Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for 2005, kapitler under Finansdepartementet, Stortinget mv. (rammeområde 14)
Dette dokument
- Budsjett-innst.S. nr. 10 (2004-2005)
- Kildedok: St.prp. nr. 1 (2004-2005) (FIN)
- Dato: 26.11.2004
- Utgiver: Kontroll- og konstitusjonskomiteen
- Sidetall: 7
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Innledning
- 2. Kap. 41/3041 Stortinget
- 3. Kap. 43/3043 Stortingets ombudsmann for forvaltningen
- 4. Kap. 44 Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
- 5. Kap. 51/3051 Riksrevisjonen
- 6. Oppsummering av forslagene
- 7. Komiteens tilråding
Til Stortinget
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo, fra Høyre, André Oktay Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti, Christian Holm og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til at St.meld. nr. 1 (2004-2005) Nasjonalbudsjettet for 2005 og St.prp. nr. 1 (2004-2005) Statsbudsjettet medregnet folketrygden ble lagt frem av regjeringen Bondevik II 6. oktober 2004.
Komiteen fremmer i denne innstillingen forslag om bevilgninger på statsbudsjettet for 2005 under den ramme og de kapitler som er fordelt til komiteen i Stortingets møte 19. oktober 2004, jf. Innst. S. nr. 4 (2004-2005).
Stortinget har i møte 25. november 2004 vedtatt netto rammer på de ulike rammeområder. De fremsatte bevilgningsforslag i denne innstillingen bygger på disse vedtakene om rammenes størrelse, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Det vises i denne sammenheng til de ulike kapitler i denne innstillingen som tar for seg det aktuelle rammeområdet.
Tabellen nedenfor viser en oversikt over Regjeringens bevilgningsforslag på de ulike kapitler og poster innenfor rammeområde 14 (St.prp. nr. 1 (2004-2005)).
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 (2004-2005) |
Utgifter i hele kroner | |||
Stortinget og underliggende institusjoner | |||
41 | Stortinget (jf. kap. 3041) | 832 949 000 | |
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 591 446 000 | |
32 | Kjøp av leiligheter, kan overføres | 11 000 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 127 288 000 | |
70 | Tilskudd til partigruppene | 103 215 000 | |
43 | Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) | 36 059 000 | |
1 | Driftsutgifter | 36 059 000 | |
44 | Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste | 4 428 000 | |
1 | Driftsutgifter | 4 428 000 | |
51 | Riksrevisjonen (jf. kap. 3051) | 321 700 000 | |
1 | Driftsutgifter | 321 700 000 | |
Sum utgifter rammeområde 14 | 1 195 136 000 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
Inntekter under departementene | |||
3041 | Stortinget (jf. kap. 41) | 13 894 000 | |
1 | Salgsinntekter | 6 662 000 | |
3 | Leieinntekter | 2 232 000 | |
40 | Salg av leiligheter | 5 000 000 | |
3051 | Riksrevisjonen (jf. kap. 51) | 1 500 000 | |
1 | Refusjon innland | 900 000 | |
2 | Refusjon utland | 600 000 | |
Sum inntekter rammeområde 14 | 15 394 000 | ||
Netto rammeområde 14 | 1 179 742 000 |
Budsjettinnstillingen omfatter Stortinget og de institusjoner som er underlagt Stortinget; Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Riksrevisjonen og Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste. Forsvarets ombudsmannsnemnd er ikke omhandlet i denne innstillingen. Forslaget er i samsvar med forslag oversendt fra Stortingets administrasjon.
Budsjettet for rammeområde 14, summen av Regjeringens forslag til inntekter og utgifter er kr 1 179 742 000, en reduksjon på kr 78 687 000, hvilket innebærer en nominell reduksjon på totalt 6,25 pst. fra saldert budsjett (blå bok).
Budsjettet under kap. 41 Stortinget er foreslått redusert med totalt kr 101 560 000, hvilket innebærer en nominell reduksjon i forhold til bevilget beløp for 2004 på 10,9 pst. Det foreslås totalt bevilget kr 832 949 000.
For Stortingets ombudsmann for forvaltningen (kap. 43) er det foreslått totalt bevilget kr 36 059 000, hvilket innebærer en nominell økning i forhold til bevilget beløp for 2004 på 9,0 pst.
For Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (kap. 44) er det foreslått bevilget kr 4 428 000, en økning på 19,7 pst. i forhold til bevilget beløp i 2004.
