Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens hovedprioriteringer for rammeområde 18

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Christopher Stensaker og Thore Aksel Nistad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll og fra Venstre, May Britt Vihovde, fremmer i denne innstillingen forslag om budsjettvedtak vedkommende rammeområde 18.

Rammeområde 18 omfatter inntekts- og utgiftskapitler under Samferdselsdepartementet og Kystforvaltningen i Fiskeridepartementet.

I tabellen nedenfor er det gitt en oversikt over de ulike fraksjonersforslag til vedtak under tildelt ramme for rammeområde 18.

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 8 og 11

Ap

KrF, Sp og V

FrP

H

SV

Utgifter rammeområde 18 (i hele tusen kroner)

1060

Kystadministrasjon (jf. kap. 4060)

131 300

127 000

139 300

130 300

134 300

139 300

1

Driftsutgifter

78 900

74 600

78 900

69 900

73 900

78 900

47

Innkjøp av EDB-utstyr

2 400

2 400

2 400

2 400

2 400

2 400

70

Tilskudd Redningsselskapet

50 000

50 000

58 000

58 000

58 000

58 000

1064

Havnetjenesten (jf. kap. 4064)

192 000

204 000

192 000

188 000

204 000

212 000

30

Fiskerihavneanlegg

130 000

140 000

130 000

130 000

136 000

150 000

33

Farleder

37 000

37 000

37 000

40 000

43 000

37 000

60

Tilskudd til fiskerihavneanlegg

25 000

27 000

25 000

18 000

25 000

25 000

1065

Fyrtjenesten (jf. kap. 4065)

195 600

195 600

195 600

195 600

195 600

195 600

1

Driftsutgifter

180 600

180 600

180 600

180 600

180 600

180 600

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

15 000

15 000

15 000

15 000

15 000

15 000

1066

Lostjenesten (jf. kap. 4066)

326 500

326 500

326 500

326 500

326 500

326 500

1

Driftsutgifter

313 500

313 500

313 500

313 500

313 500

313 500

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

13 000

13 000

13 000

13 000

13 000

13 000

1067

Trafikksentraler (jf. kap. 4067)

58 150

58 150

58 150

58 150

58 150

58 150

1

Driftsutgifter

26 150

26 150

26 150

26 150

26 150

26 150

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

32 000

32 000

32 000

32 000

32 000

32 000

1070

Elektroniske navigasjonshjelpemidler (jf. kap. 4070)

32 970

32 970

32 970

32 970

32 970

32 970

1

Driftsutgifter

24 460

24 460

24 460

24 460

24 460

24 460

70

Tilskudd til utbygging og drift av Loran C

6 810

6 810

6 810

6 810

6 810

6 810

72

Radiodekning Barentshavet

1 700

1 700

1 700

1 700

1 700

1 700

1300

Samferdselsdepartementet (jf. kap. 4300)

109 800

109 800

109 800

102 800

109 800

109 800

1

Driftsutgifter

84 700

84 700

84 700

77 700

84 700

84 700

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

12 100

12 100

12 100

12 100

12 100

12 100

71

Tilskudd til trafikksikkerhetsformål

13 000

13 000

13 000

13 000

13 000

13 000

1301

Forskning og utvikling m.v.

106 400

95 400

101 400

54 400

106 400

106 400

21

Utredninger vedrørende miljø, trafikksikkerhet m.v.

12 800

12 800

12 800

7 800

12 800

12 800

50

Samferdselsforskning

53 200

49 200

53 200

26 200

53 200

53 200

70

Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig transport

40 400

33 400

35 400

20 400

40 400

40 400

1310

Flytransport

271 100

274 400

271 100

263 600

271 100

282 600

70

Godtgjørelse for innenlandske flyruter

271 100

274 400

271 100

263 600

271 100

282 600

1311

Tilskudd til regionale flyplasser

140 900

130 900

115 900

130 900

130 900

130 900

60

Tilskudd til ikke-statlige flyplasser

52 900

42 900

27 900

42 900

42 900

42 900

70

Overføring til Luftfartsverket

88 000

88 000

88 000

88 000

88 000

88 000

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

9 546 500

9 546 500

9 616 500

10 851 000

9 744 500

9 444 000

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.

5 420 000

5 160 000

5 372 000

5 620 000

5 420 000

5 270 000

24

Statens vegvesens produksjon

-110 000

-110 000

-110 000

-110 000

-110 000

-110 000

30

Riksveginvesteringer

3 923 000

4 183 000

4 053 000

4 957 500

4 078 100

3 873 000

31

Tilskudd til rassikring

75 600

75 600

75 600

75 600

118 500

132 600

60

Tilskudd til fylkesvegformål

237 900

237 900

225 900

307 900

237 900

278 400

1330

Særskilte transporttiltak

580 600

600 600

600 600

120 600

600 600

600 600

60

Avgiftskompensasjon rutebiler

380 000

400 000

380 000

0

400 000

380 000

70

Tilskudd til Hurtigruten

200 600

200 600

200 600

120 600

200 600

200 600

71

Tilskudd til ekspressbusser

0

0

20 000

0

0

20 000

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

3 613 000

3 598 000

3 548 000

3 163 000

3 513 000

3 659 000

23

Drift og vedlikehold

2 264 000

2 249 000

2 229 000

1 964 000

2 214 000

2 249 000

30

Investeringer i linjen

1 349 000

1 349 000

1 319 000

1 199 000

1 299 000

1 410 000

1351

Overføringer til NSB BA

980 000

980 000

980 000

860 000

930 000

980 000

70

Betaling for persontransporttjenester

980 000

980 000

980 000

860 000

930 000

980 000

1352

NSB Gardermobanen AS

65 000

65 000

65 000

65 000

65 000

65 000

70

Refusjon av merverdiavgift

65 000

65 000

65 000

65 000

65 000

65 000

1354

Statens jernbanetilsyn

6 900

6 900

6 900

6 900

6 900

6 900

1

Driftsutgifter

6 900

6 900

6 900

6 900

6 900

6 900

1360

Samferdselsberedskap

37 140

37 140

37 140

37 140

37 140

37 140

1

Driftsutgifter

4 050

4 050

4 050

4 050

4 050

4 050

30

Transport- og sambandsanlegg, utstyr m.v.

