Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8. Tilråding frå komiteen

Komiteen viser til proposisjonane og til det som står ovanfor, og rår Stortinget til å gjere følgjande

vedtak:

A. Rammeområde 6

(Innvandring, regional utvikling, bolig og arbeid)

I

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

500

Kommunal- og regionaldepartementet (jf. kap. 3500)

1

Driftsutgifter

165 700 000

21

Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag, kan overføres

10 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

5 500 000

50

Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd

18 000 000

502

Valgutgifter

1

Driftsutgifter

5 000 000

503

Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m. (jf. kap. 3503)

1

Driftsutgifter

10 600 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

1 550 000

520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

1

Driftsutgifter

441 833 000

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak

1 167 500 000

22

Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse

45 000 000

521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

60

Integreringstilskudd, kan overføres

2 920 903 000

61

Norskopplæring for voksne innvandrere

1 001 500 000

62

Kommunale innvandrertiltak

43 000 000

70

Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging

2 700 000

71

Kunnskapsutvikling, kan overføres

48 250 000

72

Tilbakevending for flyktninger, kan overføres

9 300 000

73

Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet

25 000 000

74

Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m.

1 600 000

75

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres

11 650 000

522

Senter mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522)

1

Driftsutgifter

6 600 000

523

Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene (jf. kap. 3523)

1

Driftsutgifter

4 600 000

524

Utlendingsnemnda (jf. kap. 3524)

1

Driftsutgifter

92 100 000

21

Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling

9 700 000

526

Nasjonale minoriteter

70

Tilskudd til nasjonale minoriteter

2 900 000

540

Sametinget (jf. kap. 3540)

50

Sametinget

133 400 000

54

Avkastning av Samefolkets fond

4 650 000

541

Tilskudd til samiske formål

70

Tilskudd til samiske formål

1 100 000

72

Samisk språk, informasjon, o.a.

2 600 000

542

Kompetansesenter for urfolks rettigheter

1

Driftsutgifter

1 950 000

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling

977 150 000

61

Næringsrettede utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift, kan overføres

295 000 000

64

Utviklingsmidler til Oppland fylkeskommune

84 650 000

552

Nasjonalt samarbeid for regional utvikling

21

Kunnskapsutvikling, informasjon, mv., kan overføres

8 000 000

72

Nasjonale tiltak for regional utvikling, kan overføres

278 000 000

580

Bostøtte

70

Bostøtte, overslagsbevilgning

2 109 000 000

581

Bolig- og bomiljøtiltak

21

Kunnskapsutvikling og -formidling

3 700 000

60

Handlingsprogram for Oslo indre øst

40 000 000

71

Tilskudd til boligkvalitet, kan overføres

41 900 000

75

Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger, kan overføres

702 000 000

78

Tilskudd til utvikling av bomiljø, boligforvaltning og boligpolitikk, kan overføres

36 000 000

582

Skoleanlegg

60

Rentekompensasjon, kan overføres

240 500 000

585

Husleietvistutvalget i Oslo og Akershus (jf. kap. 3585)

1

Driftsutgifter

4 700 000

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

60

Oppstartingstilskudd, kan overføres

2 114 000 000

63

Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag

1 283 400 000

587

Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 3587)

1

Driftsutgifter

37 000 000

1570

Arbeidstilsynet (jf. kap. 4570)

1

Driftsutgifter

266 958 000

22

Flyttekostnader, kan overføres

5 050 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

3 774 000

1572

Petroleumstilsynet (jf. kap. 4572)

1

Driftsutgifter

119 456 000

21

Spesielle driftsutgifter

13 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 500 000

1573

Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 4573)

1

Driftsutgifter

61 057 000

21

Oppdrag

7 148 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 145 000

1590

Aetat (jf. kap. 4590)

1

Driftsutgifter

1 883 225 000

21

Spesielle driftsutgifter

1 831 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

49 735 000

1594

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 4594)