Bevilgningen til Riksrevisjonen (kap. 51) er foreslått øket med kr 17 192 000, til i alt kr 321 700 000, en nominell økning på 5,6 pst. i forhold til bevilget beløp for 2004.
Nedenfor følger en oversikt over fraksjonenes primære budsjettforslag under rammeområde 14 slik de lå til grunn fra de respektive partienes forslag til rammesum i finanskomiteens innstilling, jf. Budsjett-innst. S. I (2004-2005).
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 | H og KrF | Ap | FrP | SV |
Utgifter (i hele tusen kroner) | |||||||
41 | Stortinget (jf. kap. 3041) | 832 949 | 832 949 (0) | 832 949 (0) | 832 949 (0) | 817 949 (-15 000) | |
1 | Driftsutgifter | 591 446 | 591 446 (0) | 591 446 (0) | 591 446 (0) | 576 446 (-15 000) | |
32 | Kjøp av leiligheter | 11 000 | 11 000 (0) | 11 000 (0) | 11 000 (0) | 11 000 (0) | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 127 288 | 127 288 (0) | 127 288 (0) | 127 288 (0) | 127 288 (0) | |
70 | Tilskudd til partigruppene | 103 215 | 103 215 (0) | 103 215 (0) | 103 215 (0) | 103 215 (0) | |
43 | Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) | 36 059 | 36 059 (0) | 36 059 (0) | 36 059 (0) | 36 059 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 36 059 | 36 059 (0) | 36 059 (0) | 36 059 (0) | 36 059 (0) | |
44 | Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste | 4 428 | 4 428 (0) | 4 428 (0) | 4 428 (0) | 4 428 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 4 428 | 4 428 (0) | 4 428 (0) | 4 428 (0) | 4 428 (0) | |
51 | Riksrevisjonen (jf. kap. 3051) | 321 700 | 321 700 (0) | 321 700 (0) | 321 700 (0) | 321 700 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 321 700 | 321 700 (0) | 321 700 (0) | 321 700 (0) | 321 700 (0) | |
Sum utgifter | 1 195 136 | 1 195 136 (0) | 1 195 136 (0) | 1 195 136 (0) | 1 180 136 (-15 000) | ||
Inntekter (i hele tusen kroner) | |||||||
3041 | Stortinget (jf. kap. 41) | 13 894 | 13 894 (0) | 13 894 (0) | 13 894 (0) | 13 894 (0) | |
1 | Salgsinntekter | 6 662 | 6 662 (0) | 6 662 (0) | 6 662 (0) | 6 662 (0) | |
3 | Leieinntekter | 2 232 | 2 232 (0) | 2 232 (0) | 2 232 (0) | 2 232 (0) | |
40 | Salg av leiligheter | 5 000 | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | |
3051 | Riksrevisjonen (jf. kap. 51) | 1 500 | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | |
1 | Refusjon innland | 900 | 900 (0) | 900 (0) | 900 (0) | 900 (0) | |
2 | Refusjon utland | 600 | 600 (0) | 600 (0) | 600 (0) | 600 (0) | |
Sum inntekter | 15 394 | 15 394 (0) | 15 394 (0) | 15 394 (0) | 15 394 (0) | ||
Sum netto | 1 179 742 | 1 179 742 (0) | 1 179 742 (0) | 1 179 742 (0) | 1 164 742 (-15 000) |
Ved Stortingets vedtak 25. november 2004 er netto utgiftsramme for rammeområde 14 fastsatt til kr 1 179 742 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2004-2005).
Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål, slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom konstitusjonell praksis, og ellers på best mulig måte å legge forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse av sine oppgaver.
Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten, herunder Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative drift av Stortinget.
Stortingets direktør er Stortingets øverste administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap. Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og fire avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen, Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen og Internasjonal avdeling.
Det er en nedgang i budsjettforslaget for 2005 i forhold til 2004, mest som følge av at byggeaktiviteten kulminerer i 2004.
Kapittel 41 blir ikke tilført midler fra den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.
Post 1 Driftsutgifter omfatter lønn og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte, og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester samt utgifter til reiser og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger. Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets leiligheter inngår i denne posten. Det er ikke fremmet forslag om nye stillinger for 2005. Økningen skyldes blant annet ekstrakostnader i forbindelse med leie og drift av nye lokaler, stortingsvalg, sikkerhetstiltak, samt kostnader til arrangementer i forbindelse med 100-årsmarkeringen for unionsoppløsningen.
