Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til tiltredelseserklæringen fra flertallsregjeringen
av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet og
St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), som representerer
et nødvendig linjeskifte. Etter flere år med økonomisk sultefôring
av kommunene og press i retning av konkurranseutsetting og privatisering
av sentrale velferdstilbud som skole og omsorg, vil Regjeringen
prioritere en sterkere satsing på fellesskapet og lokal
velferd. Flertallet vil gi alle barn og unge de beste
muligheter for videre utdanning og arbeidsliv gjennom en helhetlig
13-årig grunnopplæring.
Flertallet mener det er avgjørende å sette
skoleeierne, kommuner og fylkeskommuner økonomisk i stand
til å gi alle elever en god opplæring. Flertallet viser
til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) som innebærer
en styrking av kommunenes inntekter med 5,7 mrd. kroner i frie inntekter
slik at kommunene gis økonomisk mulighet til å utvikle
en god skole, både når det gjelder innhold og
fysisk arbeidsmiljø. Etter flere år med nedlegging
av skoler, reduksjon i lærerstillinger, delingstimer og
bruk av vikarer gis nå kommunene en faktisk mulighet til å snu
en negativ spiral og i stedet ansette flere lærere og innfri
elevenes rett til tilpasset opplæring.
Flertallet vil videreføre
og forsterke hovedlinjene i Kunnskapsløftet. Det skal satses
på høy kvalitet gjennom hele opplæringen, økt
tilrettelegging til hver elev, læreplaner med tydelige
læringsmål, større metodefrihet i undervisningen
og satsing på etterutdanning for lærere, skoleledere
og instruktører.
Skolemiljøet er avgjørende
for elevenes læringsutbytte, helse og trivsel. Flertallet er
svært tilfreds med at Regjeringen øker investeringsrammen
for ordningen med rentekompensasjon for opprustning av skolebygg
med 1 mrd. kroner til 3 mrd. kroner for 2006, jf. St.prp. nr. 1
Tillegg nr. 1 (2005-2006). Det vil gi flere kommuner muligheten
til å iverksette nødvendige forbedringer av elevenes
læringsmiljø.
Flertallet ser det som en viktig
oppgave å styrke den offentlige fellesskolen og ønsker å skape
en moderne og mangfoldig skole, der elever med ulik bakgrunn møtes. Å gi
barn og unge mer kunnskap og tilpasset opplæring innenfor
rammen av et fellesskap er et viktig mål for de tre partiene. Flertallet er
bekymret for at en kraftig økning i antall private skoler
vil forskyve ressurstildelingen mellom den offentlige og den private
skolen i en negativ retning. Flertallet viser i den
forbindelse til Soria Moria-erklæringen der regjeringspartiene
varsler en endring av friskoleloven med sikte på å stramme
inn utbredelsen av frittstående skoler som ikke representerer
et innholdsmessig alternativ til den offentlige skolen.
Flertallet mener at alle skal
ha lik rett til utdanning uavhengig av økonomisk og sosial
situasjon, og at dette forutsetter blant annet god studiefinansiering,
tilgang på studentboliger og andre velferdsordninger. Flertallet viser
til kommende evaluering av Kvalitetsreformen og målet om
tettere oppfølging av studentene underveis gjennom hele
studieløpet.
Flertallet viser til denne regjeringens
satsing på kompetanseutvikling i arbeidslivet. Flertallet mener
mulighet til etter- og videreutdanning er viktig for den enkelte
og av sentral betydning for et samfunn i stadig endring. Flertallet er
derfor tilfreds med at Regjeringens budsjettforslag innebærer økt
satsing på kompetanseutvikling for voksne, spesielt tilbud
om opplæring i arbeidslivet. Flertallet viser
til at det i dag er 400 000 voksne med manglende basiskompetanse
innen lesing, skriving, regning, digital kompetanse osv. Flertallet vil
derfor understreke betydningen av forslaget om å øke
bevilgningen til Program for basiskompetanse i arbeidslivet slik
at flere voksne kan få styrket sin basiskompetanse, og
dermed mulighet til å mestre krav og omstilling i arbeids-
og samfunnslivet. Dette vil være et viktig virkemiddel
for å utvikle Norge til en ledende kunnskapsnasjon.
Flertallet viser til proposisjonen
der Regjeringen øker avsetningen til Fondet for forskning
og nyskaping i tråd med Stortingets vedtak i forbindelse
med behandlingen av forskningsmeldingen våren 2005. Flertallet understreker
at målsettingen om en vekst i forskningsinnsatsen
opp til 3 pst. av BNP ligger fast. Økt rekruttering,
flere forskere og mer satsing på forskning fra næringslivets
side er viktige tiltak. Flertalleter bekymret
over mangelen på likestilling i akademia, blant annet på professornivå,
og mener at Regjeringen og utdanningsinstitusjoner i samarbeid må øke
innsatsen.
