Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremsetter
forslag om opprettelsen av et eget utenlandsbudsjett.
Oljeformuen kan brukes til fornuftige investeringer, bl.a.
i infrastruktur, satsning på helse- og eldreomsorg, og
en fremtidsrettet styrkning av kompetanse, forskning og utdanning.
Dette vil øke effektiviteten i samfunnet. De fleste anskaffelser
fra utlandet vil ikke ha vesentlig effekt på norsk økonomi,
og det vil ikke være riktig å hevde at eksempelvis
kjøp av militærmateriell eller sykehusutstyr skaper
såkalt press i norsk økonomi. Dette vil heller
ikke gjelde for bekjempelse av sykdommer på internasjonal
basis. Det vil derfor være riktig å skille ut
slike anskaffelser og utgifter på et eget utenlandsbudsjett,
og ikke regne disse utgiftene med når man ser på hva
norsk innenlandsøkonomi kan tåle av innfasing
av oljepenger.
En vesentlig og delvis avgjørende vektlegging
av etterspørselsiden og "finanspolitiske indikatorer" ved behandlingen
av statsbudsjettet legger en klar begrensing på offentlige
utgifter selv om staten har penger å bruke. I dagens budsjettsystem
med tabeller og indikatorutregninger regnes alle foreslåtte
endringer av Regjeringens forslag til budsjett å ha tilnærmet
samme finanspolitiske virkning, helt uavhengig av den reelle situasjon.
Dette er en åpenbar svakhet som både hindrer fornuftig
pengebruk og en nyansert finanspolitisk debatt. Slik budsjettet
i dag er satt opp skilles det ikke mellom kjøp av varer
og tjenester fra utlandet, og kjøp av varer og tjenester
i Norge. For Norge er dette nå en betydelig hindring for
en fornuftig disponering av den økonomiske velstand i et
langsiktig perspektiv.
Disse medlemmer vil bruke utenlandsbudsjettet til å omplassere
deler av statens finansformue (oljefondet) til realformue ved hjelp
av investeringer i realkapital, forskningsutstyr og IKT-utstyr til
universiteter og høyskoler. Noen få tiltak er
ekstraordinære og vil bidra til å hjelpe tilbudssiden
i økonomien samt redusere presset på det norske
helsevesen.
Utenlandsbudsjettet viser bruk av penger som
ikke har direkte virkning på den innenlandske økonomien. De
som er mot bruk av oljeinntekter til realinvesteringer fordi det
angivelig skal ha uheldige virkninger på norsk økonomi
via innenlandsk etterspørsel, kan ikke ha de samme motforestillingene
mot de samme realinvesteringer når disse settes opp i et
eget utenlandsbudsjett.
Makroøkonomisk vil utenlandsbudsjettet
isolert sett medføre en viss reduksjon i Norges eksportoverskudd. Dette
kan bli motvirket av økt privat sparing som følge av økt
privat disponibel inntekt etter at skatte- og avgiftsnivået
er senket. Nettovirkningen vil i så fall bli en reduksjon
i eksportoverskuddet som har sin motpart i økt innenlandsk
kapitaloppbygging.
Utenlandsbudsjettet vil i dagens system få inntekter gjennom
overføringer fra petroleumsfondet.
For at et slikt budsjett skal kunne virke etter
hensikten, må det etableres klare regler for hvilke typer
utgifter som skal kunne betales fra dette budsjettet.
Avgrensninger kan være:
– ikke varige
og langsiktige utgifter
– løpende driftsutgifter
bør alltid være av en karakter, art eller form
som kan avvikles i sin helhet etter maksimalt 3 år
– kjøp av utstyr skal
ikke inngå i et vedvarende anskaffelsesprogram
– skal ikke muliggjøre
flytting av andre midler fra innenlands til utenlandsk bruk ved
at midler på utenlandsbudsjettet erstatter utgifter innenfor dagens
ramme.
Disse medlemmer forutsetter at
det gjøres endringer i bevilgningsreglementet og at Riksrevisjonen fører
normal kontroll med at forutsetningene med eget utenlandsbudsjett
ivaretas.
Disse medlemmer foreslår
at utenlandsbudsjettet for 2007 skal omfatte følgende områder:
Disse medlemmer ser det som nødvendig å finansiere
blant annet nye transportfly gjennom utenlandsbudsjettet, slik at
dette ikke påvirker ordinære investeringsbudsjetter
i Forsvaret. Videre ser disse medlemmer det som naturlig
at også andre store materiellanskaffelser fra utlandet
i fremtiden finansieres på denne måten. Disse
medlemmer ønsker derfor å bevilge 2 mrd.
kroner til innkjøp av militært materiell fra utlandet,
i utenlandsbudsjettet.