På post 21 Spesielle driftsutgifter er det ikke satt av penger på budsjettet for 2005. Bakgrunnen er at granskningskommisjonen for Mehamn-ulykken hadde frist for avgivelse av rapport 31. desember 2004. Etter henvendelse fra granskningskommisjonen vedtok Presidentskapet i møte 28. oktober 2004 å forlenge fristen for avgivelse av rapport til 1. mars 2005. Det ble lagt til grunn at arbeidet sluttføres med de bevilgede midler og overføring av ubrukte midler på inneværende års budsjett til 2005.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold omhandler kjøp av teknisk utstyr, fornyelse og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp av kunst, ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider mv. i stortingsbygningene. De omfattende byggearbeidene vil bli avsluttet i løpet av 2005.
Post 70 Tilskudd til partigruppene omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe samt et tillegg per stortingsrepresentant.
Under kap. 3041 Stortinget budsjetteres blant annet salgsinntekter og leieinntekter. Salgsinntektene kommer stort sett fra kafeteriaene.
Komiteen har merket seg at det foreligger en reduksjon i driftsutgifter sammenliknet med vedtatt budsjett for 2004, og at denne reduksjonen hovedsakelig skyldes at byggeaktiviteten kulminerer. Komiteenviser til at den økte byggeaktiviteten i inneværende år skyldes arbeidet med å sikre stortingsrepresentantene bedre arbeidsvilkår, samt utviklingen av et opplevelsessenter som en viktig faktor i arbeidet med å legge til rette for økt demokratisk engasjement blant ungdom med sikte på bredere deltakelse i politiske fora.
Komiteen er kjent med at Riksrevisjonen har stilt spørsmål ved Stortingets anbuds- og kontrollrutiner i tilknytning til byggevirksomheten. Komiteen ber Stortingets presidentskap legge til rette for at Stortingets økonomireglement gir klare og presise føringer for faste rutiner i tilknytning til byggevirksomheten.
Komiteen viser til sine enstemmige merknader i Innst. S. nr. 10 (2003-2004) hvor Stortinget sluttet seg til understrekingen av betydningen av at Stortingets administrative ressurser koordineres og nyttes på en mest mulig effektiv måte.
Komiteen viser til viktigheten av at en til enhver tid søker å finne markedets beste og prismessig gunstigste tilbud når Stortinget inngår avtaler om kjøp av varer og tjenester, som for eksempel kjøp av reiser for ansatte og representanter.
Komiteen forutsetter at det holdes kontinuerlig fokus på effektiv drift tilpasset den fleksibilitet Stortinget til enhver tid må ha.
Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt i lov av 22. juni 1962, sist endret 16. januar 2004, og i Stortingets instruks for Ombudsmannen av 19. februar 1980, sist endret 2. desember 2003.
Sivilombudsmannen skal bidra til at menneskerettighetene respekteres og føre kontroll med at det i den offentlige forvaltning ikke blir begått urett mot den enkelte borger. Dette ivaretas gjennom undersøkelser og behandling av klager fra enkeltpersoner. Ombudsmannen tar også opp saker på eget initiativ, foretar inspeksjoner og besøk i forvaltningen, fengsler, psykiatriske sykehus og andre lukkede institusjoner. Ved siden av å informere og orientere om ombudsmannens virksomhet, tar besøkene/inspeksjonene sikte på å skaffe ombudsmannen og hans medarbeidere bedre kjennskap til forholdene i forvaltningen og ved institusjonene.
Dokument nr. 4 (2003-2004) Ombudsmannens årsmelding for 2003 ble overlevert Stortinget 3. mars 2004.
For å styrke og effektivisere kontrollen med forvaltningens saksbehandling og rettsanvendelser, er det ønskelig å finne frem til forenklede metoder i undersøkelser omkring saksbehandlingsrutiner og praksis. Ombudsmannen ser det som nødvendig og ønskelig å kunne øke omfanget av utadrettede tiltak. I tillegg øker kompleksiteten i sakene. På denne bakgrunn har Sivilombudsmannen foreslått to nye stillinger fra 2005.