Flertallet viser til Soria Moria-erklæringen
der flertallsregjeringen vil sikre at Den norske kirke fortsatt
kan være en åpen og inkluderende folkekirke. Flertallet imøteser
debatten om forholdet mellom stat og kirke på bakgrunn
av den kommende innstillingen fra Stat-kirke-utvalget. Flertallet er
oppmerksom på de utfordringer som Kirken står
overfor både når det gjelder økonomiske
rammebetingelser, vedlikehold av kirkebygg, behov for styrket kirkelig
demokrati og bedre koordinert forvaltning. Flertallet vil komme
tilbake til dette ved behandlingen av St.meld. nr. 41 (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at skolen er en av
våre viktigste samfunnsinstitusjoner, som skal formidle
kulturarv, allmenndannelse, verdier og kunnskap. Skolen skal også hjelpe
barn til mestring, utfoldelse og sosial utvikling. Disse
medlemmer viser til at Samarbeidsregjeringens budsjettforslag
i St.prp. nr. 1 (2005-2006) la opp til en forsterket satsing på utdanning
og forskning, og derved fulgte opp klare satsingen som er gjennomgående
for hele fireårsperioden. Samarbeidsregjeringens utdanningspolitikk
har vært preget av tiltak for å styrke kvaliteten
i opplæringen for alle elever - gjennom klarere vektlegging
av kunnskaper og ferdigheter og gjennom tiltak for å sikre
at tilrettelagt opplæring blir en realitet for alle elever.
Målet er - og har vært - å sikre elevene
mer likeverdige tilbud. Ressursinnsatsen i den offentlige skole
er opprettholdt på et høyt nivå, samtidig
som den enkelte skole og lærer har fått betydelig økt
handlefrihet når det gjelder utforming og organisering
av undervisningsopplegg.
Disse medlemmer viser til at
Samarbeidsregjeringen bl.a. legger opp til en bevilgning på ca.
1,6 mrd. kroner for å gjennomføre Kunnskapsløftet
i 2006. Sentrale elementer i denne bevilgningen er kvalitetsutvikling,
kompetanseutvikling for lærere og skoleledere, kompensasjon
til kommunene i forbindelse med utskifting av læremidler
og helårsvirkningen av utvidet timetall fra høsten
2005.
Disse medlemmer viser også til
at bevilgningene til fullfinansiering av Kvalitetsreformen i høyere
utdanning ble videreført i 2006, samtidig som den resultatbaserte
undervisningsfinansieringen ga en budsjettøkning for universiteter
og høyskoler på 156 mill. kroner i forhold til
inneværende år. Disse medlemmer er
fornøyd med at Samarbeidsregjeringen gjorde forskning til et
prioritert hovedområde i budsjettforslaget for 2006, jf. mer
utfyllende merknader under punkt 5.1.
Disse medlemmer er tilfreds med
at Samarbeidsregjeringen har prioritert en opptrapping av bevilgningene
til trosopplæring i Den norske kirke, og at rammen til
rentekompensasjonsordning for vedlikehold av kirkebygg er økt.
Disse medlemmer viser til at
disse tre partiers medlemmer i finanskomiteen i finansinnstillingen (Budsjett-innst.
S. I (2005-2006)) la frem forslag om å styrke
satsingen på enkelte prioriterte områder. Innenfor
rammeområde 17 gjelder dette bl.a. forslag om økte midler
til grunnopplæringen, til etterutdanning for lærere,
til basisfinansiering og vitenskapelig utstyr til universiteter
og høyskoler, til private høyskoler, til næringsrettet
forskning og til kirkelige formål. Forslaget fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre om rammene for statsbudsjettet 2006
ble nedstemt under finansdebatten 24. november 2005. Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre foreslo at rammeområde
17 settes til kr 38 134 817 000,
som innebærer en økning på kr 71 823 000
i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer vil vise til
Høyres, Kristelig Folkepartis og Venstres forslag til bevilgninger
under rammeområde 17.
