Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for 2004 vedkommende rammeområde 14 Stortinget mv.

Dette dokument

Innhold

Til Stortinget

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo, fra Høyre, André Dahl og fung. leder Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnøy og Ragna Flotve, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til at St.meld. nr. 1 (2003-2004) Nasjonalbudsjettet for 2004 og St.prp. nr. 1 (2003-2004) Statsbudsjettet medregnet folketrygden for 2004 ble lagt frem av regjeringen Bondevik II 8. oktober 2003.

Komiteen viser videre til at det i brev fra Stortingets presidentskap av 23. oktober 2003 er anmodet om at den foreslåtte bevilgningen under Stortinget kap. 4.1 post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold i forslaget til statsbudsjett økes med 13 mill. kroner, fra 245,845 mill. kroner til 258,845 mill. kroner.

Det vises for øvrig til at Stortingets presidentskap 22. oktober 2003 oversendte, i henhold til Stortingets forretningsordens § 28 femte ledd, brev fra EOS-utvalget vedrørende "Behov for opprettelse av ny stilling i EOS-utvalgets sekretariat - anmodning om økning av rammen i utvalgets budsjettforslag for 2004". Komiteen oversendte saken til finanskomiteen for videre behandling og anmodet om at foreslåtte bevilgning under kap. 44 post 1 Driftsutgifter, 11 Faste stillinger, ble økt fra kr 3 700 000 til kr 4 290 000, en økning på kr 590 000 til dekning av ny stilling som fagsekretær innenfor IKT-området.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at det i Arbeiderpartiets alternative budsjett ikke lå inne kutt i rammen i det framlagte budsjett for rammeområde 14.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til avtalen som ble inngått 16. november 2003 mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet om statsbudsjettet for 2004. For rammeområde 14 ble kap. 41 og 51 berørt av avtalen sammenliknet med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2003-2004). Endringene som følger av avtalen er omtalt under de respektive kapitler.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine respektive partiers forslag til rammesum under rammeområde 14 i finanskomiteens innstilling. Disse medlemmer ser det som særlig uheldig at flertallsforslaget fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i finansinnstillingen innebærer et kutt på Riksrevisjonen som vil medføre en reduksjon i Riksrevisjonens aktivitetsnivå, og at flertallsforslaget ikke finner rom for en ekstra stilling som EOS-utvalget har bedt om for å kunne ivareta sin kontrollfunksjon tilfredsstillende.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at Riksrevisjonen, selv etter reduksjonen som følge av budsjettforliket, får en økning i sine rammer på 3,3 pst.

Komiteen fremmer i denne innstillingen forslag om bevilgninger på statsbudsjettet for 2004 under den ramme og de kapitler som er fordelt til komiteen i Stortingets møte 16. oktober 2003, jf. Innst. S. nr. 2 (2003-2004).

Stortinget har i møte 26. november 2003 vedtatt netto rammer på de ulike rammeområder. De fremsatte bevilgningsforslag i denne innstillingen bygger på disse vedtakene om rammenes størrelse, jf. Stortingets forretningsorden § 19.

Det vises i denne sammenheng til de ulike kapitler i denne innstillingen som tar for seg det aktuelle rammeområdet.

Komiteen vil avslutningsvis understreke viktigheten av at de enkelte institusjonene i sine budsjettforslag fokuserer på begrunnelsene for de eventuelle foreslåtte endringer.

Tabellen nedenfor viser en oversikt over Regjeringens bevilgningsforslag på de ulike kapitler og poster innenfor rammeområde 14 (St.prp. nr. 1 (2003-2004)).

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1

Utgifter i hele kroner:

Stortinget og underliggende institusjoner

41

Stortinget (jf. kap. 3041)

941 509 000

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

586 330 000

21

Spesielle driftsutgifter

8 000 000

32

Kjøp av leiligheter, kan overføres

7 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

245 848 000

70

Tilskudd til partigruppene

94 331 000

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043)

33 082 000

1

Driftsutgifter

33 082 000

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

3 700 000

1

Driftsutgifter

3 700 000

51

Riksrevisjonen (jf. kap. 3051)

314 508 000

1

Driftsutgifter

314 508 000

Sum utgifter rammeområde 14

1 292 799 000

Inntekter i hele kroner:

Inntekter under departementene

3041

Stortinget (jf. kap. 41)

15 570 000

1

Salgsinntekter

6 552 000

3

Leieinntekter

2 018 000

40

Salg av leiligheter

7 000 000

3051

Riksrevisjonen (jf. kap. 51)

1 800 000

1

Refusjon innland

1 000 000

2

Refusjon utland

800 000

Sum inntekter rammeområde 14

17 370 000

Netto rammeområde 14

1 275 429 000

Budsjettinnstillingen omfatter Stortinget og de institusjoner som er underlagt Stortinget; Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Riksrevisjonen og Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste. Forsvarets ombudsmannsnemnd er ikke omhandlet i denne innstillingen.

Proposisjonen er i samsvar med institusjonenes forslag. Budsjettet for rammeområde 14, summen av Regjeringens forslag til inntekter og utgifter er kr 1 275 429 000, en økning på kr 176 989 000, hvilket innebar en nominell økning på totalt 16,1 pst. fra saldert budsjett (blå bok).

Budsjettet under kap. 41 Stortinget er foreslått øket med totalt kr 165 209 000, hvilket innebærer en nominell økning i forhold til bevilget beløp for 2003 på 21,3 pst. Det foreslås totalt bevilget kr 941 509 000.

For Stortingets ombudsmann for forvaltningen (kap. 43) er det foreslått totalt bevilget kr 33 082 000, hvilket innebærer en nominell økning i forhold til bevilget beløp for 2003 på ca. 0,2 pst.

For Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (kap. 44) er det foreslått bevilget kr 3 700 000, en økning på 2,8 pst. i forhold til bevilget beløp i 2003.

Bevilgningen til Riksrevisjonen (kap. 51) er foreslått øket med kr 19 980 000, til i alt kr 314 508 000, en nominell økning på ca. 6,8 pst. i forhold til bevilget beløp for 2003.

Nedenfor følger en oversikt over fraksjonenes primære budsjettforslag under rammeområde 14 slik de lå til grunn fra de respektive partienes forslag til rammesum i finanskomiteens innstilling, jf. Budsjett-innst. S. I (2003-2004).

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1

H og KrF (budsjett­forliket)

A

FrP

SV

Utgifter rammeområde 14 (i hele tusen kroner)

41

Stortinget (jf. kap. 3041)

1

Driftsutgifter

586 330

573 330

(-13 000)

586 330

(0)

586 330

(0)

586 330

(0)

21

Spesielle driftsutgifter

8 000

8 000

(0)

8 000

(0)

8 000

(0)

8 000

(0)

32

Kjøp av leiligheter

7 000

0

(-7 000)

7 000

(0)

7 000

(0)

7 000

(0)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

245 848

258 848

(+13 000)

258 848

(+13 000)

258 848

(+13 000)

258 848

(+13 000)

70

Tilskudd til partigruppene

94 331

94 331

(0)

94 331

(0)

94 331

(0)

94 331

(0)

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043)

1

Driftsutgifter

33 082

33 082

(0)

33 082

(0)

35 082

(+2 000)

33 082

(0)

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

3 700

3 700

(0)

3 700

(0)

17 290

(+590)

4 290

(+590)

51

Riksrevisjonen (jf. kap. 3051)

1

Driftsutgifter

314 508

304 508

(-10 000)

314 508

(0)

314 508

(0)

314 508

(0)

Sum utgifter rammeområde 14

1 292 799

1 275 799

(-17 000)

1 305 799

(+13 000)

1 308 389

(+15 590)

1 306 389

(+13 590)

Inntekter rammeområde 14 (i hele tusen kroner)

3041

Stortinget (jf. kap. 41)

1

Salgsinntekter

6 552

6 552

(0)

6 552

(0)

6 552

(0)

6 552

(0)

3

Leieinntekter

2 018

2 018

(0)

2 018

(0)

2 018

(0)

2 018

(0)

40

Salg av leiligheter

7 000

7 000

(0)

7 000

(0)

7 000

(0)

7 000

(0)

3051

Riksrevisjonen (jf. kap. 51)

1

Refusjon innland

1 000

1 000

(0)

1 000

(0)

1 000

(0)

1 000

(0)

2

Refusjon utland

800

800

(0)

800

(0)

800

(0)

800

(0)

Sum inntekter rammeområde 14

17 370

17 370

(0)

17 370

(0)

17 370

(0)

17 370

(0)

Sum netto rammeområde 14

1 275 429

1 258 429

(-17 000)

1 288 429

(+13 000)

1 291 019

(+15 590)

1 289 019

(+13 590)

Ved Stortingets vedtak 26. november 2003 er netto utgiftsramme for rammeområde 14 fastsatt til kr 1 258 429 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2003-2004).

Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål, slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom konstitusjonell praksis, og ellers på best mulig måte å legge forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse av sine oppgaver.

Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten, herunder Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative drift av Stortinget.

Stortingets direktør er Stortingets øverste administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap. Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og fire avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen, Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen og Internasjonal avdeling.

Stortinget har i 2002 hatt 108 møter, Odelstinget 42 og Lagtinget 12 møter. Det er behandlet 433 budsjettinnstillinger, odelstingsinnstillinger og stortingsinnstillinger. I tillegg er 1 439 spørsmål besvart. 91 åpne høringer er gjennomført med 1 667 deltakere. Den internasjonale virksomhet er opprettholdt på samme nivå som i 2001. Norge hadde formannskapet i Nordisk ministerråd og ledervervet i den såkalte tolv-pluss-gruppen (gruppen av vestlige land i Den Interparlamentariske Union).

Arbeidet med VIS-prosjektet (Videreutvikling av Informasjonssystemene i Stortinget) som ble igangsatt 2001 har blant annet resultert i et nytt dokumentlager, portalsystem, publiserings- og agentverktøy samt første versjonen av en ny elektronisk portal "Løveporten". Diverse tiltak har redusert papirforbruket med 30 tonn i forhold til 2001. Et pilotforsøk med skanning av arkivverdige dokumenter for elektroniske dokumentarkiv ble igangsatt.

Den viktigste årsaken til den kraftige økningen i budsjettforslaget for 2004 i forhold til 2003 er Stortingets presidentskaps beslutning om etablering av "Komitéhuset" i Akersgaten 18, samt omfattende istandsetting av nye lokaler og integrering av disse i Stortingets øvrige bygningsmasse.

Kap. 41 blir ikke tilført midler fra den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.

Post 1 Driftsutgifter omfatter lønn og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte, og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester, i tillegg til utgifter til reiser, og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger. Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets leiligheter inngår også i denne posten.

Videre skyldes økningen blant annet behov for økt bemanning i forbindelse med nye arealer og sikkerhetstiltak, samt kostnader til leie og drift av nye lokaler. I tillegg har pensjoner og godtgjørelser til representantene økt.

Post 21 Spesielle driftsutgifter omfatter blant annet granskningskommisjonen for Mehamn-ulykken som ble opprettet 30. januar 2003. De vil etter planen avgi sin rapport 1. juni 2004.

Post 32 omfatter utgifter til kjøp av leiligheter til stortingsrepresentantene.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold omfatter kjøp av teknisk utstyr, fornyelse og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp av kunst, ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider mv. i stortingsbygningene. Den markante økningen er en følge av tidligere vedtak om renovering av Stortingskvartalet og oppbygging av et opplevelsessenter.

Post 70 omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe som blir representert på Stortinget, i tillegg til et tilskudd per stortingsrepresentant. Den stegvise opptrappingen av gruppetilskuddene, vedtatt av Stortinget 11. juni 2001, blir sluttført høsten 2003, og 2004 er det første året med full overføring etter den nye fordelingen.

Under kap. 3041 budsjetteres blant annet salgsinntekter og leieinntekter. I 2003/2004 vil Stortinget sette i stand og selv ta i bruk tidligere utleide lokaler.

I Budsjett-innst. S. I (2003-2004) ble i tillegg følgende innarbeidet under rammeområde 14: kap. 41 post 45 Større nyanskaffelser og vedlikehold utstyrsanskaffelser økes med 13 mill. kroner. Økningen på 13,0 mill. kroner skyldes at det først høsten 2003 er inngått endelig avtale i forbindelse med ombygging av Stortingskvartalet og ferdigstillelse av "Komitéhuset".

