Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Forslag fra mindretall

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 1

Rammeområde 9

(Næring)

I

På statsbudsjettet for 2005 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

900

Nærings- og handelsdepartementet (jf. kap. 3900)

1

Driftsutgifter

123 700 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

33 050 000

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

17 500 000

72

Tilskudd til beredskapsordninger

3 700 000

901

Styret for det industrielle rettsvern (jf. kap. 3901)

1

Driftsutgifter

180 700 000

902

Justervesenet (jf. kap. 3902)

1

Driftsutgifter

70 050 000

21

Spesielle driftsutgifter

1 750 000

903

Norsk Akkreditering (jf. kap. 3903)

1

Driftsutgifter

17 800 000

904

Brønnøysundregistrene (jf. kap. 3904)

1

Driftsutgifter

186 900 000

22

Forvaltning av Altinn-løsningen, kan overføres

53 700 000

905

Norges geologiske undersøkelse (jf. kap. 3905)

1

Driftsutgifter

105 000 000

21

Spesielle driftsutgifter

36 100 000

906

Bergvesenet med Bergmesteren for Svalbard (jf. kap. 3906)

1

Driftsutgifter

10 500 000

30

Sikrings- og miljøtiltak, kan overføres

4 500 000

907

Sjøfartsdirektoratet (jf. kap. 3907)

1

Driftsutgifter

226 300 000

21

Spesielle driftsutgifter

6 200 000

22

Flytteutgifter, kan overføres

48 100 000

908

Skipsregistrene (jf. kap. 3908)

1

Driftsutgifter

8 900 000

909

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

130 000 000

72

Tilskudd til offshorefartøyer i NOR, overslagsbevilgning

615 000 000

912

Bedriftsrettet informasjonsformidling

70

Tilskudd

13 150 000

913

Standardisering

70

Tilskudd

25 000 000

922

Romvirksomhet

50

Norsk Romsenter

29 000 000

70

Kontingent i European Space Agency (ESA)

88 900 000

71

Internasjonal romvirksomhet

176 300 000

72

Nasjonale følgemidler

23 600 000

924

Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogrammer

70

Tilskudd, kan overføres

14 500 000

929

Bedriftsrettet kompetanseoverføring

70

Tilskudd

26 900 000

934

Internasjonaliseringstiltak

70

Eksportfremmende tiltak, kan overføres

12 400 000

73

Støtte ved kapitalvareeksport

40 100 000

937

Reiselivstiltak

71

Tilskudd til Svalbard Reiseliv AS

2 000 000

938

Omstillingstiltak

71

Omstillingstilskudd til Sør-Varanger, kan overføres

10 500 000

950

Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 3950 og 5656)

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

11 500 000

953

Kings Bay AS

70

Tilskudd

13 000 000

1508

Spesielle IT-tiltak

1

Råd for koordinering av bredbåndsutbygginga

2 000 000

21

Senter for informasjonssikring, kan overføres

1 965 000

22

Samordning av IT-politikken, kan overføres

8 375 000

50

Tilskudd til høyhastighetskommunikasjon, kan overføres

100 092 000

70

Tilskudd til elektronisk samhandling og forenkling av forretningsprosesser

1 400 000

1509

Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogrammer

70

Tilskudd, kan overføres

7 500 000

2421

Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 5625)

50

Innovasjon - prosjekter, fond

85 000 000

51

Tapsfond, såkornkapitalfond

237 500 000

70

Bedriftsutvikling og administrasjon

310 000 000

71

Internasjonalisering, profilering og innovasjon - programmer, kan overføres

428 600 000

72

Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres

217 500 000

74

Tilskudd til dekning av tap på eldre lån og garantier

600 000

78

Administrasjonsstøtte for distriktsrettede såkornfond

3 300 000

Totale utgifter

3 801 632 000

Inntekter

3900

Nærings- og handelsdepartementet (jf. kap. 900)

1

Salgsinntekter fra beredskapslagre

1 600 000

2

Ymse inntekter

20 000

3

Salgsinntekter

1 430 000

3901

Styret for det industrielle rettsvern (jf. kap. 901)

1

Patentavgifter

119 000 000

2

Varemerkeavgifter

45 000 000

3

Mønsteravgifter

2 200 000

4

Forskjellige avgifter

4 700 000

5

Inntekt av informasjonstjenester

7 400 000

6

Diverse inntekter

100 000

3902

Justervesenet (jf. kap. 902)