10 090

10 090

10 090

10 090

10 090

10 090

70

Beredskapslagring

2 300

2 300

2 300

2 300

2 300

2 300

71

Tilskudd til samfunnspålagte oppgaver vedr. Totalforsvaret

20 700

20 700

20 700

20 700

20 700

20 700

1370

Kjøp av posttjenester

580 000

580 000

570 000

400 000

520 000

580 000

70

Betaling for ulønnsomme posttjenester

580 000

580 000

570 000

400 000

520 000

580 000

1371

Etablering av Posten Norge BA

200 000

0

0

0

0

0

70

Tilskudd til restrukturering

200 000

0

0

0

0

0

1380

Post- og teletilsynet (jf. kap. 4380)

154 100

154 100

154 100

154 100

154 100

154 100

1

Driftsutgifter

126 800

126 800

126 800

126 800

126 800

126 800

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

17 300

17 300

17 300

17 300

17 300

17 300

70

Refusjon til Telenor AS

10 000

10 000

10 000

10 000

10 000

10 000

2450

Luftfartsverket (jf. kap. 5450, 5491 og 5603)

604 200

602 200

604 200

604 200

604 200

604 200

24

Driftsresultat:

-44 000

-44 000

-44 000

-44 000

-44 000

-44 000

1 Driftsinntekter

-4 250 170

-4 250 170

-4 250 170

-4 250 170

-4 250 170

-4 250 170

2 Inntekter regionale flyplasser

-120 400

-120 400

-120 400

-120 400

-120 400

-120 400

3 Fra reguleringsfondet

-198 450

-198 450

-198 450

-198 450

-198 450

-198 450

4 Driftsutgifter

1 347 500

1 347 500

1 347 500

1 347 500

1 347 500

1 347 500

5 Driftsutgifter regionale flyplasser

187 100

187 100

187 100

187 100

187 100

187 100

6 Avskrivninger

2 595 600

2 595 600

2 595 600

2 595 600

2 595 600

2 595 600

7 Renter av statens kapital

41 100

41 100

41 100

41 100

41 100

41 100

8 Til investeringsformål

353 720

353 720

353 720

353 720

353 720

353 720

30

Flyplassanlegg

648 200

646 200

648 200

648 200

648 200

648 200

Sum utgifter rammeområde 18

17 932 160

17 725 160

17 725 160

17 745 160

17 745 160

17 725 160

Inntekter rammeområde 18 (i hele tusen kroner)

4060

Kystadministrasjon (jf. kap. 1060)

50

50

50

50

50

50

1

Salg av fyr- og merkelister

40

40

40

40

40

40

7

Refusjoner

10

10

10

10

10

10

4064

Havnetjenesten (jf. kap. 1064)

10

10

10

10

10

10

7

Refusjoner

10

10

10

10

10

10

4065

Fyrtjenesten (jf. kap. 1065)

59 790

59 790

59 790

59 790

59 790

59 790

2

Alminnelig kystgebyr

59 540

59 540

59 540

59 540

59 540

59 540

7

Refusjoner

10

10

10

10

10

10

42

Salg av bygninger, inventar og andre inntekter

240

240

240

240

240

240

4066

Lostjenesten (jf. kap. 1066)

345 330

345 330

345 330

345 330

345 330

345 330

1

Losgebyr

345 310

345 310

345 310

345 310

345 310

345 310

4

Salg/avhendelse av losbåter

10

10

10

10

10

10

7

Refusjoner

10

10

10

10

10

10

4067

Trafikksentraler (jf. kap. 1067)

22 300

22 300

22 300

22 300

22 300

22 300

1

Sikkerhetsgebyr Grenland

5 900

5 900

5 900

5 900

5 900

5 900

2

Sikkerhetsgebyr Sture og Mongstad

5 000

5 000

5 000

5 000

5 000

5 000

4

Sikkerhetsgebyr trafikksentral Oslofjorden

11 400

11 400

11 400

11 400

11 400

11 400

4070

Elektroniske navigasjons- hjelpemidler (jf. kap. 1070)

3 800

3 800

3 800

3 800

3 800

3 800

1

Refusjoner NELS

1 000

1 000

1 000

1 000

1 000

1 000

7

Refusjoner

2 800

2 800

2 800

2 800

2 800

2 800

4300

Samferdselsdepartementet (jf. kap. 1300)

1 780

1 780

1 780

1 780

1 780

1 780

1

Refusjon fra Utenriksdepartementet

1 780

1 780

1 780

1 780

1 780

1 780

4320

Statens vegvesen (jf. kap. 1320)

214 300

214 300

214 300

214 300

214 300

214 300

1

Salgsinntekter m.m.

15 000

15 000

15 000

15 000

15 000

15 000

2

Diverse gebyrer

199 300

199 300

199 300

199 300

199 300

199 300

4350

Jernbaneverket (jf. kap. 1350)

56 700

106 700

106 700

126 700

126 700

106 700

1

Kjørevegsavgift

56 700

56 700

56 700

76 700

76 700

56 700

4

Leieinntekter

0

50 000

50 000

50 000

50 000

50 000

4380

Post- og teletilsynet (jf. kap. 1380)

144 100

144 100

144 100

144 100

144 100

144 100

1

Diverse avgifter og gebyrer

144 100

144 100

144 100

144 100

144 100

144 100

5450

Luftfartsverket (jf. kap. 2450)

353 720

353 720

353 720

353 720

353 720

353 720

35

Til investeringsformål (overført fra kap. 2450, post 24 Driftsresultat)

353 720

353 720

353 720

353 720

353 720

353 720

5611

Renter av lån til NSB BA

124 000

124 000

124 000

124 000

124 000

124 000

80

Renter

124 000

124 000

124 000

124 000

124 000

124 000

5612

Renter av lån til Posten Norge BA

26 000

26 000

26 000

26 000

26 000

26 000

81

Renter av ansvarlig lån

26 000

26 000

26 000

26 000

26 000

26 000

5619

Renter av lån til Oslo Lufthavn AS

500 000

500 000

500 000

500 000

500 000

500 000

80

Renter

500 000

500 000

500 000

500 000

500 000

500 000

Sum inntekter rammeområde 18

1 851 880

1 901 880

1 901 880

1 921 880

1 921 880

1 901 880

Netto rammeområde 18

16 080 280

15 823 280

15 823 280

15 823 280

15 823 280

15 823 280

Komiteen viser til at komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre under pkt. 2.3 har meldt subsidiær støtte til rammevedtak fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre. Dette forslaget blir derfor tilråding under kap. 6 i denne innstillingen.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre har, for å sikre flertall for et budsjettforslag, endret på sine opprinnelige prioriteringer, for på den måten å få sekundær støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre. Dette innebærer at det i forhold til sentrumspartienes budsjettforslag slik det framgår av Budsjett-innst. S. I. (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99), er gjort følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Beløp

1301

70

Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig transport

-5 000

1311

60

Tilskudd til ikke-statlige flyplasser

-15 000

1320

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.