Oversikt over Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstres forslag i Budsjett-innst. S. I
(2005-2006) fra finanskomiteen (utenfor senere vedtatt utgiftsramme). Avvik fra Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål: | Regjeringspartiene
i finans-
innstillingen | H, KrF, V
i finans-
innstillingen |
| | | | |
Utgifter
rammeområde 17 (i hele tusen kroner) |
200 | | Kunnskapsdepartementet
(jf. kap. 3200) | 193 699 | 190 184 (-3 515) |
| 1 | Driftsutgifter | 186 577 | 183 604 (-2
973) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 4 696 | 4 590 (-106) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 2 426 | 1 990 (-436) |
204 | | Foreldreutvalget
for grunnskolen (jf. kap. 3204) | 5 751 | 5 290 (-461) |
| 1 | Driftsutgifter | 5 751 | 5 290 (-461) |
220 | | Utdanningsdirektoratet
(jf. kap. 3220) | 183 610 | 174 278 (-9 332) |
| 1 | Driftsutgifter | 136 673 | 127 524 (-9
149) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 8 099 | 7 916 (-183) |
222 | | Statlige
grunn- og videregående skoler og
grunnskoleinternat (jf. kap. 3222) | 129 946 | 126 104 (-3 842) |
| 1 | Driftsutgifter | 125 849 | 122 834 (-3
015) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 4 097 | 3 270 (-827) |
225 | | Tiltak
i grunnopplæringen (jf. kap. 3225) | 1 771
046 | 1 770
454 (-592) |
| 1 | Driftsutgifter | 120 686 | 117 394 (-3
292) |
| 68 | Tilskudd til opplæring
innenfor kriminalomsorgen | 139 199 | 137 899 (-1
300) |
| 75 | Stiftelsen Arkivet | 2 961 | 1 961 (-1
000) |
| 76 (Ny) | Leksehjelp | 0 | 5 000 (+5
000) |
226 | | Kvalitetsutvikling
i grunnopplæringen | 946 419 | 948 756 (+2 337) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 943 209 | 945 546 (+2
337) |
228 | | Tilskudd
til frittstående skoler mv. | 2 031
539 | 2 084
171 (+52 632) |
| 72 | Tilskudd til kapitalkostnader | 0 | 52 632 (+52
632) |
229 | | Andre
tiltak | 11 000 | 10 300 (-700) |
| 70 | Tilskudd til sikkerhetsopplæring
for fiskere | 11 000 | 10 300 (-700) |
230 | | Kompetansesentra
for spesialundervisning
(jf. kap. 3230) | 639 657 | 625 917 (-13 740) |
| 1 | Driftsutgifter | 582 389 | 570 664 (-11
725) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 50 420 | 49 669 (-751) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 6 848 | 5 584 (-1
264) |
256 | | VOX -
Nasjonalt senter for læring i arbeidslivet
(jf. kap. 3256) | 55 136 | 52 946 (-2 190) |
| 1 | Driftsutgifter | 42 675 | 41 087 (-1
588) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 12 461 | 11 859 (-602) |
257 | | Program
for basiskompetanse i arbeidslivet | 24 490 | 34 579 (+10 089) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 24 490 | 34 579 (+10
089) |
258 | | Analyse
og utviklingsarbeid | 41 986 | 34 578 (-7 408) |
| 1 | Driftsutgifter | 3 310 | 3 238 (-72) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 38 676 | 31 340 (-7
336) |
271 | | Universiteter | 10 229
793 | 10 226
962 (-2 831) |
| 50 | Basisfinansiering statlige
universiteter | 5 767 387 | 5 777 387 (+10 000) |
| 52 | Forskningsfinansiering
statlige universiteter | 2 350 831 | 2 338 000 (-12 831) |
272 | | Vitenskapelige
høyskoler | 873 983 | 886 970 (+12 987) |
| 50 | Basisfinansiering statlige
vitenskapelige høyskoler | 501 158 | 511 158 (+10
000) |
| 52 | Forskningsfinansiering
statlige vitenskapelige høyskoler | 141 616 | 144 076 (+2
460) |
| 72 | Forskningsfinansiering
private vitenskapelige høyskoler | 10 839 | 11 366 (+527) |
275 | | Høyskoler | 7 896
221 | 7 916
833 (+20 612) |
| 50 | Basisfinansiering statlige
høyskoler | 5 009 384 | 5 005 152 (-4 232) |
| 52 | Forskningsfinansiering
statlige høyskoler | 241 439 | 241 014 (-425) |
| 70 | Basisfinansiering private
høyskoler | 307 365 | 331 965 (+24
600) |
| 72 | Forskningsfinansiering
private høyskoler | 32 267 | 32 936 (+669) |
281 | | Fellesutgifter
for universiteter og høgskoler
(jf. kap. 3281) | 872 763 | 839 190 (-33 573) |
| 1 | Driftsutgifter | 329 060 | 294 292 (-34
768) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 13 064 | 12 759 (-305) |
| 77 (Ny) | MIT FabLab, Lyngen | 0 | 1 500 (+1
500) |
285 | | Norges
forskningsråd | 1 312
000 | 1 341
600 (+29 600) |
| 52 | Forskningsformål | 1 094 521 | 1 124 121 (+29 600) |
287 | | Forskningsinstitutter
