6. Statleg økonomistyring
- 6.1 Nytt økonomiregelverk for staten
- 6.2 Nærare om likviditetsforvaltning, rekneskapsføring og rapportering
I Gul bok for 1998, kap. 7.1, ble det orientert om økonomiregelverket for staten som trådte i kraft 10.januar 1997.
Tilpasningen i departementene og underliggende virksomheter synes generelt å være kommet langt. Deler av den faktiske tilpasningen og utprøvingen vil likevel skje etter 1.juli 1998. Det har vært siktepunktet at nødvendige tilpasninger til økonomiregelverket skulle skje innen denne datoen (jf. omtale i Gul bok 1998). Departementene er i ferd med å sluttføre arbeidet med å fastsette instrukser til underliggende virksomheter med nødvendige presiseringer av bestemmelsene i økonomiregelverket.
Virksomhetene må ha tilgang til et økonomisystem som tilfredsstiller statlige krav for at de skal kunne oppfylle bestemmelsene i økonomiregelverket om bl.a. betalingsformidling og rapportering til det sentrale statsregnskapet. En relativt stor andel av virksomhetene har valgt å benytte tilbud fra en statlig regnskapssentral for å få slik tilgang. Statens forvaltningstjeneste og skattefogdene omstiller seg nå til å yte denne typen regnskapstjenester. Det vil bli inngått avtaler mellom hver virksomhet og regnskapssentralen om levering av tjenester.
Enkelte virksomheter har på grunnlag av søknad til Finansdepartementet fått innvilget forlenget tilpasningsperiode til kravene i regelverket. Finansdepartementet har forutsatt at tilpasninger til økonomiregelverket som ikke er avhengig av at nye systemløsninger er innført, blir gjennomført raskest mulig.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Sosial- og helsedepartementet satte høsten 1997 i samråd med Finansdepartementet ned en arbeidsgruppe som fikk i oppgave å vurdere bruk av revisorattestasjoner i forvaltningen av tilskudd. Bakgrunnen for arbeidet var bl.a. kravene i økonomiregelverket til oppfølging og kontroll av statlige tilskuddsordninger. Et sentralt poeng i økonomiregelverket er at utformingen og omfanget av kontrollen vil avhenge av måten tilskuddsordningen blir utformet på. Videre har Finansdepartementet i kommentarene til økonomireglementet understreket at kontrolltiltak vil kreve ressurser, og at kontrollvirksomheten må tilpasses ut fra kostnads- og nyttevurderinger.
Arbeidsgruppen presenterte i sin rapport av mai 1998 («Bruk av revisorattestasjoner i statlig tilskuddsforvaltning») en generell metodikk som den anbefalte brukt ved departementenes gjennomgang av kontrollbestemmelser for tilskuddsordninger.
Rapporten gir etter Finansdepartementets vurdering nyttige innspill til departementenes og underliggende virksomheters arbeid med å utforme og følge opp statlige tilskuddsordninger.
I Gul bok for 1998, kap. 7.1, ble det orientert om at Finansdepartementet hadde tatt opp arbeidet med en nærmere vurdering av statlige fond etter at økonomireglementet for staten ble fastsatt. En rekke fond står under Finansdepartementets felles forvaltning med Norges Bank som regnskapsførende organ, selv om det er det enkelte departement som treffer avgjørelser om bruken av midlene. En oversikt over disse fondene gis hvert år i St.meld. nr. 3 om statsregnskapet. Det er også opprettet en del fond som det enkelte departement har fullt ansvar for.
Finansdepartementet tar nå sikte på at ordningen med en felles forvaltning av fond oppheves, om mulig fra 1.januar 1999. Siden det enkelte departement i henhold til økonomireglementet har ansvaret for økonomiforvaltningen på sitt felt, må det også kunne overta ansvaret for administrasjon og regnskapsføring av fond som det har disposisjonsretten til. Midlene på disse fondene vil bli plassert i Norges Bank.
For noen store fond er det ved særskilte vedtak, lov og instrukser fastsatt hvordan forvaltningen og disponeringen skal foregå, f.eks. Statens petroleumsfond, Folketrygdfondet, Statens Bankinvesteringsfond, Statens Banksikringsfond o.a. Det foreslås ingen forandring for slike fond. For de øvrige fond er det i samråd med det enkelte departement vurdert om disponeringen av hvert enkelt fond kan skje etter tilsvarende regler som for disponering av statlige bevilgninger. Denne gjennomgangen nærmer seg avslutningen og en tar i løpet av høsten sikte på å fastsette generelle regler om dette, med eventuelle unntak for enkelte fond.
Om lag halvparten av fondene som er under Finansdepartementets forvaltningsansvar må kunne karakteriseres som stiftelser opprettet av ikke statlige midler. Disse bør nå kunne forvaltes av et styre for den enkelte stiftelse i henhold til lov om stiftelser av 23.mai 1980. Loven fastsetter at det er fylkesmannen som er kontrollorgan for slike stiftelser. Finansdepartementet har satt i verk arbeid med å overføre ansvaret til det enkelte stiftelsesstyre, om mulig fra 1.januar 1999. Det enkelte stiftelsesstyre vil etter overføringen selv ha ansvaret for å plassere midlene i samsvar med retningslinjene i loven og Justisdepartementets forskrifter.
Komiteen tek omtalen i proposisjonen til orien-tering.
Statlige virksomheter skal i henhold til økonomireglementets §17 være knyttet til statens foliokonto i Norges Bank via statens konsernkontoordning. Videre skal de benytte betalingsformidlere som har inngått avtale med Finansdepartementet. Statens konsernkontoordning omfatter virksomhetenes inn- og utbetalinger, kontohold i denne forbindelse, likviditetsforvaltningen og tilhørende rutiner.
Finansdepartementet kunngjorde 8.september 1998 en åpen anbudskonkurranse om leveranser av kontoholds- og betalingstjenester innenfor statens konsernkontoordning, jf. omtale i Gul bok 1998. Anbudskunngjøringen skjer i hele EØS-området i tråd med regelverket for offentlige anskaffelser. Det skal på grunnlag av kunngjøringen inngås rammeavtale med en eller flere anbydere, jf. departementets ansvar for slike avtaler. Avtalene skal sikre standardiserte løsninger og priser og gi virksomhetene tilgang til kontoholds- og betalingstjenester som tilfredsstiller kravene til funksjonalitet og rutiner i økonomiregelverket. Det tas sikte på at de nye avtalene skal være inngått i løpet av våren 1999, dvs. i god tid før gjeldende avtaler løper ut 1.april 2000.
Komiteen tek omtalen i proposisjonen til orien-tering.
Det er i proposisjonen gjort greie for rammeavtalen for økonomisystem og lønns- og personaldatasystem, for arbeidet med rekneskapssentraltenester til statlege verksemder og for arbeidet med etablere ut nytt system for rekneskapsrapportar frå statlege verksemder.
Vidare er det i proposisjonen gjort greie for nokre evalueringar av overføringsordningar og for eit prosjekt for å gjennomgå og vurdere systema for å planleggje, gjennomførte og følgje opp større investeringsprosjekt under Samferdsledepartementet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Forsvarsdepartementet.
Komiteen tek omtalen i proposisjonen til orien-tering.