1

Justergebyrer

42 100 000

3

Kontroll- og godkjenningsgebyr

7 800 000

4

Oppdragsinntekter

1 750 000

3903

Norsk Akkreditering (jf. kap. 903)

1

Gebyrinntekter og andre inntekter

15 700 000

3904

Brønnøysundregistrene (jf. kap. 904)

1

Gebyrinntekter

396 700 000

2

Oppdragsinntekter og andre inntekter

14 300 000

3905

Norges geologiske undersøkelse (jf. kap. 905)

1

Oppdragsinntekter

11 900 000

2

Tilskudd til samfinansieringsprosjekter

24 200 000

3906

Bergvesenet med Bergmesteren for Svalbard (jf. kap. 906)

1

Produksjonsavgifter mv.

1 200 000

3907

Sjøfartsdirektoratet (jf. kap. 907)

1

Gebyrer for skip og offshoreinstallasjoner i NOR

100 500 000

2

Maritime personellsertifikater

8 000 000

3

Diverse inntekter

100 000

4

Gebyrer for skip i NIS

40 000 000

5

Inntekter av velferdstiltak

3 300 000

3908

Skipsregistrene (jf. kap. 908)

1

Gebyrer NOR

6 200 000

2

Gebyrer NIS

5 200 000

3939

Støtte til skipsbygging (jf. kap. 939)

50

Tilbakeføring fra fond for støtte ved skipskontrakter

40 000 000

3961

Selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 2426 og 5609)

70

Garantiprovisjon, Statkraft SF

226 600 000

71

Garantiprovisjon, SIVA SF

4 900 000

72

Låneprovisjon, SIVA SF

3 400 000

5325

Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625)

50

Tilbakeføring fra landsdekkende innovasjonsordning

5 000 000

70

Låne- og garantiprovisjoner

52 400 000

5609

Renter fra selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 2426 og 3961)

80

Renter, SIVA SF

46 800 000

81

Renter, Statkraft SF

51 600 000

Totale inntekter

1 291 100 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2005 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 900 post 1

kap. 3900 postene 1 og 2

kap. 900 post 21

kap. 3900 post 2

kap. 901 post 1

kap. 3901 postene 1, 2 og 6

kap. 902 post 1

kap. 3902 postene 1 og 3

kap. 902 post 21

kap. 3902 post 4

kap. 903 post 1

kap. 3903 post 1

kap. 904 post 1

kap. 3904 post 2

kap. 905 post 21

kap. 3905 postene 1 og 2

kap. 907 post 1

kap. 3907 post 3

kap. 907 post 21

kap. 3907 post 5

kap. 907 post 22

kap. 3907 post 3

III

Tap på garantier

Stortinget samtykker i at Nærings- og handels­departementet i 2005 uten bevilgning kan utgiftsføre fastslåtte tap på garantier for lån til miljøverntiltak til NOAH Holding AS under kap. 945 NOAH Holding AS, post 70 Dekning av garantiansvar for miljøvernlån.

IV

Fullmakt til å utgiftsføre uten bevilgning

Stortinget samtykker i at Nærings- og handels­departe­mentet i 2005:

  • 1. kan utgiftsføre utbetalinger knyttet til utførte pålagte miljøtiltak etter virksomheten i Raufoss ASA innenfor gitt garantiramme på 50 mill. kroner uten bevilgning under nytt kap. 960 Raufoss ASA, post 71 Refusjon for miljøtiltak.

  • 2. får forlenget fullmakt til å utgiftsføre kjøp av aksjer i DnB NOR ASA uten bevilgning under kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap, post 96 Aksjer, slik at den statlige eierandelen i DnB NOR kan utgjøre 34 pst.

V

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2005 kan:

  • 1. gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

2421

Innovasjon Norge

72

Forsknings- og utviklingskontrakter

100 mill. kroner

  • 2. gi Eksportfinans ASA tilsagn om statlig dekning av framtidig underskudd på avregningskontoen for eksisterende eksportkredittordning, den såkalte 108-ordningen. Fullmakten gjelder for samlede framtidige underskudd som oppstår som følge av tilsagn om lån fram til 31. desember 2005. Full­makten har som forutsetning at:

    • a. Eksportfinans ASA fram til 31. desember 2005 kan gi tilsagn om lån ved eksport av kapitalva­rer og skip til de gunstigste rentevilkår og kredittider som OECD (Consensus-reglene) tillater.