og andre tiltak (jf. kap. 3287) | 134 030 | 137 051 (+3 021) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 4 202 | 3 923 (-279) |
| 56 | Ludvig Holbergs forskningspris | 9 100 | 12 400 (+3
300) |
288 | | Internasjonale
samarbeidstiltak (jf. kap. 3288) | 902 735 | 902 715 (-20) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 3 825 | 3 805 (-20) |
310 | | Tilskudd
til trossamfunn m.m. og private
kirkebygg | 121 477 | 130 947 (+9 470) |
| 75 | Tilskudd til private kirkebygg | 0 | 9 370 (+9
370) |
| 76 | Tilskudd til råd
for tro og livssyn | 3 600 | 3 700 (+100) |
340 | | Kirkelig
administrasjon | 469 051 | 474 522 (+5 471) |
| 1 | Driftsutgifter | 126 801 | 121 788 (-5
013) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 15 000 | 14 654 (-346) |
| 72 | Tilskudd til kirkelig virksomhet
i kommunene | 81 670 | 92 500 (+10
830) |
341 | | Presteskapet | 700 372 | 708 525 (+8 153) |
| 1 | Driftsutgifter | 695 372 | 703 574 (+8
202) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 5 000 | 4 951 (-49) |
342 | | Nidaros
domkirke m.m. | 42 960 | 38 186 (-4 774) |
| 1 | Driftsutgifter | 38 374 | 34 355 (-4
019) |
| 41 | Erkebispegården,
riksregaliene | 4 586 | 3 831 (-755) |
920 | | Norges
forskningsråd | 1 066
000 | 1 108
000 (+42 000) |
| 50 | Tilskudd | 1 066 000 | 1 108 000 (+42 000) |
928 | | FoU-prosjekter
i næringslivets regi | | 30 000 |
| 71 | Tilskudd til ulønnet
forskningsinnsats | 0 | 30 000 (+30
000) |
1020 | | Havforskningsinstituttet
(jf. kap. 4020) | 380 255 | 369 310 (-10 945) |
| 1 | Driftsutgifter | 241 010 | 234 260 (-6
750) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 139 245 | 135 050 (-4
195) |
1021 | | Drift
av forskningsfartøyene (jf. kap. 4021) | 186 380 | 185 300 (-1 080) |
| 1 | Driftsutgifter | 101 245 | 100 500 (-745) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 85 135 | 84 800 (-335) |
1022 | | NIFES
(jf. kap. 4022) | 77 185 | 79 850 (+2 665) |
| 1 | Driftsutgifter | 42 183 | 44 850 (+2
667) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 35 002 | 35 000 (-2) |
1137 | | Forskning
og utvikling | 340 675 | 326 147 (-14 528) |
| 50 | Forskningsaktivitet | 151 266 | 150 422 (-844) |
| 51 | Basisbevilgninger til forskningsinstitutter
m.m. | 183 409 | 175 725 (-7
684) |
| 52 | Omstillingsmidler Bioforsk | 6 000 | 0 (-6
000) |
2410 | | Statens
lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310) | 9 718
110 | 9 670
227 (-47 883) |
| 1 | Driftsutgifter | 277 626 | 259 724 (-17
902) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 108 785 | 87 004 (-21
781) |
| 50 | Avsetning til utdanningsstipend | 4 413 280 | 4 405 280 (-8 000) |
| 72 | Rentestønad | 994 220 | 994 020 (-200) |
| | Sum
utgifter rammeområde 17 | 43
932 386 | 44
004 009 (+71 623) |
Inntekter
rammeområde 17 (i hele tusen kroner) |
5617 | | Renter
fra Statens lånekasse for utdanning
(jf. kap. 2410) | 3 146
220 | 3 146
020 (-200) |
| 80 | Renter | 3 146 220 | 3 146 020 (-200) |
| | Sum
inntekter rammeområde 17 | 5
869 392 | 5
869 192 (-200) |
| | Sum netto
rammeområde 17 | 38 062
994 | 38 134
817 (+71 823) |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
Norge bør ha som mål at landets utdanningssystem
skal ligge i verdenstoppen når det gjelder kvalitet og
læringsresultater, et mål som gjenspeiler at fremtidige
arbeidsplasser i stor grad vil være kunnskapsintensive. Disse
medlemmer peker på at Norge er blant de land i
verden som bruker mest penger til utdanningssektoren, men at resultatet
ikke like tydelig plasserer oss blant verdens ledende nasjoner. Disse
medlemmer viser også til at kunnskaps- og kapitalintensive
næringer vil være nøkkelen til å videreføre
Norges velstand etter oljealderen. Disse medlemmer mener
det er nødvendig med både struktur- og systemendringer
for å heve nivået på læringsresultatene
innenfor utdanningssystemet, samt øke innsatsen innenfor
forskningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag i tilknytning til Fremskrittspartiets merknader til de enkelte
kapitler i denne innstillingen:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem sak for Stortinget med oppjustering til 100 pst. tilskudd til
friskolenes drift og med opptrappingsplan for dette knyttet til den årlige
budsjettbehandlingen."
