Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2004 for Forsvarsdepartementet
på 29,390 mrd. kroner. Flertallet viser
til den historiske forsvarspolitiske enigheten som ble oppnådd
i Stortinget i 2002, og viser til den bredde som forliket representerer og
understreker viktigheten av dette i sikkerhetspolitikken. Flertallet mener
budsjettforslaget for 2004 følger opp den politiske enighet
som da ble oppnådd. Budsjettforslaget for 2004 gir også rom
for store investeringer i nytt og moderne utstyr.
Flertallet understreker nødvendigheten
av langtidsproposisjonens og gjennomføringsproposisjonens
målsetninger om at driftsutgiftene reduseres med minimum
2 mrd. kroner sammenliknet med et alternativ uten omlegging. Flertallet understreker
videre viktigheten av at det planlagte tempo i omleggingen opprettholdes,
og at de personellmessige mål opprettholdes.
Flertallet påpeker at
Forsvaret også i kommende år står foran
to hovedoppgaver. For det første å gjennomføre
omleggingen av Forsvaret med hovedfokus på å rette
opp "den doble ubalansen" - ubalansen mellom drift og investeringer,
og ubalansen mellom oppgaver og ressurser. Den andre oppgaven innebærer
også å videreføre Forsvarets tilpasning
til et moderne trusselbilde. Flertallet viser til
at omleggingen til et mer moderne og effektivt forsvar er den viktigste
oppgaven i 2004, og mener budsjettet legger grunnlaget for et forsvar
som kan løse et bredere spekter av oppgaver, inkludert
bekjempelse av terror, raskt og effektivt.
Flertallet viser til at materiellinvesteringer
er på totalt 8,5 mrd. kroner i 2004, en økning
fra 7,8 mrd. kroner i 2003.
Flertallet viser til at Forsvaret
i 2004 vil prioritere den norske deltagelsen i operasjonene tilknyttet Afghanistan,
og prioritere ISAF på bekostning av Enduring Freedom. Flertallet støtter
at oppgaver i utlandet knyttes til operasjoner med folkerettslig forankring. Flertallet viser
for øvrig til at situasjonen på Balkan har vist
en langsom, men merkbar forbedring. Det norske bidraget i KFOR kan
på dette grunnlag reduseres. Flertallet viser
til at Norge fortsatt vil være en aktiv bidragsyter til
fredsoperasjonene på Balkan. Flertallet viser
for øvrig til den diskusjon som ble avholdt i Stortinget
forut for Norges medlemskap i FNs sikkerhetsråd, og støtter
i hovedsak de prioriteringer som da ble gjort.
Flertallet viser også til
den prioritering som framkommer i budsjettproposisjonen for 2004,
hvor Forsvaret påtar seg å stille to av sine fartøyer
til disposisjon innenfor nærmere definerte områder,
og det bidrag dette medfører for den totale kystberedskapen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
utviklingen i forsvarspolitikken som foruroligende. Disse
medlemmer er undrende til substansen i Regjeringens politikk
med hensyn til Forsvarets omstilling. Regjeringen og Arbeiderpartiet
inngikk et forsvarsforlik i 2002, som innebar en ramme for perioden
2002-2005 på 118 mrd. 2002-kroner, det tilsvarer 29,5 mrd.
kroner pr. år i gjennomsnittlig bevilgning. Nå tyder
svært mye på at denne rammen ikke vil bli innfridd.
Disse medlemmer viser til de
utsagn som har blitt gitt fra statsråden og forsvarsledelsen
om at det er forutsigbarhet i budsjettene som er det viktigste for Forsvaret,
slik at organisasjonen blir omstrukturert i riktig omfang og retning.
Hvert år siden St.prp. nr. 45 (2000-2001) ble fremlagt,
har Forsvaret understreket betydningen av forutsigbarhet og langsiktighet
i budsjettene. Dette ble de lovet av Stortinget, og forsvarsforliket
mellom Regjeringen og Arbeiderpartiet skulle være en garanti
for dette. Disse medlemmer har ved de fremlagte budsjetter
i perioden 2001-2003 påpekt problematikken rundt dette
med manglende forutsigbarhet som følge av stadige kutt
i forsvarsbudsjettet. Disse medlemmer vil understreke
at Fremskrittspartiet hele tiden har forsøkt å gi
Forsvaret det de har etterspurt, nemlig forutsigbarhet i bevilgningene.
Disse medlemmer er på Forsvarets
vegne skuffet over at Regjeringen med støtte fra Arbeiderpartiet nok
en gang bryter forutsetningene om forutsigbarhet i budsjettet. Disse
medlemmerfrykter at denne utviklingen
nå fører til enda større usikkerhet blant Forsvarets
ansatte og de vernepliktige. Dette frykter disse medlemmer at
kan resultere i en personalflukt både blant sivile og militære,
og at Forsvaret risikerer å miste store ressurser i form
av humankapital som resultat av en uforutsigbar politikk. Disse
medlemmer viser for øvrig til sitt alternative
statsbudsjett.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. S. nr. I (2003-2004) hvor Sosialistisk Venstreparti har
lagt til grunn en innsparing på 4,4 mrd. kroner på Forsvaret,
i første rekke ved utsettelse og avvikling av en rekke
investeringsprosjekter. Dette medlem mener at det
er mulig å etablere et relevant forsvar til en lavere kostnad, forutsatt
at en prioriterer de oppgavene som etter dette medlems oppfatning
har størst betydning for vår sikkerhet, og at
en lykkes i å få en bedre kontroll med ressursbruken
i Forsvaret.
Dette medlemmener
at norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk må ta utgangspunkt
i en mer helhetlig forståelse av våre største
sikkerhetsutfordringer, og hvilke virkemidler som er best egnet
til å møte disse. Dette medlemunderstreker sikkerhet i forhold til en
sikkerhetsutfordring som terrortrusselen ivaretas av politiet og
sivil beredskap. Dette medlem mener det legges for
stor vekt på militære virkemidler i den internasjonale
terrorbekjempelsen, og at ressurser og politisk fokus må overføres
til andre virkemidler.
Dette medlem mener det er grunnlag
for å kunne redusere landforsvaret betydelig i den nåværende sikkerhetspolitiske
situasjonen. Videre mener dette medlem at det er
stor fare for at innkjøp av nye kampfly til anslagsvis
40 mrd. kroner kan bli en betydelig feilinvestering for Forsvaret,
og at disse flyene både vil bli unødvendig dyre
og dårlig tilpasset de reelle behovene for Forsvaret.
Dette medlem mener Kystvakten
og redningstjenesten bør styrkes, og viser til at det er
et klart økende behov for kontroll og beredskap i forbindelse med økende
oljefrakt langs kysten vår. Dette medlem stiller
seg positiv til opptrappingen av det sivil/militære
samarbeidet omkring sikkerhet, beredskap og miljøforsvar
langs kysten og understreker at det er viktig at Forsvarets ressurser
kommer til nytte i denne sammenhengen.
Dette medlem understreker det
betydelige ansvaret og de store utfordringene Norge har i tilknytning til
ressursforvaltning, miljøforsvar og suverenitetshevdelse
i nordområdene. Dette medlem støttet nedbyggingen
av invasjonsforsvaret i Nord-Norge, men mener at det er behov for
en klar tilstedeværelse fra Forsvaret i nord for å ivareta
oppgavene med utgangspunkt i de nevnte utfordringer og ansvar. Men Forsvarets
tilstedeværelse og kapasitet må kombineres med
en mer helhetlig nordområdepolitikk hvor ikke minst et
aktivt samarbeid og tett kontakt med Russland inngår. Dette
medlem viser til at det er kuttet i bevilgningene til prosjektsamarbeid
og miljøtiltak med Russland i flere budsjetter, og mener
dette er svært beklagelig.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett, der det ble foreslått
at rammeområde 8 bevilges med 28 405 579 000 kroner.
Dette medlem er kritisk til den
omdisponeringen av ressurser fra nasjonalt forsvar over mot internasjonale
operasjoner som Regjeringen legger opp til. Senterpartiet ønsker å opprettholde
den nasjonale forsvarsevnen og vil derfor kanalisere en større
andel av ressursene til Hæren og Heimevernet. Senterpartiet foreslo å øke
bevilgningene til Hæren med 1 041 mill. kroner, slik at
vi kommer på nivå med 2003-budsjettet. Videre
foreslo Senterpartiet å opprettholde bevilgningen til Heimevernet
på årets nivå ved å bevilge
74 mill. kroner ekstra på kap. 1734.
Dette medlem viser til at Norges
geografiske plassering og stilling blant annet innen energisektoren, gjør
det nødvendig å opprettholde et robust forsvar. Særlig
gjelder dette nordområdene der Norge har spesielle utfordringer. Dette
medlem vil understreke at det viktigste bidraget til Norges
og NATOs sikkerhet er at Norge evner troverdig suverenitetshevdelse
i norsk territorium. Samtidig er norsk deltagelse i internasjonale
operasjoner et viktig bidrag til å oppfylle felles forpliktelser,
men deltagelsen bør ikke gå på bekostning
av å ha et nasjonalt forsvar. Dette medlem er
bekymret over den utviklingen som pågår med en
eksplisitt nedprioritering av det nasjonale forsvaret.
Det er viktig at Forsvaret er tungt til stede
på strategisk viktige steder i landet. Senterpartiet er
bekymret over det økende presset på å redusere
Forsvarets tilstedeværelse i Nord-Norge. Dette medlem vil
også peke på utfordringene knyttet til de strategisk
viktige sjørutene i nordområdene. Allerede om
få år vil eksporten av olje fra Nordvest-Russland
på kjøl utenfor Norskekysten komme opp i et volum
på rundt 100 mill. tonn per år. Det vil være
en stor oppgave også i fremtiden å drive ressurskontroll
i havområdene i Nord, og det faktum at flere stater er
uenige i vårt syn på deling av havområdene,
gjør oppgaven mer krevende. Både oppgavene og
Nord-Norges geografiske utstrekning tilsier at forsvarsstrukturen
i denne landsdelen må ha et visst volum.
