17 300 (0) | 17 300 (0) | 17 300 (0) |
| 50 | Samferdselsforskning | 152 600 | 152 600 (0) | 146 300 (-6
300) | 152 600 (0) | 152 600 (0) | 152 600 (0) |
| 70 | Tilskudd utvikling av miljøvennlig
drivstoff | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 20 000 (+20
000) |
1313 | | Luftfartstilsynet | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 149 200 | 149 200 (0) | 149 200 (0) | 144 200 (-5
000) | 149 200 (0) | 149 200 (0) |
1314 | | Statens
havarikommisjon for transport | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 47 000 | 47 000 (0) | 47 000 (0) | 39 000 (-8
000) | 47 000 (0) | 47 000 (0) |
1320 | | Statens
vegvesen | | | | | | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 7 061 500 | 7 061 500 (0) | 7 911 500 (+850 000) | 7 061 500 (0) | 6 931 500 (-130 000) | 7 061 500 (0) |
| 24 | Grusveipakke | 0 | 0 (0) | 150 000 (+150
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 5 785 300 | 5 785 300 (0) | 6 325 300 (+540 000) | 6 098 300 (+313 000) | 5 765 300 (-20 000) | 5 885 300 (+100 000) |
| 31 | Rassikring | 329 000 | 329 000 (0) | 479 000 (+150
000) | 329 000 (0) | 404 000 (+75
000) | 379 000 (+50
000) |
| 32 | Tunnelsikkerhet | 0 | 0 (0) | 45 000 (+45
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 1 547 400 | 1 547 400 (0) | 1 680 400 (+133 000) | 1 547 400 (0) | 1 597 400 (+50 000) | 1 547 400 (0) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | | | | | | |
| 41 | (NY POST) Styrking av kollektivtrafikk | 0 | 0 (0) | 150 000 (+150
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 42 | (Jernbaneinvesteringer
fra infrastrukturfond) | 0 | 0 (0) | 600 000 (+600
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 43 | (NY POST) Riksveiinvesteringer
fra infrastrukturfond | 0 | 0 (0) | 1 680 000 (+1 680 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 233 800 | 233 800 (0) | 120 800 (-113
000) | 253 800 (+20
000) | 293 800 (+60
000) | 393 800 (+160
000) |
1350 | | Jernbaneverket | | | | | | |
| 23 | Drift og vedlikehold | 3 389 600 | 3 389 600 (0) | 2 739 600 (-650 000) | 3 339 600 (-50 000) | 3 389 600 (0) | 3 389 600 (0) |
| 30 | Investeringer i linjen | 2 339 100 | 2 349 100 (+10 000) | 1 489 100 (-850 000) | 2 509 100 (+170 000) | 2 369 100 (+30 000) | 3 009 100 (+670 000) |
| 40 | Tilskudd planlegging og
prosjektering av bybaner | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 20 000 (+20
000) |
1351 | | Persontransport
med tog | | | | | | |
| 70 | Kjøp av persontransport
med tog | 1 657 600 | 1 660 600 (+3 000) | 1 157 600 (-500 000) | 1 657 600 (0) | 1 657 600 (0) | 1 657 600 (0) |
1560 | | Spesielle
IKT-tiltak | | | | | | |
| 22 | Samordning av IKT-
politikken | 50 899 | 50 899 (0) | 50 899 (0) | 60 899 (+10
000) | 50 899 (0) | 50 899 (0) |
| 49 | (NY POST)
IKT-investeringer fra infrastrukturfond | 0 | 0 (0) | 20 000 (+20 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 17 | 26
797 532 | 26
810 532 (+13
000) | 28
987 372 (+2
189 840) | 27
272 532 (+475
000) | 26
862 532 (+65
000) | 27
917 532 (+1
120 000) |
Inntekter rammeområde 17 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 17 | 2
145 911 | 2
145 911 (0) | 2
145 911 (0) | 2
145 911 (0) | 2
145 911 (0) | 2
145 911 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 17 | 24 651
621 | 24 664
621 (+13
000) | 26 841
461 (+2
189 840) | 25 126
621 (+475
000) | 24 716
621 (+65
000) | 25 771
621 (+1
120 000) |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil fremheve
at regjeringen Stoltenberg II prioriterer samferdsel i sitt forslag
til statsbudsjett og at Regjeringen på nytt innfrir løftene og
målene i Nasjonal transportplan gjennom økte bevilgninger.
Satsingen er i tråd med Soria Moria-erklæringen,
Regjeringens politiske plattform. Flertallet har
også merket seg at samferdselsbudsjettet er foreslått
noe over NTP-nivået, slik at deler av etterslepet kan tas
igjen.
Flertallet mener det er viktig å skape
en positiv utvikling i hele landet og er derfor tilfreds med at
det satses på samferdsel. Hovedmålene i samferdselspolitikken
skal være økt trafikksikkerhet, en mer miljøvennlig
transport, regional utvikling og et effektivt og tilgjengelig transportsystem
for hele landet. Samferdsel er en viktig forutsetning for bosetting,
næringsutvikling og regional utvikling. Det offentlige
har ansvar for at det er et trygt, godt og moderne kommunikasjonsnett
i hele landet.
Flertallet ser alvorlig på transportsektorens
store miljøutfordringer. Spesielt gjelder dette veksten
i utslipp av klimagasser, men vegtrafikken er også den dominerende
kilden til lokal luftforurensning og støy. For å redusere
klimautslipp, lokal luftforurensning og støy er det i byer
og bynære områder derfor viktig å prioritere
kollektivtrafikken høyt slik at den blir et reelt reisealternativ
for folk. Flertallet er derfor glad for at budsjettforslaget
representerer en samlet økning av midlene til kollektivtransport
på 460 mill. kroner, og at ordningen er utvidet til å gjelde
flere byer. Flertallet mener det er riktig å prioritere
belønningsordningen i storbyområdene og tilskudd
til demonstrasjonsprosjekt for bedre kollektivtransport i distriktene.
Flertallet vil peke på at
tidligere regjeringers lave bevilgninger til samferdselsfeltet i
flere år har ført til mangelfullt vedlikehold
av veger og jernbane og er derfor tilfreds med at det høye
nivået på vegvedlikehold fra 2007 videreføres. Flertallet er
også glad for at bevilgningen til drift og vedlikehold
av jernbanen økes i forslaget. Både for veg og
jernbane ligger vedlikeholdsbevilgningene nå, i motsetning
til under forrige regjering, klart over nivået i NTP. Flertallet mener at
det er svært viktig for å ta vare på,
utbedre og trygge eksisterende veger og jernbane. Flertallet mener det
fortsatt er mange store utfordringer på vedlikeholdssiden,
men at Regjeringens offensiv nå bidrar til en positiv utvikling
for vedlikehold av denne infrastrukturen.
Flertallet er fornøyd
med Regjeringens forslag om å øke midlene til
gang- og sykkelveger med 280 mill. kroner eller 90 pst. i 2008.
Dette er et viktig bidrag for å nå målene
om sammenhengende sykkelvegnett i byer og tettsteder samt trygge
skoleveger. Også den samlede innsatsen på trafikksikkerhetsfeltet styrkes
i budsjettforslaget. Flertallet mener at all transport
og ferdsel i Norge skal være så sikker som mulig,
og forutsetter at Regjeringen vil styrke arbeidet for nullvisjonen
som sier at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller livsvarig
skadde i trafikken.
Flertallet støtter også en
opptrapping av bevilgningene til forskning og utvikling innenfor
miljøvennlige drivstoff og transportteknologi.