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem sak om etablering av et politisk og administrativt
uavhengig skoleombud."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å fremme
nødvendige forslag for å sikre like studiestøtteordninger for
bachelor- og mastergradsstudier for norske studenter i utlandet."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag for Stortinget om gjeninnføring av hele reisestipendet
i Norden."
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om at Freshman Year-studenter
skal få tilgang til samme låne- og stipendordninger
som for annen høyere utdanning tatt i utlandet."
Disse medlemmer viser til det
stadige fokus på elevenes læringsmiljø,
herunder de fysiske rammer undervisningen drives under. Disse
medlemmer mener forbedringstakten er for lav i forhold til
behovet og mener primært at staten i større grad
bør bidra i den direkte finansieringen av opprusting av
kommunale skolebygg. Imidlertid ser disse medlemmer at
det ikke er flertall for noen slik løsning, men vil peke
på viktigheten av at investeringsprogrammet videreføres og
styrkes. Derfor har disse medlemmer foreslått utvidet
totalramme for rentekompensasjonsordningen med 100 mill. kroner
på Kultur- og kirkedepartementets budsjett, som vil gi
en rom for merinvesteringer på over 1 mrd. kroner.
Disse medlemmer legger til grunn
et utdanningssystem der den enkelte elev har frihet til selv å velge
skole, og der private og offentlige utdanningsinstitusjoner er lovmessig
og økonomisk likestilt. Dette innebærer at den
enkelte bruker får mer makt, og at det blir en konkurransesituasjon
mellom ulike tilbydere av utdanningstjenester. Denne konkurransen
vil, slik disse medlemmer ser det, medføre
et økt fokus på kvalitet i utdanningssystemet,
slik at målet om å ha et av verdens beste utdanningssystemer
kan bli realisert.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av å få på plass et kvalitetssikringsorgan
for grunnskolen gjennom NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Disse
medlemmer ønsker nåværende godkjennings-
og tilsynsordning avviklet og oppgavene overført til NOKUT. Disse
medlemmer ønsker videre å opprette et
eget skoleombud som kan ivareta brukernes rettigheter på en
god måte.
Disse medlemmer mener det er
avgjørende for utviklingen av en bedre norsk grunnskole
at den enkelte skole får økt frihet til å kunne
organisere undervisningen på ulike måter og legge
forskjellige pedagogiske prinsipper til grunn. Dette gir et mangfold
av skoler som gjør at elevene har flere skolealternativer å velge
mellom. Internasjonale undersøkelser viser at Norge har
et stort potensial for å bli bedre i grunnopplæringen,
og frihet til ulik organisering kan være en nødvendig
stimulans for i enda større grad å kunne tilpasse
undervisningen til den enkelte elev. Disse medlemmer vil
påpeke at grunnskolens lengde bør kortes ned fra
ti til ni år, slik at midler frigjøres for å styrke
kvaliteten fra første dag.
Disse medlemmer stiller seg positive
til å utvide skoledagen hvis dette innebærer å styrke
fagene norsk, matematikk, naturfag/teknologi og engelsk.
I tillegg kan tiden brukes til å gi leksehjelp og styrke
den tilpassede opplæringen for den enkelte elev. Disse
medlemmers modell for en utvidet skoledag skal ikke være
et ledd i å innføre gratis skolefritidsordning.
Disse medlemmer mener brukerne
og deres foresatte må trekkes inn i drift og organisering
av skolene i betydelig større grad. Disse medlemmer ønsker
etablert driftsstyrer på de enkelte skolene hvor de foresatte
bør ha flertall. Disse medlemmer formoder
at Regjeringen i tilfelle det opprettes slike driftsstyrer, vil
komme tilbake til Stortinget med forslag til mandat og ansvarsforholdet
mellom driftsstyret, rektor og kommunen.
Disse medlemmer viser til den
siste tids debatt om store ordensproblemer i deler av norsk skole. Disse
medlemmer viser videre til at den siste TIMMS-undersøkelsen
påviser at norske klasserom er de mest urolige i OECD-området.
Dette bidrar antagelig sterkt til at norske elever har dårligere
resultatoppnåelse enn sammenlignbare land innen OECD. Disse medlemmer vil
derfor sterkt understreke at det må settes økt
fokus på lærernes ansvar som klasseledere. Det
bør gis generell lederutdannelse til lærere som
en del av opplæringen på lærerhøyskolene
og en bør kunne gi lederutdanning som etterutdanningstilbud
til lærere. Disse medlemmer vil understreke
det lederansvaret rektor har for at skolens lærere er gode ledere
i klasserommet. Det må derfor stilles strengere krav til
oppfølging av lærerens lederrolle for å bidra
til forbedret kompetanse blant lærerne. Disse medlemmer mener
et slikt fokus vil gi betydelig bedre læringsmiljø og
derigjennom læringsutbytte for elevene. Disse medlemmer mener
et økt fokus på læreren som leder også vil
gi nyttige resultater i forholdet mellom elevene, slik at mobbing
mellom elever, samt mellom lærer og elev begge veier, reduseres.
