Vedlegg: Brev fra Justis- og politidepartementet, v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 21. november 2007

Opprettelse av nytt midlertidig billighetserstatningsutvalg

Stortingets billighetserstatningsordning er flere ganger blitt tilpasset og utvidet. Utvidelsen av ordningen ved vedtakelsen av St.meld. nr. 44 (2003-2004) Erstatningsordning for krigsbarn og erstatningsordninger for romanifolk/tatere og eldre utdanningsskadelidende samer og kvener og St.meld. nr. 24 (2004-2005) Erstatningsordningar for barn i barneheimar og spesialskular for barn med åtferdsvanskar har medført en vesentlig økning i antall søknader.

Saksbehandlerkapasiteten i forberedende instanser har blitt vesentlig styrket de senere årene, samtidig som det har blitt nedlagt et betydelig arbeid for å bedre og effektivisere saksbehandlingsprosedyrene. Dette har medført en sterk økning i antall saker til Justissekretariatene og dermed til billighetserstatningsutvalgene for avgjørelse. Det oversendes nå om lag 200 saker hver måned fra de forberedende etater (Barne- ungdoms- og familiedirektoratet, Utdanningsdirektoratet og Sosial- og helsedirektoratet) til Justissekretariatene, som ferdigstiller til utvalgene mellom 220 og 260 saker i måneden. Dette har ført til at det nå ligger om lag 800 ferdig forberedte saker i påvente av behandling i de to eksisterende billighetserstatningsutvalgene. Det må påregnes at saksmengden til utvalgene vil vedvare noen år fremover både fordi det forventes et høyt antall nye søknader og fordi det pt. ligger om lag 2600 saker til behandling i systemet. Lang saksbehandlingstid i disse sakene vil være i strid med Stortingets klare forutsetninger, og vil gi svært uheldige konsekvenser for søkere som allerede har ventet svært lenge på å få sine søknader behandlet.

Regjeringens målsetting er at saksbehandlingstiden totalt sett ikke skal overstige 12/14 måneder i de forberedende instanser. På bakgrunn av det store antallet ferdig forberedte saker mener jeg at det er behov for å opprette et billighetserstatningsutvalg III for å nå målsettingene om en rask behandling av disse sakene. Det er derfor vesentlig at spørsmålet om et nytt BU III avklares raskt slik at et nytt utvalg kan være operativt så snart som mulig. Utvalget bør være midlertidig og i første omgang ha en varighet på tre år. Jeg viser i denne forbindelse til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2007-2008) hvor regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Justissekretariatene med 10,1 mill. kr, hvor det blant annet er avsatt midler til opprettelse av et nytt billighetserstatningsutvalg.

Selv med opprettelsen av et nytt billighetserstatningsutvalg kan det ta opptil ett år å få avgjort de sakene som per i dag ligger på vent for behandling i utvalgene. Det kan derfor være viktig å vurdere også andre tiltak, som å øke møtefrekvensen og dermed kapasiteten i utvalgene. Videre kan det, i saker hvor det synes utvilsomt at søker vil få tilkjent billighetserstatning, vurderes om avgjørelseskompetansen kan delegeres til utvalgsleder.

Jeg tillater meg på denne bakgrunn å be om forslag fra Stortingets presidentskap til medlemmer og personlige varamedlemmer til et midlertidig Billighetserstatningsutvalg III, samt at presidentskapet vurderer tiltak som kan bidra til å øke kapasiteten i utvalgene.