Disse medlemmer viser til at
mye av det mest moderne høyelektroniske utstyr til helseforetakene ikke
produseres i Norge og må kjøpes inn fra leverandører
i andre land. Mange norske helseforetak sliter i dag med gammelt,
nedslitt teknisk utstyr der faren for feil og unøyaktigheter,
i verste fall, kan skape uønskede og til dels farlige situasjoner
for pasienter og helsepersonell. Ved noen sykehus er teknologisk
medisinsk utstyr mer enn 10 år gammelt, noe som betyr at
det i realiteten er over "levegrensen". Det er fornuftig å sørge
for at norske helseforetak utstyres med moderne medisinsk teknisk
utstyr av god kvalitet for å unngå misbruk av
helsepersonells tid, og best mulig utnyttelse av kapasiteten til
enhver tid.
I Norge har vi fremdeles køer og ventelister
til sykehusbehandling og de er dessverre økende i 2006,
først og fremst fordi den innsatsbaserte finansieringen
er redusert fra 60 pst. av kostnadene ved behandlingen av pasienten
til 40 pst. Dersom pasienten ikke får behandling innen
den tidsramme som er fastsatt som akseptabel for pasientens diagnose,
skal vedkommende ha rett til å velge behandling i utlandet.
Mange pasienter er ikke klar over denne rettigheten og i helsevesenet
blir det sjelden opplyst om den fordi det er det regionale helseforetaket
som må bære kostnadene. Disse medlemmer ønsker
at det skal være mulig å velge å bli
behandlet i utlandet når relevant behandling ikke kan gis
i Norge eller når ventetiden overstiger et akseptabelt
nivå. Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge 100 mill. kroner til behandling i utlandet.
Disse medlemmer viser til det
behovet som er innenfor universitets- og høyskolesektoren
når det gjelder nytt IKT- og annet utstyr. Slike innkjøp
vil ikke ha noen innvirkning på norsk innenlandsøkonomi.
Det avsettes 180 mill. kroner til innkjøp
av utstyr til vitenskaplig forskning, og 300 mill. kroner til IKT-utstyr
til skolene.
Norge er et land med lange avstander og spredt bebyggelse.
For å utligne ulempene med å ligge langt fra markedene,
er det særdeles viktig å ha et bedre utbygd vegnett
enn andre land. Dessverre er det motsatte tilfellet. Norge ligger
langt etter de fleste europeiske land. Bevilgningene til veiformål
har gjennom flere år gått reelt ned, samtidig
har trafikkveksten vært sterk, og ulykkesfrekvensen negativ.
For disse medlemmer er det åpenbart at det
er en klar sammenheng mellom mindre penger til veiformål
på den ene siden og økt trafikk og flere ulykker
på den andre siden. Derfor ønsker disse
medlemmer å forsere utbyggingen av vegnettet i
Norge samt forbedre vedlikeholdet. Dette vil føre til færre
ulykker og et mer lønnsomt næringsliv. Spesielt
vil dette virke positivt for næringsliv og befolkning i
distrikts-Norge. Det bevilges 2 mrd. kroner over utenlandsbudsjettet.
Dette er beløpet som må til for å ta
igjen gapet i forhold til NTP.
Disse medlemmer foreslår
at midlene øremerkes til innkjøp av utstyr til
sikkerhetsformål innenfor de ulike samferdselssektorene.
En stor andel av slikt utstyr leveres i dag fra utenlandske leverandører.
Disse medlemmer ønsker å avsette
1 mrd. kroner på utenlandsbudsjettet for bruk til bekjempelse
av livstruende sykdommer og verdensomspennende epidemier, så som
HIV/AIDS, malaria, tuberkulose og HVP-viruset. Pengene
skal kunne brukes til både sykdomsbekjempelse og sykdomsforebygging,
i tillegg til opplysningsarbeid og spesielt vaksineprogrammer.
Pengene som skal fordeles kan for eksempel gå igjennom
Bill & Melinda Gates Foundation og GAVI. Det er et poeng
at pengene ikke går gjennom Utenriksdepartementet eller
NORAD.