Disse medlemmer legger til grunn
de samme prinsippene i den videregående opplæring
som i grunnskolen: valgfrihet, økonomisk og lovmessig likebehandling
mellom private og offentlige skoler, pedagogisk og administrativ
frihet for den enkelte skole, og kvalitetssikring av utdanningen
gjennom NOKUT. Disse medlemmer vil understreke betydningen
av at de yrkesfaglige utdanningene blir gjenstand for mer praktisk
rettet undervisning og mindre teoretisk innrettet. Dette vil etter disse
medlemmers oppfatning bidra til å motivere langt
flere som er praktisk orientert til å fullføre
utdanningsløpet. Disse medlemmer vil videre
understreke betydningen av å ha flere lærlingplasser
tilgjengelig slik at flere får muligheten til å ta
hele utdanningen i bedrift.
Disse medlemmer viser til den
enorme betydning kunnskap om IKT har for en overveldende del av arbeidsplassene
i Norge og Europa. Det er grunn til å tro at betydningen
av IKT i fremtiden vil bli enda større. Det er derfor svært
viktig å sikre norske elevers tilgang til slik teknologi
og gi alle elevene en god opplæring i naturlig bruk av
IKT. Enkelte fylkeskommuner, blant annet Vestfold fylkeskommune,
er i ferd med å gjennomføre full implementering
av IKT i videregående skole. Etter vedtatt plan skal alle
aktuelle elever på videregående i Vestfold ha
bærbar PC i løpet av 2008. Så langt viser
erfaringene fra forsøksskolene svært positive
resultater.
Disse medlemmer viser til at
skolemateriell i videregående skole er en stor økonomisk
belastning for mange elever og foreldre. I enkelte tilfeller vil
dårlig økonomi hindre den enkelte elevs frie valgmuligheter på videregående
skole. I valgkampen 2005 ønsket et klart flertall på Stortinget å innføre
en ordning med gratis skolemateriell til elever på videregående
skole. Dersom dette skal oppnås i overskuelig fremtid,
må arbeidet startes straks. For at elevers valgfrihet knyttet
til valg av skolemateriell, herunder valg av ulike skolebøker
i samme fag, skal ivaretas på en god måte, må finansieringen
av gratis skolemateriell være en stipendordning.
Disse medlemmer viser videre
til at elevtallsveksten i videregående skole nå er
stor uten at fylkeskommunene som eier de fleste videregående
skoler, kan fremvise tilsvarende ressursvekst. Dette forholdet understreker
også etter disse medlemmers syn at det er
nødvendig å endre finansieringssystem; slik at statlige
penger følger eleven direkte.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at den høyere utdanningssektoren er av høy
internasjonal kvalitet. Disse medlemmer konstaterer
at innføringen og oppstarten av Kvalitetsreformen så langt
i hovedsak synes å ha gitt positive resultater. Disse
medlemmer konstaterer at det er blitt større fokus
på kvalitet og bedre oppfølging av studentene ved
de ulike lærestedene. Disse medlemmer har også merket
seg et økt fokus på internasjonalisering innenfor
den høyere utdanningen gjennom samarbeid og utveksling
av både vitenskapelig ansatte og studenter for kortere
og lengre perioder. Disse medlemmer er opptatt av
at slikt samarbeid og utveksling fremmer kvalitetsutviklingen ved
norske institusjoner, og peker på at kvalitetssikringsorganet
NOKUT også bør følge denne utviklingen. Disse
medlemmer understreker at Kvalitetsreformen må sikres
en finansiering som også gir kvalitet. Disse medlemmer peker
på at reformen bygger på tre viktige pilarer;
institusjonenes budsjettrammer til løpende undervisning
og forskning, bygningsmessige forhold i sektoren og studentenes
rammebetingelser.
Disse medlemmer peker på at
det er nødvendig å få på plass
avklarende retningslinjer for hvordan husleie knyttet til nye byggeprosjekter
behandles i forhold til årlige budsjetter.