Flertallet har merket seg at
også bevilgningene til havner, fiskerihavner og farleder
er kommet opp på NTP-nivå. Flertallet mener
dette er en viktig og riktig satsing. Det er et sentralt politisk
mål å oppnå en overføring av
gods fra veg til sjø, og investeringer i infrastrukturen
for sjøtransporten er et helt sentralt virkemiddel for å nå dette
målet. Flertallet er tilfreds med den kraftige
styrkingen med 105 mill. kroner til fiskerihavnene. Regjeringen
foreslår også en styrking av oljevernberedskapen
med 25 mill. kroner i budsjettforslaget. Dette kommer i tillegg
til den økte satsingen på oljevernberedskap gjennom
reetableringen av hoveddepot Fedje i Revidert nasjonalbudsjett for
2007.
Flertallet viser til Regjeringens
storsatsing på utbygging av bredbånd for å kunne
tilby alle i hele landet høyhastighets bredbåndstilknytning.
Dette er viktig både for bosetting og eksisterende og nyskapende næringsvirksomhet.
Som følge av denne innsatsen står Norge nå foran
full bredbåndsdekning.
Flertallet viser til at rassikring
er et særlig prioritert område for Regjeringen
fordi det øker tryggheten og framkommeligheten for mange
lokalsamfunn.
Flertallet understreker videre
at Regjeringen prioriterer riksvegferjene som er avgjørende
for mange lokalsamfunn uten alternative transportveger. Videre understreker flertallet at
blant annet høyere oljepris har medført at budsjettet
for riksvegferjene er høyere enn nivået i Nasjonal
transportplan. Flertallet merker seg tross dette
at Regjeringen melder om at kvalitet og omfang på tilbudet
ivaretas.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. I (2007-2008), og til Fremskrittspartiets
prioriteringer i sitt alternativ til budsjett: (Påplussinger
og kutt i forhold til St.prp. nr. 1 (2007-2008):
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 5 | A, SV, Sp | FrP |
| | | | | |
Utgifter rammeområde 17 (i hele tusen
kroner) |
1062 | | Kystverket | 1 464
990 | 1 464
990 (0) | 1 484
990 (+20
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 979 940 | 979 940 (0) | 944 940 (-35
000) |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold | 341 250 | 341 250 (0) | 366 250 (+25
000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 45 800 | 45 800 (0) | 65 800 (+20
000) |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet | 40 000 | 40 000 (0) | 50 000 (+10
000) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | 151 400 | 151 400 (0) | 123 240 (-28 160) |
| 1 | Driftsutgifter | 107 600 | 107 600 (0) | 96 840 (-10
760) |
| 70 | Tilskudd til internasjonale
organisasjoner | 20 400 | 20 400 (0) | 0 (-20
400) |
| 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | 21 000 | 21 000 (0) | 24 000 (+3
000) |
1301 | | Forskning
og utvikling mv. | 169 900 | 169 900 (0) | 162 900 (-7 000) |
| 21 | Utredninger vedrørende
miljø, trafikksikkerhet mv. | 17 300 | 17 300 (0) | 16 600 (-700) |
| 50 | Samferdselsforskning | 152 600 | 152 600 (0) | 146 300 (-6
300) |
1320 | | Statens
vegvesen | 15 425
000 | 15 425
000 (0) | 17 293
000 (+1
868 000) |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 7 061 500 | 7 061 500 (0) | 7 911 500 (+850 000) |
| 24 | Grusveipakke | 0 | 0 (0) | 150 000 (+150
000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 5 785 300 | 5 785 300 (0) | 6 325 300 (+540 000) |
| 31 | Rassikring | 329 000 | 329 000 (0) | 479 000 (+150
000) |
| 32 | Tunnelsikkerhet | 0 | 0 (0) | 45 000 (+45
000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 1 547 400 | 1 547 400 (0) | 1 680 400 (+133 000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 521 700 | 521 700 (0) | 2 838
700 (+2
317 000) |
| 41 | (NY POST) Styrking av kollektivtrafikk | 0 | 0 (0) | 150 000 (+150
000) |
| 42 | (Jernbaneinvesteringer
fra infrastrukturfond) | 0 | 0 (0) | 600 000 (+600
000) |
| 43 | (NY POST) Riksveiinvesteringer
fra infrastrukturfond | 0 | 0 (0) | 1 680 000 (+1 680 000) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 233 800 | 233 800 (0) | 120 800 (-113
000) |
1350 | | Jernbaneverket | 5 802
100 | 5 812
100 (+10
000) | 4 302
100 (-1 500 000) |
| 23 | Drift og vedlikehold | 3 389 600 | 3 389 600 (0) | 2 739 600 (-650 000) |
| 30 | Investeringer i linjen | 2 339 100 | 2 349 100 (+10 000) | 1 489 100 (-850 000) |
1351 | | Persontransport
med tog | 1 673
400 | 1 676
400 (+3
000) | 1 173
400 (-500 000) |
| 70 | Kjøp av persontransport
med tog | 1 657 600 | 1 660 600 (+3 000) | 1 157 600 (-500 000) |
1560 | | Spesielle
IKT-tiltak | 60 899 | 60 899 (0) | 80 899 (+20 000) |
| 49 | (NY POST)
IKT-investeringer fra infrastrukturfond | 0 | 0 (0) | 20 000 (+20 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 17 | 26
797 532 | 26
810 532 (+13
000) | 28
987 372 (+2
189 840) |
Inntekter rammeområde 17 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 17 | 2
145 911 | 2
145 911 (0) | 2
145 911 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 17 | 24 651
621 | 24 664
621 (+13
000) | 26 841
461 (+2
189 840) |
Disse medlemmer understreker
at tabellen med tilleggene foran ikke viser Fremskrittspartiets
totale satsing, og viser derfor til Fremskrittspartiets merknader
under kap. 1320, kap. 1330 og kap. 1350 for helheten.
Disse medlemmer vil for øvrig
henvise til eget utenlandsbudsjett, som er en del av Fremskrittspartiets alternative
budsjettforslag for 2008. Utenlandsbudsjettet omfatter midler til
veibygging og investeringer i jernbanenettet, og muliggjør
forserte investeringstiltak med lave innenlandske etterspørselsvirkninger.
Disse medlemmer viser til at
andelen av statsbudsjettet som brukes til samferdselsinvesteringer
fortsetter å minke, mens anvendelsen av bompengefinansiering
til helt nødvendige riksveiinvesteringer antar urimelige
dimensjoner. Dette velter det meste av investeringskostnadene over
på bilister, som ved den totale avgiftsbelastningen betaler
dyrt for sin transport fra før. Nok en dyster milepæl
ser ut til å nås av denne regjeringen,
når bompengebidraget til riksveiinvesteringer i 2008 overstiger
Regjeringens midler til samme formål. Disse medlemmer mener
at også denne regjeringen i praksis svikter sitt lovpålagte
ansvar for riksveiene.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår å øke samferdselsbudsjettet
med 1,1 mrd. kroner, og at denne økningen forutsettes å oppfylle
stortingsvedtaket om - og de rødgrønne regjeringspartienes
forlik med Fremskrittspartiet om - Nasjonal transportplan 2006-2015. Disse
medlemmer tar avstand fra påstanden om at forliket
er oppfylt, og viser til at med Regjeringens forslag til samferdselsbudsjett
for 2008 øker etterslepet mot NTP-målene for veiinvesteringer med
ca. 200 mill. kroner og for jernbaneinvesteringer med ca. 100 mill.
kroner. Videre øker vedlikeholdsetterslepet for riksveiene
med hele 900 mill. kroner med Regjeringens forslag. Disse
medlemmer viser derfor til sitt alternative budsjett hvor
en ytterligere økning i bevilgningen til vedlikehold på 900
mill. kroner stanser utviklingen som Regjeringen legger opp til, i
riksveienes forfall.