21

Evaluering, utviklingstiltak mv., kan overføres

26 981 000

70

Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres

1 950 339 000

71

Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70

2 887 740 000

73

Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71

27 050 000

74

Lønnssubsidium ved reaktivisering, overslagsbevilgning

38 751 000

1595

Ventelønn mv. (jf. kap. 4595)

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

454 000 000

2412

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615)

1

Driftsutgifter

271 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

5 000 000

72

Rentestøtte

29 000 000

Totale utgifter

22 557 126 000

Inntekter

3520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520)

2

Gebyr nødvisum

90 000

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

654 000 000

3521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521)

1

Tilbakevending for flyktninger

9 300 000

2

Norskopplæring for voksne innvandrere

11 016 000

3

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet

11 205 000

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

32 079 000

3540

Sametinget (jf. kap. 540)

51

Avkastning av Samefolkets fond

4 650 000

3585

Husleietvistutvalget i Oslo og Akershus (jf. kap. 585)

1

Gebyrer

200 000

3587

Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 587)

4

Gebyrer, godkjenningsordning for foretak for ansvarsrett

13 200 000

4570

Arbeidstilsynet (jf. kap. 1570)

1

Diverse inntekter

1 728 000

4

Kjemikaliekontroll, gebyrer

4 351 000

5

Tvangsmulkt

1 600 000

7

Byggesaksbehandling, gebyrer

13 572 000

4572

Petroleumstilsynet (jf. kap. 1572)

2

Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet

1 300 000

3

Refusjon av tilsynsutgifter

50 700 000

6

Refusjoner/ymse inntekter

900 000

4573

Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 1573)

1

Laboratorievirksomhet

1 036 000

2

Informasjon, kurs og tjenesteyting

1 140 000

3

Oppdrag

7 148 000

4590

Aetat (jf. kap. 1590)

4

Salgsinntekter m.m.

369 000

80

Innfordret misbruk av dagpenger

30 000 000

81

Innfordret feilutbetalte attføringsytelser

14 000 000

4594

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 1594)

2

Opplæringstjenester

1 841 000

60

Refusjon fra Verdal kommune

1 000 000

4595

Ventelønn mv. (jf. kap. 1595)

1

Refusjon statlig virksomhet mv.

80 000 000

5312

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

1

Gebyrer m.m.

31 350 000

5327

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond og fylkeskommunene mv.

50

Tilbakeføring av tilskudd

70 000 000

51

Tilbakeføring av tapsfond

20 000 000

5615

Renter fra Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

80

Renter

5 042 000 000

Totale inntekter

6 109 775 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2004 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 500 post 1

kap. 3500 post 1

kap. 522 post 1

kap. 3522 post 1

kap. 585 post 1

kap. 3585 post 1

kap. 587 post 1

kap. 3587 post 4

kap. 2412 post 1

kap. 5312 post 1

III

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2004 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

551

Regional utvikling og nyskaping

61

Næringsrettede utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiver­avgift

205,0 mill. kroner

Transportstøtte

200,0 mill. kroner

581

Bolig- og bomiljøtiltak

71

Tilskudd til byfornyelse og boligkvalitet

20,1 mill. kroner

75

Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger

211,0 mill. kroner

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

60

Oppstartingstilskudd

1 512,7 mill. kroner

IV

Fullmakt om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2004 kan inngå avtaler om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger med varighet utover 2004. Dersom behovet for mottaksplasser for asylsøkere og flyktninger blir større enn antatt i budsjettet for 2004, samtykker Stortinget i at Kommunal- og regionaldepartementet kan øke antall plasser i statlige mottak innenfor gjeldende rammer for etablering og drift av det statlige mottaksapparatet, selv om det medfører et bevilgningsmessig merbehov under kap. 520 Utlendingsdirektoratet post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak.

V

Introduksjonsordning for innvandrere

Stortinget samtykker i at Stortingets vedtak av 12. juni 1972 om en ordning med bostøtte § 1 Støtteberettigede personer med senere endringer, får et nytt pkt:

6. Deltakere i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere. Endringen skal gjøres gjeldende fra og med 3. termin 2004.