Dette medlem vil peke på hvor
viktig det er at Kystvakten i budsjettet for 2004 blir tilført
ressurser slik at de kan utføre sine oppgaver på en
skikkelig måte, og slik at Kystvaktens totale kapasitet
kan styrkes fremover. Oppgavene Kystvakten forventes å løse har økt
betydelig. Ressursene som er stilt til disposisjon er knappe. Det
er ønskelig med en klar økning av havgående
fartøyers patruljedøgn i 2004. Kystvakten må styrkes
for å sikre at den kan utføre de viktige samfunnsoppgaver
den er pålagt, derfor foreslo Senterpartiet å bevilge
10 mill. kroner utover Regjeringens forslag på kap. 1790.
Dette medlem mener Forsvaret
bør revurdere flere prosjekter som aldri burde vært
igangsatt og som gir liten forsvarsevne sett i forhold til de store
ressursene som investeres i prosjektene. Midlene fra disse prosjektene
bør frigjøres og overføres til mer samfunnsnyttige
formål. Dette medlem mener Regionfelt Østlandet
og fregattprosjektet er eksempel på slike uheldige prosjekt
som bør søkes avsluttet.
Innenfor forsvarsbudsjettets ramme prioriterer Senterpartiet
også å øke bevilgningen til kommuner som
mister mange arbeidsplasser knyttet til forsvaret. Den omfattende
omleggingen av Forsvaret skaper betydelige omstillingsutfordringer
i de kommuner som blir rammet. Det er særlig mindre distriktskommuner som
mister arbeidsplasser knytta til Forsvaret, og det er en ressurskrevende
og tidkrevende prosess å skape alternative arbeidsplasser. Å skape
nye arbeidsplasser og derigjennom sikre bosetting i hele landet
er også viktig sett i et forsvarspolitisk perspektiv. Særlig
i nordområdene er permanent bosetting i form av velfungerende
lokalsamfunn en viktig forutsetning for en forsvarsmessig stabilitet.
Ved Stortingets vedtak 26. november 2003 er
netto utgiftsramme fastsatt til 28 912 579 000 kroner.
Komiteen har tre avvikende
forslag til fordeling av rammeområde 8. Dette fremgår
av tabell 1 under hovedprioriteringer.
Tabell 1 angir standpunkt under kapitlene som
inngår i rammeområde 8.
Tabell 1. Forslag til fordeling
av rammeområde 8 (forsvar) fra regjeringen Bondevik II
og fra komiteen.
(90-postene behandles av finanskomiteen og inngår ikke
i kapitlene nedenfor)
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-11 | Komiteens
tilrådning |
Utgifter
rammeområde 8 (i hele tusen kroner) |
42 | | Forsvarets
ombudsmannsnemnd | 3 900 | 3 900 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 3 900 | 3 900 (0) |
451 | | Samfunnssikkerhet
og beredskap (jf. kap. 3451) | 519 952 | 509 952 (-10 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 493 724 | 483 724 (-10
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 2 025 | 2 025 (0) |
| 22 | Flyttekostnader | 19 500 | 19 500 (0) |
| 70 | Overføringer til
private | 4 703 | 4 703 (0) |
1700 | | Forsvarsdepartementet
(jf. kap. 4700) | 253 187 | 253 187 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 245 474 | 245 474 (0) |
| 73 | Forskning og utvikling | 7 713 | 7 713 (0) |
1710 | | Forsvarsbygg
og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4710) | 1 061
341 | 886 341 (-175 000) |
| 24 | Driftsresultat | -709 000 | -709 000 (0) |
| 47 | Nybygg og
nyanlegg | 1 770 341 | 1 595 341 (-175 000) |
1719 | | Fellesutgifter
og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet | 622 769 | 617 769 (-5 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 257 048 | 257 048 (0) |
| 43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | 20 000 | 20 000 (0) |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets
forskningsinstitutt | 158 604 | 153 604 (-5
000) |
| 71 | Overføringer til
andre | 55 117 | 55 117 (0) |
| 78 | Norges tilskudd til NATOs
driftsbudsjett | 132 000 | 132 000 (0) |
1720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720) | 1 202
847 | 1 202
847 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 202 847 | 1 202 847 (0) |
1723 | | Nasjonal
sikkerhetsmyndighet (jf. kap. 4723) | 94 139 | 94 139 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 94 139 | 94 139 (0) |
1725 | | Fellesinstitusjoner
og -utgifter under Forsvarsstaben
(jf. kap. 4725) | 2 570
767 | 2 575
767 (+5
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 2 434 129 | 2 439 129 (+5 000) |
| 50 | Overføring til
Statens Pensjonskasse | 127 753 | 127 753 (0) |
| 70 | Renter låneordning | 8 885 | 8 885 (0) |
1731 | | Hæren
(jf. kap. 4731) | 3 918
825 | 3 918
825 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 3 918 825 | 3 918 825 (0) |
1732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 4732) | 2 694
032 | 2 694
032 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 2 694 032 | 2 694 032 (0) |
1733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 4733) | 3 565
523 | 3 565
523 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 3 565 523 | 3 565 523 (0) |
1734 | | Heimevernet
(jf. kap. 4734) | 1 106
051 | 1 106
051 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 106 051 | 1 106 051 (0) |
1735 | | Etterretningstjenesten | 671 057 | 671 057 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 671 057 | 671 057 (0) |
1740 | | Forsvarets
logistikkorganisasjon (jf. kap. 4740) | 1 508
754 | 1 508
754 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 508 754 | 1 508 754 (0) |
1760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760) | 8 515
284 | 8 515
284 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 709 228 | 709 228 (0) |
| 44 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel | 66 700 | 66 700 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 7 399 256 | 7 399 256 (0) |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel | 210 100 | 210 100 (0) |
| 75 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram
for sikkerhet | 130 000 | 130 000 (0) |
1790 | | Kystvakten
(jf. kap. 4790) | 693 574 | 693 574 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 693 574 | 693 574 (0) |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 4791) | 23 862 | 23 862 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 23 862 | 23 862 (0) |
1792 | | Norske
styrker i utlandet (jf. kap. 4792) | 700 000 | 700 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 700 000 | 700 000 (0) |
1795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål (jf. kap. 4795) | 187 540 | 187 540 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 143 978 | 143 978 (0) |
| 60 | Tilskudd til kommuner | 40 500 | 40 500 (0) |
| 72 | Overføringer
til andre | 3 062 | 3 062 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 8 | 29
913 404 | 29
728 404 (-185 000) |
Inntekter
rammeområde 8 (i hele tusen kroner) |
3451 | | Samfunnssikkerhet
og beredskap (jf. kap. 451) | 126 372 | 126 372 (0) |
| 1 | Gebyrer | 96 878 | 96 878 (0) |
| 3 | Diverse inntekter | 29 494 | 29 494 (0) |
4710 | | Forsvarsbygg
og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1710) | 130 000 | 130 000 (0) |
| 47 | Salg av eiendom | 130 000 | 130 000 (0) |
4720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720) | 12 123 | 12 123 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 12 123 | 12 123 (0) |
4723 | | Nasjonal
sikkerhetsmyndighet (jf. kap. 1723) | 297 | 297 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 297 | 297 (0) |
4725 | | Fellesinstitusjoner
og -inntekter under Forsvarsstaben
(jf. kap. 1725) | 80 704 | 80 704 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 78 648 | 78 648 (0) |
| 70 | Renter låneordningen | 2 056 | 2 056 (0) |
4731 | | Hæren
(jf. kap. 1731) | 69 402 | 69 402 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 69 402 | 69 402 (0) |
4732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 1732) | 45 991 | 45 991 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 45 991 | 45 991 (0) |
4733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 1733) | 107 995 | 107 995 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 107 995 | 107 995 (0) |
4734 | | Heimevernet
(jf. kap. 1734) | 2 650 | 2 650 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 2 650 | 2 650 (0) |
4740 | | Forsvarets
logistikkorganisasjon (jf. kap. 1740) | 21 570 | 21 570 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 21 570 | 21 570 (0) |
4760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1760) | 216 638 | 216 638 (0) |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsinntekter | 216 638 | 216 638 (0) |
4790 | | Kystvakten
(jf. kap. 1790) | 352 | 352 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 352 | 352 (0) |
4795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål (jf. kap. 1795) | 731 | 731 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 731 | 731 (0) |
4799 | | Militære
bøter | 1 000 | 1 000 (0) |
| 80 | Militære
bøter | 1 000 | 1 000 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 8 | 815
825 | 815
825 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 8 | 29 097
579 | 28 912
579 (-185 000) |
For de enkelte kapitler henvises det til St.prp.
nr. 1 (2003-2004) fra Forsvarsdepartementet, side 61-112, og til
sidene 28-29 og 123-139 i St.prp. nr. 1 (2003-2004) Justis- og politidepartementet.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 | 3 900 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 3 900 000 |
Komiteen viser til forsvarskomiteens
behandling av Ombudsmannsnemnda for Forsvarets innberetning av virksomheten
i 2002, Dokument nr. 5 (2002-2003), jf. Innst. S. nr. 195 (2002-2003). Komiteen vil
enda en gang slutte seg til forsvarskomiteens enstemmige merknader,
og ber om at disse blir tatt til følge.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 | 333 770 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 509 952 000 (-10 000) |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 20 104 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 126 372 000 |
Komiteen viser til omtalen av
Samfunnssikkerhet og beredskap, og Regjeringens forslag til bevilgninger på sidene
28-29 og 123-139 i St.prp. nr. 1 (2003-2004) Justis- og politidepartementet.
Komiteen er tilfreds med at det
er tatt initiativ overfor Institutt for forsvarsstudier (IFS) for å få etablert
et strategisk forskningsprogram innen totalforsvar og samfunnssikkerhet
der begrepsbruk og konseptuelt innhold vil være sentrale
tema. Felles trusselbilde og felles innhold i begreper må danne
grunnlaget for arbeidet med beredskap på alle forvaltningsnivå.
