3. Rammeområde 20 eksportkreditt
- 3.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2007-2008) Nærings- og handelsdepartementet
- 3.2 Stortingets vedtak om netto rammesum for rammeområde 20
- 3.3 Kap. 2460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 5460)
- 3.4 Kap. 5460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)
Tabell 3.1 Oversikt over kapitler og poster under rammeområde 20
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 |
Utgifter i hele kroner | |||
2460 | Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 5460) | 0 | |
24 | Driftsresultat: | 0 | |
1 Driftsinntekter, refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond | -49 500 000 | ||
2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 49 500 000 | ||
Sum utgifter rammeområde 20 | 0 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
5460 | Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460) | 503 900 000 | |
71 | Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning | 437 300 000 | |
72 | Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland | 66 600 000 | |
Sum inntekter rammeområde 20 | 503 900 000 | ||
Netto rammeområde 20 | -503 900 000 |
Komiteen viser til Stortingets vedtak 27. november 2007 der netto utgiftsramme for rammeområde 20 er fastsatt til 503 900 000 kroner, jf. Budsjett-innst. S. I (2007-2008). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
(i 1 000 kr) | ||||
Post/ underpost | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert budsjett 2007 | Forslag 2008 |
24 | Driftsresultat: | |||
24.1 | Driftsinntekter, refusjon av driftsinntekter fra risikoavsetningsfond | -40 047 | -39 700 | -33 000 |
24.2 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 40 047 | 39 700 | 33 000 |
Sum post 24 | 0 | 0 | 0 |
Garanti-Instituttet for Eksportkreditts (GIEKs) administrasjonsutgifter dekkes inn av ordningene. GIEK mottar også refusjoner for administrative oppgaver som GIEK utfører for datterselskapet GIEK Kredittforsikring AS (GK). Administrasjonsbudsjettet foreslås økt i 2008 som følge av høy arbeidsbelastning, ønske om å beholde og utvikle kompetanse og styrke bemanningen. Videre skal GIEKs saksbehandlingssystem overføres til en ny teknologiplattform. Dette arbeidet forventes iverksatt i løpet av 2008.
Det foreslås derfor at rammen for administrasjonsbudsjettet blir satt til 49,5 mill. kroner i 2008.
Ordningen foreslås videreført innenfor en uendret totalramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 50 mrd. kroner i 2008, jf. Forslag til vedtak VIII, 2 i proposisjonen.
Ordningen foreslås videreført innenfor en ramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 2,1 mrd. kroner for 2008, men likevel ikke slik at rammen overstiger sju ganger det til enhver tid innestående beløp på ordningens grunnfond, jf. Forslag til vedtak VIII, 3 i proposisjonen.
Ordningen foreslås videreført innenfor en totalramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 5,0 mrd. kroner for 2008, jf. Forslag til vedtak VIII, 4 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 2460 post 24.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak VIII, 2-4 i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad fra disse medlemmer i Budsjett-innst. S. I (2007-2008), kap. 3.2.20.2.3, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2008 med forslag om å øke rammen for GIEKs u-landsordning til 3 mrd. kroner."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det finnes store muligheter for norske bedrifter til å være med i den globale veksten, kanskje spesielt innen sektorer som maritim/offshore, energiforsyning og tele/datakommunikasjon. Disse medlemmer er av den oppfatning at det er viktig å se i lange perspektiver når det gjelder Den alminnelige ordningen.
Disse medlemmer mener det er nødvendig at man allerede nå øker garantirammene for Den Alminnelige ordningen, slik at eksportindustrien ikke opplever at søknader blir liggende fordi garantirammen til GIEK er brukt opp.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til tilrådingens forslag til garantifullmakter for GIEK jf. kap. 11 vedtak AII, med følgende endringer:
Punkt 1 skal lyde:
1. Garanti-instituttet for eksportkreditt fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier innenfor en ramme for nye garantier og gammelt ansvar på 60 000 mill. kroner ved eksport til og investeringer i utlandet innenfor Alminnelig garantiordning og inkludert Gammel alminnelig ordning. Garantivirksomheten skal finne sted innenfor de rammer som "Arrangement on Officially Supported Export Credits" setter. Alminnelig garantiordning skal drives i balanse på lang sikt. Nærings- og handelsdepartementet kan gi utfyllende bestemmelser om gjennomføringen av dette vedtaket."
Tabell 3.3 Kap. 5460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert budsjett 2007 | Forslag 2008 |
50 | Tilbakeføring fra risikoavsetningsfond for SUS/ Baltikum-ordningen | 21 340 | ||
71 | Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning | 336 200 | 619 700 | 437 300 |
72 | Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland | 63 700 | 69 100 | 66 600 |
Sum kap. 5460 | 421 240 | 688 800 | 503 900 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.