Vedlegg 2: Brev frå Samferdselsdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 18.oktober 2004
Jeg viser til brev av 13.10.04 med vedlegg fra Stortingets samferdselskomité.
Som en oppfølging av den vedtatte omorganiseringen av Statens vegvesen pågår det nå en omfattende prosess i regi av Statens vegvesen med å vurdere tjenestetilbud og tjenestestruktur innenfor trafikant- og kjøretøyområdet. Hensyn til effektivisering, desentralisering og brukere av vegvesenets tjenester står sentralt i dette arbeidet. Arbeidet er en del av oppfølgingen av forutsetningene som lå til grunn ved Stortintets behandling av omorganiseringen av Statens vegvesen.
Nåværende struktur og utforming av tjenestetilbud på trafikkstasjonene er gammel og basert på andre samfunnsforhold enn dagens. Et viktig grunnlag for regionenes forslag er å tilpasse tjenestetilbudet til de endringene som skjer i samfunnet i forhold til etterspørsel etter de tjenestene som vegvesenet leverer, publikums behov og teknologisk utvikling. Det er viktig å få et mer rasjonelt og differensiert tilbud på de lokale trafikkstasjonene. Det er blant annet fremlagt forslag om såkalte ambulerende tjenester. Statens vegvesen tar sikte på å være representert på offentlige service- kontorer der hvor slike finnes. I dag opprettholdes kostbare kontrollhaller som i liten grad brukes. Statens vegvesen har kun 10 pst. av markedet for de tjenester som etterspørres i forbindelse med kontrollhaller.
Regionenes forslag til endring av trafikkstasjonsstruktur og tjenestetilbud har vært på høring. Med bakgrunn i høringen vil et bearbeidet forslag bli forelagt Vegdirektoratet i løpet av oktober. Direktoratet vil vurdere hvilke konsekvenser regionenes forslag vil få på nasjonal basis. Samferdselsdepartementet vil bli orientert før Vegdirektoratet tar en endelig avgjørelse. Det tas sikte på at strukturen på trafikkstasjonene vil være avklart innen utgangen av 2004.
Vegdirektoratet forholder seg til forutsetningene som lå til grunn ved Stortingets behandling av omorganiseringen. Hensynet til desentralisering er viktig i denne sammenheng. Arbeidet med å følge opp effektiviseringsprosessen i Statens vegvesen må være i samsvar med Stortingets forutsetninger. Servicenivået blir om lag som før, med en mer effektiv struktur og et mer differensiert tilbud. Omstillingen vil gi vegvesenet mer kapasitet til kontroller på vegene.