-48 000

1320

60

Tilskudd til fylkesveger

-12 000

1350

23

Drift og vedlikehold

-20 000

1350

30

Investeringer i linjen

-30 000

1320

30

Riksveginvesteringer

130 000

I tillegg til det som framgår av tabellen er det forutsatt at det innenfor kap. 1320 post 30 skal omdisponeres 20 mill. kroner fra storbymidler til investeringer i riksvegnettet, slik at det totalt er stilt til disposisjon 150 mill. kroner mer til riksveginvesteringer.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, legger til grunn at den økte rammen for investeringer i riksvegnettet skal fordeles av departementet, bl.a. med tanke på å sikre en mest mulig økonomisk og rasjonell framdrift på pågående prosjekter. Flertallet mener at det ved fordelingen av midler på budsjettet for år 2000 skal tas hensyn til hvilke fylker som gjennom dette har fått tildelt ekstra midler.

Flertallet legger til grunn at reduksjonen på vedlikehold ikke skal gå ut over trafikksikkerhetsarbeidet. Flertallet mener kuttet i vedlikeholdsmidlene i størst mulig grad bør gjennomføres ved utsettelse av større utbedringsarbeider som ikke er avgjørende for trafikksikkerhet og som ikke blir vesentlig fordyret ved utsettelse.

Flertallet forutsetter videre at kuttet i kap. 1350 post 30, investeringer i linjen, ikke skal gå ut over tilretteleggingen for krengetog.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet vil drive en samferdselspolitikk som fremmer fordeling, bedre miljø, framkommelighet og økt verdiskapning i næringslivet.

Disse medlemmer mener at investeringer i veg, jernbane, luftfart, havner og kollektivtrafikk, må samordnes og prioriteres i forhold til hverandre. Det må derfor legges stor vekt på arbeidet med en felles nasjonal transportplan som skal legges fram i 2000.

Disse medlemmer mener at samferdselsinvesteringene i større grad bør vris fra veg til bane, havn og kollektivsatsing. Jernbaneinvesteringene må ta sikte på å øke sikkerheten, punktligheten, kapasiteten og redusere reisetiden. Det må satses på utvikling av nærtrafikken i tilknytning til de store byer, inter-city trafikken og krengetog på de mest trafikkerte fjernstrekningene.

Godstransport over lange avstander bør i størst mulig grad overføres fra veg til båt og bane. Havnene må integreres sterkere i det øvrige transporttilbudet. Fiskerihavneutbygginga må styrkes som ledd i en strategi for økt verdiskaping i fiskerinæringa.

Disse medlemmer mener at kollektivtrafikken bør bygges ut i byer og bynære områder, slik at veksten i biltrafikken i disse områdene kan flate ut. Framkommeligheten for kollektivtrafikken må økes, og tilgjengelighet, frekvens og regularitet må bli bedre. Det må tas hensyn til at trafikk- og miljøproblemer i storbyområder og distrikter er forskjellig. Gode samferdselsbetingelser er en forutsetning for å opprettholde bosetting og næringsvirksomhet i distriktene. Bilen er det best egnede framkomstmiddelet i Distrikts-Norge. Utbyggingen av stamvegnettet må fortsette, og i deler av landet må også riksvegnettet bygges videre ut.

Disse medlemmer vil videreføre et velfungerende nasjonalt flytransporttilbud.

Disse medlemmer vil likeså legge til rette for et likeverdig post- og teletilbud over hele landet. En landsdekkende infrastruktur med stor kapasitet må sikre at alle kan nyttiggjøre seg stadig nye muligheter for elektronisk kommunikasjon.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Jaglands framlegg til planer for de ulike transportsektorene for perioden 1998-2001 bygger på disse målsettingene. Disse medlemmer vil i utformingen av budsjettene det enkelte år innrette budsjettet i samsvar med disse planene. Samtidig er det i planene understreket at bevilgningene de enkelte år må skje innenfor en forsvarlig realøkonomisk ramme.

Disse medlemmer viser til at Kristelig Folkeparti og Senterpartiet ved behandlingen av Arbeiderparti-regjeringens framlegg til transportplaner våren 1997 gikk inn for å bevilge 5 300 mill. kroner mer til veginvesteringer i perioden 1998-2001 utover Arbeiderparti-regjeringens framlegg. Jernbaneinvesteringer ble foreslått øket med 3 200 mill. kroner og havneinvesteringer med 346 mill. kroner. Senterpartiet foreslo også å øke luftfartsinvesteringene med 1 000 mill. kroner.

Disse medlemmer konstaterer at regjeringen Bondeviks framlegg til statsbudsjett tvert imot innebærer et kutt i riksveginvesteringer på 10 pst. fra 1998 til 1999. Samferdselsinvesteringene er et av de områder hvor det er kuttet hardest i budsjettet. Dette er et alvorlig brudd på politisk troverdighet overfor velgerne.

Disse medlemmer konstaterer videre at det i finansinnstillingen er inngått et forlik mellom regjeringspartiene, Fremskrittspartiet og Høyre, hvor budsjettrammen for samferdsel er redusert med 257 mill. kroner i forhold til framlegget fra regjeringen Bondevik.

Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet ved behandlingen av finansinnstillingen har gått inn for en ramme til samferdselsformål som er 80 mill. kroner lavere enn Regjeringens budsjettframlegg.

Som ledd i det samlede finanspolitiske opplegget la Arbeiderpartiet da til grunn at statens gjenstående bevilgningsforpliktelser for tilskudd til restrukturering ved etablering av Posten Norge BA fordeles over to år. Utgifter i 1999 ble derfor foreslått redusert med 100 mill. kroner.

Arbeiderpartiet foreslo videre at det skal gis kompensasjon for autodieselavgift også for ekspressbusser m.v. som ikke har offentlig tilskudd. Bevilgningene til slik kompensasjon ble derfor foreslått økt med 20 mill. kroner.

Arbeiderpartiet gikk også inn for at seteavgifter for flyreiser skal avvikles og omgjøres til en passasjeravgift. Da flyselskapene har utlignet flyseteavgifter på flyreiser over hele landet, innebærer Arbeiderpartiets opplegg lavere pris på flyreiser over hele landet.

Arbeiderpartiet tok i finansinnstillingen ikke standpunkt til den nærmere disponering innenfor rammeområdet.