Disse medlemmer viser til den
betydelige merinntekt staten har som følge av høy
oljepris og høy aktivitet i fastlandsøkonomien,
det store økonomiske bidraget veitrafikken gir; videre
til den betydelige ledige og økende kapasitet som finnes
i anleggssektoren nasjonalt og i det nære utland, og til
de muligheter som finnes for å sette asfaltarbeid, annet
vedlikehold og nyanlegg ut på internasjonale anbud med
minimale etterspørselsvirkninger innenlands. Disse
medlemmer viser til at begrunnelsen ved innføringen
av "handlingsregelen" under regjeringen Stoltenberg I, viste til
tre spesifiserte anvendelser for det økte handlingsrommet
innfasingen av oljeinntektene gir. Disse hadde til formål å styrke
vekstevnen i økonomien gjennom lavere skatt på arbeid,
tiltak for en forbedret infrastruktur og tiltak for å bringe
frem ny kunnskap gjennom forskning og utvikling.
Disse medlemmer viser til at
oppbygging av et infrastrukturfond i Fremskrittspartiets alternative
budsjettforslag, dvs. midler hvor avkastningen øremerkes investeringer
i samferdselsinfrastruktur, vil utgjøre bærebjelken
i en helt nødvendig opptrapping av innsatsen på samferdselsområdet.
Første året gir et slikt fond 3 mrd. kroner i
avkastning til investeringer. Av dette anvendes 2,3 mrd. kroner
i 2008 med prioritering av veinettet, hvor behovene er mest prekære.
Disse medlemmer viser til at
etterfølgende år vil fondet, sammen med en økning
av ordinære, årlige bevilgninger til investering
i samferdsel resultere i at de vesentligste deler av stamveinettet
kan oppgraderes på 20 år i stedet for dagens 50-årsperspektiv
- uten bruk av bompenger. Videre skaper planen rom for utbygging av
viktige deler av det øvrige riksveinettet, og ikke minst
vil det innenfor samme 20-års perspektiv kunne investeres
tungt i oppgradering av dagens jernbaneinfrastruktur.
Disse medlemmer foreslår å starte
oppbyggingen av et slikt fond i 2008 med en avsetning på 60
mrd. kroner og med 300 mrd. kroner som mål. Forutsetter
vi en avkastning på 5 pst. av midlene, og en mulig fordeling
av avkastningen med 70 pst. veiinvesteringer, 25 pst. kollektiv/jernbane
samt 5 pst. til IKT/bredbånd, kan det til investeringer
disponeres følgende i løpet av 5 års
jevn avsetning:
År | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Videre årlig |
Årlig avsetning
(mrd. kroner) | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 0 |
Akkumulert fond (mrd. kroner) | 60 | 120 | 180 | 240 | 300 | 300 |
Årlig
avkastning (mill. kroner) | 3000 | 6000 | 9000 | 12000 | 15000 | 15000 |
- Veier | 2100 | 4200 | 6300 | 8400 | 10500 | 10500 |
- Jernbane/kollektiv | 750 | 1500 | 2250 | 3000 | 3750 | 3750 |
- IKT/bredbånd | 150 | 300 | 450 | 600 | 750 | 750 |
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i samferdselspolitikken vil arbeide for miljø,
sikkerhet, transportøkonomi og fremkommelighet.
Disse medlemmer mener at transport
av varer og passasjerer derfor bør skje i form av fri konkurranse.
Disse medlemmer mener at veiinvesteringene må økes
betydelig i årene fremover idet prosjektkalkyler nå mer
enn noen gang før viser at investering i effektive, sikre
og miljøvennlige veier er en lønnsom samfunnsøkonomisk
investering. Disse medlemmer mener at det derfor
er naturlig å revurdere en rekke samferdselsprosjekter
som tidligere ble definert som ulønnsomme med bruk av altfor
høy kalkulasjonsrente og undervurdert trafikkvekst, samt å øke
investeringsvolumet.
Disse medlemmer vil peke på at
norske transportbedrifter må gis levelige rammevilkår
for å sikre en effektiv og levedyktig transportnæring,
slik at ikke de store utenlandske transportører får
fritt spill på vårt innenlandske transportmarked,
og for å unngå at norske transportører
flagger ut til billigere land. Disse medlemmer mener
at sikring av norske arbeidsplasser i både by- og landdistrikter
blir en naturlig konsekvens hvis rammevilkårene er stabile
og levelige.
I et land som Norge, med lange avstander og
spredt bosetting, er et godt utbygd veinett med høy standard avgjørende
for at landets næringsliv vil kunne fungere på en
effektiv måte.
Disse medlemmer er bekymret for
utviklingen hvor samferdselen får stadig reduserte andeler
av offentlige budsjetter, og legger til grunn i sitt forslag til statsbudsjett
for 2008 at denne trenden snus og at det i fremtiden satses mer
på utbygging av spesielt veinettet.
Disse medlemmer mener konkurranse
er et sunt virkemiddel for å få best mulig produkt
ut av minst mulig ressursbruk. Samferdsel egner seg særdeles
godt for konkurranse, og disse medlemmer ønsker å bruke
dette virkemiddelet i størst mulig utstrekning og hvor
det er formålstjenlig.
Disse medlemmer ønsker
at kollektive transporttilbud i størst mulig grad skal
utføres av private bedrifter etter markedsøkonomiske
prinsipper. I de områder hvor det ikke er mulig å drive
kollektivtransport med overskudd, og hvor det offentlige av spesielle
grunner ønsker å opprettholde dette med subsidier, mener disse
medlemmer at tilbudet skal basere seg på konkurranse
mellom transportselskapene på anbudsbasis.
Disse medlemmer viser til at
konkurransen på det innenlandske markedet har ført
til en kraftig reduksjon i prisnivået for flyreiser. Disse
medlemmer mener at fokus på fjerning av konkurransehindrende regler
må fortsette, med lavere priser og bedre tilbud på flyreiser
som mål.
Disse medlemmer minner om at
omdanningen av Luftfartsverket til Avinor AS har stabilisert kostnadene,
og på sikt bør føre til reduksjon i flyavgiftene, noe
som igjen vil gi lavere flypriser til forbrukerne.
Disse medlemmer ønsker å opprettholde
et godt flytilbud rundt om i landet, men dette tilbudet må basere
seg på konkurranse og til enhver tid være tilpasset
det reelle behovet for flytransport. Videre legges det til grunn
at hvis ulønnsomme flyplasser skal opprettholdes, må dette
gjøres ved bevilgninger over statsbudsjettet, og ikke gjennom
et system hvor andre flypassasjerer må betale en ekstra
flyplassavgift slik systemet har vært frem til i dag.
Disse medlemmer mener at Avinor
AS bør driftes som et "nonprofitselskap" hvor et overskudd
tilbakeføres brukerne i form av lavere avgifter. Disse medlemmer vil
derfor vurdere hvorvidt Avinors selskapsform er optimal for fremtidig
styring av norsk luftfart, i denne sammenhengen bør en
oppsplitting av selskapet vurderes.
Disse medlemmer understreker
at flysikkerheten er styrende for effektivisering og omorganisering, herunder
at best tilgjengelig utstyr brukes og at tilstrekkelig kvalifisert
mannskap finnes.
Disse medlemmer ønsker
en politikk som vil bidra til å sette jernbanen i stand
til å møte de utfordringene og den konkurransen
som eksisterer, og som bare vil forsterkes. Disse medlemmer vil
vise til at det i løpet av de siste årene har
blitt gjennomført en rekke utredninger for å se
på hvilke deler av jernbanenettet som ikke er samfunnsøkonomisk
lønnsomt, og resultatene på enkelte strekninger
er svært klare.