Komiteen har merket seg kapittel
3.9 i St.prp. nr. 1 (2003-2004) fra Forsvarsdepartementet "Totalforsvaret
i et nytt lys - en rolleforskyvning". Forsvarets økte rolle
for å bidra til samfunnssikkerhet og bistå det sivile
samfunn gjelder både å forebygge og bekjempe terrorisme
og behovet for å kunne støtte sivil gjenoppbygging
i kriseområder der Norge deltar i fredsoperasjoner.
Komiteen merker seg at Justisdepartementets samordningsfunksjon
innebærer ansvar for å utarbeide overordnede retningslinjer,
koordinere og fremme proposisjoner og meldinger til Stortinget,
tilrettelegge rammebetingelser, ta initiativ, være pådriver,
avklare ansvarsforhold i gråsoner og treffe prinsipielle avgjørelser
på samfunnssikkerhets- og beredskapsområdet. I
tillegg har Justisdepartementet tilsynsansvar for departementene
og gir statusrapport til regjeringen, bl.a. om helheten i beredskapsarbeidet
samt peke på hvor det er behov for forbedringer.
Det enkelte fagdepartement har ansvaret for
samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet i sin sektor, herunder
oppfølging av Innst. S. nr. 9 (2002-2003) jf. St.meld.
nr. 17 (2002-2003). Komiteen mener det er ønskelig
med en større bevissthet fra de respektive departement
om å vise til samfunnssikkerhetsarbeidet i de aktuelle
saker som legges fram for Stortinget. Det vil på sikt lette
arbeidet med å få samfunnssikkerhet og beredskap
til å fremstå som en helhet.
Komiteen er tilfreds med at Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) ble etablert 1. september
2003. Komiteen merker seg at hovedutfordringen i
2004 er å få etablert en hensiktsmessig organisasjon
og drift av det nye DSB. Komiteen viser til Innst.
S. nr. 9 (2002-2003) der flertallet sterkt understreket at et nytt
direktorat må utvikles til en bred og slagkraftig beredskapsorganisasjon.
Etableringen av direktoratet gir en felles myndighetslinje fra sentralt til
lokalt nivå innen brann og generell beredskap. Komiteen merker
seg at det gir felles fagmiljø innenfor forebygging og
beredskap for hendelser på sentralt, regionalt og lokalt
nivå.
Komiteen har videre merket seg
at DSB også skal arbeide for redusert risiko ved elektriske
anlegg og utstyr, ved produkter og forbrukertjenester og ved objekter,
utstyr og virksomheter mv. Samfunnet preges av et stadig økende
forbruk og markedet fylles av store menger nye produkter. Komiteen vil
presisere at sikkerheten både i utvikling og omsetning
av produkter og forbrukertjenester er viktig, samt at informasjons- og
opplysningstiltak også vil øke forbrukersikkerheten.
Komiteen ser viktigheten av at
DSB også ivaretar sitt engasjement og sine forpliktelser
knyttet til det internasjonale arbeidet innenfor NATO, FN, EU/EØS og
OECD.
Komiteen er enig i at elektrisitet
i stadig økende grad er vitalt for sikkerheten i samfunnet.
Svikt i strømforsyningen kan medføre fare for
liv og helse. Komiteen mener det er svært
viktig at det gjennom tilsyn blir arbeidet for at nødvendig
vedlikehold og reinvesteringer i elanlegg og infrastruktur blir
gjennomført.
Komiteen ser viktigheten av at
enkeltmenneskers innsikt og forståelse samt rolle i samfunnssikkerhetsarbeidet økes,
blant annet gjennom kampanjer. Forebyggende arbeid og prioriteringer
må legges til grunn i arbeidet for sikkerhet mot utilsiktede
hendelser mot den enkelte borgers fysiske og psykiske sikkerhet.
Komiteen er meget tilfreds med
at brannsikkerheten for eldre og omsorgstrengende skal styrkes ved å gjennomføre
tiltak rettet mot omsorgsboliger. Større andel av eldre
bor i egne selvstendige boenheter både i og utenfor institusjon.
Undersøkelser har vist at dødshyppigheten i omsorgsboliger
er nesten fire ganger så høy som for resten av
befolkningen.
Komiteen er kjent med at arbeidsgruppa
nedsatt av Regjeringen i 2002 nå har levert sin rapport "Brannsikkerhet
i omsorgsboliger". Rapporten vil ifølge pressemelding fra
Justis- og politidepartementet bli sendt alle kommuner for behandling
og oppfølging.
Komiteen har merket seg prosjektet
som skal fremskaffe nødvendig kunnskap om brannsikring
av tett trehusbebyggelse med fokus på verdensarvområdet Røros.
Kulturarvens sårbarhet må sees i sammenheng med
analysen av samfunnets sårbarhet. Erfaringsmateriale fra
Røros-prosjektet vil danne grunnlag for vurdering av tiltak
også i andre tilsvarende trehusmiljøer.
Komiteen viser til at Nasjonal
sikkerhetsmyndighet (NSM) er etablert som direktorat fra 1. januar
2003, administrativt underlagt Forsvarsdepartementet. NSM skal på vegne
av Justisdepartementet og Forsvarsdepartementet ivareta et overordnet
og sektorovergripende ansvar for forebyggende sikkerhetstjeneste
i henhold til sikkerhetsloven. NSM er også sertifiseringsmyndighet
for sikkerhet i IT-produkter og IT-systemer.
Komiteen merker seg også NSM
internasjonale engasjement med betydning for det internasjonale
forebyggende sikkerhetsarbeid.
Komiteen merker seg at Landsdelskommando Nord-Norge
på Reitan skal fungere som en krisestyringskommando for
nordområdene, og at kommandoen med sin utrustning og organisering
er i stand til å foreta en koordinering mellom militære
og sivile deler av totalforsvaret på regionalt nivå.
Kommandoen er også i stand til å samvirke med
sivile primæretater med spesielt ansvar for kystberedskap
og aksjonsledelse (KYBAL) og redningsaksjoner.
Komiteen viser til at det er
investert betydelige ressurser i Forsvarets anlegg på Reitan
og at alle data om oljetankfarten nå samles ved LDKN. Komiteen viser
videre til at bare i november 2003 kom 24 oljetankskip østfra
langs kysten. Det antas at 18-20 tankskip vil oppholde seg utenfor
kysten av Nord-Norge til enhver tid. Komiteen har
merket seg at Kystverket støtter seg tungt til Forsvaret
som operativ ressurs når det gjelder den praktiske gjennomføringen av
overvåkingen av oljetankfarten, og at LDKN utfører dette
arbeidet på en utmerket måte. Komiteen viser til
Innst. S. nr. 11 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 12 (2003-2004) om
slepebåtkapasiteten. Komiteen viser også til
merknadene under punkt 2.5.
Komiteen har merket seg ny organisering
av Sivilforsvaret med bl.a. 20 kretser og at de nye kretsene etableres
fra 1. januar 2004. Sivilforsvaret er en nasjonal forsterkningsressurs,
men det er også etablert internasjonale støttegrupper
for humanitær bistand i utlandet.
Komiteen er fornøyd
med at det er foretatt en vurdering av den totale skolevirksomheten
innen det sivile beredskap. Komiteen merker seg at
det er lagt vekt på økonomi og effektivisering.
Sivilforsvarets styrke som skal læres opp og øves
i fredstid er satt til om lag 12 000 personer.
Komiteen støtter visjonen
for skolevirksomheten; at den skal være landets ledende
kompetanse- og ressurssenter innenfor kriseplanlegging, krisehåndtering, brannvern,
redning og Sivilforsvar. Komiteen er også tilfreds
med at opplæringsaktiviteten videreutvikles og
styrkes slik at kurstilbudet også omfatter øvrig samfunnssikkerhets-
og beredskapsarbeid.
Komiteen merker seg at kommunene
i for liten grad integrerer risiko- og sårbarhetsanalyser
som en naturlig del av øvrige styrings- og beslutningsverktøy. Komiteen mener
at kommunen må definere akseptabelt risikonivå og
sette seg mål og foreslå tiltak for kommunens
arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap. Brannvernberedskapen
må integreres med kommunens øvrige beredskaps-
og sikkerhetsarbeid. Komiteen mener at kompetanse
og kvalitet er viktig, derfor må interkommunale løsninger
vurderes både innen planarbeid og for effektiv ressursutnyttelse.
Komiteen er enig i målet
om å etablere et tilsynsregime innen samfunnssikkerhet
og beredskap som er koordinert og effektivt. Komiteen vil
støtte arbeidet med økt koordinering mellom DSBs
branntilsyn og fylkesmennenes beredskapstilsyn. Komiteen mener at
fylkesmennene mer aktivt må gå i dialog med kommunene
ved oppstart av kommuneplanprosesser, gi klarere informasjon om
kravet knyttet til risiko- og sårbarhetsanalyser og etterspørre/sjekke
om det er tatt hensyn til, eventuelt komme med innsigelser. Å øke standardiseringen
av fylkesmennenes beredskapstilsyn kan her være viktig.
Komiteen vil presisere at for å ha
en tilfredsstillende beredskap må det stilles krav til
forberedelsene på alle forvaltningsnivå. Det er
viktig å ha øvelser sammen, ha rollespill, bli
kjent med hverandres kompetanse, ansvar og arbeidsmåter.
Når man sammen gjennomgår ulike scenarier og diskuterer
løsninger, blir man nødt til å tenke
i gjennom vanskelige hendelser og derigjennom gjøre hverandre
litt sterkere og bedre og mer forberedt, også på at
det utenkelige kan skje.
Komiteen støtter målet
om at trussel- og risikovurderinger og forsknings- og utredningsarbeidet
sees i sammenheng og vurderes opp mot hverandre.
