I tabellen nedenfor fremgår Regjeringens
forslag til bevilgninger på kapittel og post under rammeområde 19
(90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdet)
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1
(2004-2005) | | St.prp. nr. 1
(2004-2005) med Tillegg nr. 1-7 |
Utgifter
i hele kroner: |
Kommunal- og regionaldepartementet |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner (jf. kap. 3571) | 34 979
969 000 | | 34 979
969 000 |
| 21 | Kunnskapsutvikling
og drift av inntektssystemet | 6 894 000 | | 6 894 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 25 005 892 000 | | 25 005 892 000 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 147 015 000 | | 1 147 015 000 |
| 63 | Regionaltilskudd | 561 526 000 | | 561 526 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64 | 2 772 285 000 | | 2 772 285 000 |
| 69 | Kommunal selskapsskatt, kan nyttes under post 60 | 5 486 357 000 | | 5 486 357 000 |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner (jf. kap. 3572) | 11 674
357 000 | | 11 674
357 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 9 554 112 000 | | 9 554 112 000 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 433 117 000 | | 433 117 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64 | 1 246 198 000 | | 1 246 198 000 |
| 65 | Tilskudd til barnevern/hovedstadstilskudd
| 440 930 000 | | 440 930 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 19 | 46
654 326 000 | | 46
654 326 000 |
| | Netto
rammeområde 19 | 46 654
326 000 | | 46 654
326 000 |
Regjeringen legger opp til en reell vekst i
kommunesektorens samlede inntekter i 2005 på nærmere
23/4 mrd. kroner i 2005, tilsvarende en vekst på vel
11/4 pst. Veksten er regnet fra det nivået på kommunesektorens
inntekter i 2004 som ble anslått i Revidert nasjonalbudsjett
2004. Veksten i de samlede inntektene i 2005 blir knapt 31/2
mrd. kroner dersom den regnes fra anslag på regnskap for
2004. Det er da tatt hensyn til at inntektsanslaget for 2004 er
nedjustert etter at Revidert nasjonalbudsjett 2004 ble lagt fram.
Av den samlede inntektsveksten er 1 mrd. kroner reell økning
i frie inntekter. Timetallet for 1.-4. klasse i grunnskolen økes
med 4 uketimer fra skoleåret 2005-2006. Rammetilskuddet
til kommunene blir økt med om lag 135 mill. kroner som
følge av timetallsøkningen. Dette holdes utenfor
ved beregningen av veksten i de frie inntektene.
Realveksten i øremerkede tilskudd er
om lag 11/2 mrd. kroner, hvorav de største økningene
knytter seg til barnehagesektoren, handlingsplanen for psykisk helse og
ressurskrevende brukere. Budsjettforslaget innebærer at
veksten i kommunesektorens samlede inntekter er høyere
enn lagt opp til i Kommuneproposisjonen, mens veksten i de frie
inntektene ligger innenfor det intervallet som ble signalisert.
Rammetilskudd til kommunesektoren blir bevilget over
programkategori 13.70. For 2005 foreslås om lag 46,7 mrd.
kroner i rammetilskudd til kommunesektoren, fordelt med knapt 35
mrd. kroner til kommunene og om lag 11,7 mrd. kroner til fylkeskommunene.
Når det gjelder omtale av det økonomiske
opplegget for kommunesektoren i 2005 og de enkelte poster under
kap. 571 og 572 vises det til omtale under programkategori 13.70
i St.prp. nr. 1 (2004-2005) Kommunal- og regionaldepartementet.
Komiteen viser til
sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2004-2005) punkt 3.2.19.2
og oversikt over bevilgningsforslag i punkt 7.2 nedenfor. Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag til omdisponeringsfullmakt i forbindelse
med forsøk med oppgavedifferensiering, jf. forslag til
vedtak under rammeområde 19.
Komiteen viser til Budsjett-innst.
