Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3

Jeg vil med dette gjøre oppmerksom på at det er enkelte feil i forslaget til vedtak i St.prp. nr. 1 (2007-2008) Statsbudsjettet 20086 (Gul bok 2008). Det er også trykkfeil som ikke har betydning for forslagene til vedtak.

Under Finansdepartementet er det i Gul bok 2008 to bevilgningsforslag på kap. 4634 Statens innkrevingssentral som skulle vært fremmet som ett bevilgningsforslag. Dette gjelder post 84 Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m. på 25 mill. kroner og post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning på 125 mill. kroner. Disse beløpene på til sammen 150 mill. kroner skulle vært fremmet på kap. 4634, post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning.

For at det aktivitetsbaserte tilskuddet fra staten til private og offentlige laboratorier og røntgenvirksomheter, inkludert egenandel skal utgjøre 40 pst. er det i budsjettforslaget lagt til grunn en justering av tilskuddene til basisbevilgningen til helseforetakene (kap. 732, postene 72-75), refusjon for poliklinisk virksomhet ved sykehus mv. (kap. 732, post 77) og tilskuddet til private laboratorier og røntgeninstitutt (kap. 2711, post 76), jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2007-2008) Helse- og omsorgsdepartementet. En ny gjennomgang av beregningsgrunnlaget tilsier at den fordelingen som ligger til grunn for bevilgningsforslagene i Gul bok 2008 bør justeres. Basisbevilgning til helseforetakene skal settes ned med 69,7 mill. kroner, mens bevilgningen til refusjon for poliklinisk virksomhet ved sykehus mv. økes med 55,9 mill. kroner og bevilgningen til tilskudd til private laboratorier og røntgeninstitutt økes med 13,8 mill. kroner.

Disse justeringene i fordelingen mellom bevilgningene til helseforetakene og folketrygden påvirker en rekke tabeller i Gul bok 2008 og tilhørende omtale, herunder tabell 1.3, tabellen under pkt. 3.8, tabell 44, tabell 5.1 og tabell 5.2.1 tillegg påvirkes oversiktstabellen på s. 118 og enkelte av tabellene i vedlegg 1.

Det vil bli fremmet forslag om endringer i statsbudsjettet for 2008 i tilleggsnummer til St.prp. nr. 1 (2007-2008) i tråd med omtalen ovenfor, herunder også endring av romertallsvedtaket om finansiering av folketrygden. Feilene som angår bevilgningsvedtakene påvirker ikke de samlede utgiftene og inntektene. Det oljekorrigerte budsjettunderskuddet og forslag til overføring fra Statens pensjonsfond - Utland er dermed det samme som i Gul bok 2008.

I tredje avsnitt i omtalen under kap. 10.5 Større planer og satsinger mv. som ikke inngår i budsjettframskrivingene på side 113 omtales konsekvensene av å sette ned maksimalprisen for foreldrebetaling per heltidsplass til 1 750 kroner (2005-kroner), tilsvarende 1 940 kroner i 2008. Omtalen og budsjettvirkningen som oppgis (3,5 mrd. kroner) er ikke korrekt. Omtalen skulle vært som følger:

"Foreløpige beregninger viser at en innføring av en maksimalpris på 1 750 kroner (2005-kroner) vil medføre økte utgifter på statsbudsjettet med om lag 2,8 mrd. kroner. Av dette går om lag 1 mrd. kroner til redusert foreldrebetaling for etablerte barnehageplasser ved utgangen av 2008. Videre legges det til grunn at en lavere maksimalpris vil øke etterspørselen etter barnehageplasser. Økte utgifter knyttet til drift av disse nye plassene kan anslås til om lag 1,8 mrd. kroner på årsbasis. I tillegg kommer om lag 240 mill. kroner i engangsutgifter til investeringstilskudd og tilskudd til midlertidige lokaler. Konsekvenser for bevilgningen til kontantstøtte er ikke inkludert i beregningen."