Komiteen er tilfreds med justisministerens
svar om at han vil følge opp Stortingets vedtak og ønske
om parallell behandling av langtidsplaner for militært
forsvar og sivilt beredskap, jf. St.meld. nr. 25 (1997-1998) samt
Innst. S. nr. 9 (2002-2003). Komiteen mener det er
viktig for arbeidet med helhetstenkningen, den totale beredskap
innen samfunnssikkerhet, og at langtidsplanene kan sees i sammenheng
og behandles samtidig.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 | 177 902 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 253 187 000 |
Komiteen slutter seg til proposisjonen
og viser til merknader under punkt 6.3.1.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 | 1 549 214 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 886 341 000 (-175 000)
|
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 130 000 000 |
Komiteen har merket seg at Forsvarsbygg
ble opprettet som eget forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
og eget styre fra 1. januar 2002. Etableringen av forsvarsbygg er
en del av omstillingen i Forsvaret. Komiteen har
videre merket seg at Forsvarsbyggs regnskap for 2002, kap. 2463
post 24, viser et underskudd på 3 mill. kroner som ble
belastes reguleringsfondet. Reguleringsfondet ved utgangen av 2002 var
på 42 mill. kroner og det er ikke budsjettert med endring
i nivået i 2004.
Komiteen har merket seg at ved
siden av vedtatte organisasjonsendringer er innføring av
full kostnadsdekkende husleie viktige tiltak for å nå målet
om å redusere antall kvadratmeter fra 6 til 4 millioner. Å identifisere
og selge overflødig EBA (eiendom, bygg og anlegg) frigjør
ressurser til andre formål innenfor Forsvarets militære
organisasjon.
Komiteen har merket seg at effektivisering
av Forsvarsbygg vil være en kontinuerlig prosess for at
enhetskostnadene pr. kvm skal bli redusert, samtidig som vedlikehold
av bygningene blir holdt på et forsvarlig nivå.
Komiteen er kjent med at det
føres forhandlinger mellom Rissa kommune i Sør-Trøndelag
fylke og Skifte Eiendom om overdragelse av Hysnes Fort til kommunen. Komiteen ser
positivt på forhandlingene og overlater til partene å bli
enige lokalt om økonomiske rammer som er akseptable for
begge parter, innenfor gjeldende instrukser.
Komiteen har videre merket seg
at enkelte utbyggingsprosjekter er forskjøvet og at disse
vil bli vurdert i forbindelse med arbeidet med neste langtidsplan.
Komiteen ser positivt på at
departementet ved byggeprosjekter vil legge vekt på en
større grad av fleksibilitet i valg av løsninger,
f.eks. økt fokus på standardiserte løsninger,
flerbruksmuligheter og enklere bygningsstandard samt løsninger
som ved behov kan relokaliseres/flyttes. Det er viktig
som et ledd i arbeidet med ytterligere kostnadsreduksjoner, både
på kort og lengre sikt.
Komiteen har merket seg at ledelsesbygget
for det integrerte Forsvarsdepartementet er planlagt ferdig ved årsskiftet
2005/2006 og at prosjektet omfatter et nybygg kombinert
med rehabilitering av eksisterende bygninger. Komiteen er
tilfreds med at det er en løpende dialog med Riksantikvaren
for avklaring av vernehensyn.
Komiteen har merket seg at Forsvarsbygg
har utviklet en miljømålsetting som spenner over
blant annet biologisk mangfold, friluftsliv, kulturminner, forurensing,
avfall og internasjonalt miljøsamarbeid. Videre at miljøaspektet
vektlegges i alle prosesser knyttet til drift, bygging og avhending.
Komiteen har merket seg Bodø Miljøprosjekt
som omfatter rullebaneforlengelse, støytiltak samt redusering
av forurensing, og at det er nødvendige tiltak for å oppfylle
kravene som er stilt etter forskrift om grenseverdier for lokal
luftforurensing og støy.
Komiteen har også merket
seg nødvendig utskifting av PCB-holdig lysarmatur da det
ifølge forskrift vil være forbudt fra januar 2005.
Komiteen har med tilfredshet
merket seg at Forsvarsbygg som ansvarlig for en rekke kulturminner,
har en betydelig kulturminnefaglig kompetanse, både innen
rådgivning og praktisk håndverk.
Komiteen er enig i innføringen
av kostnadsdekkende husleie i Forsvaret. Komiteen vil likevel
peke på at prissettingen i enkelte tilfeller har vært
lite hensiktsmessig. Komiteen ber departementet påse
at disse tilfellene gjennomgås av Forsvarsbygg i samarbeid
med de lokale avdelingene i Forsvarets militære organisasjon,
for å sikre en mest mulig korrekt og hensiktsmessig prissetting.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er skeptiske
til en del konsekvenser av opprettelsen av Forsvarsbygg. Disse
medlemmer mener det må gjennomføres en
konsekvensanalyse av de ringvirkninger innføringen av internfakturering
av leie av bygningsmasse og lignende medfører. Disse
medlemmer frykter at det har oppstått situasjoner
hvor forsvarsenheter har leiet haller o.l. utenom Forsvaret på grunn
av høy internleie av fasilitetene innenfor Forsvaret. Dette
er i så tilfelle svært uheldig og svært
lite hensiktsmessig. Disse medlemmer ønsker
også en gjennomgang av leiepriser og kostnadsoverslag i
denne sammenheng.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en evaluering av Forsvarsbygg og dets virksomhet i forbindelse med
internfakturering av leiekostnader."
Disse medlemmer viser til at
særhensyn i forbindelse med avhending ble behandlet i Budsjett-innst.
S. nr. 7 (2002-2003). I innstillingen er denne form for særhensyn
foreslått begrenset til å gjelde noen få sterkt
belastede lokalsamfunn. Komiteen ba videre Forsvarsdepartementet
sørge for tempo i avhendingsprosessen, og understreket
viktigheten av et nært samarbeid mellom Forsvarsbygg og
den enkelte kommune.
Disse medlemmer har merket seg
de ovenstående føringer, og foreslår
på dette grunnlag at Rissa kommune i Sør-Trøndelag
fylke skal få kjøpe eiendom og bygninger på Hysnes
Fort til en pris som ligger under den markedspris som er satt av
Skifte eiendom.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringa bidra
til at "Hysnes leir" vederlagsfritt eller til sterkt redusert pris,
overdras til Rissa Kommune."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at Regionfelt Østlandet
ikke burde vært igangsatt. Utbyggingen av skytefeltet vil
koste nærmere 2 mrd. kroner, og det er fremdeles uoversiktlige
miljøkonsekvenser knyttet til prosjektet. Disse
medlemmer vil videre påpeke at kostnadene til midlertidig
lokalisering av FO/FD på Akershus festningsområde
er uforsvarlig ressursbruk. Disse medlemmer har tidligere
tatt til orde for at Forsvaret burde benyttet eksisterende lokaler
i Huseby leir inntil ledelsesbygget er ferdig i 2005/2006.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 | 361 742 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 617 769 000 (-5 000) |
Komiteen har merket seg at det
er en mindre økning i basisbevilgningene til Forsvarets
forskningsinstitutt (FFI), og at dette skyldes kompensering for
pris- og lønnsøkninger, samt basisfinansieringens
del av husleieøkningen FFI må betale til Forsvarsbygg
i 2004. Komiteen er tilfreds med at det ikke er en
reell budsjettøkning for FFI i 2004, og at en dermed viderefører reduksjonen
fra 2003 på 10 mill. kroner, slik at det i henhold til
Innst. S. nr. 232 (2001-2002) vil gjenstå 10 mill. kroner
til realisering i 2005.
Komiteen er tilfreds med budsjettet
til fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet. Komiteen ser
positivt på at Forsvarsdepartementet samarbeider med nye
allierte, f.eks. gjennom årlige samarbeidsprogrammer med
forsvarsdepartementene i Polen, Tsjekkia og Ungarn. Komiteen er videre
fornøyd med den driftsstøtte som ytes til frivillige
organisasjoner, som bidrar til å styrke folkeopplysningen
om norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk.
Komiteen ser positivt på at
Regjeringen har økt dimisjonsgodtgjørelsen for
vernepliktige som avtjener 12 måneders tjeneste med 1 000
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, ønsker å øke
denne godtgjørelsen ytterligere. Til dette formålet omdisponeres
5 mill. kroner fra FFIs basisbevilgning.
Komiteen har merket
seg at prøveprosjektet ved Bæreia krigsinvalidehjem
avsluttes i 2004 og at det forutsettes at Bæreia fra 2005
skal være helt brukerfinansiert og driften tilpasset inntektene
ved hjemmet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener Regjeringen
må bidra til å sikre driften av Bæreia
dersom det viser seg vanskelig å få til full brukerfinansiering
fra 2005.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å bidra
til å sikre driften av Bæreia dersom det viser
seg vanskelig å få til full brukerfinansiering
fra 2005."
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 | 1 335 214 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 1 202 847 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 17 197 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 12 123 000 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
merker seg videre at prosessen med å erstatte Forsvarets
Overkommando med Forsvarsstaben, som et ledd i overgangen til ny
struktur, har redusert kostnadene med denne prosessen med 173 mill.
kroner. Flertallet ser derfor at arbeidet med den
nye organisasjonen, med en integrert strategisk ledelse (ISL) og
opprettelsen av den nye forsvarsstaben (FST), har gitt en viss effekt. Flertallet viser
for øvrig til flertallsmerknader i Innst. S. nr. 232 (2001-2002),
jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002) vedrørende den integrerte
strategiske ledelse.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg at arbeidet med å implementere den nye nasjonale kommandostrukturen
er i rute, og ser med tilfredshet på den offisielle etableringen
av Joint Warfare Centre (JWC) 23. oktober 2003. JWC er samlokalisert
med Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK), men er ikke en
integrert del av FOHK. For de øvrige kommandoene som er
underlagt dette kapittelet, FST, FOHK, Landsdelkommando Nord og
Landsdelskommando Sør, vises det til Innst. S. nr. 342
(2001-2002), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001) og Innst. S. nr. 232
(2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002).
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 | 77 829 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 94 139 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 297 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 297 000 |
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), der Nasjonal
Sikkerhetsmyndighet (NSM) fikk direktoratsstatus. Komiteen viser
videre til at NSM rapporterer med faglig ansvarslinje i militær
sektor til Forsvarsdepartementet og til Justisdepartementet i sivil
sektor. Komiteen er opptatt av at denne ordningen
ikke skaper uklare kommandolinjer og vil be departementet om tilbakerapportering
på en egnet måte.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 | 2 655 797 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 2 575 784 000 (+5 000) |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 117 211 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 85 639 000 |
Komiteen anser tilbud om kurs
i regi av Voksenopplæringen som en viktig del av tilretteleggingen
for vernepliktige, og for at de skal ha en meningsfull hverdag.
