Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Gjennomføringen av inne­verande års budsjett

Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger i statsbudsjettet for 2007 utgjør 1 160,5 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og overføringer til Statens pensjonsfond - Utland. Dette er 45,0 mrd. kroner lavere enn det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst. Hovedårsaken til reduksjonen er lavere anslag på overføringer til Statens pensjonsfond - Utland, jf. nærmere omtale i pkt. 7.1.4 i proposisjonen.

Utenom utgifter til petroleumsvirksomheten, lånetransaksjoner og overføring til Statens pensjonsfond - Utland anslås utgiftene 0,6 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Dette skyldes i stor grad nedsettelse av anslagsendringer under folketrygden i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007.

I saldert budsjett ble det bevilget 9,7 mrd. kroner under kapittel 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen ble økt med 1,6 mrd. kroner våren 2007 for å ta høyde for økte utgifter til reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden fra 1. mai 2007. Utgiftene til reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden fra 1. mai 2007 ble høyere enn lagt til grunn for bevilgningen på kap. 2309 i saldert budsjett 2007 som følge av at lønnsveksten fra 2005 til 2006 ble høyere enn antatt ved fastsettelsen av grunnbeløpet fra 1. mai 2006, og dette ble det kompensert for ved regulering av grunnbeløpet fra 1. mai 2007. I anslag på regnskap er det lagt til grunn at bevilgningene til lønnsoppgjør og trygdeoppgjør mv. dekkes ved reduksjon av kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv. er gjennomført, og de bevilgningsmessige konsekvensene av lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv. er i anslag på regnskap fordelt på en rekke kapitler og poster. Dette forklarer at nivået på driftsutgiftene er redusert i forhold til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i sin helhet er bevilget som driftsutgifter, mens merutgiftene til trygdeoppgjøret bidrar til å øke overføringene på statsbudsjettet.

I nysalderingsproposisjonen senere i høst vil det bli fremmet forslag om nedsettelse av bevilgningen på kap. 2309.

De samlede inntektene på statsbudsjettet for 2007 anslås nå til 1 101,7 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og overføringer fra Statens pensjonsfond - Utland. Dette er en reduksjon på 38,3 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst. Reduksjonen skyldes i stor grad reduserte overføringer fra Statens pensjonsfond - Utland til statsbudsjettet som følge av at det oljekorrigerte budsjettunderskuddet nå anslås 28,8 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. I tillegg reduseres anslaget for inntekter fra petroleumsvirksomheten med 43,9 mrd. kroner fra saldert budsjett 2007 til anslag på regnskap. I motsatt retning trekker høyere skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge.

Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner og overføring fra Statens pensjonsfond - Utland anslås nå å bli 28,2 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett.

Anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er satt opp med 25,1 mrd. kroner. De reviderte tallene for 2007 er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter hittil i år, samt nye anslag for bl.a. sysselsetting, etterspørsel og lønns- og prisvekst. Direkte skatter og folketrygdavgifter er økt med 11,3 mrd. kroner. Inntektene fra merverdiavgiften er økt med om lag 11,3 mrd. kroner, mens øvrige særavgifter og toll samlet sett er satt opp med 2,5 mrd. kroner.

Utenom skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er anslaget for øvrige inntekter økt med 3,0 mrd. kroner. Siden Stortinget vedtok budsjettet for 2007 i fjor høst har utbyttebetalinger økt med 1,3 mrd. kroner. Salg av beredskapslageret for petroleumsprodukter som var opprinnelig planlagt i 2006, innebærer at inntektene i inneværende år kan settes opp med 700 mill. kroner.

Tilbakebetalinger mv. av lån forventes nå å bli 65,9 mrd. kroner, som er 6,2 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Dette skyldes i stor grad innbetalinger til staten i forbindelse med tilbakekjøp av egne aksjer for selskapene Statoil ASA, DnBNor ASA, Hydro ASA og Yara International ASA.

Folketrygdens inntekter og utgifter er medregnet i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak. Ved salderingen av statsbudsjettet for 2007 samtykket Stortinget i at det anslåtte finansieringsbehovet på 68,6 mrd. kroner ble dekket.

Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i år, øker utgiftene under folketrygden med 2,8 mrd. kroner. For 2. halvår legges det til grunn en netto reduksjon i bevilgningene på 0,8 mrd. kroner under folketrygden medregnet utgifter til dagpenger. Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli 7,3 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Folketrygdens finansieringsbehov anslås derfor nå til 63,3 mrd. kroner. I nysalderingsproposisjonen vil det bli fremmet forslag til vedtak om folketrygdens finansieringsbehov i 2007 basert på anslagsendringer mv. gjennom året.