VI

Omdisponeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2004 i samråd med Utdannings- og forsk­ningsdepartementet, Landbruksdepartementet, Miljøverndepartementet, Arbeids- og administrasjons­-departementet, Kultur- og kirkedepartementet og Nærings- og handelsdepartementet i forbindelse med forsøk med oppgavedifferensiering i Oppland fylkeskommune får adgang til å omdisponere mellom bevilgningen under kap. 551 post 64 Utviklingsmidler til Oppland fylkeskommune på den ene siden og bevilgningene under:

  • 1. kap. 281 Fellesutgifter for universitet og høgskoler post 1 Driftsutgifter

  • 2. kap. 551 Regional utvikling og nyskaping post 60 Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling

  • 3. kap. 551 Regional utvikling og nyskaping post 61 Næringsrettede utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift

  • 4. kap. 1149 Verdiskapning og utviklingstiltak i landbruket post 50 Tilskudd til Landbrukets Utvik­lingsfond (LUF)

  • 5. kap. 1426 Statens naturoppsyn post 31 Tiltak i naturvern-, kulturlandskap- og friluftsområder

  • 6. kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning post 74 Tilskudd til friluftslivstiltak

  • 7. kap. 1429 Riksantikvaren post 72 Vern og sikring av fredete og bevaringsverdige kulturminner og kulturmiljøer

  • 8. kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak post 70 Ordinære arbeidsmarkedstiltak

  • 9. kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak

  • 10. kap. 2421 Nytt innovasjons- og internasjonaliseringsselskap post 50 Nyskaping, fond

VII

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2004 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 1570 post 1

kap. 4570 postene 1, 6, 7

kap. 1572 post 1

kap. 4572 post 6

kap. 1573 post 1

kap. 4573 post 2

kap. 1573 post 21

kap. 4573 post 3

VIII

Omdisponeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administra­sjonsdepartementet i 2004 kan:

  • 1. omdisponere inntil 10 pst. av bevilgningen under kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak, post 70 Ordinære arbeidsmarkedstiltak til post 71 Spesielle arbeids­markedstiltak.

  • 2. omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak, post 71 Spesielle arbeids­markedstiltak til kap. 1590 Aetat, post 1 Driftsut­gifter, jf. omtale under kap. 1590 post 1.

IX

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2004 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1594

Arbeidsmarkedstiltak

70

Ordinære arbeidsmarkedstiltak

508,095 mill. kroner

71

Spesielle arbeidsmarkedstiltak

561,304 mill. kroner

X

Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 2004 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.

XI

Fullmakt til å selge aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS

Stortinget samtykker i at Arbeids- og administra­sjonsdepartementet gis fullmakt til å:

  • 1. selge inntil 100 pst. av statens aksjer i Arbeidsfors­k­ningsinstituttet AS.

  • 2. inntektsføre uten bevilgning salg av statens aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS under kap. 4574 Arbeidsforskningsinstituttet, post 96 Salg av ak­sjer.

B. Rammeområde 7

(Dagpenger mv.)

I

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

2540

Stønad under arbeidsløyse til fiskere og fangstmenn

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

40 000 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning

10 770 000 000

2542

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 5704)

70

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsbevilgning

600 000 000

2543

Ytelser til yrkesrettet attføring

70

Attføringspenger, overslagsbevilgning

8 134 000 000

71

Attføringsstønad, overslagsbevilgning

2 000 000 000

Totale utgifter

21 544 000 000

Inntekter

5704

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 2542)

2

Dividende

90 000 000

5705

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs, dagpenger

1

Refusjon dagpenger

50 000 000

Totale inntekter

140 000 000

C. Rammeuavhengige vedtak

I

Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen sak om utvikling og samordning av innvandringsforskningen i Norge.