Komiteenhar merket seg at det foreligger en økning i driftsutgifter, og at økningen blant annet skyldes behov for økt bemanning i forbindelse med nye arealer og sikkerhetstiltak, samt kostnader til leie og drift av nye lokaler. Komiteen ser at det er en økning i posten for større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, og har merket seg at dette er en følge av tidligere vedtak om renovering av Stortingskvartalet og oppbygging av et opplevelsessenter. Komiteen er av den oppfatning at utbygging av et slikt opplevelsessenter er en viktig faktor i arbeidet med å legge til rette for økt demokratisk engasjement blant ungdom med sikte på bredere deltakelse i politiske fora. Komiteen er for øvrig tilfreds med at arbeidet for å sikre stortingsrepresentantene bedre arbeidsvilkår er kommet så vidt langt som et ledd i å styrke Stortingets rolle som landets ledende statsmakt.

På bakgrunn av Stortingets stadig økte utadrettede virksomhet i form av utgitte publikasjoner, representasjon i ulike delegasjoner, foredrag av representanter mv. ber komiteen Presidentskapet vurdere hvorvidt det, gjennom omdisponering innenfor budsjettrammene, bør legges til rette for at Stortinget ansetter egen språkkonsulent til kvalitetssikring av dette arbeidet.

Komiteen vil på generelt grunnlag si at den stiller seg positiv til at det administrative apparatet knyttet til representanter og partigrupper har blitt styrket de senere årene. Komiteen vil imidlertid understreke betydningen av at disse administrative ressursene koordineres og nyttes på en mest mulig effektiv måte. Komiteen vil herunder påpeke viktigheten av at en til enhver tid søker å finne markedets beste og prismessig gunstigste tilbud når Stortinget inngår avtaler om kjøp av varer og tjenester, som for eksempel kjøp av reiser for ansatte og representanter.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at det i budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene er enighet om å redusere den foreslåtte bevilgningen på kap. 41 Stortinget med 20 mill. kroner. Reduksjonen er foreslått fordelt med 13 mill. kroner på Post 1 Driftsutgifter og 7 mill. kroner på Post 32 Kjøp av leiligheter.

Flertallet viser til vedlagte brev fra Presidentskapet om hvordan reduksjonen kan tenkes gjennomført.

Det foreslås bevilget totalt kr 934 509 000.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at det er betydelig mulighet for innsparing i Stortingets reisevirksomhet. Både når det gjelder Stortingets generelle reisevirksomhet og deltakelse i internasjonale organisasjoner er det mulighet for innsparinger som ikke vil berøre Stortingets ordinære drift. Disse medlemmervil derfor foreslå at det i den avsatte sum til Stortingets reisevirksomhet under kap. 41 post 1 foretas en reduksjon med kr 10 000 000 i tillegg til det foreslåtte budsjettforliket. Det må på bakgrunn av dette gjennomføres en reduksjon i Stortingets reisevirksomhet på kr 10 590 000. Disse medlemmer er videre av den oppfatning at det ikke bør foretas kutt i postene lønn og pensjoner og konsulenttjenester ved drifts- og serviceavdelingen, da dette kan hindre Stortinget i en effektiv og hensiktsmessig drift. Denne reduksjon må derfor hentes inn ved et kutt i Stortingets reisevirksomhet.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn forslag om at kap. 41 post 1 reduseres med kr 19 890 000.

Disse medlemmer viser til det foreslåtte kutt på kr 7 000 000 i innkjøp av stortingsleiligheter og mener at dette kutt må reduseres noe da det er behov for at noen tidligere regjeringsmedlemmer som nå er medlemmer av Stortinget og som fortsatt disponerer regjer­ingsleiligheter, flytter tilbake til stortingsleilighet. Disse medlemmer vil derfor halvere det foreslåtte kutt i innkjøp av stortingsleiligheter.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn forslag om at kap. 41 post 32 reduseres med kr 3 500 000.

Disse medlemmerer videre av den oppfatning at det kan gjøres utsettelser i kap. 41 post 45 større utstyrsanskaffelser og vedlikehold til 2005 og den foreslåtte påplussing må derfor reduseres for 2004 med kr 9 200 000 i forhold til det fremlagte forslaget.