S. nr. 6 (2003-2004) (finanskomiteens faginnstilling) for behandlingen
av kap. 3571 post 90 og forslaget i Gul bok under Kommunal- og regionaldepartementet
om forskudd på rammetilskudd.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
med Fremskrittspartiet, jf. Budsjett-innst. S. I (2004-2005) kapittel
3.1.2.2, om subsidiær støtte til disse
medlemmers forslag til statsbudsjett for 2005.
På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer å bevilge kr26137892000 på kap.
571 post 60, som er kr1132000000 høyere enn det beløpet
som følger av Regjeringens forslag. Videre foreslår disse medlemmer å bevilge
kr9826112000 på kap. 572 post 60, som er kr272000000 høyere
enn det beløpet som følger av Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2004-2005) under kapittel
2.3.2 og kapittel 3.2.19.2.2.
Disse medlemmer vil øke
kommunesektorens frie inntekter med 3,5 mrd. kroner som fordeles
mellom kommuner og fylkeskommuner etter den ordinære fordelingsnøkkelen.
Det gir kommunene en økning i de frie inntektene på 2839
mill. kroner og fylkeskommunene en økning på 661
mill. kroner.
For kommunene kommer 1838 mill. kroner av veksten
i de frie inntektene fra økte skatteinntekter, som er en
følge av det forslaget disse medlemmer har
til skatteopplegg for 2005. 152 mill. kroner kommer gjennom reduserte
utgifter til sykelønn, som skyldes at disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag til endringer i sykelønnsordningen.
Den resterende økningen kommer gjennom en økning
i rammetilskuddet til kommunene på 849 mill. kroner. I
tillegg vil disse medlemmer øke rammetilskuddet
med 286 mill. kroner, som skyldes at endringen i skatteøret ikke
kompenserer fullt ut for bortfallet av selskapsskatten.
For fylkeskommunene kommer 293 mill. kroner
av veksten i de frie inntektene fra økte skatteinntekter,
38 mill. kroner kommer gjennom reduserte utgifter til sykelønn
og 330 mill. kroner gjennom en økning i rammetilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2004-2005) under kapittel
2.3.2.
Disse medlemmer vil øke
primærkommunenes frie inntekter med kr750000000 og de øremerkede tilskuddene
med kr450000000.
Disse medlemmerviser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært
til forslag som følger av avtalen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i kapittel 2.3.2 i Budsjett-innst. S. I (2004-2005).
Disse medlemmer foreslår å øke
kommunenes frie inntekter med 5 mrd. kroner, som fordeles med 4 mrd.
kroner til kommunene og 1 mrd. kroner til fylkene. I tillegg foreslår disse
medlemmer å øke øremerkede tilskudd
til kommunene med 1,5 mrd. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslår
at rammeområde 19 bevilges med kr50154326000. Dette er
3,5 mrd. kroner mer enn Regjeringens forslag og 2,7 mrd. kroner
mer enn budsjettforliket mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene.
Dette medlem vil vise til at
Senterpartiet i sitt alternative budsjett legger opp til en satsing
på kommunesektoren på 4,25 mrd. kroner utover
Regjeringens budsjettforslag. Av dette øker kommunesektorens
frie inntekter med 3,5 mrd. kroner. Økningen må videre sees
i sammenheng med at Senterpartiet fremmer forslag i saldert budsjett
for 2004 med om lag 2,5 mrd. kroner. Dette gir en total satsing
på kommunal sektor og lokal velferd på 6,25 mrd.
kroner. Dette medlem vil påpeke at en økning
av denne størrelsesorden er nødvendig for å bringe
kommunenes økonomi i bedre balanse, og sikre et godt velferdstilbud
til innbyggerne. Dette handler om en god og gratis skole og om en
mer verdig omsorg. Veksten i frie inntekter fordeler seg med 2835
mill. kroner til kommunene og 665 mill. kroner til fylkeskommunene.
