8. Rammeområde 24 - utbytte mv.
- 8.1 Utbytte mv.
- 8.2 Regjeringens forslag til bevilgninger
- 8.3 Kommunalbanken AS
- 8.4 Aksjer i Posten Norge AS, kap. 5618 post 80 Utbytte
- 8.5 Aksjer i Mesta AS, kap. 5620 post 80 Utbytte
- 8.6 Aksjer i Avinor AS, kap. 5622 post 80 Utbytte
- 8.7 Renter og utbytte fra Innovasjon Norge, kap. 5625 post 80, 81, 82 og 83 (jf. kap. 2421 og 5325)
- 8.8 Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as, kap. 5630 post 80
- 8.9 Aksjer i A/S Vinmonopolet, kap. 5631 post 80 og 81
- 8.10 Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet, kap. 5651 post 80
- 8.11 Innskuddskapital i Statskog SF, kap. 5652 post 80
- 8.12 Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning, kap. 5656 post 80
- 8.13 Utbytte fra statsforetak under Olje- og energidepartementet, kap. 5680 post 80
- 8.14 Aksjer i Statoil ASA, kap. 5685 post 80
- 8.15 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank, kap. 5692 post 80
- 8.16 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger
Statens samlede inntekter fra utbytte er budsjettert til 13,0935 mrd. kroner for 2005. Dette er en reduksjon i forhold til anslag på regnskap i 2004 på 758 mill. kroner.
Reduksjonen knytter seg i hovedsak til Statoil ASA og selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning. For de børsnoterte selskapene er utbetalt utbytte i 2004 videreført i 2005 justert for eventuelle endringer i statens eierandeler. Det vises for øvrig til nærmere omtale i de enkelte departementers budsjettproposisjoner.
Komiteen viser til merknader i punktene nedenfor når det gjelder de enkelte kapitler og poster.
Oversikt over budsjettkapitler og -poster i rammeområde 24 (budsjettets 90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdene)
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 (2004-2005) | St.prp. nr. 1 (2004-2005) med Tillegg nr. 1-7 | |
Inntekter i hele kroner: | |||||
Inntekter under departementene | |||||
5316 | Kommunalbanken AS | 10 500 000 | 10 500 000 | ||
70 | Garantiprovisjon | 10 500 000 | 10 500 000 | ||
Renter og utbytte mv. | |||||
5616 | Aksjeutbytte i Kommunalbanken AS | 17 200 000 | 17 200 000 | ||
81 | Aksjeutbytte | 17 200 000 | 17 200 000 | ||
5618 | Aksjer i Posten Norge AS | 466 400 000 | 466 400 000 | ||
80 | Utbytte | 466 400 000 | 466 400 000 | ||
5620 | Aksjer i Mesta AS | 71 000 000 | 71 000 000 | ||
80 | Utbytte | 71 000 000 | 71 000 000 | ||
5622 | Aksjer i Avinor AS | 50 000 000 | 50 000 000 | ||
80 | Utbytte | 50 000 000 | 50 000 000 | ||
5625 | Renter og utbytte fra Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5325) | 575 000 000 | 575 000 000 | ||
80 | Renter på lån fra statskassen | 450 000 000 | 450 000 000 | ||
81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 2 000 000 | 2 000 000 | ||
83 | Tilbakeføring av renter fra såkornkapitalfond | 123 000 000 | 123 000 000 | ||
5630 | Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as | 6 800 000 | 6 800 000 | ||
80 | Utbytte | 6 800 000 | 6 800 000 | ||
5631 | Aksjer i A/S Vinmonopolet | 24 802 000 | 24 802 000 | ||
80 | Statens overskuddsandel | 24 800 000 | 24 800 000 | ||
81 | Utbytte | 2 000 | 2 000 | ||
5651 | Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | 750 000 | 750 000 | ||
80 | Utbytte | 750 000 | 750 000 | ||
5652 | Innskuddskapital i Statskog SF | 8 500 000 | 8 500 000 | ||
80 | Utbytte | 8 500 000 | 8 500 000 | ||
5656 | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 950 og 3950) | 7 147 000 000 | 7 147 000 000 | ||
80 | Utbytte | 7 147 000 000 | 7 147 000 000 | ||
5680 | Utbytte fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | 360 000 000 | 360 000 000 | ||
80 | Utbytte, Statnett SF | 360 000 000 | 360 000 000 | ||
5685 | Aksjer i Statoil ASA | 4 877 000 000 | 4 877 000 000 | ||
80 | Utbytte | 4 877 000 000 | 4 877 000 000 | ||
5692 | Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 64 000 000 | 64 000 000 | ||
80 | Utbytte | 64 000 000 | 64 000 000 | ||
Sum inntekter rammeområde 24 | 13 678 952 000 | 13 678 952 000 | |||
Netto rammeområde 24 | -13 678 952 000 | -13 678 952 000 |
Det foreslås en sats på garantiprovisjonen på 0,1 pst., jf. utkast til romertallsvedtak VIII i Gul bok under Kommunal- og regionaldepartementet. Provisjonsinntekten er anslått til 10,5 mill. kroner i 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak om garantiprovisjon fra Kommunalbanken AS. Komiteen slutter seg videre til Regjeringens forslag om en bevilgning på 10,5 mill. kroner under kap. 5316 post 70.