Arbeiderpartiets forslag til netto budsjettramme for rammeområde 18 Samferdsel. Avvik fra Regjeringens framlegg (i tusen kroner).

Kap.

Post

Formål

Beløp

1330

Særskilte transporttiltak

60

Avgiftskompensasjon rutebiler

+ 20 000

1371

Etablering av Posten Norge BA

70

Tilskudd til restrukturering

- 100 000

Avvik

- 80 000

Disse medlemmer konstaterer at Arbeiderpartiet ikke fikk flertall for sitt opplegg, og at den vedtatte rammen for samferdsel er 157 mill. kroner lavere enn Arbeiderpartiets forslag.

Disse medlemmer viser til at flertallet i Stortinget har basert rammevedtaket på en forutsetning om reduksjon av særskilte poster i budsjettet.

Disse medlemmer finner på bakgrunn av dette å måtte ta til etterretning forutsatte kutt på 200 mill. kroner fra restrukturering i Posten Norge BA, kutt på 15 mill. kroner fra drift og vedlikehold i Jernbaneverket, kutt på 10 mill. kroner fra ikke-statlige flyplasser, og en økning i Jernbaneverkets leieinntekter på 50 mill. kroner. Det er enighet om en økning på 20 mill. kroner i refusjon til ekspressbusser m.v. Disse medlemmer går imidlertid mot kutt på 10 mill. kroner til kjøp av posttjenester og mot økning på 8 mill. kroner til Redningselskapet. Dette gir et netto kuttbehov på 2 mill. kroner.

Disse medlemmer viser til Regjeringens forslag om en reduksjon i riksveginvesteringene med 10 pst. Regjeringen legger i budsjettet opp til en ytterligere reduksjon i framdriften av igangsatte vegprosjekt. Regjeringen har selv beregnet at for å drive igangsatte prosjekt rasjonelt, er det behov for omlag 800 mill. kroner mer enn det er funnet rom for i 1999. Forlenget byggetid fører til økte anleggskostnader. Eksempelvis vil ett års forlengelse av byggeperioden for et gjennomsnittsanlegg føre til at anleggskostnadene øker med 10-15 pst.

Regjeringen søker i en viss utstrekning å kompensere for dette ved å framskynde bompengeselskapenes tilførsel til bompengeprosjektene. Dette resulterer imidlertid i at statens forpliktelser de kommende år øker. Staten vil derfor få mindre frihet i innretningen av veginvesteringene.

Disse medlemmer mener at det må legges opp til en mest mulig rasjonell framdrift av igangsatte vegprosjekt. Derfor vil disse medlemmer legge opp til et noe større tempo i gjennomføringen av noen stamveg- og riksvegprosjekter, og gang- og sykkelveger. Dette fører også til at flere prosjekter blir ferdigstilt.

Disse medlemmer gjør derfor en intern omfordeling av 260 mill. kroner fra trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m. til riksveginvesteringer. I forbindelse med reduksjon av drift- og vedlikeholdsposten legges det opp til skjerming av trafikksikkerhetsarbeidet som går inn under denne posten (trafik-anttiltak). Ellers legges det opp til at departementet/vegetaten foretar reduksjonen uten spesielle føringer. Forslaget innebærer at oppfyllelsen av vegplanen blir mer lik for de to postene, og at begge postene kommer ut noe i underkant av samme nominelle nivå som i 1998.

Post (mill. kroner)

Budsjett 1998

Regj. forslag

Fraksj. forslag

Pst. av 1998 budsjett

Oppf. vegplanen pst.

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger

5 181

5 420

5 160

99,6

47,8

Riksveginvesteringer

4 201

3 923

4 183

99,6

48,5

Sum statlige midler

(alle poster)

9 540

9 546

9 546

100,1

48,0

Økningen fordeles slik:

Stamveger

110 mill. kroner

Øvrige riksveger

80 mill. kroner

Mindre investeringstiltak

70 mill. kroner

(særskilte miljø- og trafikksikkerhetstiltak og rassikring, bl.a. gang- og sykkelveger)

Disse medlemmer foreslår videre å øke rammen til investering i fiskerihavner med 12 mill. kroner. Dette foreslås disponert til økt bevilgning til reparasjoner/havneforbedringer, økt tilskudd til fiskerihavneanlegg, oppstart av Melbu havn og sluttføring av Svartnes havn.

Disse medlemmer foreslår videre å bevilge 3,3 mill. kroner for videreføring av statlige tilskudd til flyruter til og fra Fagernes lufthavn og hhv. Oslo og Bergen.

Til inndekning av økningen og netto inndekningsbehov foreslås følgende kutt:

Kystadministrasjon

4,3 mill. kroner

Transportforskning

4,0 mill. kroner

Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig transport

7,0 mill. kroner

Flyplassanlegg

2,0 mill. kroner

Arbeiderpartiets forslag til disponering av den vedtatte budsjettramme for rammeområde 18 Samferdsel. Avvik fra Regjeringens framlegg (i tusen kroner)

Kap.

Post

Formål

Avvik

Utgifter rammeområde 18 (i hele tusen kroner)

1060

Kystadministrasjon (jf. kap. 4060)

1

Driftsutgifter

-4 300

1064

Havnetjenesten (jf. kap. 4064)

30

Fiskerihavneanlegg

+10 000

60

Tilskudd til fiskerihavneanlegg

+2 000

1301

Forskning og utvikling m.v.

50

Samferdselsforskning

-4 000

70

Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig transport

-7 000

1310

Flytransport

70

Godtgjørelse for innenlandske flyruter

+3 300

1311

Tilskudd til regionale flyplasser

60

Tilskudd til ikke-statlige flyplasser

-10 000

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.

-260 000

30

Riksveginvesteringer

+260 000

1330

Særskilte transporttiltak

60

Avgiftskompensasjon rutebiler

+20 000

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

23

Drift og vedlikehold

-15 000

1371

Etablering av Posten Norge BA

70

Tilskudd til restrukturering

-200 000

2450

Luftfartsverket (jf. kap. 5450, 5491 og 5603)

30

Flyplassanlegg

-2 000

Sum utgifter rammeområde 18

-207 000

Inntekter rammeområde 18 (i hele tusen kroner)

4350

Jernbaneverket (jf. kap. 1350)

4

Leieinntekter

+50 000

Sum inntekter rammeområde 18

+50 000

Sum netto rammeområde 18

-257 000

Sum rammeområde 18 - rammevedtak

0

Disse medlemmer fremmer følgende forslag knyttet til rammedisponeringen:

«X.

Økningen under kap. 1064 Havnetjenesten og kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer fordeles i samsvar med Arbeiderpartiets merknader i innstillingen.»