Disse medlemmer mener at jernbanen
i større grad har behov for å forholde seg til
konkurranse, slik de andre transportsektorene for lengst har måttet
gjøre. Dette er ikke noe negativt, men kan være
det som trengs for å vitalisere jernbanen og bidra til å gjøre
den samfunnsøkonomisk lønnsom. For å oppnå økt
konkurranse, kutt i subsidier og en samfunnsøkonomisk lønnsom
jernbane vil disse medlemmer utnytte jernbanens sterke
sider:
Disse medlemmer viser derfor
til forslaget om infrastrukturfondet til varig og forutsigbar finansiering av
samferdselsnettene i Norge. Dette muliggjør fullt ut dobbeltsporprosjekter
og kapasitetsøkende tiltak i og omkring våre høytrafikkerte
byområder. Allerede etter første år gir
infrastrukturfondet rom for varig og forutsigbar opptrapping av
investeringer i dagens jernbanenett.
Disse medlemmer mener at det
innenfor drift og vedlikehold ligger et betydelig effektiviseringspotensial
som kan realiseres ved å videreføre de omstillingsprosjekter
Regjeringen ved sin tiltredelse avlyste. Det pekes på at
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2008 opprettholder
midlene til vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på samme
nivå som Regjeringens forslag, og forutsetter et forsiktig
potensial for effektivisering innenfor driften ved konkurranse på om
lag 12 pst.
Tilsvarende mener disse medlemmer at
konkurranse også om persontransporten, i likhet med godstransporten,
vil gi bedre kvalitet til lavere pris for brukerne og det offentlige.
Disse medlemmer viser til at
med redusert persontransport på ulønnsomme strekninger
vil kapasiteten for godstransport på jernbanen øke
kraftig, selv uten omfattende og kostbar utbygging.
Disse medlemmer viser til at
bevilgningen til veiinvesteringer etter Regjeringens fremlagte budsjettforslag øker
etterslepet mot flertallsvedtaket i Innst. S. nr. 240 (2003-2004)
Nasjonal transportplan, og viser videre til at Regjeringens forslag
ikke oppfyller vedtaket om 2,2 mrd. kroner mer til vei og bane pr. år,
hvorav 1 mrd. kroner i hovedsak var forutsatt brukt til
riksveiinvesteringer (inkl. rassikring med 0,1 mrd. kroner).
Disse medlemmer merker seg den
manglende satsing på riksveinettet som dette innebærer.
Regjeringen påpeker et betydelig behov på store
deler av veinettet, særlig for å øke
fremkommeligheten og trafikksikkerheten. Likevel vil forbedringen
av sikkerhet for liv og helse, av fremkommelighet og konkurranseforhold for
næringslivet som et tids- og kapasitetsmessig oppgradert
veinett kan gi, igjen utebli. Disse medlemmer merker
seg spesielt mangelen på midler for å sikre oppstart
av, eller forsere fremdriften i viktige stamveiprosjekter av nasjonal
betydning, slik som høyhastighetsveinett mellom de største
byene og trafikksystemene rundt disse. Videre finner disse
medlemmer det helt unødvendig å basere
det aller meste av nye investeringer i riksveinettet på bompengefinansiering,
og direkte urimelig å benytte slike midler til andre formål
enn veistrekningen de er innkrevd ved.
Disse medlemmer viser derfor
til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal
transportplan, som også ble videreført i Fremskrittspartiets
alternative forslag til samferdselsbudsjett for 2006 og 2007. Disse
medlemmer viser til at de dokumenterte behovene innenfor
veisektoren på ingen måte er blitt mindre, og
fastholder Fremskrittspartiets primærforslag om en storsatsing
på veiformål med 7,5 mrd. kroner mer pr. år
enn regjeringen Bondevik IIs forslag til Nasjonal transportplan
la opp til. Dette utgjør for 2008 en økning på 7,54
mrd. kroner ifht. Regjeringens forslag til budsjett for Statens
vegvesen, og midlene innrettes primært mot anvendelse til riksveiinvesteringer,
vedlikehold, sikkerhetstiltak som midtdelere og rassikring. Fremskrittspartiet
overoppfyller derved veisatsingen i Nasjonal transportplan slik den
virkelig ble vedtatt i Stortinget, og tar også igjen etterslep
fra tidligere år både på vedlikehold,
veiinvestering og rassikring.
Videre har disse medlemmer merket
seg fremleggelsen av stamveiutredninger fra Veidirektoratet, hvor
behovet for et tidsmessig og funksjonelt stamveinett iht. veinormalene
oppgis å ville koste 230 mrd. kroner og ta 50 år å realisere
med Regjeringens bompengebaserte investeringsnivå.
Forslaget i Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2008 om et infrastrukturfond, sammen med en økning
av ordinære, årlige bevilgninger til investering i
samferdsel, vil resultere i at de vesentligste deler av stamveinettet
kan oppgraderes på 20 år i stedet for dagens 50-årsperspektiv
- uten bruk av bompenger eller veiprising. Videre skaper planen
rom for utbygging av viktige deler av det øvrige riksveinettet.
Disse medlemmer viser også til
fordelingen av rammetillegg til stamveier, og til at fylkesfordelt
rammetillegg er basert på Fremskrittspartiets primære
forslag til budsjettramme i Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal
transportplan 2006-2015.
Disse medlemmer bemerker at fordelingen uttrykker
de årlige gjennomsnittlige investeringer over de neste
10 år for hver korridor/riksvei. Disse
medlemmer understreker at Fremskrittspartiets totale årlige
ramme står fast, men partiets prioriteringer for de enkelte
stamveiene og fylkene må til enhver tid kunne tilpasses.
I praksis betyr dette at de beløp som er satt opp under
de enkelte stamveiene/fylkene årlig, vil kunne
overføres innbyrdes på grunnlag av de til enhver tid
gjeldende prioriteringer for å sikre effektiv fremdrift
av igangsatte prosjekter.
Disse medlemmer understreker
at Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan i utgangspunktet
vil være basis for grunnlaget til fordeling inntil en ny
oppdatert Nasjonal transportplan blir vedtatt.
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling av økning på stamveiruter. (mill.
kroner.)
Stamveikorridorer | Korridor | Forslag St.prp.
nr. 1 (2007-2008) | Tillegg
FrP 2008 |
1 | Oslo-Svinesund/Kornsjø | 721 | 85 |
2 | Oslo-Ørje/Magnor | 439,4 | 421 |
3 | Oslo-Grenland-Kristiansand-Stavanger | 417,1 | 617 |
4 | Stavanger-Bergen-Ålesund-Trondheim | 252,8 | 546 |
5 | Oslo-Bergen/Haugesund /Sogn/Florø | 545 | 465 |
6 | Oslo-Trondheim/ Ålesund/Måløy | 360,4 | 1090 |
7 | Trondheim-Bodø | 155,8 | 680 |
8 | Bodø-Narvik-Tromsø-
Kirkenes arm Lofoten | 231 | 638 |
| Totalt stamveiruter | 3 122,5 | 4 541 |
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling av økning på øvrige riksveier
(mill. kroner)
Fylkesfordelt
ramme til "øvrige riksveier" | Forslag St.prp.
nr. 1 (2007-2008) | Tillegg
FrP 2008 |
| | |
Østfold | 66 | 85 |
Akershus | 197,1 | 183 |
Oslo | 229 | 183 |
Hedmark | 52 | 98 |
Oppland | 54 | 98 |
Buskerud | 154,7 | 98 |
Vestfold | 57,2 | 116 |
Telemark | 126 | 146 |
Aust-Agder | 49 | 61 |
Vest-Agder | 95 | 61 |
Rogaland | 190 | 86 |
Hordaland | 315,6 | 49 |
Sogn og Fjordane | 77 | 49 |
Møre og Romsdal
| 207,8 | 73 |
Sør-Trøndelag
| 67 | 61 |
Nord-Trøndelag
| 65 | 61 |
Nordland | 111 | 73 |
Troms | 66 | 61 |
Finnmark | 35 | 37 |
Total fylkesfordelt ramme
til øvrige riksveier | 2214,4 | 1679 |
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen fastslår at "transportinfrastruktur er et offentlig
ansvar, og at utbygging av infrastruktur er avgjørende
for vekst og utvikling i lokalsamfunn og næringsliv". Disse medlemmer finner
det derfor svært spesielt at ikke forslaget til samferdselsbudsjett,
og i særdeleshet ikke forslaget til riksveiinvesteringer
gjenspeiler det ansvaret Regjeringen selv påpeker eget
ansvar for.