Det budsjetteres med aksjeutbytte på 17,2 mill. kroner i 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 17,2 mill. kroner under kap. 5616 post 80.
I henhold til gjeldende utbyttepolitikk for Posten Norge AS skal det utbetales et utbytte på 30 pst. av selskapets overskudd etter skatt, under forutsetning av at aksjelovens kriterier for utbetaling av utbytte for øvrig er oppfylt. Basert på prolongering av halvårsresultatet, ligger det an til et årsresultat for selskapet etter skatt på om lag 630 mill. kroner. Av finanspolitiske årsaker foreslås det et utbytte på 466,4 mill. kroner, tilsvarende om lag 74 pst. av prolongert halvårsresultat. Endelig utbytte fra Posten Norge vil bli fastsatt av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 466,4 mill. kroner under kap. 5618 post 80 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Kystpartiet viser til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 11 (2003-2004) om virksomheten til Posten Norge AS, fastsatte et utbyttekrav på 30 pst. Det utbytte Regjeringen foreslår innebærer et utbytte på 74 pst. av antatt overskudd i 2004.
Disse medlemmer viser til at Posten fortsatt er inne i omfattende omstillings- og effektiviseringsprosess. Et så høyt utbytte, svekker selskapets investeringsevne og øker kravene til effektivisering, samtidig som mulighetene for en forsvarlig omstillingsprosess svekkes.
Disse medlemmer vil bevilge 340,4 mill. kroner under kap. 5618 post 80 Utbytte, som er 126 mill. kroner mindre enn Regjeringens forslag.
Det foreslås budsjettert med 71 mill. kroner i utbytte.
2003 var første driftsår for Mesta AS. Regnskap for 2003 og balanse pr. 31.desember 2003 ble fastsatt i ordinær generalforsamling 8.juni 2004. Driftsresultatet for Mesta for 2003 var på 211 mill. kroner. Selskapets årsresultat etter skatt for 2003 viste et overskudd på 204 mill. kroner. Resultatet var bedre enn anslag utarbeidet i forbindelse med etableringen av selskapet, men i tråd med anslag gjengitt i St.prp. nr. 1 (2003-2004).
Mesta forventer et positivt årsresultat i 2004. I tråd med den foreslåtte utbyttepolitikken, jf. omtale under Andre saker, legges det til grunn et utbytte i 2005 på 71 mill. kroner. Endelig utbytte fra Mesta AS fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 71 mill. kroner under kap. 5620 post 80 Utbytte.
I St.meld. nr. 36, jf. Innst. S. nr. 262 (2003-2004) Om virksomheten til Avinor AS, trekkes Regjeringens utbyttepolitikk opp. Utgangspunktet er at utbytte fra Avinor beregnes som statens innlånsrente multiplisert med egenkapitalen, begrenset oppad til 40 pst. av overskuddet etter skatt. Avinor opplyser at en prognose for morselskapets overskudd etter skatt for 2004 er forbundet med stor usikkerhet, men at dette forsiktig kan anslås til om lag 120 mill. kroner. Et utbytte basert på innlånsrenten multiplisert med selskapets egenkapital, innebærer et utbytte på i størrelsesorden 250 mill. kroner. På bakgrunn av forannevnte utbyttepolitikks regel om at utbytte skal begrenses oppad til 40 pst. av overskuddet etter skatt, foreslår imidlertid Regjeringen et utbytte på 50 mill. kr Endelig utbytte i Avinor AS fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 50 mill. kroner under kap. 5622 post 80 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går imot Regjeringens forslag, og viser for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 13 (2004-2005).
