Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Det er for tiden problemer med talerlisten. Vi jobber med å løse det.

Vedlegg 1: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 30. oktober 2007

St.prp. nr. 1 (2007-2008) inneholder dessverre noen uklarheter og feil.

I avsnitt 2.7.1 Trygdeavgifter m.m, tredje avsnitt, andre setning står det:

"Dette må ses i sammenheng med at fødsels- og adopsjonsrettighetene til denne gruppen forbedres fra og med samme tidspunkt."

Det skal stå:

"Dette må ses i sammenheng med at fødsels- og adopsjonsrettighetene til denne gruppen forbedres fra og med 1. juli 2008."

I avsnitt 3.5.3 Engangsavgift på motorvogner mv. (kap. 5536 post 71) under overskriften Vrakpantavgift, 3. avsnitt står det:

"Som et tiltak for å framskynde utrangeringen av de mest forurensende kjøretøyene, foreslår regjeringen at vrakpanten økes i perioden 1. januar 2008 til 31. desember 2008 fra dagens nivå på 1 500 kroner til 5 000 kroner for kjøretøyene med høyest utslipp av partikler og NOX."

Det skal stå:

"Som et tiltak for å framskynde utrangeringen av de mest forurensende kjøretøyene, foreslår regjeringen at vrakpanten økes i perioden 1. januar 2008 til 31. desember 2008 fra dagens nivå på 1 500 kroner til 5 000 kroner for kjøretøyene med høyest utslippskostnad knyttet til samlet utslipp av partikler og NOX."

Det er også en trykkfeil i årstallene for to typer kjøretøy i Tabell 3.2 Kriterier for utbetaling av forhøyet vrakpant:

Busser: "Diesel 3 500 < TTV < 7 500 kg……..1992" endres til "Diesel 3 500 < TTV < 7 500 kg……..1995"

Lastebiler: "Diesel 3 500 < TTV < 7 500 kg……..1992" endres til "Diesel 3 500 < TTV < 7 500 kg……..1995"

I avsnitt 3.5.4 Årsavgift på motorvogner mv. (kap. 5536 post 72) under overskriften Forhøyet vrakpant, andre setning står det:

"For å stimulere til å skifte ut eldre forurensende kjøretøy, foreslås vrakpanten øket i perioden 1. januar 2008 til 31. desember 2008 fra dagens nivå på 1 500 kroner til 5 000 kroner for de kjøretøyene med høyeste utslipp av NOX og partikler."

Det skal stå:

"For å stimulere til å skifte ut eldre forurensende kjøretøy, foreslås vrakpanten øket i perioden 1. januar 2008 til 31. desember 2008 fra dagens nivå på 1 500 kroner til 5 000 kroner for de kjøretøyene med høyeste utslippskostnad knyttet til samlet utslipp av NOX og partikler."

I forslag til vedtak om merverdiavgift for budsjetterminen 2008 (kap. 5521 post 70) § 3 bokstav f står det:

"formidling av tjenester som nevnt i bokstavene b og c."

Det skal stå:

"formidling av tjenester som nevnt i bokstav b og tjenester som nevnt i bokstav c når det gjelder avgiftspliktig utleie."

I forslag til vedtak om grunnavgift på fyringsolje mv. (kap. 5542 post 70) står det i § 3 nr. 15:

"Det gis fritak, refusjon eller ytes tilskudd for avgift på mineralolje til følgende anvendelsesområder:

15. til bruk til framdrift av tog eller annet skinnegående transportmiddel, herunder oppvarming av og belysning i transportmiddelet. Fritaket omfatter også trolleybuss."

Det skal stå:

"Det gis fritak, refusjon eller ytes tilskudd for avgift på mineralolje til følgende anvendelsesområder:

15. til bruk til framdrift av tog eller annet skinnegående transportmiddel, herunder oppvarming av og belysning i transportmiddelet."

Skinnegående transport er fritatt for el-avgift. Fritaket omfatter også trolley-busser. For å sikre likebehandling av mineralolje og elektrisitet er det i St.prp. nr. 1 (2007-2008) Skatte-, avgifts- og tollvedtak foreslått at skinnegående transport også fritas fra fyringsoljeavgift. Fritaket er utformet på samme måte som fritaket for el-avgift, jf. utkast til avgiftsvedtak § 3 ny nr. 15. En trolley-buss er en elektrisk drevet buss som får strøm fra en kjøreledning opphengt over kjørebanen. Siden trolley-busser kun bruker elektrisitet til framdrift, er det ikke relevant å gi trolley-busser fritak fra grunnavgiften på fyringsolje. Mineralolje til framdrift av motorvogn, herunder busser, ilegges autodieselavgift og er allerede unntatt fra fyringsoljeavgiften, jf. vedtaket § 2 bokstav b.

I forslag til vedtak om tollavgifter for budsjetterminen 2008, vedtak IV står det:

"Departementet gis fullmakt til å iverksette endringer i GSP-ordningen slik som foreslått, samt besørge de nødvendige ratifikasjoner overfor WTO og UNCTAD."

Det skal stå:

"Departementet gis fullmakt til å iverksette endringer i GSP-ordningen slik som foreslått, samt besørge de nødvendige notifikasjoner."

Finansdepartementet ber om at det blir tatt hensyn til rettingene ovenfor i forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 (2007-2008) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.