Også innenfor den høyere utdanningssektoren ønsker disse
medlemmer en lovmessig og økonomisk likebehandling
mellom de private og offentlige utdanningsinstitusjonene. Dette
er slik disse medlemmer ser det nødvendig
for å legge til rette for at alle, uavhengig av økonomisk
bakgrunn, fritt kan velge utdanningssted. Dette er etter disse
medlemmers syn også nødvendig for å skape
kvalitet i utdanningen. Når det gjelder tildelingen av
forskningsmidler innenfor den høyere utdanningssektoren, ønsker disse medlemmer at
midlene skal kanaliseres til de institusjonene som kan vise til
høy internasjonal kvalitet. Disse medlemmer peker
på betydningen av å styrke grunnskolen og den
videregående opplæringen slik at de studentene
som de høyere utdanningsinstitusjonene får inn,
holder et høyt kvalitativt nivå.
Disse medlemmer viser til den
utstrakte politiske enighet om å øke forskningsinnsatsen
i Norge til 3 pst. av BNP. Fordelingen mellom offentlige og private
forskningsmidler er bestemt å være at staten bidrar med
1 pst., mens private bidrar med 2 pst. Disse medlemmer mener
forventningen til den private forskningsandelen er så høy
at den ikke kan anses for å være realistisk. Disse
medlemmer vil derfor øke det offentliges andel
av forskningsinnsatsen til 1,4 pst. av BNP og redusere den private
andelen ned til 1,6 pst. Disse medlemmer ber derfor
Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan
dette kan løses i praksis.
Disse medlemmer vil understreke
den betydningen forskningen vil ha når det gjelder å videreføre det
velferdssamfunnet som har vokst frem. Disse medlemmer vil
ha en satsing innenfor forskningssektoren som i mindre grad tar
distriktspolitiske hensyn, og i større grad tar hensyn
til kvalitetsmessige kriterier for tildeling av forskningsmidler. Disse medlemmer vil
understreke at det viktigste først og fremst er at vi får
mer igjen for de pengene vi bruker i forskningssektoren, gjennom
god forskning av høy internasjonal kvalitet. Samtidig er
det viktig å bringe mer midler til veie for de aktørene
som bedriver forskning av høy internasjonal kvalitet.
Disse medlemmer vil understreke
det ansvaret som påligger næringslivet når
det gjelder å ta ansvar for at det satses på forskning
i Norge, for på den måten å sikre en
utvikling av bedriftene som legger grunnlag for fortsatt eksistens
og arbeidsplasser i Norge. Disse medlemmer er positive
til den skattefunnsordningen som er innført og ønsker
en utvidelse av denne ordningen. Disse medlemmer vil
videre understreke betydningen av at de forskningsresultatene som
blir frembrakt, blir videreformidlet til aktører som kan
dra nytte av disse. Dette forutsetter, slik disse medlemmer ser
det, et tettere samarbeid mellom forskningsinstitusjonene og næringslivet. Disse
medlemmer vil understreke det ansvaret som påligger
det offentlige når det gjelder å ivareta satsingen
på grunnforskning.
Disse medlemmer viser til sitt
standpunkt om at stat og kirke bør skille lag. Disse
medlemmer ønsker en fristilt kirke som skal få anledning
til selv å kunne ta beslutninger og bestemme over sin egen
fremtid på fritt grunnlag. Særlig aktuelt er dette
spørsmålet blitt etter at stadig flere politiske
signaler går ut på at en vil instruere kirken
i teologiske spørsmål. Disse medlemmer mener
dette er helt uholdbart og mener kirken selv skal stå helt
fritt i sine teologiske standpunkter. Disse medlemmer vil
bidra til en dialog med kirken om hvordan et skille kan skje på en
best mulig måte for alle. Disse medlemmer understreker
likevel at en vil opprettholde et nært samarbeid med kirken
og bidra til at kirkens rolle i samfunnet styrkes. Det er imidlertid disse
medlemmers oppfatning at dette best kan skje uten at politikere
blander seg inn i kirkens gjøremål og teologiske
fortolkninger. Det vil videre innebære at kirken må stå i
en særstilling hva gjelder økonomiske overføringer
i forhold til andre trossamfunn, blant annet på grunn av
kristendommens betydning for nasjonens identitet og tilhørighet,
samt den kulturelle arv som ligger i for eksempel kirkebyggene.
Disse medlemmer vil uttrykke
bekymring over det omfattende forfallet som er innenfor kirkesektoren, når
det gjelder vedlikeholdet av kirkebygninger. Disse medlemmer vil
spesielt understreke det ansvaret staten bør ha i forhold
til å ivareta de verneverdige kirkebyggene som mange steder
forfaller. Disse medlemmer er derfor glad for at
det er opprettet en ordning for opprustning av kirkebygg etter modell
for det som er gjennomført for skolebygg i kommunesektoren,
der lån til opprustning betjenes av staten gjennom årlig
rentekompensasjon over Kommunal- og regionaldepartemetnets budsjett. Disse medlemmer mener
ordningen må videreføres og styrkes, og viser
i den forbindelse til sitt forslag om å styrke investeringsprogrammet
for skole- og kirkebygg med til sammen 100 mill. kroner. Ordningen
avlaster også kommuneøkonomien og sikrer en rekke
kirkebygg som også har stor betydning i nasjonal og kulturell
sammenheng.