De vernepliktige skal ha medbestemmelse i utvelgelsen av kurstilbud. Komiteen understreker
at Voksenopplæringens ressurser må brukes til
kjøp av kursplasser på etterspurte kurs, og er
enig i behovet for å rasjonalisere Voksenopplæringen
for å frigjøre ressurser til dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til omtalen
av Voksenopplæringen i forsvarsbudsjettet. I en tid med
færre ungdommer som gjennomfører militærtjenesten,
er det svært viktig at det finnes tilbud som kan gi den
enkelte økt kompetanse og dermed kompensere for noe av
den innsats som vedkommende har ytet i forhold til dem som ikke
avtjener verneplikten. Økende arbeidsledighet særlig
blant unge, tilsier også at et godt tilbud fra Voksenopplæringen
i Forsvaret er av spesielt stor betydning. Flertallet ser
Voksenopplæringen som et viktig redskap i Forsvaret, og
kvalitet og nivå må derfor opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet er kritisk til effekten av konkurranseutsetting
av Voksenopplæringen, og er bekymret for at kvaliteten
og omfanget på tilbudet vil forringes. Disse medlemmer vil
be om at omorganiseringen av Voksenopplæringen blir grundig
evaluert, med utgangspunkt i brukernes erfaringer, og at dette legges
frem i neste års budsjett.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 . | 4 920 836 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 3 918 825 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 77 633 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 69 402 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at Hæren får en reduksjon i sitt
budsjett, og at dette i hovedsak skyldes tekniske justeringer mellom
kapitlene i budsjettet. Videre har flertalletmerket seg at den reelle reduksjonen
i budsjettet skyldes den planlagte omorganiseringen av Hæren,
og at innsparingen i hovedsak knytter seg til reduksjoner i faste
utgifter som utflytting og avhending av garnisoner, avhending av
bygningsmasse, reduksjoner i årsverk og prioritering av
vedlikehold mot den vedtatte fremtidige strukturen.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er oppmerksom
på at operativ aktivitet knyttet til grensevakt, vakthold
av kongehuset og produksjon til operasjoner i utlandet videreføres
på 2003-nivå, samt at aktiviteten ved Hærens
Jegerkommando vil økes i henhold til økte ambisjoner
for Forsvarets spesialstyrker.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil poengtere viktigheten av at arbeidet med å videreutvikle
og effektivisere Hæren fortsetter i tråd med vedtatte
strukturer og styrkemål, og er tilfreds med at Hærens
operative kapasiteter er styrket i forhold til tidligere gjennom videreutvikling
av FIST-H.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietser det som naturlig å øke
overføringene til den spisse delen av Forsvaret, ut fra
dagens sikkerhetspolitiske situasjon. Hæren har store utfordringer
i forbindelse med de sikkerhetspolitiske situasjoner vi har i dag
og i fremtiden Det er derfor behov for øket trening og
innkjøp av materiell i øvings- og utdanningssammenheng.
Dette er oppgaver som er viktige for å opprettholde et
troverdig forsvar.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sitt alternative statsbudsjett.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepartiviser til Budsjett-innst. S. I (2003-2004)
hvor Sosialistisk Venstreparti gikk inn for et kutt på 500
mill. kroner for Hæren, og viser videre til begrunnelsen
for dette i de innledende merknadene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet har merket
seg at Hæren får en stor reduksjon i sitt budsjett. Et
så kraftig budsjettkutt vil føre til en omlegging
av Hæren som Senterpartiet er kritisk til. Dette medlem vil
vise til at Senterpartiets alternative budsjett vil gi Hæren
en budsjettøkning på 1 041 mill. kroner. Denne økningen
gir Hæren et budsjett på 2003-nivå. Dette
er nødvendig for at Hæren skal kunne løse sine
oppgaver på en tilfredsstillende måte. Hæren spiller
en svært viktig oppgave i det nasjonale territorialforsvaret.
Dette er en viktig oppgave som dette medlem ikke
kan være med på å nedprioritere.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 . | 2 990 278 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 2 694 032 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 44 539 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 45 991 000 |
Komiteen viser til at Sjøforsvaret
har gjennomført, og arbeider videre med, omfattende struktur-
og effektiviseringstiltak. I dette arbeidet er operativ aktivitet
skjermet. Operativ aktivitet er knyttet til seilingsdøgn
og opprettholdelse av seilingsmønster, med blant annet
tilstedværelse i Nord-Norge. Komiteen støtter
at aktiviteten ved Marinejegerkommandoen vil øke iht. økte
ambisjoner for Forsvarets spesialstyrker.
Komiteen har tidligere vist til
Innst. S. nr. 7 (2002-2003) og Innst. S. nr. 314 (2000-2001), jf.
Dokument nr. 8:52 (2000-2001) Om bevaring av festninger og andre
militærhistoriske bygninger, hvor en enstemmig komité understreker
behovet for å organisere forvaltningen av festninger og
andre bygg av kulturhistorisk verdi som ikke lenger har noen forsvarsmessige betydning.
Komiteen vil på tilsvarende
måte peke på det ansvar Forsvaret har for å ta
vare på de seilende museumsfartøyene fra orlogsflåten.
De omtalte fartøyene er kultur- og forsvarsminner av stor
betydning for det maritime Norge. Komiteen forventer
at Forsvaret bidrar til å holde fartøyene i seilende
stand. Komiteen ønsker i den forbindelse å uttrykke
anerkjennelse for den store dugnadsinnsats som frivillige fartøylag
og enkeltpersoner gjør ved å forestå drift
og seilas av fartøyene.
Komiteen viser for øvrig
til Innst. S. nr. 11 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 82 (2002-2003),
der forsvarskomiteen ber om å få en samlet vurdering
av Sjøforsvarets totale fartøystruktur i den kommende
langtidsproposisjonen.
Komiteens flertall,
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet, har
merket seg at arbeidet med oppbygging av ny struktur er med på å videreutvikle
Sjøforsvaret til en mer rasjonell og effektiv virksomhet. Flertallet fastholder
at målet med omleggingen er å etablere et moderne
Sjøforsvar med betydelig forbedret operativ evne. Med dette
menes et Sjøforsvar som kan løse et bredere spekter
av oppgaver - ofte sammen med allierte styrker - raskere og mer effektivt
enn i dag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietser det som naturlig å øke
overføringene til den spisse delen av Forsvaret, ut fra
dagens sikkerhetspolitiske situasjon. Sjøforsvaret er i
den situasjon at det er til stadighet aktuelt å nytte fartøy
i forbindelse med internasjonale operasjoner. Dette medfører
store krav til dyktighet og fleksibilitet. Det er derfor nødvendig å styrke
driftsbudsjettet, slik at disse oppdrag kan løses på en
hensiktsmessig måte. Disse medlemmer viser
også til de utfordringer Sjøforsvaret har i forbindelse
med utdanning av mannskaper til en stadig voksende flåte,
og mener det derfor er hensiktsmessig å øke driftsbudsjettet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sitt alternative statsbudsjett.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er av
den oppfatning at de investeringer det nå legges opp til
i Sjøforsvaret er så omfattende at det må stilles spørsmålstegn
om det vil være mulig å drive organisasjonen basert
på dagens driftsbudsjett. Dette medlem mener
at en slik situasjon bør foranledige en bredere debatt
om forholdet mellom fremtidig drift og investeringer i Sjøforsvaret
og balanse i driftsmidler og investeringer mellom de ulike forsvarsgrener.
Dette medlem mener kystovervåkingen
må prioriteres høyt. Senterpartiets alternative
budsjett vil gi Kystvakten en budsjettøkning på 10
mill. kroner. Norge er en fiskeristormakt og en energistormakt med viktige
sjøveier fra Russland i nærområdet. De
største utfordringene mot norsk sikkerhet og norske interesser finnes
i havområdene utenfor kysten av Nord-Norge. Også Sårbarhetsutvalget
advarte mot en nedbygging av kystovervåkingen. Dette
medlem mener det nye og diffuse trusselbildet forutsetter
at Forsvaret har tilgang til best mulig informasjon om aktiviteten
i våre havområder.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 . | 3 803 828 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 3 565 523 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 104 899 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 107 995 000 |
Komiteen viser til Stortingets
vedtak i forbindelse med behandling av Innst. S. nr. 342 (2000-2001),
jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001) og Innst. S. nr. 232 (2001-2002),
jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002), og at målet med omleggingen
av Luftforsvaret er å etablere et moderne forsvar med betydelig
forbedret operativ evne, som skal være i stand til å løse
et bredere spekter av oppgaver også sammen med allierte
styrker raskere og mer effektivt enn i dag.
Komiteen har merket seg at Luftforsvaret
har gjennomført, og er i gang med, omfattende struktur-
og effektiviseringstiltak. Og at fokus i omstillingen ligger på produksjon
av operativ evne og operative aktiviteter.
Komiteen er enig i at Luftforsvarets
hovedoppgave er å produsere til Forsvarets styrkestruktur,
gjennomføre pålagt fredsvirksomhet og å bidra
til å løse oppdrag i fred, krise og krig både
nasjonalt og internasjonalt.
