Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger
i statsbudsjettet for 2007 utgjør 1 160,5 mrd.
kroner medregnet lånetransaksjoner og overføringer
til Statens pensjonsfond - Utland. Dette er 45,0 mrd. kroner lavere
enn det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst. Hovedårsaken
til reduksjonen er lavere anslag på overføringer
til Statens pensjonsfond - Utland, jf. nærmere omtale i pkt.
7.1.4 i proposisjonen.
Utenom utgifter til petroleumsvirksomheten,
lånetransaksjoner og overføring til Statens pensjonsfond
- Utland anslås utgiftene 0,6 mrd. kroner lavere enn i
saldert budsjett. Dette skyldes i stor grad nedsettelse av anslagsendringer
under folketrygden i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007.
I saldert budsjett ble det bevilget 9,7 mrd.
kroner under kapittel 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen ble økt
med 1,6 mrd. kroner våren 2007 for å ta høyde for økte
utgifter til reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden
fra 1. mai 2007. Utgiftene til reguleringen av grunnbeløpet
i folketrygden fra 1. mai 2007 ble høyere enn
lagt til grunn for bevilgningen på kap. 2309 i saldert
budsjett 2007 som følge av at lønnsveksten fra 2005
til 2006 ble høyere enn antatt ved fastsettelsen av grunnbeløpet
fra 1. mai 2006, og dette ble det kompensert for ved regulering
av grunnbeløpet fra 1. mai 2007. I anslag på regnskap
er det lagt til grunn at bevilgningene til lønnsoppgjør
og trygdeoppgjør mv. dekkes ved reduksjon av kap. 2309
Tilfeldige utgifter. Lønnsoppgjøret i staten og
trygdeoppgjøret mv. er gjennomført, og de bevilgningsmessige
konsekvensene av lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret
mv. er i anslag på regnskap fordelt på en rekke
kapitler og poster. Dette forklarer at nivået på driftsutgiftene
er redusert i forhold til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i
sin helhet er bevilget som driftsutgifter, mens merutgiftene til trygdeoppgjøret
bidrar til å øke overføringene på statsbudsjettet.
I nysalderingsproposisjonen senere i høst
vil det bli fremmet forslag om nedsettelse av bevilgningen på kap.
2309.
De samlede inntektene på statsbudsjettet
for 2007 anslås nå til 1 101,7 mrd. kroner
medregnet lånetransaksjoner og overføringer fra
Statens pensjonsfond - Utland. Dette er en reduksjon på 38,3
mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i
fjor høst. Reduksjonen skyldes i stor grad reduserte overføringer
fra Statens pensjonsfond - Utland til statsbudsjettet som følge
av at det oljekorrigerte budsjettunderskuddet nå anslås
28,8 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. I tillegg reduseres
anslaget for inntekter fra petroleumsvirksomheten med 43,9 mrd.
kroner fra saldert budsjett 2007 til anslag på regnskap.
I motsatt retning trekker høyere skatte- og avgiftsinntekter
fra Fastlands-Norge.
Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner
og overføring fra Statens pensjonsfond - Utland anslås
nå å bli 28,2 mrd. kroner høyere enn
i saldert budsjett.
Anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er
satt opp med 25,1 mrd. kroner. De reviderte tallene for 2007 er
basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte
skatter og avgifter hittil i år, samt nye anslag for bl.a.
sysselsetting, etterspørsel og lønns- og prisvekst.
Direkte skatter og folketrygdavgifter er økt med 11,3 mrd.
kroner. Inntektene fra merverdiavgiften er økt med om lag
11,3 mrd. kroner, mens øvrige særavgifter og toll
samlet sett er satt opp med 2,5 mrd. kroner.
Utenom skatter og avgifter fra Fastlands-Norge
er anslaget for øvrige inntekter økt med 3,0 mrd.
kroner. Siden Stortinget vedtok budsjettet for 2007 i fjor høst har
utbyttebetalinger økt med 1,3 mrd. kroner. Salg av beredskapslageret
for petroleumsprodukter som var opprinnelig planlagt i 2006, innebærer
at inntektene i inneværende år kan settes opp
med 700 mill. kroner.
Tilbakebetalinger mv. av lån forventes
nå å bli 65,9 mrd. kroner, som er 6,2 mrd. kroner
høyere enn i saldert budsjett. Dette skyldes i stor grad
innbetalinger til staten i forbindelse med tilbakekjøp
av egne aksjer for selskapene Statoil ASA, DnBNor ASA, Hydro ASA
og Yara International ASA.
Folketrygdens inntekter og utgifter er medregnet
i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer
ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens
utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak.
Ved salderingen av statsbudsjettet for 2007 samtykket Stortinget
i at det anslåtte finansieringsbehovet på 68,6
mrd. kroner ble dekket.
Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i år, øker utgiftene
under folketrygden med 2,8 mrd. kroner. For 2. halvår legges
det til grunn en netto reduksjon i bevilgningene på 0,8
mrd. kroner under folketrygden medregnet utgifter til dagpenger.
Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli
7,3 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Folketrygdens finansieringsbehov anslås
derfor nå til 63,3 mrd. kroner. I nysalderingsproposisjonen
vil det bli fremmet forslag til vedtak om folketrygdens finansieringsbehov
i 2007 basert på anslagsendringer mv. gjennom året.
Petroleumsvirksomhetens inntekter fratrukket
petroleumsvirksomhetens utgifter danner netto kontantstrømmen
fra petroleumsvirksomheten. Inntekts- og utgiftselementene som inngår
i petroleumsvirksomhetens inntekter og utgifter er fastsatt i § 3
i lov om Statens pensjonsfond.
Utgiftene til petroleumsvirksomhet består
av andelen av investeringer på sokkelen som dekkes av statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) og overføringer
til Statens petroleumsforsikringsfond.
Utgiftene til petroleumsvirksomheten anslås
nå til om lag 21,3 mrd. kroner i 2007. Dette er 1,7 mrd.
kroner høyere enn i saldert budsjett, og må ses
i sammenheng med økte utgifter til investeringer.
Inntektene fra SDØE omfatter i hovedsak
driftsresultat, avskrivninger og renter, og anslås til
132,9 mrd. kroner i 2007. I saldert budsjett var inntektene fra SDØE
anslått til 143,1 mrd. kroner, noe som innebærer at
anslaget har blitt redusert med 10,2 mrd. kroner. Videre omfatter
inntektene fra petroleumsvirksomheten skatt og avgift på utvinning,
inkludert CO2- og NOx-avgift,
samt aksjeutbytte fra Statoil ASA. Staten har i 2007 mottatt utbytte
på om lag 14,0 mrd. kroner fra Statoil. Dette er 1,4 mrd.
kroner høyere enn saldert budsjett. Betalte skatter og
avgifter fra petroleumsvirksomheten i 2007 anslås til 193,7
mrd. kroner, medregnet CO2- og NOx-avgift. Anslaget er 35,1 mrd. kroner lavere
enn i saldert budsjett.
Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten anslås
nå til om lag 319,3 mrd. kroner i 2007. Dette er 45,6 mrd.
kroner lavere enn i saldert budsjett 2007.
Statens pensjonsfond består av Statens
pensjonsfond - Utland og Statens pensjonsfond - Norge. Statsbudsjettets
netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten overføres
i sin helhet til Statens pensjonsfond - Utland. Nettoinntektene
fra petroleumsvirksomhet anslås å bli 319,3 mrd.
kroner som er 45,6 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert
budsjett.
Samlet overføring fra Statens pensjonsfond
- Utland til statsbudsjettet er i saldert budsjett fastsatt til
54,1 mrd. kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2007 anslås
nå til 25,3 mrd. kroner, eller 28,8 mrd. kroner lavere
enn bevilget beløp. Det er i anslag på regnskap for
2007 lagt til grunn at tilleggsbevilgninger som vil bli fremmet
i 2. halvår og som isolert sett bidrar til å svekke
budsjettbalansen, dekkes ved tilsvarende nedsettelse av øvrige
utgifter.
Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet
for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for
det oljekorrigerte underskuddet i 2007. Det vil i nysalderingsproposisjonen
bli fremmet oppdaterte anslag for, og eventuelt forslag om, endret
overføring fra Statens pensjonsfond - Utland til statskassen
i 2007.
Statoil ASA gjennomførte flere tilbakekjøp
av egne aksjer i markedet høsten 2006, noe som innebærer
at staten i 2007 har innløst aksjer i selskapet. I forbindelse med
kapitalnedsettelsen i selskapet har staten fått utbetalt
vel 2,4 mrd. kroner. Denne innbetalingen, som føres som
en lånetransaksjon i statsbudsjettet, overføres
til utenlandsdelen av Statens Pensjonsfond.
Kapitalen i Statens pensjonsfond - Utland anslås
nå til 2 094 mrd. kroner ved utløpet
av 2007, mens kapitalen i Statens pensjonsfond - Norge anslås
til 120 mrd. kroner. Samlet anslås dermed kapitalen i Statens
pensjonsfond til 2 214 mrd. kroner ved utløpet
av 2007.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse
etter tilbakeføring fra Statens pensjonsfond - Utland.
Statsbudsjettets finansieringsbehov vil derfor være knyttet
til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere opptatte
lån utenom overføringer til Statens pensjonsfond
- Utland. I saldert budsjett 2007 ble brutto finansieringsbehov
anslått til 65,6 mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov
anslås nå til 58,9 mrd. kroner. Nedgangen i finansieringsbehovet skyldes
i stor grad at avdragene på statsgjelden i inneværende år
anslås lavere enn tidligere lagt til grunn. Finansieringsbehovet
i 2007 øker imidlertid isolert sett med knapt 5,0 mrd.
kroner som følge av forslaget om at staten skal erverve
30 pst. av aksjene i Aker Holding AS.
Det er i proposisjonen videre redegjort for
statsregnskapet 1. halvår 2007. I proposisjonens
kapittel 8 er det redegjort for utviklingstrekk på statsbudsjettets
utgiftsside 1999-2007.
Komiteen tek omtalen til orientering.