Disse medlemmer mener det er
svært viktig for kvaliteten i høyere utdanning
at det finnes tilgjengelig og topp moderne IKT-utstyr. Disse
medlemmer mener en slik ekstrasatsning er nødvendig
utover de ordinære overføringene i universiteter
og høyskoler. For at dette investeringsløftet
ikke skal ha noen negativ innvirkning på norsk økonomi
i form av økt fare for press og inflasjon, vil disse
medlemmer legge opp til at IKT-løftet finansieres
over utenlandsbudsjettet ved at innkjøpene gjøres
i andre land. Fremskrittspartiet har derfor foreslått å legge
inn 280 mill. kroner fordelt på universiteter og høyskoler
basert på antall studenter.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen Bondevik II har lagt opp til en økning i forskningsbidraget. Disse
medlemmer mener det er svært positivt. Likevel
mener disse medlemmer at det er rom for ytterligere
satsning på den forskningsvirksomheten som foregår
ved universitetene og høyskolene. En viktig forutsetning
for forskningsaktivitet i verdensklasse er utstyr i verdensklasse.
Slikt utstyr kan i stor grad kjøpes inn fra utlandet. Derfor
har Fremskrittspartiet fremmet forslag om at det gis en egen bevilgning over
utenlandsbudsjettet på 160 mill. kroner som skal gå til
innkjøp av forskningsutstyr fra utlandet. Bevilgningen
fordeles på universiteter og høyskoler basert
på forskningsandel ved den enkelte institusjon.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets helhetlige
budsjettalternativ. For å få frem sammenhengen
i utdanningspolitikken viser disse medlemmer til
følgende forslag fremmet i Budsjett-innst. S. I (2005-2006)
fra finanskomiteen:
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre
et finansieringssystem i grunnskole, videregående opplæring
og fagskoler basert på at staten betaler skolepenger direkte til
den skolen som eleven selv velger. Det legges til grunn en økonomisk
likebehandling av offentlige og private skoler. Stykkprisen skal
innrettes etter størrelse på skolen og differensieres
etter elevenes individuelle behov for tilpasset opplæring."
"Stortinget
ber Regjeringen fremme sak for Stortinget om å foreta en
bred gjennomgang av spesialundervisningens plass i norsk skole."
"Stortinget
ber Regjeringen legge til rette for at kommuner som gir elever med
særskilte behov en tilrettelagt undervisning i tilknytning
til eller utenfor den ordinære skolen, får et
ekstra økonomisk tilskudd per elev."
"Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag om endret studiefinansiering, slik
at staten garanterer for studielån i ordinære
banker. Statens lånekasse for utdanning omstruktureres
til kun å håndtere stipendordninger for elever
og studenter, samt administrering av garantiordningen. Dimensjoneringen
av Statens lånekasse for utdanning reduseres i samsvar
med overstående."
"Stortinget ber Regjeringen
utvide mandatet til NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) slik
at organet får ansvar for akkreditering og kvalitetssikring
av hele utdanningssystemet. Stortinget ber Regjeringen opprette
en avdeling for fagutdanningene og den yrkesfaglige videregående
opplæringen, og en avdeling for grunnskolen og den teoretiske
videregående opplæringen. Stortinget ber Regjeringen
også sørge for at organet plasseres på eget
kapittel under programområde 07.60 Høyere utdanning
og fagskoleutdanning."
"Stortinget ber Regjeringen
gjennomføre nødvendige tiltak slik at det innføres
driftsstyrer på alle offentlig eide skoler med representanter
for de foresatte i flertall."
"Stortinget ber Regjeringen
legge frem egen sak om byggvedlikehold innenfor universitets- og
høyskoleområdet med vurdering og forslag mht.
museale bygg spesielt samt rehabilitering, normalvedlikehold og behov
for nybygg. Stortinget ber om at en tilsvarende ordning med rentekompensasjon
som brukes for skolebygg også vurderes for denne sektoren.
Stortinget forutsetter også at spørsmål
knyttet til husleie for nye byggprosjekter behandles og avklares
i saken."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag
til ny finansieringsmodell for forskning ved undervisningsinstitusjoner
innenfor høyere utdanning."
"Stortinget ber
Regjeringen opprette en ordning med kjøp av vitenskapelig
utstyr til forskningsinnsats ved universitet og høyskoler
for å gjennomføre en nødvendig oppgradering
i løpet av en periode på 5 år og med finansiering
over et eget utenlandsbudsjett."
"Stortinget ber Regjeringen
gå i dialog med kirken om hvordan en kan gjennomføre
et fremtidig skille mellom kirke og stat.""