Komiteen har registrert at Luftforsvaret
skal omorganiseres og at Luftforsvaret skal bestå av fleksible
og mobile styrker med kort reaksjonstid som skal være i
stand til å løse oppdrag både nasjonalt
og internasjonalt. Komiteen er opptatt av at Luftforsvaret skal
utføre suverenitetshevdelse i norsk luftterritorium, og
støtte de andre forsvarsgrenene, Heimevernet og totalforsvaret
for øvrig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietser det som naturlig å øke
overføringene til den spisse delen av Forsvaret, ut fra
dagens sikkerhetspolitiske situasjon. Luftforsvaret er i den situasjon
at det i dag benyttes - og at det i fremtiden vil være
aktuelt å benytte deres fly og mannskaper i forbindelse
med internasjonale operasjoner. Dette medfører store krav
til dyktighet og fleksibilitet. Det er derfor nødvendig å styrke
driftsbudsjettet, slik at nødvendig trening og materiellanskaffelse
kan gjennomføres.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sitt alternative statsbudsjett.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 . | 1 172 499 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 1 106 051 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 2 567 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 2 650 000 |
Komiteenviser
til Stortingets vedtak i forbindelse med behandling av Innst. S.
nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001) og Innst. S.
nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002), og den omorganisering
som ble vedtatt i denne sammenheng. Komiteen registrerer
at målet med omleggingen er å etablere et moderne
forsvar med betydelig forbedret operativ evne, som kan løse
et bredere spekter av oppgaver - oftest sammen med allierte styrker
- raskere og mer effektivt enn i dag. Komiteen merker
seg videre at det utredes en ny, differensiert modell for Heimevernet
som fremlegges i forbindelse med ny langtidsplan, våren
2004.
Komiteen registrerer at Heimevernet
skal bestå av fleksible og mobile styrker og skal utgjøre
det territorielle landforsvaret, og herunder sikre totalforsvarets evne
til mobilisering, overvåke landområdet og gi nødvendig
støtte til Hærens, Sjøforsvarets og Luftforsvarets
operasjoner. Komiteen merker seg og at Heimevernet
skal gi støtte til det sivile samfunnet, bl.a. gjennom å bidra
til å avverge eller begrense følgene av naturkatastrofer
og andre alvorlige ulykker.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, vil understreke at de
nevnte endringer vil kreve en betydelig modernisering av Heimevernet,
og at dersom Heimevernet skal ha fleksibel evne til å samarbeide
med andre militære og sivile aktører i en antiterrorberedskap,
må det innebære en kvalitetsheving med enda større
vekt på spesialavdelinger. Heimevernets spesialavdelinger
må rustes opp og ytterligere prioriteres innenfor norsk
sikkerhets- og beredskapsarbeid. En modernisering av Heimevernet
må i mye større grad enn tidligere baseres på differensiering tilpasset
antiterrorberedskap.
Flertallet viser også til
at Stortinget i Innst. S. nr. 232 (2001-2002) ba om at framleggelsen
av en bred gjennomgang av Heimevernets oppgaver, organisering og
struktur, måtte skje på egnet måte i
løpet av planperioden.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
er tilfreds med det fremlagte forslag til budsjett for Heimevernet,
i påvente av den nevnte gjennomgangen. Likevel vil dette
flertallet minne om at det i forbindelse med utredningen
Stortinget ba om må foretas en gjennomgang både
av oppbevaring av våpen og eventuell differensiering av
våpentyper.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartietønsker å øke overføringene
til Heimevernet. Disse medlemmer ser dette som en
nødvendighet for å ivareta de behov Heimevernet
har for å gjennomføre nødvendig og tidsmessig
trening og utdannelse. Materiellmessig står Heimevernet
overfor utfordringer vi allerede nå må ta høyde
for i budsjettrammen.
Disse medlemmer mener at med
en styrke på 83 000 soldater, og en betydelig omorganisering,
er Heimevernet i likhet med øvrige våpengrener
avhengig av forutsigbarhet i budsjettene og tilpasning av budsjettene
etter aktivitetsnivå. Disse medlemmer mener det
er viktig å ta hensyn til den senere tids utvikling og bruk
av heimevernsoldater og befal i fredstid, i sammenheng med terrorberedskap
o.l.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sitt alternative statsbudsjett.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiets alternative budsjett ville gitt Heimevernet
74 mill. kroner ekstra. Dette ville opprettholde bevilgningen til
Heimevernet på 2003-nivå. Dette medlem viser
til at Heimevernet i tillegg til en tradisjonell funksjon ved eventuell
mobilisering også er en verdifull ressurs i forbindelse
med tiltak mot terror. Det understrekes at vedtaket i Innst. S.
nr. 232 (2001-2002) om at Heimevernets struktur skal omfatte 83
000 soldater må opprettholdes.
Dette medlem er kritisk til at ønsket
om at Heimevernet skal være "overalt alltid", erstattes
av en langt mer defensiv visjon om at Heimevernet skal være "der
det trengs når det trengs".
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 . | 665 477 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 671 057 000 |
Komiteen vil vise til Innst.
S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), der komiteen vektla økt satsing
på etterretning som en viktig del av arbeidet for å bekjempe
internasjonal terrorisme. Komiteen mener E-tjenesten
har et stort ansvar ved betjening av militære brukere og
ved sin støtte til internasjonale oppdrag der Norge er
engasjert. Dette bidrar til økt sikkerhet for norske soldater
i internasjonale operasjoner.
Komiteen har merket seg at det
på bakgrunn av nye oppgaver vektlegges høy faglig
kompetanse og videreutvikling av den tekniske standarden. Komiteen ser
også behovet for en intern forskyvning av ressurser i retning
av prioriterte oppgaver knyttet til fremtidens forsvar.
Utgifter: | Kroner |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 1 508 754 000 |
Inntekter: | |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 21 570 000 |
Komiteen har merket seg at kapittelet
er nyopprettet, og at dette har bakgrunn i at det er funnet hensiktsmessig å skille
driftsutgiftene i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) fra driftsutgiftene
i de enkelte forsvarsgrenene, ved at disse driftsutgiftene regnskapsføres
over eget kapittel. Videre har komiteen merket seg
at posten totalt er på 1 508,8 mill. kroner.
For øvrig viser komiteen til
behandlingen av St.prp. nr. 12 (2003-2004).
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 . | 7 819 577 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 8 515 284 000 |
| |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 414 000 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 216 638 000 |
Komiteen har merket seg at driftsutgiftene
er økt med 135 mill. kroner og at økningen i hovedsak
skyldes planlagte kostnader i program Golf og i fregattprosjektet. Komiteen har
videre merket seg at nasjonale utgifter knyttet til NATOs investeringsprogram for
sikkerhet i Norge er redusert med 50 mill. kroner på grunn
av at flere NATO-land nå deler utgiftene, samtidig som
rammen for investeringsprogrammet ikke er økt. De fellesfinansierte
investeringene er økt med 16 mill. kroner, hvilket skyldes
at større prosjekter har store utbetalinger i 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
er tilfreds med at investeringene er på ca. 8,5 mrd. kroner
i 2004. Forsvaret skal bruke 7,4 mrd. kroner til større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, hvilket er en netto økning
med 636 mill. kroner, og flertalletvil
i den sammenheng påpeke at investeringer i nytt utstyr
er et viktig ledd i moderniseringen av Forsvaret.
Flertallet har merket seg at
det ikke er lagt frem nye materiellinvesteringer, eller endring
av omfang og kostnadsrammer, i kategori 1-prosjekter for godkjenning. Flertallet har
generelt merket seg at forsvarsbudsjettet for 2004 har en lavere
ramme enn varslet i St.prp. nr. 55 (2001-2002), men at materiellinvesteringene
er innrettet og prioritert mot en struktur i henhold til vedtatt
planprosess, jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003). Flertallet understreker
imidlertid at den fastlagte investeringsrammen for planperioden
må ligge fast for å sikre tilstrekkelig modernisering
av Forsvaret.
Flertallet ser positivt på at
en går videre i samarbeidet om Joint Strike Fighter (JSF),
og forutsetter en aktiv påvirkning mot amerikanske myndigheter
for å sikre norsk industriell deltagelse i programmet.
Videre er flertallet tilfreds med inngåelse
av Industrial Participation Agreement (IPA) med Eurofighter Jagdflugzeug
GmbH (EF), som har gitt norsk industri muligheten til å inngå utviklingskontrakter
med EF innenfor en ramme på 20 mill. euro over en femårsperiode.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet ser dagens økonomiske situasjon
i Forsvaret som kritisk. Spesielt med tanke på store materiellanskaffelser
er situasjonen vanskelig. For å lette dette presset ønsker disse medlemmer å fordele
innkjøpet av nye kampfly til 2 blokker. Dette selvsagt
uavhengig av valg av type kampfly.
Disse medlemmer ser både økonomiske
og teknologiske fordeler ved å foreta en anskaffelse på denne
måten. Teknologisk vil Forsvaret på denne måten
kunne vurdere nye typer kampfly som blir utviklet frem mot anskaffelse
av blokk 2 av kampfly, for eksempel i 2025.
Disse medlemmer ser klare fordeler
av å anskaffe et mindre antall kampfly så snart
som mulig, slik at overlapping mellom den eksisterende og kommende
flytypen kan gå så smertefullt som mulig.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
mulighetene for delt innkjøp av nye kampfly, og at Regjeringen
utreder konsekvensene ved split-buy-forhold til de nå aktuelle leverandører
av nye kampfly."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er usikre på nytteverdien
i den inngåtte utviklingsavtalen med JSF. Den usikkerheten som
synes å være rundt norsk industris mulighet til aktiv
deltakelse i prosjektet i form av industrielle kontakter av en betydelig
størrelse, stiller spørsmål ved om det
er hensiktsmessig å videreføre samarbeidet i dagens
form og størrelse. Disse medlemmer ønsker
derfor en redegjørelse om samarbeids-/utviklingsavtalen
med JSF og om hva denne har gitt av oppdrag til norsk industri.
Disse medlemmer er og opptatt
av å få innsikt i hvordan samarbeidsavtalen med
Eurofighter har utviklet seg og hvorledes denne vurderes
fremover.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge
en gjennomgang av kostnadene og resultatene i forbindelse med utviklingsavtalen
med JSF og Eurofighter."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at forsvarsledelsen har gitt signaler om at Norge bør anskaffe
langdistanseraketter. Disse medlemmer er skeptiske
til en slik anskaffelse både med tanke på det økonomiske
området og rent sikkerhetspolitisk.
Disse medlemmer ønsker
en utredning rundt behovet for denne type kapasiteter og de sikkerhetspolitiske
konsekvensene av en slik anskaffelse.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge
en utredning omfattende behov for langdistanseraketter samt de politiske
og sikkerhetspolitiske sidene ved en slik anskaffelse."