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært til forslag som følger av avtalen.
Det er lagt opp til at Innovasjon Norge skal kunne foreta innlån fra statskassen til valgfri løpetid og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer med tilsvarende løpetid for å finansiere sine utlån. Rentene er knyttet til lavrisikolåneordningen, risikolåneordningen og distriktsrettet låneordning. Til sammen foreslås en bevilgning på 450 mill. kroner.
Renten på innlån fra statskassen for å finansiere Innovasjon Norges utlån under risikolåneordningen følger renten på statspapirer med tilsvarende løpetid. Ordningens administrasjonskostnader dekkes innenfor rentemarginen. Netto rentemargin for regnskapsåret 2004 foreslås budsjettert med 2 mill. kroner i statsbudsjettet for 2005.
Det forventes ikke at lavrisikolåneordningen vil gi et økonomisk resultat for 2004 som gir grunnlag for utbetaling av utbytte i 2005. Det foreslås derfor at det ikke budsjetteres med utbytte fra ordningen i 2005.
Lån til såkornkapitalfond vil frem til utgangen av 2004 stå på rentebærende konto i Norges Bank. Lånene foreslås overført til ikke-rentebærende konto i 2005. Som følge av at såkornfondene i relativt liten grad har trukket på lånemidlene etter at de første bevilgningene ble gitt i 1997, vil det være en netto akkumulert rentesaldo på ca. 123 mill. kroner ved utgangen av 2004, etter at administrasjon av ordningen på totalt 11,1 mill. kroner for årene 1997-2004 er trukket fra. Disse nettomidlene foreslås overført statskassen i 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 450 mill. kroner under kap. 5625 post 80, 2 mill. kroner under kap. 5625 post 81, at det ikke gjøres bevilgning under kap. 5625 post 82 og til bevilgning på 123 mill. kroner under kap. 5625 post 83.
Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet hvor utbyttet fastsettes til 80 pst. av årsoverskuddet. Endelig vedtak om utbytte for 2004 blir truffet på ordinær generalforsamling i 2005. Basert på forventet utvikling i forbindelse med regnskapstallene for Norsk Eiendomsinformasjon as for 2004 og departementets utbyttepolitikk foreslås statens utbytte i 2005 til 6,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning på 6,8 mill. kroner under kap. 5630 post 80.
Det foreslås at statens andel av overskuddet som tas som inntekt under denne posten i 2005 ved eget vedtak fastsettes til 40 pst. av resultatet i 2004, før ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgift, jf. utkast til romertallsvedtak V i Gul bok under Arbeids- og sosialdepartementet. Statens andel av overskuddet i AS Vinmonopolet er på bakgrunn av budsjettert resultat i 2004 og en andel av overskuddet på 40 pst., anslått til 24,8 mill. kroner.
Forslaget til statens andel i overskuddet for 2004 bygger på vurderinger av selskapets framtidige kapitalbehov, bl.a. i forbindelse med utvidelse av butikknettet, og ønsket kapitalstruktur.
AS Vinmonopolets aksjekapital utgjorde 50000 kroner ved utgangen av 2003. Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til 5 pst. av aksjekapitalen og utgjør 2500 kroner. Regjeringen foreslår en bevilgning på 2000 kroner under kap. 5631 post 81.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 2000 kroner under kap. 5631 post 81.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, gjengitt i Budsjett-innst. S. I (2004-2005) kapittel 3.1.2.2, hvor det er enighet om at utbytteprosenten for statens aksjer i A/S Vinmonopolet øker fra 40 pst. til 60 pst.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak om overskuddsandel i AS Vinmonopolet, med følgende endringer:
Stortinget samtykker i at statens andel i 2005 av driftsoverskuddet i A/S Vinmonopolet fastsettes til 60 pst. av resultatet i 2004, før ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgiften."
Flertallet foreslår en bevilgning på 37,2 mill. kroner under kap. 5631 post 80.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag til overskuddsandel jf. forslag til vedtak om statens overskuddsandel i A/S Vinmonopolet. Disse medlemmer slutter seg videre til Regjeringens forslag om en bevilgning på 24,8 mill. kroner under kap. 5631 post 80.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett har gått imot Regjeringens forslag på dette punkt. Disse medlemmer viser videre til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet og vil på bakgrunn av dette slutte seg til forslag som følger av denne avtale.