Disse medlemmer fremmer forslag om at kap. 41 post 45 økes med kr 3 800 000.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter den styrkning av Stortinget som har vært foretatt over de siste år og som budsjettforslaget viderefører. Innenfor den rammesum Stortinget 26. november 2003 vedtok for rammeområde 14, finner disse medlemmer imidlertid å måtte redusere bevilgningen til Stortinget. Disse medlemmer vil derfor fremme forslag om at kap. 41 post 1 Driftsutgifter reduseres med kr 5 590 000. Disse medlemmer forslår at dette skjer mot en økning på kap 51 Riksrevisjonen post 1 Driftsutgifter på 5 mill. kroner og kap. 44 EOS-utvalget post 1 Driftsutgifter på kr 590 000.

Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt i lov av 22. juni 1962 med senere endringer og i Stortingets instruks for Ombudsmannen av 19. februar 1980. Hovedoppgaven er å undersøke og uttale seg om klager på forvaltningen fra enkeltpersoner. Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget tiltak og gjennomføre systematiske undersøkelser. Videre gjennomfører ombudsmannen besøk i lukkede institusjoner for å få et bedre grunnlag for behandlingen av klagesakene.

Dokument nr. 4 (2002-2003) - Ombudsmannens årsmelding for 2002 ble overlevert Stortinget mars 2003.

Viktig mål i forbindelse med budsjettet for 2004 er å få ytterligere redusert saksbeholdningen og den tiden det tar å behandle klagesakene samt å foreta flere undersøkelser av mer systematisk karakter.

Komiteen ser at årets budsjettramme for Sivilombudsmannen ikke økes i nevneverdig grad ut over saldert budsjett, men ligger i underkant av 6 mill. kroner over regnskapet for 2002. Komiteen forutsetter at den foreslåtte budsjettrammen gjør at Sivilombudsmannens virksomhet i 2004 minst videreføres på inneværende års nivå. Komiteen vil fremheve at det er ønskelig at saksbehandlingstiden ved kontoret reduseres dersom dette er praktisk mulig, og at det foretas systematiske undersøkelser der Sivilombudsmannen finner dette nødvendig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti er av den oppfatning at det hadde vært ønskelig at Sivilombudsmannen mer av eget initiativ fremmer egne saker for Stortinget, som for eksempel etter mønster av Riksrevisjonens Dokument nr. 3-saker. Dette vil etter disse medlemmers oppfatning gi Stortinget en bedre løpende oppdatering av ombudsmannens virksomhet, og vil kunne gi Stortinget mulighet til å gi ombudsmannen tilbakemelding i saker som Stortinget kan være interessert i å ha oppfatninger om.

Komiteen viser for øvrig til komiteens merknader til Sivilombudsmannens melding for året 2002 i Dokument nr. 4 (2002-2003).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er behov for å styrke innbyggernes rettssikkerhet ved at saksbehandlingstiden hos Sivilombudsmannen reduseres ved at antall saksbehandlere økes med 4 til 5 stillinger. Det er etter disse medlemmers syn viktig at enkeltmenneskets stilling styrkes opp mot forvaltningen.

Disse medlemmer foreslår derfor en økning av Sivilombudsmannens budsjett med kr 2 000 000.

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) er et permanent utvalg, opprettet i 1996. Utvalget har syv medlemmer som alle er valgt for fem år.

EOS-utvalget skal kontrollere både den sivile overvåkingstjenesten, den militære etterretningstjenesten og sikkerhetstjenesten (EOS-tjenestene). Kontrollutvalgets oppgaver er å føre regelmessig tilsyn med den virksomhet som tjenestene utfører, undersøke alle klager og på eget initiativ ta opp saker og forhold som utvalget ut fra formålet finner det riktig å behandle. Hovedformålet er å ivareta den enkeltes rettssikkerhet.

Dokument nr. 16 (2002-2003) - Årsmelding for 2002 fra EOS-utvalget - ble overlevert Stortinget 18. mars 2003.

Post 1 dekker godtgjørelse for utvalgets medlemmer, og honorar til sakkyndige og andre bistandspersoner samt lønnsutgifter for én kontormedarbeider. Sekretariatslederen er tilknyttet Sivilombudsmannens organisasjon, og lønnsutgiftene dekkes under kap. 43. Posten dekker videre kontorutgifter, reiseutgifter for utvalgets medlemmer og sekretariat, lokalleie mv. Enkelte fellestjenester, som regnskapsføring mv., blir utført av Stortingets administrasjon.