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre er opptatt av gode kommunikasjonsårer i alle deler av landet. Samferdselspolitikken har store konsekvenser for distriktenes konkurranseevne og mulighet for fortsatt verdiskapning og den har store konsekvenser for luftkvalitet og dermed også livskvaliteten og helsetilstanden i byene. Disse medlemmer vil prioritere trafikksikkerhet og rassikring, vegvedlikehold, viktige samferdselstiltak i distriktene, miljøvennlig samferdsel i byområdene og fortsatt satsing på krengetog og styrking av vedlikeholdet av jernbanen.

Vegvedlikehold er avgjørende for trafikksikkerheten og nødvendig for å opprettholde vegkapitalen. For dårlig vedlikehold gir redusert trafikksikkerhet og kan føre til store kostnader til opprusting på et senere tidspunkt. Vegvedlikehold innebærer også satsing på brøyting og legger på den måten til rette for økt bruk av piggfrie vinterdekk i byområdene som er sterkt plaget av svevestøv.

Disse medlemmer prioriterer trafikksikkerhet og rassikring. Rassikring tilføres 75 mill. kroner over en egen post, i tillegg til ordinære riksveginvesteringer som i en del tilfeller reduserer rasfaren.

Disse medlemmer er opptatt av å sikre gode kommunikasjoner i distriktene. Godt vedlikehold er viktig også i denne sammenheng. Samtidig har en funnet plass for å starte opp 8 nye prosjekter på øvrig riksvegnett/fylkesvegnettet som alle har stor lokal og regional betydning.

Jernbanevedlikehold er avgjørende for å sikre regularitet i reisetilbudet. Godt vedlikehold er også en forutsetning for at nytt materiell og satsingen på krengetog skal gi den positive effekt i form av kortere reisetid og flere passasjerer. Disse medlemmer er opptatt av oppfølgingen av det vedtak Stortinget har gjort om satsing på krengetog, og er tilfreds med at det er satt av 310 mill. kroner til denne satsingen i 1999.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets prinsipale forslag i Budsjett-innst. S. I (1998-1999) om en nettoramme på 16 287 780 000 kroner.

Disse medlemmer viser til at det i Fremskrittspartiets samferdselsbudsjett er lagt vekt på en større satsing innenfor vegbygging, vedlikehold, trafikksikring og bussruter.

Disse medlemmer vil vise til følgende statistikk over innenlands persontransport etter transportmåte 1996:

Innenlandsk persontransport etter transportmåte 1996. Kilde: SSB

Mill. passasjerkilometerProsent

Bilferjeruter

256

0,45

Annen rutefart

367

0,64

Sum sjøtransport

623

-

NSB

2 384

4,17

Bybaner

383

0,67

Sum jernbanetransport

2 767

-

Rutebiler

3 752

6,57

Drosjer

570

1,00

Utleiebiler

641

1,12

Personbiler

44 052

77,13

Motorsykler

768

1,34

Sum vegtransport

49 783

-

Lufttransport

3 938

3 938

6,90

Sum

57 111

57 111

Disse medlemmer legger til grunn at vegtrafikken utfører 87,2 pst. av all persontransport i Norge, og at bilbruk alene står for 79,2 pst. Fremskrittspartiet baserer seg på at bil- og vegtrafikk også i fremtiden vil spille en dominerende rolle i norsk samferdsel. Fremskrittspartiet har vanskelig for å se hvordan Regjeringen har tenkt seg en omprioritering ved at bilbruk skal reduseres og kollektivtrafikk skal prioriteres i dette budsjettet. Riktignok er investeringstakten i stamvegnettet redusert, men noen alternative transporttilbud foreslås ikke etablert. Resultatet blir et rent nedskjæringsbudsjett uten virkemidler for å løse problemene i norsk samferdsel.

Disse medlemmer vil derfor forsere utviklingen av stamvegnettet i Norge, og forbedre vedlikeholdet. Videre foreslår disse medlemmer en økning i tilskuddet til fylkesveger. Fremskrittspartiet foreslår i Budsjett-innst. S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99) derfor en samlet økning på 1 700 mill. kroner

Disse medlemmer foreslår i finansinnstillingen totalt følgende endringer:

Statsbudsjettet 1999 Fremskrittspartiets endringer i forhold til Regjeringens forslag under rammeområde 18 (i 1000 kroner)

Kap.

Post

Formål

FrP

1060

Kystadministrasjon (jf. kap. 4060)

1

Driftsutgifter

-9 000

1064

Havnetjenesten (jf. kap. 4064)

60

Tilskudd til fiskerihavneanlegg

-7 000

1300

Samferdselsdepartementet (jf. Kap. 4300)

1

Driftsutgifter

-7 000

1301

Forskning og utvikling m.v.

21

Utredninger vedrørende miljø, trafikksikkerhet m.v.

-5 000

50

Samferdselsforskning

-27 000

70

Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig transport

-20 000

1310

Flytransport

70

Godtgjørelse for innenlandske flyruter

-7 500

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.

+200 000

30

Riksveginvesteringer

+1 350 000

60

Tilskudd til fylkesvegformål

+150 000

1330

Særskilte transporttiltak

60

Avgiftskompensasjon rutebiler

-380 000

70

Tilskudd til Hurtigruten

-80 000

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

23

Drift og vedlikehold

-300 000

30

Investeringer i linjen

-150 000

1351

Overføringer til NSB BA

70

Betaling for persontransporttjenester

-120 000

1370

Kjøp av posttjenester

70

Betaling for ulønnsomme posttjenester

-180 000

1371

Etablering av Posten Norge BA

70

Tilskudd til restrukturering

-200 000

Sum endringer under rammeområde 18

+207 500

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres prinsipale forslag i Budsjett-innst. S. I (1998-99) om en nettoramme på kr 16 645 480 000.

Disse medlemmer vil peke på at forslaget fra Regjeringen innebærer en svekket satsing på kommunikasjoner i Norge. Regjeringen tar ikke konsekvensen av at et forbedret samferdselsnett er av den største betydning for næringslivet, særlig i distriktene. Høyres satsing har vært særlig innrettet mot veger fordi dette vil gi den beste samfunnsøkonomiske avkastningen. For 1999 foreslår Høyre i sitt alternative statsbudsjett å øke veginvesteringene med en milliard kroner ut over det Regjeringen Bondevik legger opp til.