Disse medlemmer ser på dagens
transportflysituasjon i Forsvaret som lite tilfredsstillende. Transportflyene
som Forsvaret i dag disponerer er i en forfatning som tilsier at
det er nødvendig med en snarlig utskiftning av flyparken. Disse
medlemmer ønsker derfor at Regjeringen iverksetter
tiltak for å løse denne utfordringen.
Disse medlemmer ønsker
derfor at det nå arbeides i NATO med utviklingen av et
transportfly som kan være aktuelt som arvtaker til dagens
flypark. Disse medlemmer ønsker at Regjeringen
vurderer en norsk deltakelse i dette prosjektet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen undersøke
mulighetene for norsk deltakelse i prosjektet om utviklingen av
nye transportfly, og at Regjeringen gir en redegjørelse
om konsekvensene av en eventuell tilknytning til prosjektet."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er stor fare for at innkjøp av nye kampfly med en antatt
kostnad av minst 40 mrd. kroner kan bli en ny stor feilinvestering
for Forsvaret, og at det er behov for en grunnleggende debatt om
de kampflyene en nå er med i utviklingen av er tilpasset det
norske forsvarets reelle behov om 10-15 år. En framskriving
av en strategi knyttet til et antatt behov for økende deltagelse
i internasjonale offensive operasjoner uten forankring i våre
nasjonale forsvarsbehov er etter Sosialistisk Venstrepartis mening
ikke tilstrekkelig. Dette medlem finner det derfor bemerkelseverdig
at flertallet ønske å legge så sterke føringer
for valg av framtidig kampfly som deltagelse, særlig i
JSF-prosjektet, tilsier på dette tidspunkt, og anbefaler
at de inngåtte utviklingsprosjektene termineres, og at
en legger en bredere vurdering av mulige framtidige alternativer
for kontroll over eget luftrom til grunn, slik som andre kampflyalternativer,
ubemannede fly eller andre typer luftvern.
Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti la til grunn avvikling av en rekke investeringsprosjekter
i sitt forslag til ramme for forsvarsområdet i Budsjett-innst.
S. I (2003-2004) hvor de største var avvikling av fregattprosjektet,
nye missiltorpedobåter og JFS. Dette medlem vil
peke på at dette er svært kostbare prosjekter
som også vil innebære tunge driftsutgifter for
Forsvaret når de er realisert, og mener at dette er investeringer
som det ikke finnes gode nok argumenter for å videreføre
som planlagt i en situasjon der invasjonstrusselen er sterkt redusert.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet går inn for å avvikle
fregattprosjektet. Dette skyldes hovedsakelig at en slik tung investering
gir liten forsvarsevne for pengene. Disse medlemmer konstaterer
også at forutsetningene Stortinget la til grunn for kontraktsinngåelsen
for fregattprosjektet er brutt, jf. Innst. S. nr. 192 (1999-2000)
hvor en samlet forsvarskomité fastslo at:
"Komiteen legger til grunn at gjenkjøpsavtaler
skal gjennomføres tilsvarende 100 pst. av kontraktsverdien. (... )
Komiteen viser til at gjenkjøpsavtaler er en forutsetning
for kontraktsinngåelse. Komiteen forutsetter et en tilfredsstillende
avtale mellom norske aktører og Bazan foreligger før
Regjeringen bemyndiger Forsvaret til å inngå hovedkontrakt
med Bazan."
Disse medlemmer viser til at
det spanske verftet fikk kontrakten på bygging av 5 nye
fregatter til en verdi av 15 mrd. kroner mot at de garanterte norske
leverandører leveranser på minimum 450 mill. kroner.
Det har senere vist seg at de norske leveransene blir enda lavere.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 . | 649 080 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 693 574 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 340 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 352 000 |
Komiteen viser til de omfattende
rettigheter og plikter Norge som kystnasjon har i den økonomiske sonen,
i fiskerisonen ved Jan Mayen og på kontinentalsokkelen,
særlig i forhold til ressurs- og miljøforvaltning.
Kystvakten utfører på disse områdene
omfattende kontroll- og oppsynsoppgaver, og er statens primære
myndighetsutøver utenfor territorialfarvann i fredstid. Komiteen vil
på denne bakgrunn peke på hvor viktig det er at
Kystvakten i budsjettet for 2004 blir tilført ressurser
slik at de kan utføre sine oppgaver på en skikkelig
måte, og slik at Kystvaktens totale kapasitet kan styrkes
i planperioden.
Komiteen har merket seg at kompensasjon
for økte utgifter for merverdiavgift etter innføringen
av momsreformen nå er lagt inn i selve budsjettforslaget. Komiteen legger
til grunn at det nå er innført en permanent ordning
som kompenserer for merkostnadene momsreformen har medført
for Kystvakten.
Komiteen har merket seg at det
som en del av en styrket oljevernberedskap i Nord er inngått
samarbeid mellom Fiskeridepartementet og Forsvarsdepartementet.
Kystvakten påtar seg å ha et fartøy med
slepekapasitet i området utenfor Vesterålen og
Sør-Troms i hele 2004. Komiteen har merket
seg at et KV-fartøy med slepekapasitet skal leies inn. Komiteen vil
påpeke at det er viktig at Kystvakten har fått
tilført nye fartøy som styrker slepekapasitet
og oljevernberedskap, men at dette er oppgaver som ikke må gå på bekostning
av det ordinære kystvaktholdet i Nordsjøen og
Barentshavet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, viser
til Budsjett-innst. S. I (2003-2004) hvor Sosialistisk Venstreparti ønsket å styrke Kystvakten
med 50 mill. kroner, og viser til at det er ønskelig med
en styrking av Kystvakten blant annet på bakgrunn av den
sterke økningen av oljetransport langs kysten, og det store
behovet for ressursovervåkning i nordområdene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil påpeke
at oppgavene Kystvakten forventes å løse har økt
betydelig. Ressursene som er stilt til disposisjon er knappe. Det
er ønskelig med en klar økning av havgående
fartøyers patruljedøgn i 2004. På denne bakgrunn
har dette medlem foreslått å styrke
overføringen til Kystvakten med 10 mill. kroner til drift.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 . | 231 842 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 23 862 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 17 715 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| |
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 156 (2001-2002), jf. St.meld. nr. 44 (2000-2001), om Redningshelikoptertjenesten
i framtida der Stortinget ga tilslutning til overføring
av budsjettansvaret for Redningshelikoptertjenesten til Justisdepartementet
fra 2004.
Komiteen har merket seg at bevilgningsansvaret for
Redningshelikoptertjenesten videreføres under Justisdepartementet
i tråd med dette vedtaket for budsjettåret 2004,
og at utgifter til militær utdanning, trening og øving
gjenstår i dette budsjettkapitlet. Videre at det er etablert
en fordelingsnøkkel mellom sivile oppdrag som skal belastes
Justisdepartementet og militære oppdrag som skal belastes
Forsvarsdepartementet.
Komiteen har merket seg at budsjettet
under Justisdepartementet er basert på en svak økning
fra 2003, basert på samme uttak av flytimer, og at dette
knyttes til økt pris på reservedeler på den
aldrende Sea-King-flåten.
Komiteen har videre merket seg
at det er usikkert om den pågående inspeksjonen
av helikoptrene vil medføre uforutsette kostnader.
Komiteen viser ellers til Innst.
S. nr. 156 (2001-2002), jf. St.meld. nr. 44 (2000-2001) om oppstart
av tilstedevakt i Redningstjenesten, og at det er avsatt 14,5 mill.
kroner til oppstart av døgnkontinuerlig tilstedevakt ved
basen på Sola for 2004, jf. St.prp. nr. 1 (2003-2004) fra
Justisdepartementet.
Komiteen har ellers merket seg
at det er satt i gang arbeid for å gjøre en fornyet
vurdering av anskaffelsesprosessen knyttet til nye helikoptre i
Justisdepartementet, og forutsetter at dette arbeidet ferdigstilles
og omtales for Stortinget i god tid før opsjonsavtalen
knyttet til NH90 utløper.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 | 1 019 074 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 700 000 000 |
Komiteen har merket seg at posten
reelt er redusert med 330 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett
for 2003, og at dette blant annet skyldes nedtrapping i Norges bidrag
til KFOR, og at den kostbare deployeringen i Kirgisistan er avsluttet.
Komiteen viser til merknader
fra fjorårets budsjett, der komiteen tar til etterretning
at økninger utover budsjettrammen til flernasjonale operasjoner
vil bli foreslått dekket ved tilsvarende reduserte rammer
på budsjettkapitlet i 2004 og 2005.
Komiteen legger til grunn at
på tross av betydelig usikkerhet knyttet til budsjettering
av internasjonale operasjoner må stram budsjettering og
ressursbruk, samt kritiske vurderinger knyttet til hvilke oppdrag man
deltar i, benyttes for å unngå overforbruk på budsjettkapitlet.
Komitens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
understreker at Norges deltakelse i internasjonale operasjoner må være
folkerettslig forankret. Deltakelse i ISAF-styrken er viktig, og dette
flertallet støtter at denne styrken prioriteres
på bekostning av Enduring Freedom.
Et annet flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er positiv til
at en enhet fra Telemark bataljon er deployert til støtte
for Loya-Jirga-prosessen fra desember 2003 til januar 2004. Dette flertallet er
kjent med at denne enheten planlegges å være Norges
bidrag til ISAF fra februar, og er positiv til dette. Det er avgjørende
at NATO nå lykkes i sitt oppdrag med å stabilisere
situasjonen i Afghanistan, og at Norge bidrar til dette. Dette
flertallet viser for øvrig til at politiske vurderinger
knyttet til Afghanistan-innsatsen har vært undergitt
en bred politisk vurdering av Stortinget i perioden etter terrorangrepet
11. september 2001, samt blant annet flere stortingsdebatter.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet understreker at Norges deltakelse i internasjonale
operasjoner må ha folkerettslig forankring gjennom FN-mandat.
Disse medlemmer er positiv til
at deltagelse i operasjon Enduring Freedom er nedprioritert til
fordel for ISAF i Afghanistan, og at en enhet fra Telemark bataljon
er deployert til støtte for Loya-Jirga-prosessen fra desember
2003 til januar 2004.