Komiteen viser til at Stortingets presidentskap 22. oktober 2003 oversendte, i henhold til Stortingets forretningsordens § 28 femte ledd, brev fra EOS-utvalget vedrørende "Behov for opprettelse av ny stilling i EOS-utvalgets sekretariat - anmodning om økning av rammen i utvalgets budsjettforslag for 2004. Komiteen har i brev 12. november 2003 anmodet finanskomiteen om at foreslåtte bevilgning under kap. 44 post 1 Driftsutgifter økes fra kr 3 700 000 til kr 4 290 000, en økning på kr 590 000.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti foreslår en økning på kr 590 000 til en ny stilling som fagsekretær på fulltid innenfor IKT-området i EOS-utvalgets sekretariat.

Riksrevisjonen ledes av et kollegium som består av fem riksrevisorer valgt av Stortinget for en periode på fire år. Riksrevisjonens oppgaver følger av Grunnloven § 75 k, lov om statens revisionsvæsen av 8. februar 1918 og Stortingets instrukser og vedtak. Den overordnede oppgaven er å føre kontroll med at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.

Riksrevisjonen er organisert med fire regnskapsrevisjonsavdelinger, to forvaltningsrevisjonsavdelinger og en administrasjonsavdeling.

Riksrevisjonen har i 2002 oversendt Stortinget følgende dokumenter: Dokument nr. 1 (2002-2003), antegnelser til statsregnskapet og enkelte andre saker, Dokument nr. 2 (2002-2003), melding om Riksrevisjonens virksomhet i 2002 samt 9 dokumenter i Dokument nr. 3-serien.

Riksrevisjonens hovedmål vil være å gjennomføre en målrettet og forsvarlig revisjon og være et effektivt kontrollorgan for Stortinget. Det viktigste fundamentet er godt kvalifiserte medarbeidere. Budsjettet tar utgangspunkt i full bemanning. På enkelte områder vil det være nødvendig å engasjere ekstern spisskompetanse.

Post 1 omfatter lønnsutgifter og utgifter til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Nye oppgaver og satsing på kompetanse medfører at lønnsutgiftene øker. Riksrevisjonen vil fortsatt satse på videreutvikling av IT-basert revisjonsstøtteverktøy og informasjonssikkerhet. Økt bruk av nettjenester, reiser i forbindelse med revisjonsaktiviteter og Riksrevisjonens internasjonale engasjement, bidrar vesentlig til økning av vare- og tjenestebudsjettet.

Riksrevisjonen vil motta refusjoner i forbindelse med inngått leieavtale med IDI-sekretariatet, og for oppdrag i utlandet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at det i budsjettforlik mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene er enighet om å redusere den foreslåtte bevilgningen til Riksrevisjonen på kap. 51 med 10 mill. kroner.

Det foreslås bevilget totalt kr 304 508 000.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet vil medføre uheldige konsekvenser på rammeområde 14. Et større kutt i Riksrevisjonens budsjett vil medføre at Riksrevisjonen ikke kan gjennomføre den kontroll med statsforvaltningen som er nødvendig. Disse medlemmer vil bemerke at Riksrevisjonen kun en gang tidligere har fått redusert sitt budsjett, men da kun med et mindre beløp. Disse medlemmer finner det betenkelig at nåværende, tidligere og kanskje kommende regjeringspartier kutter i sitt eget kontrollverk, noe som sender feil signaler i forhold til disses innstilling til sitt eget kontrollapparat. Disse medlemmer mener at Riksrevisjonen har en viktig rolle i det norske samfunnet og kan ikke akseptere et kutt i Riksrevisjonens budsjett. Riksrevisjonens budsjett må derfor opprettholdes.

Disse medlemmer fremmer derfor forslag at det under kap. 51 post 1 bevilges kr 314 508 000.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det i flertallets forslag til bevilgning til Riksrevisjonen kuttes i forhold til Presidentskapets opprinnelige forslag. Disse medlemmer kan ikke slutte seg til et kutt i bevilgningen til Riksrevisjonen som medfører en reduksjon i aktivitetsnivået, og vil derfor foreslå at bevilgningen til Riksrevisjonen økes med 5 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår at dette skjer mot en reduksjon av kap. 41 Stortinget post 1 Driftsutgifter.