Disse medlemmer vil understreke at Høyres samferdselspolitiske målsetting er at alle deler av landet skal ha en moderne infrastruktur. Innen geografiske områder der det ikke er kommersielt grunnlag for moderne tjenester, er det en klar offentlig oppgave å bidra til at tjenestene likevel etableres. Manglende omstillingsevne og manglende vilje til å utnytte de fordeler en fri konkurranse byr på, vil i neste omgang svekke det offentliges muligheter til å understøtte utsatte områder.

Disse medlemmervil understreke den avgjørende betydningen en godt utbygget infrastruktur innen samferdselssektoren har for sysselsetting og bosetting. Gode kommunikasjoner er en forutsetning for et verdiskapende næringsliv. De store avstandene innenlands og de meget lange avstandene til og fra de viktigste markedene utenlands, forutsetter at transporten er minst like effektiv som i de land vi konkurrerer med. Uten en effektiv transport vil næringslivets konkurranseevne svekkes, verdiskapningen reduseres og dermed gjøre velferdsgoder usikre. Dette gjelder både i distriktene og i byområdene. Disse sammenhengene representerer den gode sirkel. Den gode sirkel skaper verdier og realiserer samfunnsmessige velferds- og miljøpolitiske målsettinger. Det er nødvendig å minne om disse sammenhengene i en tid hvor det politiske fokus som oftest er på transporters ulemper.

Disse medlemmer vil peke på at det må være en hovedoppgave å legge de transportpolitiske forutsetningene slik til rette at ikke bare eksisterende næringsliv fortsatt skal finne det mulig å drive sin virksomhet i eller utfra Norge, men også å stimulere til nyetableringer i Norge. I en internasjonal sammenligning av lokaliseringsfaktorer kommer imidlertid Norge relativt dårlig ut. Det gjelder bl.a. på transportområdet. En undersøkelse fra European Logistics Association viser at logistikkostnadene i norsk industri ligger mer enn 50 pst. høyere enn i Europa ellers. Transporten er den viktigste komponenten og utgjør ca. 2/3 av logistikkostnadene. I gjennomsnitt utgjør transportkostnadene alene nærmere 8 pst. av omsetningsverdien.

Disse medlemmer vil videre peke på at vi synes å gå mot et historisk lavmål i veginvesteringene som andel av BNP. I dag utgjør veginvesteringene 0,5 pst. av BNP, 0,6 pst. dersom bompengene tas med. Til sammenligning utgjør transportinvesteringene i EU vel 1 pst. av BNP. Her satser man på infrastrukturen for å styrke medlemslandenes konkurransekraft. Lave investeringer i samferdsel i forhold til BNP og et svært høyt avgiftsnivå på transport svekker vår posisjon. De norske avgiftene i dag er 30-35 pst. høyere enn i våre naboland og opp mot 50 pst. høyere enn gjennomsnittet i EU.

Når 75 pst. av transportkostnadene og 55 pst. av transportarbeidet i Norge er knyttet til vegtransport, er god vegstandard av særlig stor betydning for bedriftenes transportkostnader. Denne sterke veksten i vegtransporten gjenspeiler i stor grad omleggingene til ordrestyrt produksjon og distribusjon hvor vegtransporten hittil har svart best på de krav brukerne stiller til hyppige, fleksible og pålitelige forsendelser dør-til-dør. 70-80 pst. av alle godstransporter er under 150 km hvor det er meget små muligheter for å konkurrere med lastebilen i forhold til krav til frekvens o.l som transportbrukerne stiller. En transportpolitikk som ikke tar tilstrekkelig hensyn til disse sammenhenger, vil være forfeilet.

Selv om vegstandarden i dag er bedre enn tidligere, har ikke utbyggingen på langt nær maktet å holde tritt med økningen i transportbehovene. Stamvegene representerer de viktigste elementene for bedre tilgjengelighet innenlands og til markedene i utlandet. Selv om stamvegene ikke utgjør mer enn 7 pst. av det samlede offentlige vegnettet, så har det hele 40 pst. av trafikkarbeidet. Kun 90 pst. av de ordinære investeringsrammene for perioden 1994-97 ble oppfylt. Dette resulterte i at samfunn og næringsliv gikk glipp av 3,1 mrd. kroner i kostnadsbesparelser. Trendene synes dessverre å peke i retning av redusert statlig innsats i vegsektoren, mens trafikkveksten fortsetter utover de forutsetninger som er lagt i de nye langtidsplanene.

Disse medlemmer viser til at det har skjedd en sterk vekst i ressursene til jernbanen siden 1990. Andelen til vegformål gikk ned fra 66 pst. i 1996 til 60 pst. i 1997, mens andelen til jernbanen gikk opp fra 34 pst. til 40 pst., jf. at en samtidig ser at jernbanens markedsandeler i gods og persontransport i 1997 ikke var på mer enn hhv. 11 pst. (+2 pst. fra 1996) og 4 pst. (-1 pst. fra 1996). En ansvarlig samferdselspolitikk tilsier derfor at den sterke veksten i ressursbruken til jernbaneformål nå må flate ut, og vekten legges på mest mulig effektiv bruk av de ressurser som stilles til rådighet.

Disse medlemmer mener at de begrensede ressursene som stilles til disposisjon innen samferdselssektoren, gjør det påkrevet at ressursene blir effektivt utnyttet. Det gjør det nødvendig å foreta organisatoriske endringer både innenfor utbygging og drift i samferdselssektoren. Det kan illustreres ved at det lave investeringsnivået som det legges opp til i statsbudsjettet for 1999, øker kostnadene for ferdigstillelse av eksisterende anlegg med 10-15 pst. i følge Regjeringens egne tall. I forkant av utarbeidelsen av nye sektorplaner for samferdselssektoren bes Regjeringen om å fremlegge en stortingsmelding om effektivisering og organisering innen samferdselssektoren.

Stortinget har vedtatt at Statens vegvesens produksjonsavdeling skal være konkurransedyktig i forhold til private entreprenører. På grunn av at produksjonsavdelingen er en integrert del av forvaltningen i Statens vegvesen lar konkurranseevnen seg ikke dokumentere. Skal Stortingets vedtak kunne følges opp, krever det at Statens vegvesens produksjonsavdeling blir omdannet til eget aksjeselskap.

