Tabell 3.1 Regjeringens
forslag til bevilgninger for 2008 under rammeområde 19
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 |
Utgifter i hele kroner |
Ymse utgifter |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 10 880
573 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 10 880 573
000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 19 | 10
880 573 000 |
| | | |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter under departementene |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 50 549
000 |
| 29 | Ymse | 50 549 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 19 | 50
549 000 |
| | Netto
rammeområde 19 | 10 830
024 000 |
Under programområde ymse utgifter foreslås
det bevilget 10 880,6 mill. kroner, som i sin helhet er
ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen
står som motpost til tilleggsbevilgninger, bl.a. til lønnsoppgjør
for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstforhandlinger
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og
til uforutsette utgifter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine merknader under rammeområdene 6, 10, 11,
13, 15, 16, 17 og 19 i Budsjett-innst. S. I. (2007-2008) og foreslår
en reduksjon på 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer i
sitt alternative forslag en rekke effektiviseringstiltak. Disse
medlemmer velger budsjetteknisk å føre innsparingene
disse forslagene medfører under kap. 2309 post 1.
Disse medlemmer viser til sitt
forslag til alternativt budsjett om å innføre
nøytral merverdiavgift for statsforvaltningen, som foreslått
av regjeringen Bondevik II, i sitt budsjettforslag for 2006, med
anslått effekt i 2008 på 250 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til sitt
forslag til alternativt budsjett om å innføre
en mer effektiv statlig bygge- og eiendomspolitikk, som foreslått
av regjeringen Bondevik II, i sitt budsjettforslag for 2006, med anslått
effekt i 2008 på 200 mill. kroner.
Disse medlemmer ser et betydelig
potensial for bedre ressursutnyttelse mellom helseregionene i forhold
til blant annet samordning av stabs- og støttefunksjoner
på tvers av helseforetakene. Disse medlemmer mener
en moderat økt effektiviseringsmulighet i 2008 utgjør
100 mill. kroner.
Disse medlemmer konstaterer også at
regjeringspartiene mener Regjeringens bevilgningsforslag på ymseposten
er 100 mill. kroner høyere enn nødvendig og at
regjeringspartiene derfor nedjusterer posten med dette beløpet. Disse
medlemmer velger å gjøre det samme. På denne
bakgrunn foreslår disse medlemmer å bevilge
650 mill. kroner mindre over kap. 2309 post 1 enn foreslått
av Regjeringen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett
har foreslått at nettorammen for rammeområde 19
settes til 10 405 024 000 kroner, som
er 425 mill. kroner lavere enn Regjeringens forslag, jf. Budsjett-innst.
S. I (2007-2008), og at dette gjennomføres ved å redusere
bevilgningen til ymse utgifter med det samme beløp.
Dette medlem mener at 325 mill.
kroner av dette vil kunne spares inn gjennom en generell innsparingsfullmakt,
tilsvarende om lag 0,27 pst. av statens driftsbudsjetter. Dette
medlem konstaterer videre at regjeringspartiene mener Regjeringens
bevilgningsforslag på Ymse-posten er 100 mill. kroner høyere
enn nødvendig og at regjeringspartiene derfor nedjusterer posten
med dette beløpet. Dette medlem velger å gjøre
det samme.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår å avvikle
eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 208 mill. kroner,
nærmere omtalt under rammeområde 11 i Budsjett-innst.
S. I (2007-2008). Dette medlem viser i tillegg til
at det i de siste budsjett har vært en sterk økning
i driftsutgiftene i den offentlige forvaltningen, så også i
forslaget for 2008. Effekten av å ikke prisjustere driftsutgiftene
på statsbudsjettet, med unntak av lønnsposter,
er anslagsvis et sted mellom 1,5 og 2 mrd kroner. På denne
bakgrunn foreslår dette medlem en generell
innsparingsfullmakt på departementenes driftsutgifter på 248,8
mill. kroner.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å redusere bevilgningene under
denne posten med 456,8 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget samtykker i at det spares
inn 248,8 mill. kroner på departementenes driftsutgifter
(postene 1-29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den
endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres
på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen
i forbindelse med salderingen av statsbudsjettet for 2007. Innsparingen
tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige
utgifter med 248,8 mill. kroner. Når beløpet er
fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 248,8
mill. kroner til kap. 2309."
På kap. 5309 Tilfeldige inntekter foreslås
det bevilget 50,5 mill. kroner. Dette gjelder enkelte mindre, uforutsette
inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler
i statsbudsjettet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Tabell 3.1 Fraksjonenes
forslag til bevilgninger
Avvik fra Regjeringens
forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | A, SV, Sp | FrP | H | KrF | V |
Utgifter rammeområde 19 (i hele tusen
kroner) |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 10 780 573 (-100 000) | 10 880 573 (0) | 10 230 573 (-650 000) | 10 455 573 (-425 000) | 10 423 773 (-456 800) |
| | Sum
utgifter rammeområde 19 | 10
780 573 (-100 000) | 10
880 573 (0) | 10
230 573 (-650 000) | 10
455 573 (-425 000) | 10
423 773 (-456 800) |
Inntekter rammeområde 19 (i hele tusen
kroner) |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | | | | | |
| 29 | Ymse | 50 549 (0) | 50 549 (0) | 50 549 (0) | 50 549 (0) | 50 549 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 19 | 50
549 (0) | 50
549 (0) | 50
549 (0) | 50
549 (0) | 50
549 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 19 | 10 730
024 (-100 000) | 10 830
024 (0) | 10 180
024 (-650 000) | 10 405
024 (-425 000) | 10 373
224 (-456 800) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd
skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt
ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2007-2008), tas opp til
votering ved behandling av denne budsjettinnstilling.
Komiteen viser til
at Regjeringens forslag har tilslutning fra flertallet i finanskomiteen.
Dette forslaget er ført opp under kapittel 10 Komiteens
tilråding.