I april 2006 ble den mest omfattende sykdomsstudien til
dags dato utgitt. Studien er utført av Disease Control Priorities
Project (DCCP) og er arbeidet frem av nærmere 500 eksperter
fra 34 land. Den 1 400 siders rapporten som ble presentert er et
samarbeid mellom Fogarty International Center of the U.S. National
Institute of Health, Verdensbanken, Verdens Helseorganisasjon og
Population Reference Bureau, i tillegg til støtte fra Bill & Melinda
Gates Foundation. Fire store globale helseutfordringer blir spesielt
fremhevet:
– Hjerte-
og karsykdommer, kreft og kroniske luftveissykdommer
– HIV/AIDS- epidemien
– Trusselen om et nytt influensavirus
tilsvarende Spanskesyken
– Malaria, tuberkulose, lungebetennelse
og diaré.
Siden HIV/AIDS ble oppdaget i 1981
har 65 millioner mennesker blitt smittet av HIV og 25 millioner mennesker
har dødd på grunn av AIDS. Afrika sør
for Sahara er det tyngst rammede området i verden for HIV/AIDS,
i 2005 levde 24,5 millioner mennesker med HIV i dette området.
Sentral-Asia og Øst-Europa er nye vekstområder
for HIV/AIDS, og fikk 220 000 nye smittede alene i 2005.
Hver eneste dag blir 1 500 barn i verden smittet av HIV. Denne epidemien
er bare en av mange som truer utviklingen i mange fattige land.
Årlig krever livmorhalskreft ca. 250
000 dødsfall. 80 pst. av livmorhalskrefttilfellene forekommer
i utviklingsland. HVP-vaksinen beskytter mot 2 typer livmorhalskreft
som er årsak til ca. 70 pst. av livmorhalskrefttilfellene
i verden. Disse medlemmer er opptatt av at denne
vaksinen når ut til kvinner i utviklingsland.
Tuberkulose og malaria er eksempler på andre
sykdommer som også må bekjempes og forebygges
globalt, og spesielt i et utviklingsperspektiv. Spesielt viktig
er en videre satsning på utvikling av en nye tuberkulosevaksiner,
for eksempel gjennom støtte til det arbeidet Aeras gjør.
Aeras har så langt kommet frem til 6 mulige vaksinekandidater
og samarbeider nå med helsevesen og forskningsinstitutter
for å få testet ut disse vaksinene. Spesielt viktig
er det også å se bekjempelse og forebygging av
HIV/AIDS og tuberkulose i sammenheng. I dag er hvert tredje
menneske på kloden smittet av tuberkulose, og tuberkulose
er den viktigste dødsårsaken for HIV/AIDS-
syke.
Disse medlemmer ønsker
derfor å avsette 1 mrd. kroner til tiltak rettet mot verdensomspennende epidemier.
Reiselivsnæringen har i Norge et stort
potensial for vekst. Likevel har næringen det siste tiåret
tapt markedsandeler internasjonalt, både relativt og absolutt.
Spesielt innen kategorien Norge som vinterdestinasjon,
registrerer vi økt konkurranse. Ikke bare fra tidligere
konkurrenter som Sverige og Østerrike, men også fra
kommende EU-land som Bulgaria.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at næringens rammevilkår ikke er gode nok og at
reiselivsnæringen i for liten grad har vært gjenstand
for næringspolitisk oppmerksomhet.
Disse medlemmer vil sette av
totalt 500 mill. kroner til markedsføring av Norge i utlandet,
herunder 200 mill. kroner til internasjonal markedsføring
av Norge som vinterdestinasjon.
Av andre utgiftsposter som disse medlemmer mener
kan posteres under utenlandsbudsjettet, er kjøp av klimakvoter
(100 mill. kroner) og medlemskap i internasjonale organisasjoner
(19 mill. kroner).
