Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Rammeområde 21 eksportgarantier

Tabell 3.1 Oversikt over kapitler og poster under rammeområde 21

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1

Utgifter i hele kroner

2460

Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 5460)

0

24

Driftsresultat:

0

1 Driftsinntekter, refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond

-46 500 000

2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

46 500 000

Sum utgifter rammeområde 21

0

Inntekter i hele kroner

5460

Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)

688 800 000

71

Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning

619 700 000

72

Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland

69 100 000

Sum inntekter rammeområde 21

688 800 000

Netto rammeområde 21

-688 800 000

Komiteen viser til Stortingets vedtak 28. november 2006 der netto utgiftsramme for rammeområde 21 er fastsatt til -688 800 000 kroner, jf. Budsjett-innst. S. I (2006-2007). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.

(i 1 000 kr)

Post/ underpost

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2005

Forslag 2007

24

Driftsresultat:

24.1

Driftsinntekter, refusjon av driftsinntekter fra risikoavsetningsfond

-38 158

-44 500

-46 500

24.2

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

38 158

44 500

46 500

Sum post 24

0

0

0

Garanti-Instituttet for Eksportkreditts garantiordninger dekker sine administrasjonsutgifter. GIEK mottar refusjoner for de ordningene som forvaltes for andre. Administrasjonsutgiftene føres etter kontantprinsippet. Deler av administrasjonskostnadene til GIEK Kredittforsikring AS (GK) inngår i posten. Denne vil bli redusert fra 2006 som følge av at GK har overtatt en vesentlig del av administrasjonen selv. Fortsatt vil GIEK stå for IT-drift, resepsjon/sentralbord, felles rekvisita o.l. Dette vil føres som utgift og inntekt hos GIEK. Arbeidet med vurdering av søknader og oppfølging av tapsutsatte engasjementer stiller store krav til kompetanse i GIEK. Den interne gjennomgangen av mål- og risikovurderinger i virksomheten viser at GIEKs risikoer i dag særlig er knyttet til tilgangen på god og stabil kompetanse. Det legges derfor opp at GIEKs saksbehandlerkapasitet og juridiske kompetanse styrkes i 2007. I tillegg er det behov for å styrke GIEKs informasjonsarbeid. På dette grunnlag foreslås rammen for administrasjonsbudsjettet satt til 46,5 mill. kroner i 2007, dvs. en økning på 2 mill. kroner fra 2006.

Det er for tiden stor aktivitet i norsk eksportindustri, spesielt innenfor maritim næring og olje/gass. GIEK rapporterer om et økende antall henvendelser fra industrien og har forventninger om at dette skal resultere i flere større saker. Rammen for Alminnelig ordning var pr. 1. september 2006 utnyttet med ca. 28,8 mrd. kroner. I tillegg hadde GIEK mottatt nye søknader med et ansvarsbeløp på i overkant av 12 mrd. kroner på samme tidspunkt. Garantirammen for ordningen har siden 2002 vært på 40 mrd. kroner.

Henvendelser og søknader om GIEKs garantier varierer over tid med mange mrd. kroner. I tillegg er det også andre forhold som tilsier behov for å ha en margin på ordningen. GIEK inngår reforsikringsavtaler med andre lands garantiinstitutter, og i enkeltsaker blir GIEKs ramme teknisk bundet av eksport fra utenlandske prosjektpartnere inntil reforsikring i saken er ferdig avtalt, dvs. i hele tilsagnsperioden. En vesentlig del av GIEKs saker er dessuten i utenlandsk valuta, og GIEKs garantiansvar kan endres betydelig som følge av valutakursutvikling.

En eventuell køsituasjon under garantiordningen kan gi norske eksportører dårligere konkurransevilkår enn bedrifter i andre land ved at de må vente på finansiering. En økning av rammen vil gi forutsigbare rammebetingelser for næringslivet og legge til rette for at GIEK kan oppfylle sitt hovedmål om eksportfremme.

Det foreslås derfor å øke garantirammen for Alminnelig ordning med 10 mrd. kroner slik at total ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar under gammel og ny Alminnelig ordning settes til 50 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak VIII, 2 i proposisjonen.

Det er også stor etterspørsel etter garantier som dekker lån til land med høyere risiko enn det som er akseptabelt under Alminnelig garantiordning. U-landsordningen er derfor et nyttig supplement.

Garantirammen for U-landsordningen er på 1,5 mrd. kroner. Pr. 1. september 2006 var rammen under ordningen utnyttet med ca. 1,379 mrd. kroner (summen av utestående ansvar og tilsagn). Grunnfondet utgjorde ca. 276 mill. kroner. Ettersom styringsregelen for ordningen slår fast at rammen ikke skal overskride fem ganger innestående beløp på grunnfondet, er rammen dermed fullt utnyttet. Rammen har de siste årene begrenset aktiviteten under ordningen.

U-landsordningen skal gå i balanse på lang sikt når det tas hensyn til grunnfondet. Fondet representerer en likviditetsbuffer som GIEK trekker veksler på når det ikke er likviditet i ordningen. Utestående fordringer og premieinntekter skal benyttes til å bygge opp grunnfondet til opprinnelig størrelse på 300 mill. kroner. Anslag for framtidige gjenvinninger under ordningen viser at grunnfondet i løpet av de nærmeste år vil komme opp på opprinnelig nivå. Erfaringene med og økonomien i ordningen tilsier at ordningens garantiramme kan økes uten at det er nødvendig med nye bevilgninger til grunnfondet. Tilsagn binder erfaringsmessig en stor del av rammen til enhver tid fordi det tar lang tid før tilsagn resulterer i polise. Mange tilsagn faller dessuten bort uten at de resulterer i polise.

Det foreslås derfor at den totale tilsagns- og ansvarsrammen for U-landsordningen økes fra 1,5 til 2,1 mrd. kroner. Begrensningen om at rammen ikke kan overstige fem ganger det til enhver tid innestående beløp på ordningens grunnfond, foreslås samtidig økt til sju ganger fondets størrelse, jf. forslag til vedtak VIII, 3 i proposisjonen.

Ordningen foreslås videreført innenfor en totalramme for nye og gamle tilsagn og garantier på 2,5 mrd. kroner for 2007, jf. forslag til vedtak VIII, 4 i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II.1 og II.3 under kapittel 11 Komiteens tilråding, A. Rammeområde 21.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om utvidelse av U landsordningen, jf. forslag til vedtak II.2 under kapittel 11 Komiteens tilråding, A. Rammeområde 21.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad og forslag i Budsjett-innst. S. I (2006-2007) der Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med forslag til økning i rammen til GIEKs U landsordning fra 2,1 mrd. kroner til 3 mrd. kroner i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Garanti-Instituttet for eksportkreditt (GIEK) er med på å sikre at norske bedrifter kan foreta investering og eksport til bedrifter i verdens aller fattigste land, og sikrer mulighetene for utbygging av næringsliv og infrastruktur for de fattige landene.

Tabell 3.3 Kap. 5460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2005

Saldert budsjett 2006

Forslag 2007

50

Tilbakeføring fra risikoavsetningsfond for SUS/ Baltikum-ordningen

6 256

71

Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning

304 600

336 200

619 700

72

Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland

72 900

63 700

69 100

Sum kap. 5460

383 756

399 900

688 800

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.