Komiteen ser positivt på at forslaget til driftsbudsjett for Sivilombudsmannens kontor innebærer rom for en bemanningsøkning på to nye stillinger fra 2005. Ombudsmannen ser det som nødvendig og ønskelig å kunne øke omfanget av utadrettede tiltak. Dette synspunktet støttes av komiteen. Komiteen forutsetter derfor at Sivilombudsmannens styrkede budsjett resulterer i flere og mer omfattende utadrettede tiltak.
Komiteen viser for øvrig til komiteens merknader til Dokument nr. 4 (2003-2004) Sivilombudsmannens melding for året 2003, jf. Innst. S. nr. 31 (2004-2005).
Komiteen er av den oppfatning at selv om Sivilombudsmannen får økte ressurser i år, bør Regjeringen i kommende budsjetter legge opp til en opptrappingsplan av ombudsmannens sekretariat slik at saksbehandlingstiden kan komme ned på et akseptabelt nivå.
Komiteen viser avslutningsvis til punkt 4 "Kap. 44 Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste" hvor det er nærmere redegjort for overføring av lønnsmidler fra kap. 43 Sivilombudsmannen til kap. 44 EOS-utvalget.
Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) er et permanent utvalg, opprettet i 1996 med syv medlemmer som alle er valgt for fem år.
EOS-utvalget skal kontrollere både den sivile overvåkingstjenesten, den militære etterretningstjenesten og sikkerhetstjenesten (EOS-tjenestene). Kontrollutvalgets oppgaver er å føre regelmessig tilsyn med den virksomhet som tjenestene utfører, undersøke alle klager og på eget initiativ ta opp saker og forhold som utvalget ut fra formålet finner det riktig å behandle. Hovedformålet er å ivareta den enkeltes rettssikkerhet.
Dokument nr. 16 (2003-2004) - Årsmeldingen for 2003 fra EOS-utvalget ble overlevert Stortinget 24. mars 2004.
Post 1 dekker godtgjørelse for utvalgets medlemmer og honorar til sakkyndige og andre bistandspersoner. For å få utført sine kontrolloppgaver med den kvalitet som er ønskelig, har utvalget bedt om en ny stilling som juridisk fagperson fra 2005.
Sekretariatslederen er fra og med 1997 tilknyttet Sivilombudsmannens organisasjon, og lønnsutgiftene dekkes under kap. 43. Posten dekker videre kontorutgifter, reiseutgifter for utvalgets medlemmer og sekretariat, lokalleie mv. Enkelte fellestjenester blir utført av Stortingets administrasjon.
I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2004, jf. Budsjett-innst S. nr. 10 (2003-2004) uttalte kontroll- og konstitusjonskomiteen følgende:
"Komiteen viser videre til at det i brev fra Stortingets presidentskap av 23. oktober 2003 er anmodet om at den foreslåtte bevilgningen under Stortinget kap. 4.1 post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold i forslaget til statsbudsjett økes med 13 mill. kroner, fra 245,845 mill. kroner til 258,845 mill. kroner.
Det vises for øvrig til at Stortingets presidentskap 22. oktober 2003 oversendte, i henhold til Stortingets forretningsordens § 28 femte ledd, brev fra EOS-utvalget vedrørende "Behov for opprettelse av ny stilling i EOS-utvalgets sekretariat - anmodning om økning av rammen i utvaglets budsjettforslag for 2004". Komiteen oversendte saken til finanskomiteen for videre behandling og anmodet om at foreslåtte bevilgning under kap. 44 post 1 Driftsutgifter, 11 Faste stillinger, ble økt fra kr 3 700 000 til kr 4 290 000, en økning på kr 590 000 til dekning av ny stilling som fagsekretær innenfor IKT-området."
Midlene, kr 200 000, ble imidlertid først bevilget i forbindelse med budsjettavtalen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2004, som ekstraordinære midler. De ble ved en inkurie ikke tillagt kap. 44 EOS-utvalget, men kap. 41 post 1 Stortinget. Det opplyses for øvrig at midlene - kr 200 000 - ikke vil bli benyttet i 2004 på kap. 41 post 1 og vil følgelig gå tilbake til statskassen som ubrukte midler.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen mottok 23. november 2004 brev fra Stortingets presidentskap vedrørende "Statsbudsjettet 2005 - kap. 43 og kap. 44 - overføring av midler". Bakgrunnen var en henvendelse fra EOS-utvalget ved fungerende leder Svein Grønnern av 8. november 2004 hvor utvalget ber Presidentskapet om å få overført lønnsmidlene til utvalgets sekretariatsleder fra Sivilombudsmannen til EOS-utvalget.
