Stortingets billighetserstatningsordning er
flere ganger blitt tilpasset og utvidet. Utvidelsen av ordningen ved
vedtakelsen av St.meld. nr. 44 (2003-2004) Erstatningsordning
for krigsbarn og erstatningsordninger for romanifolk/tatere
og eldre utdanningsskadelidende samer og kvener og St.meld.
nr. 24 (2004-2005) Erstatningsordningar for
barn i barneheimar og spesialskular for barn med åtferdsvanskar har
medført en vesentlig økning i antall søknader.
Saksbehandlerkapasiteten i forberedende instanser har
blitt vesentlig styrket de senere årene, samtidig som det
har blitt nedlagt et betydelig arbeid for å bedre og effektivisere
saksbehandlingsprosedyrene. Dette har medført en sterk økning
i antall saker til Justissekretariatene og dermed til billighetserstatningsutvalgene
for avgjørelse. Det oversendes nå om lag 200 saker
hver måned fra de forberedende etater (Barne- ungdoms-
og familiedirektoratet, Utdanningsdirektoratet og Sosial- og helsedirektoratet)
til Justissekretariatene, som ferdigstiller til utvalgene mellom
220 og 260 saker i måneden. Dette har ført til
at det nå ligger om lag 800 ferdig forberedte saker i påvente
av behandling i de to eksisterende billighetserstatningsutvalgene.
Det må påregnes at saksmengden til utvalgene vil
vedvare noen år fremover både fordi det forventes
et høyt antall nye søknader og fordi det pt. ligger
om lag 2600 saker til behandling i systemet. Lang saksbehandlingstid
i disse sakene vil være i strid med Stortingets klare forutsetninger,
og vil gi svært uheldige konsekvenser for søkere
som allerede har ventet svært lenge på å få sine søknader
behandlet.
Regjeringens målsetting er at saksbehandlingstiden totalt
sett ikke skal overstige 12/14 måneder i de forberedende
instanser. På bakgrunn av det store antallet ferdig forberedte
saker mener jeg at det er behov for å opprette et billighetserstatningsutvalg
III for å nå målsettingene om en rask
behandling av disse sakene. Det er derfor vesentlig at spørsmålet
om et nytt BU III avklares raskt slik at et nytt utvalg kan være
operativt så snart som mulig. Utvalget bør være
midlertidig og i første omgang ha en varighet på tre år.
Jeg viser i denne forbindelse til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2007-2008) hvor
regjeringen foreslår å øke bevilgningen
til Justissekretariatene med 10,1 mill. kr, hvor det blant annet
er avsatt midler til opprettelse av et nytt billighetserstatningsutvalg.
Selv med opprettelsen av et nytt billighetserstatningsutvalg
kan det ta opptil ett år å få avgjort
de sakene som per i dag ligger på vent for behandling i utvalgene.
Det kan derfor være viktig å vurdere også andre
tiltak, som å øke møtefrekvensen og dermed kapasiteten
i utvalgene. Videre kan det, i saker hvor det synes utvilsomt at
søker vil få tilkjent billighetserstatning, vurderes
om avgjørelseskompetansen kan delegeres til utvalgsleder.
Jeg tillater meg på denne bakgrunn å be
om forslag fra Stortingets presidentskap til medlemmer og personlige
varamedlemmer til et midlertidig Billighetserstatningsutvalg III,
samt at presidentskapet vurderer tiltak som kan bidra til å øke
kapasiteten i utvalgene.