Dette medlem vil videre vise
til at det trengs en flerårig opptrapping av kommuneøkonomien
for å komme i fornuftig balanse. Dette medlem mener konsultasjonsordningen
bør utvikles slik at staten og kommunesektoren på sikt
kan komme til enighet om hvilke oppgaver som skal løses
og hvordan finansieringen av disse skal være. En slik løsning
vil gi mulighet til langsiktig styring og avklare rammebetingelser
for den lokale velferden.
Dette medlem vil videre vise
til at kommunal sektor er av stor viktighet for sysselsettingssituasjonen i
landet. Senterpartiets alternative budsjett gir grunnlag for at
det i kommunesektoren kan ansettes 9300 flere lærere, helse-
og omsorgsarbeidere. Det kan settes i gang nødvendige reparasjoner
av skoler og andre bygg. Dermed forebygges forfall, arbeidsmiljø og
inneklima forbedres, og mange lokale håndverkere får
nye oppdrag.
Dette medlem viser til store
vedlikeholdsbehov i kommunalt eid eiendomsmasse. En utredning Kommunenes
Sentralforbund har fått utført antyder et akkumulert
vedlikeholdsbehov på 40 mrd. kroner. NOU 2004:11, om eiendomsforvaltningen
i kommunesektoren anbefaler et ekstraordinært tilskudd
på 5 mrd. kroner fordelt over fem år for å håndtere
deler av vedlikeholdsutgiftene.
Dette medlem vil understreke
at dersom ikke den økonomiske balansen i kommunesektoren
gjenopprettes vil store samfunnsverdier stå i fare for å gå tapt.
Dette medlem vil påpeke
at kommunene er ryggraden i velferdssamfunnet vårt. Barnehage,
skole, kultur, eldreomsorg, vann, vei og kloakk - alt er avhengig
av en velfungerende kommune. Kommunesektoren har vært Regjeringens
salderingspost gjennom tre statsbudsjetter. Senterpartiet sier et
klart nei til et videre svarteperspill, der taperne er utpekt på forhånd.
En god skole og en mer verdig omsorg avhenger
av at kommunene settes økonomisk i stand til å løse
de oppgavene de er pålagt. Vi mener alle vi skal ha verdens
beste skole, mens skolebygg forfaller og lærere sies opp.
Vi rystes alle når det avdekkes omsorgssvikt på sykehjem
og i hjemmetjenesten, selv om vi vil det beste for våre
gamle og syke. Da må vi gjøre noe med problemet.
Dette medlem viser til Regjeringens
forslag om endringer i fordelingen av skatteinntektene mellom stat og
kommuner. Regjeringen legger opp til å inndra 5,5 mrd.
kroner av kommunenes skatteinntekter på personskatt,
og tilbakeføre tilsvarende beløp fra selskapsskatten.
Dette medlem mener prinsipielt
at kommunene skal ha større kontroll enn i dag over egne
skatteinntekter. Dette medlem viser til at Senterpartiet
likevel ikke kan gå inn for et opplegg som utelukkende
er en omfordeling fra de 350 kommunene som taper på ordninga,
til de om lag 80 kommunene som tjener på forslaget.
Dette medlem konstaterer at Regjeringens
opplegg innebærer at kommunene samlet sett ikke øker sine
inntekter og at de økonomiske forskjellene kommunene imellom øker.
Dette medlem mener det opplegget
Regjeringen foreslår er lite egnet til å styrke
næringsutviklingen i kommunene. Dette medlem vil
på denne bakgrunn varsle at Senterpartiet går
imot Regjeringen sitt forslag om tilbakeføring av en del
av selskapsskatten til kommunene og omleggingen av inntektsutjamningssystemet
til symmetrisk inntektsutjamning slik Regjeringen foreslår
i St.meld. nr. 5 (2004-2005).
Dette medlem viser til nærmere
omtale av Senterpartiets opplegg for kommuner og fylkeskommuner i
Innst. S. nr. 255 (2003-2004), Budsjett-innst. S. I (2004-2005)
kapittel 3.2.19.2 og Budsjett-innst. S. nr. 5 (2004-2005).
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
sine merknader i Budsjett-innst. S.I (2004-2005).