Petroleumsvirksomhetens inntekter fratrukket petroleumsvirksomhetens utgifter danner netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten. Inntekts- og utgiftselementene som inngår i petroleumsvirksomhetens inntekter og utgifter er fastsatt i § 3 i lov om Statens pensjonsfond.

Utgiftene til petroleumsvirksomhet består av andelen av investeringer på sokkelen som dekkes av statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) og overføringer til Statens petroleumsforsikringsfond.

Utgiftene til petroleumsvirksomheten anslås nå til om lag 21,3 mrd. kroner i 2007. Dette er 1,7 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett, og må ses i sammenheng med økte utgifter til investeringer.

Inntektene fra SDØE omfatter i hovedsak driftsresultat, avskrivninger og renter, og anslås til 132,9 mrd. kroner i 2007. I saldert budsjett var inntektene fra SDØE anslått til 143,1 mrd. kroner, noe som innebærer at anslaget har blitt redusert med 10,2 mrd. kroner. Videre omfatter inntektene fra petroleumsvirksomheten skatt og avgift på utvinning, inkludert CO2- og NOx-avgift, samt aksjeutbytte fra Statoil ASA. Staten har i 2007 mottatt utbytte på om lag 14,0 mrd. kroner fra Statoil. Dette er 1,4 mrd. kroner høyere enn saldert budsjett. Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten i 2007 anslås til 193,7 mrd. kroner, medregnet CO2- og NOx-avgift. Anslaget er 35,1 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.

Netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten anslås nå til om lag 319,3 mrd. kroner i 2007. Dette er 45,6 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett 2007.

Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond - Utland og Statens pensjonsfond - Norge. Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til Statens pensjonsfond - Utland. Nettoinntektene fra petroleumsvirksomhet anslås å bli 319,3 mrd. kroner som er 45,6 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Samlet overføring fra Statens pensjonsfond - Utland til statsbudsjettet er i saldert budsjett fastsatt til 54,1 mrd. kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2007 anslås nå til 25,3 mrd. kroner, eller 28,8 mrd. kroner lavere enn bevilget beløp. Det er i anslag på regnskap for 2007 lagt til grunn at tilleggsbevilgninger som vil bli fremmet i 2. halvår og som isolert sett bidrar til å svekke budsjettbalansen, dekkes ved tilsvarende nedsettelse av øvrige utgifter.

Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for det oljekorrigerte underskuddet i 2007. Det vil i nysalderingsproposisjonen bli fremmet oppdaterte anslag for, og eventuelt forslag om, endret overføring fra Statens pensjonsfond - Utland til statskassen i 2007.

Statoil ASA gjennomførte flere tilbakekjøp av egne aksjer i markedet høsten 2006, noe som innebærer at staten i 2007 har innløst aksjer i selskapet. I forbindelse med kapitalnedsettelsen i selskapet har staten fått utbetalt vel 2,4 mrd. kroner. Denne innbetalingen, som føres som en lånetransaksjon i statsbudsjettet, overføres til utenlandsdelen av Statens Pensjonsfond.

Kapitalen i Statens pensjonsfond - Utland anslås nå til 2 094 mrd. kroner ved utløpet av 2007, mens kapitalen i Statens pensjonsfond - Norge anslås til 120 mrd. kroner. Samlet anslås dermed kapitalen i Statens pensjonsfond til 2 214 mrd. kroner ved utløpet av 2007.

Statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter tilbakeføring fra Statens pensjonsfond - Utland. Statsbudsjettets finansieringsbehov vil derfor være knyttet til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere opptatte lån utenom overføringer til Statens pensjonsfond - Utland. I saldert budsjett 2007 ble brutto finansieringsbehov anslått til 65,6 mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov anslås nå til 58,9 mrd. kroner. Nedgangen i finansieringsbehovet skyldes i stor grad at avdragene på statsgjelden i inneværende år anslås lavere enn tidligere lagt til grunn. Finansieringsbehovet i 2007 øker imidlertid isolert sett med knapt 5,0 mrd. kroner som følge av forslaget om at staten skal erverve 30 pst. av aksjene i Aker Holding AS.

Det er i proposisjonen videre redegjort for statsregnskapet 1. halvår 2007. I proposisjonens kapittel 8 er det redegjort for utviklingstrekk på statsbudsjettets utgiftsside 1999-2007.

Komiteen tek omtalen til orientering.