Det er ikke budsjettert med utbytte fra Graminor AS (tidligere Norsk Kornforedling AS) eller Staur Gård AS. Det foreslås utbytte på 750000 kroner fra Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS (VESO) for 2005, forutsatt statlig eierandel på 51 pst.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 750000 kroner under kap. 5651 post 80.
Det foreslås utbytte på 8,5 mill. kroner fra selskapet i 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 8,5 mill. kroner under kap. 5652 post 80.
Det budsjetteres med 7147 mill. kroner i utbytte i 2005 fra statens aksjer i selskaper under NHDs forvaltning. Beløpet omfatter forventet aksjeutbytte for regnskapsåret 2004 fra selskapene Statkraft SF, Norsk Hydro ASA, DnB NOR ASA, Telenor ASA, Kongsberg Gruppen ASA, Yara International ASA, Argentum Fondsinvesteringer AS, Entra Eiendom AS, Eksportfinans ASA, Nammo AS, Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S og GIEK Kredittforsikring AS. Regjeringen har ikke beregnet egne anslag på utbytte i 2005 for børsnoterte selskaper, men har teknisk videreført samme beløp som utbetalte utbytter i 2004.
For Argentum Fondsinvesteringer AS og Entra Eiendom AS er det budsjettert med utbytte på henholdsvis 25 og 120 mill. kroner, som er vesentlig lavere enn for 2004. Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S har vesentlig forbedret sine resultater og utbyttekapasitet de siste årene, og det er derfor lagt til grunn et utbytte på 107 mill. kroner.
For Statkraft SF er det lagt til grunn et utbytte på 78 pst. av konsernets årsresultat etter skatt. Regjeringen foreslår på denne bakgrunn at Stortingets vedtak nr. 465 for 2003-2004 om å legge aksjelovens normalregler til grunn ved fastsettelsen av utbytte fra Statkraft SF oppheves. Videre foreslår regjeringen at Stortingets vedtak nr. 461 for 2003-2004 om at ilagt dokumentavgift ved omorganiseringen av Statkraft blir kompensert med at tilsvarende beløp oppheves. For øvrig vises til statsforetaksloven §17 som fastslår at det er foretaksmøtet som fastsetter utbytte i statsforetak uten å begrenses av styrets forslag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak om opphevelse av vedtak om kompensasjon for dokumentavgift og vedtak om aksjelovens normalregler ved fastsettelse av utbytte.
Flertallet slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 7147 mill. kroner under kap. 5656 post 80.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å redusere utbyttet fra Statskraft SF med 1400 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, og viser for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 8 (2004-2005).
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært til forslag som følger av avtalen.
For regnskapsåret 2004 foreslår Regjeringen også et utbytte på 90 pst. av Statsnett SF sitt resultat etter skatt. Det utgjør 360 mill. kroner basert på siste resultatanslag. Endelig vedtak om utbytte fastsettes i foretaksmøte våren 2005 basert på faktisk resultat for 2004.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 360 mill. kroner under kap. 5680 post 80.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til at Regjeringen foreslår en utbytteandel på 90 pst. av overskuddet i Statnett SF. Dette er i strid med vedtatt utbyttepolitikk. Disse medlemmer understreker behovet for at det offentlige er en profesjonell og forutsigbar eier for sine selskaper, og nøyer seg derfor med å ta ut 50 pst. av anslått overskudd.
Disse medlemmer foreslår en bevilgning på 200 mill. kroner under kap. 5680 post 80.
I budsjettet for 2005 legges det foreløpig til grunn hva som ble utbetalt i utbytte i 2004 for regnskapsåret 2003, men justert for ny statlig eierandel på 76,3 pst. av aksjene. Det legges til grunn et utbytte på 4887 mill. kroner. Vedtak om eventuelt utbytte fattes i ordinær generalforsamling våren 2005. Statens andel av styrets eventuelle forslag til utbytte vil bli presentert i Revidert nasjonalbudsjett 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 4887 mill. kroner under kap. 5685 post 80.