Disse medlemmer viser til SINTEF-rapport A07034
fra februar 2007 - "Miljømessige konsekvenser av bedre
veier", som dokumenterer at effektive og sikre veier også er
miljøvennlige veier.
Disse medlemmer mener at ferjedrift
er en naturlig del av det offentlige veinettet og følgelig
et offentlig ansvar. Imidlertid bør private ferjeselskaper stå for
selve driften etter anbudsprinsippet.
Disse medlemmer ønsker
derfor at det blir full konkurranse om ferjedrift, og at besparelsene
med dette kommer kundene til gode gjennom lavere billettpriser.
Disse medlemmer har registrert
at flere eksportører og trafikkselskaper rundt om i landet
klager på at det er for få ferjeavganger, noe
som fører til ekstra kostnader for næringslivet.
Dette fører igjen til at de taper i konkurransen med andre
og med utlandet. Disse medlemmer viser derfor til
sitt alternative budsjett med mer penger til ferjedrift, slik at
anløpsfrekvensen kan øke. Dette vil spesielt styrke
næringslivet i Distrikts-Norge.
Disse medlemmerpeker
spesielt på at ferjetilbudet også må dimensjoneres
slik at reisende som skal bruke første og siste fly til
og fra de enkelte fylkene, kan gjøre det uten ekstra overnatting
og derved kan få tilfredsstillende tilgang til internasjonale
destinasjoner fra landets hovedflyplass.
Disse medlemmer understreker
at der det ut fra samfunnsmessige årsaker er viktig å opprettholde ulønnsomme
ruter, skal disse gjøres lønnsomme ved statstilskudd,
og legges ut på anbud. Disse medlemmer viser
til at som riksveiene, har også riksveiferjene betydelig
høyere trafikkvekst enn forutsatt i NTP. Disse medlemmer understreker
at når ferjestrekninger lyses ut på anbud, og
når staten ellers kjøper riksveiferjetjenester,
må dimensjonering av ferjetilbudet dekke inn både
faktisk økning i trafikk og endring i sikkerhetsbestemmelsene
som påvirker kapasiteten.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag for 2008 hvor
det foreslås midler til en omfattende prøveordning
der riksveiferjene skal være gratis for brukerne, og forslag
om midler til generelt økt frekvens på viktige
strekninger.
Disse medlemmer minner om at
befolkning og næringsliv har behov for en konkurransedyktig
sjøtransport. Dette vil være av vesentlig betydning
for å sikre dagens og fremtidens bosetting og næringsliv
langs kysten.
Sikker transport på havet og langs
kysten er en forutsetning - og av avgjørende betydning
- for at næringslivet skal bestå, særlig
tatt i betraktning at Norge er et langstrakt land med mange og lange
fjorder. Båten som transportmiddel er effektiv, og er derfor
en viktig del av norsk samferdsel. Derfor er det viktig at arbeidet
med utbygging, merking og utdyping av farleder skjer på en mer
effektiv måte. På kort sikt er utbedringsbehovet
av farleder på 300-400 mill. kroner.
Disse medlemmer ønsker
derfor å satse på en raskere utbedring enn Regjeringen
foreslår, og legger til grunn at økt bruk av konkurranse
vil frigjøre midler slik at utbedring av farledene kan
fremskyndes.
Disse medlemmer er opptatt av å sikre
en viktig og nødvendig redningstjeneste og beredskap -
herunder oljevernberedskap - langs hele kysten. Videre er disse medlemmer
opptatt av å sikre at havnene får gode rammevilkår,
og at avgifter kun skal kreves inn etter selvkostprinsippet.
Disse medlemmer ser med bekymring
på konkurransesituasjonen når norske myndigheter
stadig pålegger brukerne av havnene økte avgifter
bl.a. til sikkerhetstiltak. I likhet med øvrig infrastruktur
mener disse medlemmer at nødvendige og pålagte
investeringer til slike formål må dekkes over
de offentlige budsjetter. På bakgrunn av det høye
kostnadsnivået i Norge må man ta vare på alle
muligheter for billig og effektiv varetransport. Videre understreker disse medlemmer at
offentlige og private havner må likestilles.
Disse medlemmer er opptatt av
at det i forbindelse med etableringen av felles nødnett
må stilles krav om muligheter til på god måte å kunne
få overført både bilder og data med god
kapasitet. Disse medlemmer peker på de uvurderlige
verdiene det vil ha dersom man kan få levende bilder fra
f. eks. et ulykkessted, og mener at når man nå etablerer
et kostbart og fremtidsrettet nødnett er det viktig at
man legger til grunn nødetatenes behov både i
dag og i fremtiden. Disse medlemmer forutsetter at
innfasingen skal skje i henhold til Stortingets tidligere vedtatte
fremdriftsplan, og vil videre peke på at man må få en
rask og god evaluering etter at man har etablert første
fase av utbyggingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknader, forslag og rammer som fremkommer i Høyres
alternative statsbudsjett for 2008, jf. Budsjett-innst. S. I (2007-2008). Disse
medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative
statsbudsjett foreslår å bevilge kr 25 126 621 000
på rammeområde 17, som er kr 475 000 000
mer enn det som følger av Regjeringens forslag. I tillegg
har Høyre foreslått et vegfond på 20
mrd. kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 5 | A, SV, Sp | H |
Utgifter rammeområde
17 |
1062 | | Kystverket | 1 464 990 000 | 1 464 990 000 (0) | 1 489 990 000 (+25 000 000) |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold | 341 250 000 | 341 250 000 (0) | 366 250 000 (+25 000 000) |
1313 | | Luftfartstilsynet | 149 200 000 | 149 200 000 (0) | 144 200 000 (-5 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 149 200 000 | 149 200 000 (0) | 144 200 000 (-5 000 000) |
1314 | | Statens havarikommisjon
for transport | 47 000 000 | 47 000 000 (0) | 39 000 000 (-8 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 47 000 000 | 47 000 000 (0) | 39 000 000 (-8 000 000) |
1320 | | Statens vegvesen | 15 425 000 000 | 15 425 000 000 (0) | 15 738 000 000 (+313 000 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 5 785 300 000 | 5 785 300 000 (0) | 6 098 300 000 (+313 000 000) |
1330 | | Særskilte transporttiltak | 521 700 000 | 521 700 000 (0) | 541 700 000 (+20 000 000) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 233 800 000 | 233 800 000 (0) | 253 800 000 (+20 000 000) |
1350 | | Jernbaneverket | 5 802 100 000 | 5 812 100 000 (+10 000 000) | 5 922 100 000 (+120 000 000) |
| 23 | Drift og vedlikehold | 3 389 600 000 | 3 389 600 000 (0) | 3 339 600 000 (-50 000 000) |
| 30 | Investeringer i linjen | 2 339 100 000 | 2 349 100 000 (+10 000 000) | 2 509 100 000 (+170 000 000) |
1351 | | Persontransport med tog | 1 673 400 000 | 1 676 400 000 (+3 000 000) | 1 673 400 000 (0) |
| 70 | Kjøp av persontransport
med tog | 1 657 600 000 | 1 660 600 000 (+3 000 000) | 1 657 600 000 (0) |
1560 | | Spesielle IKT-tiltak | 60 899 000 | 60 899 000 (0) | 70 899 000 (+10 000 000) |
| 22 | Samordning
av IKT-politikken | 50 899 000 | 50 899 000 (0) | 60 899 000 (+10 000 000) |
| | Sum utgifter
rammeområde 17 | 26 797 532
000 | 26 810 532
000 (+13 000 000) | 27 272 532
000 (+475 000 000) |
Inntekter rammeområde 17 |
| | Sum inntekter
rammeområde 17 | 2 145 911
000 | 2 145 911
000 (0) | 2 145 911
000 (0) |
| | Sum netto rammeområde
17 | 24 651 621 000 | 24 664 621 000 (+13 000 000) | 25 126 621 000 (+475 000 000) |
Disse medlemmer fremmer også en
rekke strukturtiltak samt forslag til alternativ organisering og finansiering
som vil gi Norge bedre og raskere utbygging av nødvendig
infrastruktur.