UTENLANDSBUDSJETTET
(utgifter til investeringer og tiltak utenfor Norge) |
Kjøp av militært
materiell i utlandet | 2 000 |
Kjøp av klimakvoter
(overført fra kap. 638) | 100 |
Kjøp av sykehusutstyr
| 400 |
Kjøp av behandling
i utlandet | 100 |
Investering i IKT-utstyr
til universiteter og høyskoler | 300 |
Kjøp
av forskningsutstyr til universiteter og høyskoler | 180 |
Riksveiinvesteringer utført
av utenlandske entreprenører | 2 000 |
Forbedret samferdselssikkerhet
| 500 |
Medlemskap i internasjonale
organisasjoner | 19 |
Sykdomsbekjempelse i utlandet
(HIV, tuberkulose, malaria, HVP-vaksinasjon
etc.) | 1 000 |
Internasjonal markedsføring
av Norge | 300 |
Internasjonal
markedsføring av Norge som vinterdestinasjon | 200 |
SUM | 7 099 |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at på en del områder er forutsigbarhet og langsiktig
planlegging spesielt viktig. Disse medlemmer ønsker å sikre
forutsigbarhet og stabilitet gjennom fondsavkastning. Avkastningen
av fondene skal finansiere prosjekter. Det er særlig viktig
at det skapes stabile organisasjonsformer for slike fond.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
på petroleumsvirksomheten som en fremtidsrettet næring
med fortsatt potensial for vekst og utvikling. Mye tyder på at
olje- og gassektoren blir en av Norges viktigste næringer
i hele dette århundret, og vil være av stor betydning
for en videre utvikling av vårt velferdssamfunn, sysselsetting
og verdiskapning. Disse medlemmer vil påpeke
at dette langsiktige perspektivet krever gode rammebetingelser,
blant annet gjennom å legge til rette for høyteknologisk utvikling
i næringen. Det er teknologisk utvikling som gir oss nye
muligheter til å utvinne stadig større andeler av
olje- og gassressursene på det enkelte felt ved at ressurser
som er vanskeligere tilgjengelig kan utvinnes. Disse medlemmer mener
forutsigbarhet og grunnlag for langsiktig planlegging og gjennomføring
av forskningsprosjekter bedre sikres gjennom fondsavkastning, enn
gjennom ordinær budsjettbehandling der midler til forskning
må konkurrere med midler til annen virksomhet, eksempelvis
løpende driftsutgifter over statsbudsjettet. Disse
medlemmer ønsker derfor at det avsettes 10 mrd.
kroner til et forskningsfond, der avkastningen av dette skal finansiere
relevante og fornuftige forskningsprosjekter. Det er særlig viktig
at det skapes en stabil organisasjonsform for et slikt fond, der
avkastningen skal gå til målrettet forskning
blant annet for å bedre utnyttelsesgraden av oljefelt,
bedre teknologien for oljeleting og annen energiforskning. Opprettelsen
av et slikt fond vil medføre at staten tar sitt nødvendige
ansvar for forskning, og at dette i stor grad vil være
en investering i fremtidig vekst i norsk økonomi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er viktig med en progressiv og moderne forskningsaktivitet i Norge.
Et av virkemidlene for å oppnå dette er å disponere
fondsavkastningen fra fondet for forskning og nyskaping. Regjeringen Bondevik
II foreslo i budsjettforslaget for 2006 å øke kapitalen
i fondet med 39 mrd. kroner slik at fondets totale størrelse
ble 75 mrd. kroner. Det ville gitt et etterlengtet løft
for forskningen i Norge og i området 800-900 mill. kroner
mer til forskning i 2006 enn resultatet etter regjeringen Stoltenbergs
reduksjon. Den foreslo at økningen i fondskapitalen skulle
reduseres i forhold til forslaget i St.prp. nr. 1 (2005-2006) med
25 mrd. kroner. I budsjettet for 2007 foreslår Regjeringen å øke forskningsfondet
med kun 10 mrd. kroner til 60 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener dette er
et tydelig signal på at en ikke prioriterer forskningsaktivitet
i den grad som det tidligere er gitt uttrykk for. Regjeringen vil
på denne måten bidra til å redusere muligheten
for å nå målet om at 3 pst. av BNP skal
gå til forskning innen år 2010. Disse medlemmer mener
det er et meget dårlig signal overfor næringslivet
og frykter at dette vil ha konsekvenser for fremtidig etablering,
eller mangel på sådan, av store internasjonale
næringslivsaktører. Ved etablering av ny virksomhet
er det grunn til å tro at internasjonale konsern vurderer
hvilke muligheter en har for å få økonomisk
uttelling for forskningsvirksomhet i virksomheten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil øke
denne posten med ytterligere 25 mrd. kroner i forhold til Regjeringens
forslag. Gitt en rentesats på 3,75 pst. vil en økning
på 25 mrd. kroner medføre en ekstra avkastning
til forskningsformål på om lag 937,5 mill. kroner
i 2008, ut over Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at Fondet for forskning og nyskaping plasseres som kontolån
til staten med en rente som tilsvarer statsobligasjoner med 10 års
bindingstid. Fremskrittspartiet mener det kan være nødvendig å gå gjennom
denne forvaltningsformen og få vurdert andre fondsforvaltningsmodeller
for Fondet for forskning og nyskaping.
Komiteens medlem fra Venstre vil øke denne
posten med ytterligere 40 mrd. kroner i forhold til Regjeringens
forslag slik at fondet i 2007 blir på 1 000 mrd.
kroner. Gitt en rentesats på 3,75 pst. vil en økning
på 40 mrd. kroner medføre en ekstra avkastning til
forskningsformål på om lag 1,5 mrd. kroner i 2008, utover
Regjeringens forslag.