Den nordiske investeringsbanken utbetaler utbytte i forhold til innskutt kapital. Utbyttets størrelse vedtas av bankens styre på grunnlag av regnskapsmessige resultater av virksomheten foregående år. Basert på NIBs regnskap for 2003 ble det vedtatt et utbytte til den norske stat på 7,7 mill. euro i 2004. Basert på valutakurser primo august 2004 foreslås det bevilget 64 mill. kroner i 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 64 mill. kroner under kap. 5692 post 80.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og de ulike fraksjonene under rammeområde 24. Avvikene er angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1-7 | H, KrF, V | A | FrP | SV | Sp | Kp |
Inntekter (i hele tusen kroner) | |||||||||
5316 | Kommunalbanken AS | 10 500 | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | |
70 | Garantiprovisjon | 10 500 | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | |
5616 | Aksjeutbytte i Kommunalbanken AS | 17 200 | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | |
81 | Aksjeutbytte | 17 200 | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | 17 200 (0) | |
5618 | Aksjer i Posten Norge AS | 466 400 | 466 400 (0) | 340 400 (-126 000) | 466 400 (0) | 466 400 (0) | 466 400 (0) | 340 400 (-126 000) | |
80 | Utbytte | 466 400 | 466 400 (0) | 340 400 (-126 000) | 466 400 (0) | 466 400 (0) | 466 400 (0) | 340 400 (-126 000) | |
5620 | Aksjer i Mesta AS | 71 000 | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | |
80 | Utbytte | 71 000 | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | 71 000 (0) | |
5622 | Aksjer i Avinor AS | 50 000 | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 0 (-50 000) | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 50 000 (0) | |
80 | Utbytte | 50 000 | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 0 (-50 000) | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 50 000 (0) | |
5625 | Renter og utbytte fra Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5325) | 575 000 | 575 000 (0) | 575 000 (0) | 575 000 (0) | 575 000 (0) | 575 000 (0) | 575 000 (0) | |
80 | Renter på lån fra statskassen | 450 000 | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | |
81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | |
83 | Tilbakeføring av renter fra såkornkapitalfond | 123 000 | 123 000 (0) | 123 000 (0) | 123 000 (0) | 123 000 (0) | 123 000 (0) | 123 000 (0) | |
5630 | Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as | 6 800 | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | |
80 | Utbytte | 6 800 | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) | |
5631 | Aksjer i A/S Vinmonopolet | 24 802 | 37 202 (+12 400) | 24 802 (0) | 24 802 (0) | 24 802 (0) | 24 802 (0) | 24 802 (0) | |
80 | Statens overskuddsandel | 24 800 | 37 200 (+12 400) | 24 800 (0) | 24 800 (0) | 24 800 (0) | 24 800 (0) | 24 800 (0) | |
81 | Utbytte | 2 | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | |
5651 | Aksjer i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | |
80 | Utbytte | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | |
5652 | Innskuddskapital i Statskog SF | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | |
80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | |
5656 | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 950 og 3950) | 7 147 000 | 7 147 000 (0) | 7 147 000 (0) | 5 747 000 (-1 400 000) | 7 147 000 (0) | 7 147 000 (0) | 7 147 000 (0) | |
80 | Utbytte | 7 147 000 | 7 147 000 (0) | 7 147 000 (0) | 5 747 000 (-1 400 000) | 7 147 000 (0) | 7 147 000 (0) | 7 147 000 (0) | |
5680 | Utbytte fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | 360 000 | 360 000 (0) | 360 000 (0) | 360 000 (0) | 200 000 (-160 000) | 360 000 (0) | 200 000 (-160 000) | |
80 | Utbytte, Statnett SF | 360 000 | 360 000 (0) | 360 000 (0) | 360 000 (0) | 200 000 (-160 000) | 360 000 (0) | 200 000 (-160 000) | |
5685 | Aksjer i Statoil ASA | 4 877 000 | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | |
80 | Utbytte | 4 877 000 | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | 4 877 000 (0) | |
5692 | Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 64 000 | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | |
80 | Utbytte | 64 000 | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | 64 000 (0) | |
Sum utgifter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | ||
Sum inntekter | 13 678 952 | 13 691 352 (+12 400) | 13 552 952 (-126 000) | 12 228 952 (-1 450 000) | 13 518 952 (-160 000) | 13 678 952 (0) | 13 392 952 (-286 000) | ||
Sum netto | -13 678 952 | -13 691 352 (-12 400) | -13 552 952 (+126 000) | -12 228 952 (+1 450 000) | -13 518 952 (+160 000) | -13 678 952 (0) | -13 392 952 (+286 000) |
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden §19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2004-2005), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene fra Fremskrittspartiet subsidiært slutter seg til forslaget fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 13.