Tabellen viser en oppsummering av fraksjonenes forslag til disponering av rammeområde 14 (Stortinget mv.), samt forslag fra Regjeringen. Bare poster med avvik fra Regjeringens forslag er med. (Avvikstall i parentes. Tall i tusen kroner.)

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1

A, H og KrF

FrP

SV

Utgifter rammeområde 14 (i hele tusen kroner)

41

Stortinget (jf. kap. 3041)

941 509

934 509

(-7 000)

921 919

(-19 590)

928 919

(-12 590)

1

Driftsutgifter

586 330

573 330

(-13 000)

566 440

(-19 890)

567 740

(-18 590)

32

Kjøp av leiligheter

7 000

0

(-7 000)

3 500

(-3 500)

0

(-7 000)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

245 848

258 848

(+13 000)

249 648

(+3 800)

258 848

(+13 000)

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen

(jf. kap. 3043)

33 082

33 082

(0)

35 082

(+2 000)

33 082

(0)

1

Driftsutgifter

33 082

33 082

(0)

35 082

(+2 000)

33 082

(0)

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

3 700

3 700

(0)

4 290

(+590)

4 290

(+590)

1

Driftsutgifter

3 700

3 700

(0)

4 290

(+590)

4 290

(+590)

51

Riksrevisjonen (jf. kap. 3051)

314 508

304 508

(-10 000)

314 508

(0)

309 508

(-5 000)

1

Driftsutgifter

314 508

304 508

(-10 000)

314 508

(0)

309 508

(-5 000)

Sum utgifter rammeområde 14

1 292 799

1 275 799

(-17 000)

1 275 799

(-17 000)

1 275 799

(-17 000)

Inntekter rammeområde 14 (i hele tusen kroner)

Sum inntekter rammeområde 14

17 370

17 370

(0)

17 370

(0)

17 370

(0)

Sum netto rammeområde 14

1 275 429

1 258 429

(-17 000)

1 258 429

(-17 000)

1 258 429

(-17 000)

Sum rammeområde 14 - rammevedtak

17 000

0

0

0

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

Rammeområde 14

(Stortinget mv.)

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

41

Stortinget (jf. kap. 3041)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

566 440 000

21

Spesielle driftsutgifter

8 000 000

32

Kjøp av leiligheter, kan overføres

3 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

249 648 000

70

Tilskudd til partigruppene

94 331 000

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043)

1

Driftsutgifter

35 082 000

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

4 290 000

51

Riksrevisjonen (jf. kap. 3051)

1

Driftsutgifter

314 508 000

Totale utgifter

1 275 799 000

Inntekter:

3041

Stortinget (jf. kap. 41)

1

Salgsinntekter

6 552 000

3

Leieinntekter

2 018 000

40

Salg av leiligheter

7 000 000

3051

Riksrevisjonen (jf. kap. 51)

1

Refusjon innland

1 000 000

2

Refusjon utland

800 000

Totale inntekter

17 370 000

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 2

Rammeområde 14

(Stortinget mv.)

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

41

Stortinget (jf. kap. 3041)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

567 740 000

21

Spesielle driftsutgifter

8 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

258 848 000

70

Tilskudd til partigruppene

94 331 000

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043)

1

Driftsutgifter

33 082 000

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

4 290 000

51

Riksrevisjonen (jf. kap. 3051)

1

Driftsutgifter

309 508 000

Totale utgifter

1 275 799 000

Inntekter:

3041

Stortinget (jf. kap. 41)

1

Salgsinntekter

6 552 000

3

Leieinntekter

2 018 000

40

Salg av leiligheter

7 000 000

3051

Riksrevisjonen (jf. kap. 51)

1

Refusjon innland

1 000 000

2

Refusjon utland

800 000

Totale inntekter

17 370 000

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Rammeområde 14

(Stortinget mv.)