For å oppnå en bedre ressursutnyttelse og å unngå overskridelse ved utbygging av samferdselsprosjekter, må nye organisasjonsmodeller prøves ut. I Sverige, Finland og Storbritannia har man med hell satt ut hele utbyggings- og driftsansvaret til ikke-offentlige aktører. Ved utbygging av et vegprosjekt fastlegger det offentlige hvor vegen skal gå og hvilken standard den skal ha. Prosjektet legges så ut som en totalentreprise der tilbyderen som vinner anbudet har ansvaret for prosjekteringen, utbyggingen, finansieringen av utbyggingen og driften for en kontraktsperiode på f.eks 20 år. Entreprenøren får betalt ved at det offentlige betaler en årlig leiesum. Etter kontraktperiodens utløp tilfaller eiendomsretten til det offentlige.

Evalueringsrapporter anslår kostnadsreduksjonene ved en slik organisering til å være i størrelsesorden 15 pst. En annen fordel med en slik modell er at det er utbyggeren som må bære eventuelle kostnadsoverskridelser. Det kan bidra til å klargjøre de reelle kostnadene når utbyggingsvedtak fattes. Ved en slik organisering oppnår man en sammenhengende anleggsperiode. Det vil medføre ytterligere kostnadsbesparelser. I statsbudsjettet varsler Regjeringen om økte kostnader på 10-15 pst. på grunn av ineffektiv fremdrift av anleggsvirksomheten.

De fremtidige bindingene på vegbevilgningene representerer et betydelig problem. På grunn av avtaler med bompengeselskaper, kommuner og fylkeskommuner er en stor del av de fremtidige vegbevilgningene bundet opp. Dette reduserer Stortingets muligheter til å foreta nye prioriteringer og iverksette nye prosjekter.

Innen fergesektoren dokumenterer forskningsrapporter at det er betydelige summer å spare på å konkurranseutsatte fergetrafikken. Regjeringen bør derfor utarbeide et program for konkurranseutsetting av fergesektoren og presentere dette for Stortinget.

Også innenfor jernbanevirksomheten er det behov for organisatoriske endringer. NSB BA bør omorganiseres til et aksjeselskap for å kunne gjennomgå den nødvendige omstilling. Jernbanenettet bør åpnes for andre aktører enn NSB slik at det etableres en konkurransesituasjon. Der det ikke er kommersielt grunnlag for togtrafikk, bør staten gå inn kjøpe tjenester av trafikkselskapene. Også Jernbaneverket bør i størst mulig grad konkurranseutsette sine vedlikeholds- og utbyggingsoppgaver for å bedre kostnadseffektiviteten. Det er store metodeproblemer knyttet til kjøp av ulønnsomme jernbanetjenester når disse ikke er gjenstand for konkurranseutsetting. De samme metodeproblemene er knyttet til kjøp av ulønnsomme posttjenester.

Lostjenesten er gebyrfinansiert. Høyre er positive til at brukerne av lostjenester betaler det tjenesten koster. Det er et problem at lostjenesten som monopolinstitusjon, selv fastsetter gebyrene. Det gjør det mulig å øke gebyrene uten å foreta en gjennomgang av egen drift for å redusere kostnadene. Det bør vurderes tiltak for motvirke disse problemene. Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader i innstilling til St.prp. nr. 5 (1998-99).

Disse medlemmer viser til sine prinsipale forslag til bevilgninger under rammeområde 18 som bakgrunn for forslag til ramme i finansinnstillingen, jf. Budsjett-innst. S. I (1998-99). Endringer i forhold til Regjeringens forslag (i parentes) går fram av tabellen nedenfor:

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 8 og 11

H

Utgifter rammeområde 18 (i hele tusen kroner)

1060

Kystadministrasjon

1

Driftsutgifter

78 900

73 900

(-5 000)

1064

Havnetjenesten

30

Fiskerihavneanlegg

130 000

136 000

(+6 000)

33

Farleder

37 000

43 000

(+6 000)

1320

Statens vegvesen

30

Riksveginvesteringer

3 923 000

4 782 500

(+859 500)

31

Tilskudd til rassikring

75 600

122 200

(+46 600)

60

Tilskudd til fylkesvegformål

237 900

300 000

(+62 100)

1330

Særskilte transporttiltak

60

Avgiftskompensasjon rutebiler

380 000

400 000

(+20 000)

1350

Jernbaneverket

23

Drift og vedlikehold

2 264 000

2 214 000

(-50 000)

30

Investeringer i linjen

1 349 000

1 299 000

(-50 000)

1351

Overføringer til NSB BA

70

Betaling for persontransporttjenester

980 000

930 000

(-50 000)

1370

Kjøp av posttjenester

70

Betaling for ulønnsomme posttjenester

580 000

520 000

(-60 000)

1371

Etablering av Posten Norge BA

70

Tilskudd til restrukturering

200 000

0

(-200 000)

Sum utgifter rammeområde 18

17 932 160

18 517 360

(+585 200)

Inntekter rammeområde 18 (i hele tusen kroner)

4350

Jernbaneverket

1

Kjørevegsavgift

56 700

76 700

(+20 000)

Sum inntekter rammeområde 18

1 851 880

1 871 880

(+20 000)

Sum netto rammeområde 18

16 080 280

16 645 480

(+565 200)

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at forslaget til statsbudsjett for 1999 ikke innebærer noen endring av samferdselspolitikken i mer miljøvennlig retning. Heller ikke innebærer budsjettet noen styrking av arbeidet med sikring av barns skoleveg i forhold til det opplegget som ble presentert i NVVP. Budsjettet innebærer dessuten en videreføring av løftebruddene i forhold til rassikringstiltak i indre Hardanger.

Selv om det er foreslått å sette i gang få nye, store vegprosjekter, videreføres en rekke større prosjekter med betydelige miljøkonsekvenser, som Sosialistisk Venstre­parti tidligere har stemt i mot. Dette gjelder bl.a. ny E18 i Nordre Vestfold, Trekant­sambandet Stord-Sveio-Bømlo og Oslofjord-forbindelsen mellom Drøbak og Hurum. Dette medlem vil peke på at en betydelig del av bevilgningene i 1999 gjelder bindinger på prosjekter som Sosialistisk Venstreparti har gått i mot tidligere, eller har foreslått betydelig redusert.

Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti i Budsjett-innst. S. I (1998-99) foreslår å øke bevilgningene til fylkes­veger med 50 mill. kroner ut over Regjeringens forslag. Økningen skal i all hovedsak gå til tiltak for bedret trafikk­sikkerhet på de kommunale og fylkeskommunale skolevegene. I tillegg foreslår Sosialistisk Venstreparti å øke bevilgningene til rassikring på riksvegene med til sammen 180 mill. kroner - midler som også i stor grad forutsettes kanalisert til skoleveger. Disse midlene fordeler seg slik:

  • – Generelle rassikringstiltak under kap 1320 post 30 økes med 60 mill. kroner.