Disse medlemmer ber Regjeringen
om å konsultere Stortinget på ny før
oppdraget i ISAF forlenges, og at en i denne sammenheng får
en gjennomgang av sikkerhetssituasjonen for soldatene, samt forholdet mellom
ISAF og Enduring Freedom.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
Stortinget og den norske offentligheten burde fått mer
informasjon om de norske styrkenes virksomhet i Afghanistan, og
viser til at Norges deltakelse med F-16 bombefly i Enduring Freedom
innebar at Norge for første gang siden andre verdenskrig
bombet et annet land. Dette medlem viser til at det
ikke har vært mulig for Stortingets medlemmer å få konkret
informasjon om konsekvensene av disse handlingene. Dette
medlem mener det er positivt at Norge nå er ute
av Enduring Freedom, og vil understreke at det er viktig å opprettholde
et klart skille mellom ISAF-styrkenes virksomhet og Enduring Freedom.
Komiteen har med tilfredshet
merket seg at situasjonen på Balkan har vist en langsom,
men klar forbedring. Komiteen har merket seg at det
norske bidraget i KFOR vil bli redusert i takt med den positive
utviklingen i området, og viser til ovenstående
merknader mht. budsjettstyring og ressurskontroll. Komiteen ser positivt
på at dagens lette bataljon videreføres frem til sommeren
2004, for deretter å erstattes med et mindre bidrag. En
helikopterenhet vil kunne være et mulig positivt bidrag
til disposisjon for COM KFOR.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til den positive humanitære effekt det norske ingeniørkompaniet
har i det sørlige IRAK. Dersom dette kompaniet utfører
sine tillagte oppgaver, vil også det bidra til stabilitet
og demokrati i Irak, jf. FN-resolusjon nr. 1483 av 22. mai 2003.
Et annet flertall,komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, tar
til etterretning at det innbakt i budsjettet for 2004 for internasjonale
operasjoner er en videreføring av ingeniørkompaniet
for våren 2004.
Et tredje flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
viser til at Norge deltar også med stabsoffiserer og militære
observatører til FN. Dette flertallet viser
til at da Stortinget diskuterte Norges medlemskap i FNs sikkerhetsråd,
ble det vektlagt at fredsarbeid i Afrika skulle være ett
av tre prioriterte innsatsområder. Dette flertallet vil
fremdeles understreke at støtten til FN-oppdrag i Afrika
er i tråd med oppfordringen fra FN om at rike land må bære
en større del av byrden ved FNs fredsbevarende operasjoner.
En sentral målsetting for norsk deltakelse i Sikkerhetsrådet
var å sette Afrikas utfordringer i fokus, og dette
flertallet mener norsk bistand og bidrag til fredsbevarende
operasjoner i Afrika styrker Norges troverdighet i FN, såvel
som norsk anseelse og tillit i fattige land generelt. Dette
flertallet har derfor merket seg at situasjonen i Afrika
er viet fokus med å henvise til UNMEE, FNs militære
misjon i Etiopia/Eritrea, der Norge stiller med et antall
observatører.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at internasjonale operasjoner har et eget budsjettkapittel, kap.
1792, fordi flernasjonale operasjoner i stor grad har vært tilleggsfinansiert
og ikke i samme grad har vært ansett som en del av Forsvarets
ordinære virksomhet. Ifølge Regjeringens forslag
vil det etter hvert som flernasjonale operasjoner bemannes fra Forsvarets
innsatsstyrke (FIST), dvs. i stor grad stående styrker,
ikke være et like stort behov for tilleggsfinansiering
og utgiftene vil da i større grad belastes forsvarsgrenenes
budsjetter.
Disse medlemmer ser med bekymring
på denne utviklingen med tanke på finansiering
av internasjonale operasjoner gjennom forsvarsgrenenes budsjetter. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å finansiere
internasjonale operasjoner gjennom tilleggsfinansieringer, slik
at Forsvarets ordinære virksomhet ikke blir skadelidende
av at et eventuelt internasjonalt oppdrag legger beslag på midler
som er tiltenkt ordinær drift. Disse medlemmer går
derfor inn for å finansiere denne type oppdrag gjennom
et utenlandsbudsjett, dette er aktivitet som ikke vil være
inflasjonsdrivende i Norge.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader under punkt 2.5, og mener at følgende bør
være forutsetninger for deltakelse i internasjonale operasjoner:
At det foreligger et utvetydig og konkret FN-mandat, at det foreligge
en akutt fare for omfattende folkemord eller omfattende menneskelige
lidelser (f.eks. omfattende sultkatastrofe hvor lokale myndigheter
forhindrer nødhjelp) og at alle politiske og diplomatiske
ikke-militære virkemidler må være prøvd
ut, deriblant ulike økonomiske sanksjoner, våpen-
og oljeembargo. Dette medlem mener det er beklagelig
at Norge har trappet ned deltakelsen i FN-styrker, og mener at vi
igjen bør prioritere FN-deltakelse bl.a. i konflikter i
Afrika der hvor vi har relevant kompetanse. Dette medlem mener
at det norske styrkebidraget til Irak skal avvikles snarest.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peke på at ingeniørkompaniet
i Irak i stor grad trekker på ressurser fra bistandsbudsjettet. Disse
medlemmer mener det er på tide med en drøfting
om dette er i tråd med gode bistandsprioriteringer. Ingeniørkompaniet utfører
militære oppgaver som har en humanitær effekt,
men kan vanskelig ansees som en ren humanitær operasjon
siden man bruker en militær avdeling som er trent til å løse
militære oppgaver og som vurderer oppgaveløsningen
i Irak med utgangspunkt i sin militære opplæring. Disse
medlemmer mener det ville være på sin
plass med en mer prinsipiell drøfting av grensen mellom
humanitær og militær virksomhet med bakgrunn i
det oppdrag norske soldater gjennomfører i Irak.
Disse medlemmer er opptatt av
at kostnadene knyttet til internasjonale operasjoner må synliggjøres. Dette
vil være særlig viktig når en større
andel av ressursene til dette formålet skal dekkes over
de ulike forsvarsgreinenes budsjett. Disse medlemmer er
derfor av den oppfatning at forsvarsministeren i hvert statsbudsjett
må redegjøre for hvor store samlede ressurser
som er brukt på de enkelte internasjonale operasjonene
i foregående år.
Komiteen viser for øvrig
til at det skal være en debatt i Stortinget om internasjonale
operasjoner den 17. desember 2003.
Utgifter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 | 183 624 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 187 540 000 |
Inntekter: | |
Saldert budsjett 2003 | 779 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 731 000 |
Komiteen har merket seg beslutningen
om opprettelsen av et styre for Forsvarsmuseet, og stiller seg positiv
til tiltak som kan bidra til styrking og profesjonalisering av museumsvirksomheten.
Komiteen viser til at Forsvarets
distriktsmusikkkorps Sørlandet og Forsvarets distriktsmusikkorps Østlandet
er nedlagt som militære korps og overført til
sivile myndigheter under Kultur- og kirkedepartementet, og at Forsvarsdepartementet
vil bidra med 9 mill. kroner hvert år til de sivile korpsene
i årene 2003-2007.
Omleggingen av Forsvaret skaper store omstillingsutfordringer
på mange områder. Kommunal- og regionaldepartementet
har i samarbeid med Forsvarsdepartementet utarbeidet et eget opplegg
for å støtte omstillingen i de hardest rammede
kommunene, der fylkeskommunene behandler og avgjør søknadene fra
de berørte kommunene om omstillingsbistand.
Komiteen har merket seg at tilskuddet
til Kommunal- og regionaldepartementet til dette opplegget videreføres
på samme nivå som for 2003.
Komiteen har ellers merket seg
at Stiftelsen Akershus festning for kunst og kultur, Nordland Røde
Kors Krigsminnemuseum i Narvik og Kristiansand Forsvarsstiftelse
Gimlemoen tildeles støtte til ulike formål.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 314 (2000-2001), jf. Dokument nr. 8:52 (2000-2001) om opprettelse
av et fond for bevaring av festninger og andre militærhistoriske
bygninger. En enstemmig komité understreket behovet for å organisere
forvaltningen av festninger og andre bygg av kulturhistorisk verdi
som ikke lenger har noen forsvarsmessig betydning. Det var politisk enighet
om at forsvarsledelsen kunne fritas for denne oppgaven, og om at
målet måtte være å ta vare på de kulturhistoriske
verdier til glede og nytte for allmennheten. Komiteen viste til
det arbeid som pågår mellom Forsvaret og miljøvernmyndighetene
om kartlegging og vurdering av de eiendommer som har stor betydning kulturhistorisk
og/eller betydning for naturvern, samt allmennhetens muligheter
til friluftsliv.
Komiteen vil minne om disse merknader
og vedtaket som ble fattet, og forventer at Regjeringen ved AAD,
kommer tilbake til Stortinget med en utredning av ulike ordninger
for organisering av eierskap og forvaltning av eiendommer, bygg
og anlegg med historisk verdi, herunder et fond som skissert i Innst.
S. nr. 314 (2000-2001), jf. Dokument nr. 8:52 (2000-2001). Komiteen viser
for øvrig til Innst. S. nr. 196 (2002-2003), jf. Dokument
nr. 8:80 (2002-2003).
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at sitt alternative budsjett som ville gitt 10 mill. kroner
mer på post 60. Den omfattende omleggingen av Forsvaret
skaper betydelige omstillingsutfordringer i de kommuner som blir
rammet. Det er særlig mindre distriktskommuner som mister
arbeidsplasser knytta til Forsvaret, og det er en ressurskrevende
og tidkrevende prosess å skape alternative arbeidsplasser. Å skape
nye arbeidsplasser og derigjennom sikre bosetting i hele landet,
er også viktig sett i et forsvarspolitisk perspektiv. Særlig
i nordområdene er bosetting i form av velfungerende lokalsamfunn
en viktig forutsetning for en forsvarsmessig stabilitet.
Inntekter: | Kroner |
Saldert budsjett 2003 . | 1 109 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (2003-2004)
| 1 000 000 |
Komiteenviser
til proposisjonen og har ingen merknader.