Disse medlemmer bemerker at regjeringspartiene
gjentatte steder hevder å oppfylle Nasjonal transportplan.
Dette er feil. Regjeringen måtte da hatt cirka 2 mrd. kroner
mer på veg og jernbane.
Regjeringen har knapt økning i statlige
veginvesteringer fra i fjor. Man følger heller ikke handlingsprogrammet
til Nasjonal transportplan på jernbane.
Regjeringen fremla et statsbudsjett som ifølge
St.prp. nr. 1 (2007-2008) gir følgende status for etterslep
i forhold til handlingsprogrammene til Nasjonal transportplan:
Veginvesteringer: | -804 mill. | 2008-kroner mot NTP-vedtak
etter tre år |
Jernbaneinvesteringer: | -1 104 mill. | 2008-kroner mot NTP-vedtak
etter tre år |
Til sammen: | -1 908 mill. | 2008-kroner mot NTP-vedtak
etter tre år |
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen lovet velgerne å holde Nasjonal transportplan,
men at den halvveis i stortingsperioden ligger nesten to mrd. bak. Når
man kombinerer dette med at det ikke kompenseres for den internasjonale
prisutviklingen på stål og betong, sier nei til
mer konkurranseutsetting og alternativ organisering og finansiering,
frykter disse medlemmer at det har gått
ut signaler til transportetatene om å ha små forventninger
til nye prosjekt. Disse medlemmer frykter at også prosjekt
i nåværende NTP, NTP 2006-2015, lider en ublid
skjebne.
Prisvekst og lønnsvekst gjør
at bare videreføring er reelt et kutt. Disse medlemmer er
meget bekymret for at det kan komme store utsettelser på særs
viktige prosjekt, spesielt i InterCity-triangelet, men også prosjekt
i Oslopakke 3 og andre viktige samferdselssatsinger. Disse
medlemmer tolker den senere tids medieutspill fra samferdselsministeren
og regjeringsfraksjonen som signaler om at dette er et meget sannsynlig
scenario. Viljen både til å prioritere samferdsel høyere
og foreta modernisering i strukturer synes fraværende.
Etatenes planforslag som skal offentliggjøres den 17. desember
2007, ventes å være meget nedslående
lesning.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av bedre veger. Disse medlemmer vil peke
på at store avstander og spredt bosetting gjør
Norge som nasjon avhengig av gode transportløsninger. En
effektiv infrastruktur er avgjørende for at bedrifter i
Distrikts-Norge skal være konkurransedyktige. I dag er
det en vel så stor utfordring å sikre gode mobilitetsløsninger
for å tiltrekke seg arbeidskraft, som å korte
avstanden til markedene. Veibygging er både god distriktspolitikk
og god næringspolitikk. Bedre veger er også avgjørende
for å komme videre mot visjonen om null drepte og varig
skadde i trafikken. Disse medlemmer vil fremheve
viktigheten av at vi i gode tider må investere i fremtiden
for å sikre morgendagens velferd. Disse medlemmer vil
derfor øke bevilgningene til investeringer i infrastruktur
fordelt med 300 mill. kroner til veginvesteringer og 170 mill. kroner
til investeringer i jernbanen.
Den statlige andelen av veginvesteringene må økes. Disse
medlemmer har foreslått et vegfond på 20 mrd.
kroner for å møte utfordringene med det store etterslepet
på vedlikehold av riksvegene.
Disse medlemmer er ikke fornøyd
med Regjeringens satsing på InterCity-triangelet, Østfoldbanen, Vestfoldbanen
og Dovrebanen. Store deler av Vestfoldbanen anses i dag som museumsjernbane.
Gjennomsnittshastigheten på vesentlige deler av Østfold-
og Vestfoldbanen er på 60-70 km/t. Det er uholdbart.
På Østfoldbanen er situasjonen blant annet at
store deler av de raskt økende godsmengder til Norge over
Göteborg havn, helt unødvendig vil komme på vegene. Disse
medlemmer understreker det store behovet for nye kryssingsspor
og dobbeltspor for å sikre at jernbanen kan opprettholde
og styrke sin andel av person- og godstransport. Med høyere
budsjett, alternativ organisering og finansiering kunne flere høyt
prioriterte prosjekt blitt realisert.
Disse medlemmer viser til Høyres
forslag om en egen handlingsplan for kryssingsspor og andre kapasitetsøkende
tiltak, jf. Dokument nr. 8:92 (2006-2007). Disse medlemmer har
for øvrig merket seg Jernbaneverkets opplysninger om at
behovet for nye kryssingsspor er mest presserende på Bergensbanen
og Sørlandsbanen.
Disse medlemmer understreker
behovet for konkurranse for å sikre et best mulig tilbud
til brukerne med de ressursene som er tilgjengelige. Disse
medlemmer vil vise til at konkurranse på persontransporten
på Gjøvikbanen har vært en stor suksess.
Gjøvikbanen har etter konkurranseutsettingen fått
et tilbud med mye bedre kvalitet, stor økning i antall
avganger og tilgjengelighet for alle. Disse medlemmer vil
peke på at bruken av anbud med kontraktsvilkår-
og sanksjoner, kan vise seg å være et mer egnet
og effektivt verktøy for å sikre den offentlige
tjenestekvalitet med hensyn til adkomst for personer med redusert funksjonsevne,
og andre krav til gode offentlige tjenester, fremfor lovfesting.
Disse medlemmer ønsker
konkurranse på de resterende persontransportstrekningene
som drives av NSB.
Disse medlemmer vil ha økt
konkurranse ved utbygging, drift og vedlikehold av jernbanens infrastruktur
for å sikre flere midler til jernbaneinvesteringer. Innsparte
midler bør brukes til å styrke jernbanen. Disse medlemmer understreker
at sikkerhet fortsatt skal være et statlig ansvar og ha
prioritet nummer én.
Disse medlemmer har foreslått å styrke
bevilgningene til oljevernberedskap med ytterligere 25 mill. kroner
i Høyres alternative budsjett.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av gode kollektivløsninger i et smidig transportsystem. Disse
medlemmer vil peke på den svært vellykkede
satsingen fra regjeringen Bondevik II med den såkalte belønningsordningen. Disse
medlemmer vil ha en sterkere satsing enn Regjeringen på kollektivtransport
i de store byene, for å redusere bilbruk og øke kollektivandelen. Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen vil utvide antallet
byområder som kan søke midler fra belønningsordningen
med tre nye. Disse medlemmer er enig i dette, men
er skuffet over at det ikke følger penger med.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i alternativt budsjett har foreslått en
styrking av belønningsordningen for kollektivtrafikk i
storbyområdene til 201,7 mill. kroner i 2008.