II

Stortinget ber Regjeringen så snart som mulig evaluere dagens bosettingsmodell og vurdere nye modeller for bosetting av innvandrere i kommunene innenfor de vedtatte økonomiske rammene og forelegge disse for Stortinget på egnet måte. Ordningene må fortsatt være basert på frivillighet.

III

Stortinget ber Regjeringa foreta ei samla vurdering av behovet for tiltaksplassar for yrkeshemma. Vurderinga må sjåast i høve til yrkeshemma sine ulike behov for avklaring, arbeidspraksis og opplæring. Stortinget ber Regjeringa kome tilbake med ei slik vurdering av samansetjing av tiltak i samband med statsbudsjettet for 2005.

IV

Stortinget ber Regjeringen vurdere om de økonomiske rammevilkårene for AB-tiltaket er tilstrekkelig, og primært legge dette frem i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004 og senest i statsbudsjettet for 2005.

V

Stortinget ber Regjeringa om å kome tilbake til Stortinget i samband med Revidert nasjonalbudsjett for 2004 med ei ny vurdering av situasjonen på arbeidsmarknaden og behovet for tiltaksplassar i 2. halvår 2004.

VI

Stortinget ber Regjeringa leggje fram ei eiga sak om asylmottakssituasjonen, herunder tiltak for å betre tilhøva mellom asylmottak og lokalsamfunn, samt aktiviseringstilbod.

VII

Stortinget ber Regjeringen utrede behovet for en differensiering av asylmottakene der kompetansemottak blir en del av mottakskjeden.

VIII

Stortinget ber Regjeringa om å forhandle med dei enkelte fylkeskommunane for å sikre at det blir samsvar mellom endra ansvarsoppgåver for barne- og familievern, rusområdet og tekniske fagskular og uttrekk i rammeoverføringane som følgje av dette, og at det blir gjort greie for saka i kommuneproposisjonen for 2005.

IX

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en ny vergeordning med faste honorar og styrket opplæring av vergene.

X

Stortinget ber om at Regjeringa i kommuneproposisjonen for 2005 gjer greie for den økonomiske situasjonen for grunnskuleopplæringa i institusjonar etter at det øyremerkte tilskotet er blitt erstatta med ramme­overføring.

XI

Stortinget ber Regjeringen melde tilbake om situasjonen for leirskolene og tilbudet til elevene i kommuneproposisjonen for 2005.

XII

Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide årlige rapporter som viser de funksjonshemmedes vilkår og situasjon på arbeidsmarkedet.

XIII

Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2004 gi en vurdering om friinntekt for personer under yrkesrettet attføring, herunder den tidligere ordningen med friinntekt tilsvarende 0,5 G.

XIV

Stortinget ber Regjeringa medverke til at konsultasjonsordninga mellom staten og kommunesektoren v/Kommunenes Sentralforbund, blir gjort meir forpliktande slik at dei totale ressursane innan offentleg sektor kan nyttast betre, ikkje minst gjennom at ein i fellesskap tek eit større ansvar for gjennomføring av statleg politikk.

XV

Stortinget ber Regjeringa om å innleie drøftingar med kommunane om ein plan for oppretting av den økonomiske ubalansen i kommunesektoren.

XVI

Stortinget ber Regjeringa i kommuneproposisjonen for 2005 leggje fram ein heilskapleg plan for stimulering av interkommunalt samarbeid.

XVII

Stortinget ber Regjeringa greie ut kva konsekvensar konkurranseutsetjing i kommunesektoren vil ha å seie for kvaliteten på den kommunale tenesteproduksjonen og arbeids-, løns- og pensjonsvilkåra for dei tilsette, og at det blir gjort greie for saka i kommuneproposisjonen for 2005.

XVIII

Stortinget ber Regjeringen i den årlige kommuneproposisjonen rapportere om omfang, volum, kvalitet og pris i fylkeskommunal kollektivtrafikk.

XIX

Stortinget ber Regjeringen sørge for at bostøttens arealkrav for permanente boliger for barnefamilier settes til 40 m2.