  • – Rassikring i indre Hardanger økes med 40 mill. kroner for å bringe bevilgningen opp mot det nivå befolkningen i Hardanger har blitt lovet.

  • – Kap 1320 post 31, tilskudd til rassikring, økes med 80 mill. kroner.

Dette medlem har merket seg at Regjeringen foreslår en betydelig økning i drift og vedlikehold av riksveger. Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative budsjett foreslår å redusere denne økningen noe, og i stedet la en del av den foreslåtte økningen gå til høyst nødvendige tiltak innenfor gang- og sykkelvegnettet og til miljø- og kollektivtiltak. Til sammen foreslår Sosialistisk Venstreparti å omprioritere 100 mill. kroner fra drift til miljøinvesteringer.

Innenfor stam- og riksvegbudsjettet foreslår Sosialistisk Venstreparti omprioriteringer fra store stamvegprosjekter til kollektiv- og miljøtiltak og til riksveger i distriktene, i tråd med Sosialistisk Venstrepartis opplegg i Innst. S. nr. 273 (1996-97) om NVVP. Tilskuddet til kollektivtiltak i storbyene foreslås bl.a. økt med 100 mill. kroner.

Dette medlem viser til at det har foregått en omfordeling av veginvesteringer på 90-tallet hvor Nord-Norge er den store taperen, mens det sentrale Østlandet har fått en betydelig større andel av investeringene. Omfordelingen mellom store stamvegprosjekter og riksveger tar sikte på å motvirke denne sentralisering av investeringer. Det samme gjør økte investeringer på rassikring.

Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti videre foreslår å øke kompensasjonen for autodieselavgift til rutegående transport. Rapporter Sosialistisk Venstreparti har hentet inn fra fylkes­kommunene viser en betydelig underkompensering i Regjeringens forslag. Når det gjelder fylkeskommunenes ansvar for kollektivtrafikk for øvrig, viser dette medlem til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative statsbudsjett foreslår betydelig styrking av fylkeskommunenes økonomi bl.a. for å kunne bidra til en styrking av kollektivtrafikken, og ikke en reduksjon i overføringene på 54 mill. kroner som forutsatt av Regjeringen.

Forslag til budsjett for Jernbaneverket i St.prp. nr. 1 (1998-99) innebærer en gledelig økning i forhold til 1998-bevilgning, men betyr likevel et lavere ambisjonsnivå enn i Innst. S. nr. 253 (1996-97) om Norsk Jern­baneplan 1998-2007 (NJP), som Stortinget behandlet våren 1997. Dette gjelder særlig:

  • – Forslaget til vedlikehold av linja ligger omlag 130 mill. kroner lavere enn det årlige beløpet Stortinget samlet seg om i NJP.

  • – Bevilgningene til tilpasning til bruk av krengetog ligger fortsatt for lavt til å oppfylle Stortingets forutsetning ved behandling av NJP, der rammen ligger på 1,6 mrd. kroner over fire år. Totalt foreslår Sosialistisk Venstreparti en økning i investeringene i linja fra 1,35 mrd. kroner til 2,0 mrd. kroner - i tråd med det som var Jernbaneverkets forslag til rammer i Norsk Jernbaneplan.

De viktigste forslagene i rammeområde 18 fra Sosialistisk Venstreparti i Budsjett-innst S. I (1998-99) er følgende:

  • – Reduksjoner på stamveger og vegadministrasjon på til sammen om lag 350 mill. kroner.

  • – Tilskudd til kollektivtrafikk (inkl. storbymidler), gang- og sykkelveger og miljøtiltak økes med til sammen 200 mill. kroner, mens bevilgningene til mindre riksvegprosjekter i fylkene økes med om lag 100 mill. kroner eksklusive rassikring.

  • – Skoleveger, tilskudd til fylkesveger og rassikring på riksveger økes med 230 mill. kroner.

  • – Bevilgningene til drift og vedlikehold av kjørevegen (Jernbaneverket) økes med 100 mill. kroner, mens investeringer i linja økes med 650 mill. kroner.

Dette medlem har nedenfor oppsummert forslagene fra Sosialistisk Venstreparti som ligger inne i forslaget til rammesum for rammeområde 18, sammenliknet med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (1998-99) med tilleggsproposisjoner, og sammenliknet med «nattforliket» mellom regjeringspartiene og høyrepartiene:

Kap.

Formål

Regjeringen

«Nattforliket»

SV

1060

Kystadministrasjon (jf. kap. 4060)

131 300

139 300

(+8 000)

131 300

(0)

1064

Havnetjenesten (jf. kap. 4064)

192 000

192 000

(0)

212 000

(+20 000)

1310

Flytransport

271 100

271 100

(0)

282 600

(+11 500)

1311

Tilskudd til regionale flyplasser

140 900

130 900

(-10 000)

140 900

(0)

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

9 546 500

9 546 500

(0)

9 721 300

(+174 800)

1330

Særskilte transporttiltak

580 600

600 600

(+20 000)

595 600

(+15 000)

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

3 613 000

3 598 000

(-15 000)

4 363 000

(+750 000)

1370

Kjøp av posttjenester

580 000

570 000

(-10 000)

580 000

(0)

1371

Etablering av Posten Norge BA

200 000

0

(-200 000)

200 000

(0)

Sum utgifter

17 932 160

17 725 160

(-207 000)

18 903 460

(+971 300)

Kap.

Formål

Regjeringen

«Nattforliket»

SV

4350

Jernbaneverket (jf. kap. 1350)

56 700

106 700

(+50 000)

56 700

(0)

Sum inntekter

1 851 880

1 901 880

(+50 000)

1 851 880

(0)

Regjeringen

«Nattforliket»

SV

Sum netto

16 080 280

15 823 280

(-257 000)

17 051 580

(+971 300)

Dette medlem har valgt å fremme forslag innenfor den ramme som er vedtatt av Stortinget 30. november 1998. En rekke av de forslag som ligger i Sosialistisk Venstrepartis primære standpunkt til disponering innenfor rammeområde 18 vil det da ikke være plass til, og forslagene i denne innstillingen må derfor vurderes på denne bakgrunn.

Innenfor den vedtatte ramme har dette medlem valgt å prioritere:

  • – rassikringstiltak, både på riks- og fylkesveger,

  • – økt utbygging av gang- og sykkelveger, både på riksveger og innenfor fylkesvegrammen,

  • – omprioriteringer fra stamveger til riksveger i distriktene,

  • – investeringer på jernbanen for å øke gjennomføringen av «krengetogtiltak».