Disse medlemmer er opptatt av å finne
nye løsninger som kan gi raskere og mer rasjonell utbygging, drift
og vedlikehold av veganlegg. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringens varslede modell for bygging av infrastruktur "prosjektfinansiering"
ble skrinlagt i 2007-budsjettet. Disse medlemmer mener
dette gjør det enda viktigere å jobbe videre med bygging
av veg gjennom offentlig-privat samarbeid (OPS). De gode resultatene
bekreftes i en fersk rapport som Transportøkonomisk institutt
(TØI) og Dovre International har utført på vegne
av Samferdselsdepartementet, TØI-rapport nr. 890/2007.
Disse medlemmer er glad for at
konklusjonen uttrykkelig slår fast de svært positive
erfaringene med OPS. Offentlig-privat samarbeid (OPS) er ikke så mye rimeligere,
men har oppimot halvert tiden for realisering av nye vegprosjekt. Disse
medlemmer viser som eksempel til ny E18 mellom Grimstad
og Kristiansand. Skulle den parsellen blitt bevilget over løpende budsjett
på vanlig måte, ville det raskt kunne tatt over åtte år å realisere
prosjektet. Nå ligger det an til å kunne realiseres
på under fire.
Disse medlemmer peker på at
dette betyr tidligere tilgang til en bedre veg. Det har også vært
observert omfattende innovasjon på områdene gjennomføringsstrategi,
prosjektorganisering, kontraktsstrategi og prosjektfinansiering.
OPS-modellen gir sterke insentiver til de private aktørene,
fordi man i tillegg til ansvar for produktiviteten også er
tildelt ansvaret for mengder og ytelse i levetida. Erfaringene så langt peker
i retning av at dette er en mer hensiktsmessig risikofordeling enn
en tradisjonell modell.
Disse medlemmer peker videre
på at lokale politikere og lokalt næringsliv er
fornøyd både med OPS-løsningen og den
måten den er gjennomført på. Disse
medlemmer har dessuten merket seg at den hittil prøvde
modellen er god, men kan justeres på enkelte punkter. En
riktig fordeling av risiko mellom partene er viktig for å unngå at
det beregnes for høye risikotillegg i kostnadene. Dette
gjelder spesielt i de tilfellene ingen av partene kan kontrollere
risikoen, f. eks. ved problematisk fjell.
Disse medlemmer viser til at
den viktigste positive egenskapen med privat finansiering er uavhengigheten
til årlige offentlige budsjetter. Dette kan imidlertid
også realiseres på andre måter, eksempelvis gjennom
prosjektfinansiering. Ved bruk av prosjektfinansiering vil en imidlertid
ikke oppnå gunstige effekter som kommer av at profesjonelle
investorer og långivere stiller krav til styringen av prosjektene. Disse medlemmer viser
videre til at bompengefinansiering i mange tilfeller er en ugunstig
løsning samfunnsøkonomisk sett og ikke en nødvendig
del av en OPS-løsning. Om en slik finansiering skal brukes,
må vurderes fra prosjekt til prosjekt.
Disse medlemmer registrerte at
Regjeringen i budsjettforslaget for 2007 på side 102 i
"Gul bok", la prosjektfinansiering død uten at det var
definert hva man la i det. Prosjektfinansiering kan blant annet
være en totalbevilgning, der man oppnår fordelen
det representerer at man har fullfinansiering fra start. Disse medlemmer peker
på det omfattende behovet for infrastrukturinvesteringer
og vedlikehold. I denne sammenheng er det flere grep enn OPS som
kan og bør vurderes. Disse medlemmer ser
det derfor positivt om Regjeringen åpner for både
mer OPS og prosjektfinansiering eller andre alternative finansieringsformer.
Disse medlemmer viser til forslag
til OPS-prosjekt under kapittel 4.1.1.5 Alternativ finansiering
og organisering av infrastruktur.
Disse medlemmer viser til merknader
om IKT- og moderniseringspolitikken under kapittel 6.1.2.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil
understreke at samferdsel er et viktig satsingsområde for
Kristelig Folkeparti, og viser til at følgende hovedmål
ligger til grunn for Kristelig Folkepartis prioriteringer på samferdselsområdet: Framkommelighet,
tilgjengelighet, trafikksikkerhet og miljøhensyn.
Dette medlem viser til at framkommelighet
er et grunnleggende behov både i distriktene og i byområdene,
for næringslivet og for enkeltpersoner i hverdagen, inkludert
funksjonshemmede. Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjettforslag der bevilgningene til utbedring
av rastruede strekninger over post 31 på kap. 1320 foreslås økt
med 75 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Dette medlem peker
på at rasfaren på norske veger er til stor belastning
for befolkningen, og at rasene går oftere og er blitt mer
uforutsigbare. Dette medlem understreker at det er
nødvendig med raskere tempo i sikringen, samt ny kartlegging
av rasutsatte områder.
Dette medlem viser til at trafikksikkerhet
står sentralt i Kristelig Folkepartis samferdselspolitikk.
På denne bakgrunn viser dette medlem til
Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å øke
bevilgningen til ekstra trafikksikkerhetstiltak, midtdelere, med
30 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Dette medlem mener staten må gi
et godt fungerende tilbud på riksvegferjene, og mener situasjonen
i dag ikke er tilfredsstillende for dem som er avhengige av gode
ferjetilbud. Dette medlem viser til at riksvegferjene
er av stor betydning for distriktene. Dette medlem vil
særlig peke på behovet for tilstrekkelig kapasitet,
hyppige avganger og framfor alt forutsigbarhet uten forsinkelser,
køer og gjensitting.
Dette medlem viser derfor til
Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås økt
bevilgning til riksvegferjetjenester på 50 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag.
Dette medlem vil peke på behovet
for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk i byområdene. Dette medlem viser
til at en slik utvikling vil bedre både framkommelighet
og luftkvalitet i byene. Dette medlem registrerer
at Regjeringen legger opp til en reell svekkelse av belønningsordningen. Dette medlem peker
på at belønningsordningen for kollektivtrafikk
i byene er et godt fungerende virkemiddel for mer og bedre kollektivtransport.
I en tid hvor befolkningen etterspør bedre kollektivtilbud,
mener dette medlem at ordningen bør styrkes,
og viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der
ordningen foreslås styrket med 60 mill. kroner ut over
Regjeringens forslag.
Dette medlem mener klimatrusselen
må tas på alvor og at transport utgjør
en av de største utfordringene for bærekraftig
utvikling i verden i dag. Miljøbelastningene fra transportsektoren
bidrar til store samfunnskostnader, og sektorens energiforbruk er
stort og økende. Dette medlem viser derfor
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås økt bevilgning
til forserte planleggingsoppgaver på jernbane med 30 mill.
kroner ut over Regjeringens forslag.