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

41

Stortinget (jf. kap. 3041)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

573 330 000

21

Spesielle driftsutgifter

8 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

258 848 000

70

Tilskudd til partigruppene

94 331 000

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen (jf. kap. 3043)

1

Driftsutgifter

33 082 000

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

1

Driftsutgifter

3 700 000

51

Riksrevisjonen (jf. kap. 3051)

1

Driftsutgifter

304 508 000

Totale utgifter

1 275 799 000

Inntekter:

3041

Stortinget (jf. kap. 41)

1

Salgsinntekter

6 552 000

3

Leieinntekter

2 018 000

40

Salg av leiligheter

7 000 000

3051

Riksrevisjonen (jf. kap. 51)

1

Refusjon innland

1 000 000

2

Refusjon utland

800 000

Totale inntekter

17 370 000

Det vises til brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen av 18. november 2003.

For Stortinget innebærer et kutt i rammen på 13 mill kroner en reduksjon i løpende virksomhet på 2,2 pst. I denne posten inngår representantenes godtgjørelse, pensjoner og ansattes lønn, poster som vi i denne omgang har søkt å skjerme. Selv om vi har prøvd å minimere konsekvensene av budsjettkuttet, vil de foreslåtte tiltak gå ut over det servicenivå og den reiseaktivitet som er lagt til grunn i budsjettforslaget.

Stortingets bebudede budsjettkutt foreslås tatt fra følgende formål:

Lønn og pensjoner

Kr 2,7 mill

En tredjedel tenkes spart inn ved å holde stillinger vakante i en periode ved ledighet. En tredjedel spares i ventegodtgjørelsene som en konsekvens av den endrede praksis Presidentskapet har vedtatt, og resten ved mindre bruk av vikarer og ekstrahjelp til åpne høringer, utredninger og annen bistand.

Maskiner, inventar, forbruksmateriell og kontortjenester

Kr 2,1 mill

Dette går først og fremst ut over møbelanskaffelser. Færre kontorer vil bli pusset opp og færre møbler byttet ut. Kurs og infotiltak reduseres, likeså kjøp av faglitteratur og kontorforbruksmateriell. Midler vil bli spart på trykking av Stortingets publikasjoner, og telefonutgiftene må bli redusert.

Reiser og internasjonale delegasjoner

Kr 3,3 mill

Komitereiser, innenlands og utenlands, reduseres med kr 800.000 og representasjonskontoen (Stortingets offisielle besøksutveksling m.v.) med kr 200.000. Forøvrig må det gjøres kutt i administrasjonens og representantenes øvrige reisevirksomhet og i Stortingets deltagelse i en del internasjonale delegasjoner.

Konsulenttjenester

Kr l,0 mill

Drifts- og serviceavdelingen, inkludert IKT, må redusere sin bistand fra konsulenter med ca 10 pst.

Drift og vedlikehold av bygninger

Kr 3,9 mill

En tredjedel foreslås tatt ved en reduksjon i oppussing og vedlikehold av Stortingets leiligheter. Det resterende tas fra Stortingets øvrige bygningsmasse; inn- og utvendig vedlikehold, fjernvarme, avfallshåndtering, ventilasjons-håndtering m.m.

Det antydede kutt, kr 7,0 mill, utgjør 100 pst av budsjettposten.

Denne posten hadde en motpost i Stortingets budsjettforslag der det var foreslått å selge leiligheter for et tilsvarende beløp. Konsekvensen er at Stortingets leilighets-portefølje må reduseres med tre enheter.

Stortinget eier pt. 140 leiligheter hvorav 42 er treroms eller større. For tiden er syv leiligheter ledige. Det samlede behovet for leiligheter varierer litt over tid, men ikke mye. I løpet av 2004 kjenner vi til at tre representanter vil ta ut svangerskapspermisjon. Grunnet lengden av fraværet og mangel av intern hotellkapasitet er det ønskelig å innkvartere deres vararepresentantene i Stortingets leiligheter.

I forhold til innkvarteringsbehovet vil salg av tre leiligheter, samt innkvartering av tre nye vararepresentanter, medføre at vi fra høsten 2004 bare har en ledig leilighet til å dekke nye uforutsette behov.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 27. november 2003

Martin Engeset

fung. leder

André Dahl

ordf. for kap. 41 og 3041

Kjell Engebretsen

ordf. for kap. 44

Ragna Flotve

ordf. for kap. 43

Carl I. Hagen

ordf. for kap. 51 og 3051