    • b. de enkelte innlån til Eksportfinans ASA under ordningen må godkjennes av Nærings- og handelsdepartementet. Nærings- og handels­departementet kan for øvrig utarbeide nærmere retningslinjer for ordningen.

VI

Fullmakt til å inngå forpliktelser utover gitt bevilgning

Stortinget samtykker i at Nærings- og handels­departementet i 2005 kan inngå forpliktelser for inntil 7,5 mill. kroner til utredninger o.l. utover gitt bevilg­-n­ing under kap. 900 Nærings- og handelsdepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter.

VII

Garantifullmakt

Stortinget samtykker i at Nærings- og handels­departementet i 2005 kan gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier for inntil 40 mill. kroner for lån til realin­vesteringer og driftskapital, men slik at total ramme for nytt og gammelt ansvar ikke overstiger 400 mill. kroner.

VIII

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Nærings- og handels­departementet i 2005 kan:

  • 1. gi tilsagn til Institutt for energiteknikk og Statsbygg om dekning av forsikringsansvar for inntil 60 000 000 spesielle trekkrettigheter (SDR) over­for tredjeperson for instituttets og Statsbyggs an­­-s­var etter lov 12. mai 1972 nr. 28 om atomenergi­virksomhet kapittel III.

  • 2. inngå avtaler om forsikringsansvar under ny bered­skapsordning for statlig varekrigsforsikring innen­for en totalramme for nytt og gammelt ansvar på 1 000 mill. kroner.

IX

Utlånsfullmakt

Stortinget samtykker i at Nærings- og handels­departementet i 2005 kan gi Innovasjon Norge full­makt til å gi tilsagn om nye landsdekkende risikolån på inntil 100 mill. kroner.

X

Fullmakter vedrørende Norsk Romsenter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handels­departe­mentet i 2005 kan gi Norsk Romsenter fullmakt til å:

  • 1. selge andeler i selskaper hvor institusjonen forval­ter eierandeler, og kjøpe andeler i nye selskaper.

  • 2. benytte utbytte fra selskaper hvor institusjonen for­valter eierandeler og inntekter fra salg av andeler i slike selskaper til romrelatert virksomhet, herunder kjøp av andeler i nye selskaper.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:

Forslag 2

Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å endre vil­kårene for de landsdekkende såkornfondene dersom det viser seg at de ikke tiltrekker seg nok privat kapital.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen behandle kongekrabben som uønsket art også øst for Nordkapp og derfor åpne for fritt fiske i tre år for fiskere i Finnmark.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med et opplegg der avgiften på oppdrettskonsesjoner fjernes og erstattes med en lokal arealavgift.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringa utarbeide et forprosjekt med det mål å kartlegge metoder for å stimulere til økt rekruttering i norsk landbruk.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å frita nyetableringer for registreringsavgift i Brønnøysundregisteret.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen tilpasse gebyrinntektene til driften av Brønnøysundregistrene ved å innarbeide nivået på gebyrene i tråd med selvfinansieringsprinsippet senest i statsbudsjettet for 2006.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en omorganisering og samling av standardiseringsvirksomheten.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en styrking av Argentum fondsinvesteringer AS gjennom kapitaltilførsel slik at selskapets investeringsstrategi kan realiseres. Forslag fremlegges i Revidert nasjonalbudsjett for 2005.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven).

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en ordning med omsettelige produksjonskvoter for kumelk som ikke begrenses til kommune, fylke eller region, men gjøres landsomfattende.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av lov om ervervsmessig husdyrhold.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om oppheving av lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror (omsetningsloven).

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen trekke anken i saken mellom staten og Synnøve Finden.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre de nødvendige tiltak slik at korrekt kapitalavkastning for TINE kan fastsettes.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen forberede og gjennomføre nye nedsalg av Statskogs produktive skogeiendommer.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringa i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005 legge fram et forslag for finansiering av Mattilsynet der den private andelen utgjør maksimalt 70 pst. av kostnadene.

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag til en opptrappingsplan for satsing på reiseliv i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005.