Dette medlem mener det er viktig å bidra
til å stimulere ny og miljøvennlig teknologi i
samferdselssektoren, og peker på at Norge har et spesielt
ansvar for å ta i bruk ny teknologi. Det er etter dette
medlems mening viktig at satsingen på utslippsfrie
og klimanøytrale drivstoff fortsetter, og viser her til
felles satsinger fra Kristelig Folkeparti, Høyre og Venstre
i arbeidet med klimaplan.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås
at rammen for rammeområde 17 settes til 24 716 621 000
kroner, som er en økning med 65 mill. kroner i forhold
til Regjeringens opplegg.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 5 | A, SV, Sp | KrF budsjett
2008 |
Utgifter rammeområde 17 (i hele tusen
kroner) |
1320 | | Statens
vegvesen | 15 425
000 | 15 425
000 (0) | 15 400
000 (-25 000) |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av
riksveger m.m. | 7 061 500 | 7 061 500 (0) | 6 931 500 (-130 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 5 785 300 | 5 785 300 (0) | 5 765 300 (-20 000) |
| 31 | Rassikring | 329 000 | 329 000 (0) | 404 000 (+75
000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 1 547 400 | 1 547 400 (0) | 1 597 400 (+50 000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 521 700 | 521 700 (0) | 581 700 (+60 000) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 233 800 | 233 800 (0) | 293 800 (+60
000) |
1350 | | Jernbaneverket | 5 802
100 | 5 812
100 (+10
000) | 5 832
100 (+30
000) |
| 30 | Investeringer i linjen | 2 339 100 | 2 349 100 (+10 000) | 2 369 100 (+30 000) |
1351 | | Persontransport
med tog | 1 673
400 | 1 676
400 (+3
000) | 1 673
400 (0) |
| 70 | Kjøp
av persontransport med tog | 1 657 600 | 1 660 600 (+3 000) | 1 657 600 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 17 | 26
797 532 | 26
810 532 (+13
000) | 26
862 532 (+65
000) |
Inntekter rammeområde 17 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 17 | 2
145 911 | 2
145 911 (0) | 2
145 911 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 17 | 24 651
621 | 24 664
621 (+13
000) | 24 716
621 (+65
000) |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett foreslår
at rammen for rammeområde 17 settes til kr 25 771 621 000
kroner, som er en økning med kr 1 120 000 000
i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 5 | A, SV, Sp | V |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
1062 | | Kystverket | 1 464
990 | 1 464
990 (0) | 1 564
990 (+100
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 979 940 | 979 940 (0) | 1 019 940 (+40 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 3 900 | 3 900 (0) | 33 900 (+30
000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 45 800 | 45 800 (0) | 75 800 (+30
000) |
1301 | | Forskning
og utvikling mv. | 169 900 | 169 900 (0) | 189 900 (+20 000) |
| 70 | Tilskudd utvikling av miljøvennlig
drivstoff | 0 | 0 (0) | 20 000 (+20
000) |
1320 | | Statens
vegvesen | 15 425
000 | 15 425
000 (0) | 15 575
000 (+150
000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 5 785 300 | 5 785 300 (0) | 5 885 300 (+100 000) |
| 31 | Rassikring | 329 000 | 329 000 (0) | 379 000 (+50
000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 521 700 | 521 700 (0) | 681 700 (+160 000) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 233 800 | 233 800 (0) | 393 800 (+160
000) |
1350 | | Jernbaneverket | 5 802
100 | 5 812
100 (+10
000) | 6 492
100 (+690
000) |
| 30 | Investeringer i linjen | 2 339 100 | 2 349 100 (+10 000) | 3 009 100 (+670 000) |
| 40 | Tilskudd planlegging og
prosjektering av bybaner | 0 | 0 (0) | 20 000 (+20
000) |
1351 | | Persontransport
med tog | 1 673
400 | 1 676
400 (+3
000) | 1 673
400 (0) |
| 70 | Kjøp
av persontransport med tog | 1 657 600 | 1 660 600 (+3 000) | 1 657 600 (0) |
| | Sum
utgifter | 26
797 532 | 26
810 532 (+13
000) | 27
917 532 (+1
120 000) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter | 2
145 911 | 2
145 911 (0) | 2
145 911 (0) |
| | Sum netto | 24 651
621 | 24 664
621 (+13
000) | 25 771
621 (+1
120 000) |
Dette medlem vil peke på at
samferdselssektoren må ta sin del av ansvaret for å redusere
de nasjonale klimagassutslippene. Venstres hovedprioritet i samferdselspolitikken
er derfor å intensivere utbyggingen av en konkurransedyktig
infrastruktur for miljøvennlig og ressurssparende gods-
og persontrafikk. Dette er en av de viktigste nasjonale oppgavene
i de kommende årene. Dette medlem synes
det er positivt at Regjeringen har valgt å videreføre
arbeidet med å utrede potensialet for høyhastighetstog
i Norge, men vil peke på at det haster å få en
konkret plan for hvordan satsingen skal innrettes og finansieres.
Dette medlem vil vise til at
Regjeringen har lovet økt innsats innen kollektivtrafikken
og miljøvennlig transport. I forslaget til statsbudsjett
legger Regjeringen imidlertid opp til en svekkelse av belønningsordningen
for kollektivtrafikken, ved at flere byområder innlemmes
i ordningen uten at bevilgningen økes tilsvarende. Regjeringen
setter også en rekke jernbaneprosjekter på vent.
Dette er et skritt i feil retning og bidrar ikke til den satsingen
som er nødvendig for å løse miljø-
og fremkommelighetsutfordringene i byområdene. Dette
medlem vil derfor øke innsatsen på konkurransedyktig
kollektivtrafikk i byområdene, øke kapasiteten
på jernbanen og styrke satsingen på gang- og sykkelveger. Dette
medlem vil særlig peke på betydningen
av å få realisert InterCity-triangelet med dobbeltspor.
Dette medlem vil vise til Venstres
alternative statsbudsjett hvor Venstre foreslår å øke
bevilgningene til belønningsordningen for kollektivtrafikken
med 160 mill. kroner, øke bevilgningen til investeringer
i jernbanen med 670 mill. kroner, bevilge planleggingsmidler for
bybaner med 20 mill. kroner over en ny post og øke innsatsen
innen bygging av gang- og sykkelveger med 50 mill. kroner utover
Regjeringens forslag.
Dette medlem vil også understreke
betydningen av et transportsystem som er tilgjengelig for alle,
og er derfor tilfreds med at Regjeringen viderefører BRA-programmet
som regjeringen Bondevik II tok initiativ til.
Dette medlem vil også peke
på behovet for at det utvikles og legges til rette for
en mer miljøvennlig vegtrafikk. Det er særlig
viktig å ta i bruk ny og miljøvennlig teknologi
og miljøvennlige drivstoff. Den forrige Bondevik II-regjeringen
trappet regelmessig opp bevilgningene til forskning, utvikling og
demonstrasjon innen hydrogen og biodrivstoff. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor Venstre foreslår å øke
bevilgningene til formålet med 20 mill. kroner utover Regjeringens
forslag.
Dette medlem mener det er viktig å opprettholde en
høy vegstandard med hensyn til trafikksikkerhet og fremkommelighet
i byområdene og distriktene. Dette medlem har
ingen tro på at det er mulig å bygge seg ut av
trafikkproblemene i byområdene, men det er nødvendig å intensivere
arbeidet med fysiske midtskiller og rassikring på riksveg-
og stamvegnettet dersom vi skal nå målet om null
skadde og drepte i trafikken. Regjeringen ligger etter i satsingen
på trafikksikkerhet. Dette er skuffende. Flere kilometer
med fysiske midtrekkverk er et enkelt og rimelig tiltak som vil
redde mange liv. Dette medlem har merket seg at Regjeringen
forventer en økning i antallet skadde og drepte i trafikken
for 2008, og vil vise til Venstres alternative statsbudsjett hvor
Venstre foreslår å bevilge 50 mill. kroner til
bygging av fysiske midtdelere utover Regjeringens forslag. Dette
medlem vil understreke viktigheten av åpne og trygge
veger over hele landet og trekke fram behovet for forsterket rassikring. Dette medlem vil
vise til Venstres alternative statsbudsjett hvor Venstre foreslår å øke
innsatsen på rassikring med 50 mill. kroner utover Regjeringens
forslag.