Presidentskapet ber om at statsbudsjettet for 2005, kap. 43 Stortingets ombudsmann for forvaltningen, post 1, blir redusert med kr 500 488. Kap. 44 Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste økes tilsvarende med kr 500 488.
Komiteen har ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget med de endringer som er foretatt i henhold til Presidentskapets brev av 23. november 2004 om overføring av lønnsmidler fra kap. 43 Sivilombudsmannen til kap. 44 EOS-utvalget.
Riksrevisjonens oppgaver følger av Grunnloven § 75 k og lov og instruks for Riksrevisjonen som trådte i kraft fra 1. juli 2004. Riksrevisjonen er Stortingets revisjons- og kontrollorgan. Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll og veiledning bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Riksrevisjonen ledes av et kollegium som består av fem riksrevisorer valgt av Stortinget for en periode på fire år. Riksrevisjonen er organisert med revisjonsråd, en administrasjonsavdeling, fire regnskapsrevisjonsavdelinger og to forvaltningsrevisjonsavdelinger. Selskapskontrollen er organisert sammen med forvaltningsrevisjonen.
Riksrevisjonen har i 2003 oversendt Stortinget følgende dokumenter: Dokument nr. 1 (2002-2003), antegnelser til statsregnskapet for 2002 og enkelte andre saker, Dokument nr. 2 (2002-2003), melding om Riksrevisjonens virksomhet i 2002, Dokument nr. 3-serien, resultatene av gjennomførte forvaltningsrevisjoner, selskapskontrollen og enkelte andre saker (9 dokumenter).
Riksrevisjonens hovedmål er å gjennomføre en målrettet og forsvarlig revisjon og være et effektivt revisjons- og kontrollorgan for Stortinget. Det viktigste fundamentet er godt kvalifiserte medarbeidere. Budsjettet tar utgangspunkt i full bemanning. På noen områder vil det være nødvendig å engasjere ekstern spisskompetanse.
Post 1 omfatter lønnsutgifter og utgifter til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Riksrevisjonen vil fortsatt satse på videreutvikling av IT-basert revisjonsstøtteverktøy og informasjonssikkerhet. Bruk av nettjenester, reiser i forbindelse med revisjonsaktiviteter og Riksrevisjonens internasjonale engasjement, er store underposter på vare- og tjenestebudsjettet.
Riksrevisjonen vil motta refusjoner bl.a. i forbindelse med inngått leieavtale med IDI-sekretariatet og oppdrag i utlandet etc.
Komiteen mener at Riksrevisjonen utfører en svært viktig oppgave for Stortinget ved å utføre kontroll med og revisjon av offentlig forvaltning. Det er svært viktig at Riksrevisjonen får stilt til rådighet de ressurser som er nødvendige slik at en effektiv og grundig kontroll er mulig. Riksrevisjonens virksomhet krever høyt kvalifiserte medarbeidere, og komiteen ser det derfor som positivt at dette er vektlagt i budsjettforslaget for 2005.
Tabellen viser en oppsummering av fraksjonenes forslag til disponering av rammeområde 14 (Stortinget mv.), samt forslag fra Regjeringen. (Avvikstall i parentes.)