Komiteen viser til
at det nedenfor er gitt en oversikt over de ulike fraksjonenes forslag
til bevilgninger under kap. 571 og 572.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og
de ulike fraksjonene under rammeområde 19. Avvikene fra
Regjeringens forslag er angitt i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tl. nr.
1-7 | H, KrF, V | A | FrP | SV | Sp | Kp |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner (jf. kap. 3571) | 34 979 969 | 36 111
969 (+1 132 000) | 30 628 712 (-4 351 257) | 35 729 969 (+750 000) | 38 827 969 (+3 848 000) | 37 814 969 (+2 835 000) | 41 199 969 (+6 220 000) |
| 21 | Kunnskapsutvikling og drift
av inntektssystemet | 6 894 | 6 894 (0) | 6 894 (0) | 6 894 (0) | 6 894 (0) | 6 894 (0) | 6 894 (0) |
| 60 | Innbyggertilskudd | 25 005 892 | 26 137 892 (+1 132 000) | 26 140 992 (+1 135 100) | 26 955 892 (+1 950 000) | 34 340 249 (+9 334 357) | 30 505 892 (+5 500 000) | 31 005 892 (+6 000 000) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 147 015 | 1 147 015 (0) | 1 147 015 (0) | 847 015 (-300
000) | 1 147 015 (0) | 1 147 015 (0) | 1 197 015 (+50 000) |
| 63 | Regionaltilskudd | 561 526 | 561 526 (0) | 561 526 (0) | 411 526 (-150
000) | 561 526 (0) | 561 526 (0) | 581 526 (+20
000) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 2 772 285 | 2 772 285 (0) | 2 772 285 (0) | 2 022 285 (-750 000) | 2 772 285 (0) | 2 772 285 (0) | 2 922 285 (+150 000) |
| 69 | Kommunal selskapsskatt | 5 486 357 | 5 486 357 (0) | 0 (-5
486 357) | 5 486 357 (0) | 0 (-5
486 357) | 2 821 357 (-2 665 000) | 5 486 357 (0) |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner (jf. kap. 3572) | 11 674 357 | 11 946 357 (+272 000) | 12 004 457 (+330 100) | 11 674 357 (0) | 12 636 357 (+962 000) | 12 339 357 (+665 000) | 12 094 357 (+420 000) |
| 60 | Innbyggertilskudd | 9 554 112 | 9 826 112 (+272 000) | 9 884 212 (+330 100) | 9 904 112 (+350 000) | 10 516 112 (+962 000) | 10 219 112 (+665 000) | 9 954 112 (+400 000) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 433 117 | 433 117 (0) | 433 117 (0) | 283 117 (-150
000) | 433 117 (0) | 433 117 (0) | 453 117 (+20
000) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 1 246 198 | 1 246 198 (0) | 1 246 198 (0) | 1 046 198 (-200 000) | 1 246 198 (0) | 1 246 198 (0) | 1 246 198 (0) |
| 65 | Tilskudd til
barnevern/hovedstadstilskudd | 440 930 | 440 930 (0) | 440 930 (0) | 440 930 (0) | 440 930 (0) | 440 930 (0) | 440 930 (0) |
| | Sum
utgifter | 46
654 326 | 48
058 326 (+1 404 000) | 42
633 169 (-4 021 157) | 47
404 326 (+750 000) | 51
464 326 (+4 810 000) | 50
154 326 (+3 500 000) | 53
294 326 (+6 640 000) |
| | Sum
inntekter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum netto | 46 654
326 | 48 058
326 (+1 404 000) | 42 633
169 (-4 021 157) | 47 404
326 (+750 000) | 51 464
326 (+4 810 000) | 50 154
326 (+3 500 000) | 53 294
326 (+6 640 000) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden §19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2004-2005),
tas opp til votering ved behandling av nærværende
budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene
fra Fremskrittspartiet subsidiært slutter seg til forslaget
fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette
forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding.
De øvrige forslagene er ført opp under kapittel
10.