Kap. |
Post |
Formål: |
St.prp. nr. 1 |
H, KrF |
Ap |
FrP |
SV |
Utgifter | |||||||
41 |
Stortinget (jf. kap. 3041) |
832 949 000 |
832 949 000 (0) |
832 949 000 (0) |
832 949 000 (0) |
832 949 000 (0) | |
1 |
Driftsutgifter |
591 446 000 |
591 446 000 (0) |
591 446 000 (0) |
591 446 000 (0) |
591 446 000 (0) | |
32 |
Kjøp av leiligheter |
11 000 000 |
11 000 000 (0) |
11 000 000 (0) |
11 000 000 (0) |
11 000 000 (0) | |
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
127 288 000 |
127 288 000 (0) |
127 288 000 (0) |
127 288 000 (0) |
127 288 000 (0) | |
70 |
Tilskudd til partigruppene |
103 215 000 |
103 215 000 (0) |
103 215 000 (0) |
103 215 000 (0) |
103 215 000 (0) | |
43 |
Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) |
36 059 000 |
35 558 512 (-500 488) |
35 558 512 (-500 488) |
35 558 512 (-500 488) |
35 558 512 (-500 488) | |
1 |
Driftsutgifter |
36 059 000 |
35 558 512 (-500 488) |
35 558 512 (-500 488) |
35 558 512 (-500 488) |
35 558 512 (-500 488) | |
44 |
Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste |
4 428 000 |
4 928 488 (+500 488) |
4 928 488 (+500 488) |
4 928 488 (+500 488) |
4 928 488 (+500 488) | |
1 |
Driftsutgifter |
4 428 000 |
4 928 488 (+500 488) |
4 928 488 (+500 488) |
4 928 488 (+500 488) |
4 928 488 (+500 488) | |
51 |
Riksrevisjonen (jf. kap. 3051) |
321 700 000 |
321 700 000 (0) |
321 700 000 (0) |
321 700 000 (0) |
321 700 000 (0) | |
1 |
Driftsutgifter |
321 700 000 |
321 700 000 (0) |
321 700 000 (0) |
321 700 000 (0) |
321 700 000 (0) | |
Sum utgifter |
1 195 136 000 |
1 195 136 000 (0) |
1 195 136 000 (0) |
1 195 136 000 (0) |
1 195 136 000 (0) | ||
Inntekter | |||||||
3041 |
Stortinget (jf. kap. 41) |
13 894 000 |
13 894 000 (0) |
13 894 000 (0) |
13 894 000 (0) |
13 894 000 (0) | |
1 |
Salgsinntekter |
6 662 000 |
6 662 000 (0) |
6 662 000 (0) |
6 662 000 (0) |
6 662 000 (0) | |
3 |
Leieinntekter |
2 232 000 |
2 232 000 (0) |
2 232 000 (0) |
2 232 000 (0) |
2 232 000 (0) | |
40 |
Salg av leiligheter |
5 000 000 |
5 000 000 (0) |
5 000 000 (0) |
5 000 000 (0) |
5 000 000 (0) | |
3051 |
Riksrevisjonen (jf. kap. 51) |
1 500 000 |
1 500 000 (0) |
1 500 000 (0) |
1 500 000 (0) |
1 500 000 (0) | |
1 |
Refusjon innland |
900 000 |
900 000 (0) |
900 000 (0) |
900 000 (0) |
900 000 (0) | |
2 |
Refusjon utland |
600 000 |
600 000 (0) |
600 000 (0) |
600 000 (0) |
600 000 (0) | |
Sum inntekter |
15 394 000 |
15 394 000 (0) |
15 394 000 (0) |
15 394 000 (0) |
15 394 000 (0) | ||
Sum netto |
1 179 742 000 |
1 179 742 000 (0) |
1 179 742 000 (0) |
1 179 742 000 (0) |
1 179 742 000 (0) |
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Rammeområde 14
(Stortinget mv.)
På statsbudsjettet for 2005 bevilges under:
Kap. | Post | Formål: | Kroner | Kroner | ||
Utgifter | ||||||
41 | Stortinget (jf. kap. 3041) | |||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 591 446 000 | ||||
32 | Kjøp av leiligheter, kan overføres | 11 000 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 127 288 000 | ||||
70 | Tilskudd til partigruppene | 103 215 000 | ||||
43 | Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043) | |||||
1 | Driftsutgifter | 35 558 512 | ||||
44 | Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste | |||||
1 | Driftsutgifter | 4 928 488 | ||||
51 | Riksrevisjonen (jf. kap. 3051) | |||||
1 | Driftsutgifter | 321 700 000 | ||||
Totale utgifter | 1 195 136 000 | |||||
Inntekter | ||||||
3041 | Stortinget (jf. kap. 41) | |||||
1 | Salgsinntekter | 6 662 000 | ||||
3 | Leieinntekter | 2 232 000 | ||||
40 | Salg av leiligheter | 5 000 000 | ||||
3051 | Riksrevisjonen (jf. kap. 51) | |||||
1 | Refusjon innland | 900 000 | ||||
2 | Refusjon utland | 600 000 | ||||
Totale inntekter | 15 394 000 |
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 26. november 2004
ÅgotValle leder og ordf. for kap. 43 |
||
André Oktay Dahl ordf. for kap. 41 og 3041 |
Carl I. Hagen ordf. for kap. 51 og 3051 |
Kjell Engebretsen ordf. for kap. 44 |