Bakgrunn
Forslagsstilleren viser til Dokument 18 (2023–2024) og
utvalgets vurdering om at den gjeldende prosedyren for å endre Grunnloven
ikke oppstiller noen formelle krav til utredning eller begrunnelse
knyttet til fremsettelsen av grunnlovsforslag, og at realiseringen
av folkesuverenitetsprinsippet krever at det legges godt til rette for
en opplyst meningsdannelse om grunnlovsforslag før stortingsvalget
– slik at velgerne kan ta opplyste, informerte valg.
Forslagsstilleren støtter utvalgets forslag
til prosedyre for å endre Grunnloven med den endring at Stortingets
votering over grunnlovsforslagene skjer kun én gang etter valgtinget.
Hensynet bak prosedyren er både å gi velgerne vesentlig bedre forutsetninger
for å ta informerte beslutninger om fremsatte grunnlovsforslag ved
stortingsvalget og å sikre bedre utredning og begrunnelse av grunnlovsforslag.
Det er særlig viktig å få belyst sammenhengen mellom grunnlovsforslaget
og annet lovverk og konsekvensene grunnlovsforslaget har for gjeldende
rett.
Forslagsstilleren støtter utvalgets forslag
om at opprinnelig fremsatte forslag bør kunngjøres særskilt, i et samlet
dokument, på samme måte som i dag, slik at alle stortingsrepresentanter
har muligheten til å få sine forslag offentlig og offisielt kjent.
Forslagsstilleren mener at forslag som støttes
av en fjerdedel av Stortingets medlemmer, skal kunngjøres innen
siste hverdag i april i det fjerde året i valgperioden og legges
frem for valgtinget. I dag er det ingen siling av hvilke grunnlovsforslag
som kommer til endelig avgjørelse i det storting som velges etter
et mellomliggende valgting. Det er behov for å begrense antall forslag
som kommer til endelig behandling, men terskelen blir for høy dersom
det stilles krav om tilslutning fra en tredjedel av Stortingets
medlemmer. Etter forslagsstillerens mening vil en fjerdedel – minst
28 representanter – være en kraftfull innstramming når dagens krav
bare er én representant.
Grunnloven § 121 må endres fordi dagens tekst
ikke tillater endringer av fremsatte forslag. Grunnloven må åpne
for at utredning av fremsatte forslag kan avdekke behov for mindre
endringer i teksten. Det er også et viktig overordnet hensyn å holde
grunnlovsteksten så enkel og presis som mulig.
Hvis Stortinget legger opp til en prosedyre
der et mindretall av representantene må gi sin tilslutning til et grunnlovsforslag
for at det skal gå til behandling etter et valg, er det svært viktig
at denne tilslutningen ikke omtales i grunnlovsteksten som et vedtak.
En slik bruk av vedtaksbegrepet rokker ved Grunnlovens grunnleggende
premiss om at Stortinget fatter vedtak gjennom flertallsvotering.
Derfor omtaler grunnlovsforslaget Stortingets beslutning om å gi
tilslutning til grunnlovsvedtak før valget som «forslag som støttes
av en fjerdedel av Stortingets medlemmer».
Grunnlovsforslaget benytter begrepet «valgtinget», som
understreker valgets rolle som øverste konstituerende makt i tråd
med folkesuverenitetsprinsippet. Dette begrepet har gamle røtter
og ble senest brukt ved Stortingets behandling av Innst. 411 S (2021–2022)
om Grunnlovsforslag om endringer av Grunnloven §§ 14, 50, 53 til 64,
71 og 72 (Valglovutvalgets forslag i NOU 2020: 6 Frie og hemmelige
valg – ny valglov), se §§ 50 og 54.
Forslagsstilleren foreslår å beholde første
punktum i § 121 i sin opprinnelige form med enkelte språklige oppdateringer,
men foreslår en endring i Stortingets forretningsorden som går ut
på at bare grunnlovsforslag som fremmes før siste hverdag i mai
i det tredje året i valgperioden, vil bli gjenstand for grundig
behandling i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité. Dette
åpner for at grunnlovsforslag formelt kan fremmes frem til det tidspunkt
som fremgår av teksten i Grunnloven, men forslag som kommer innenfor
fristen i forretningsordenen, vil få en grundigere behandling. Det
vil altså være fordelaktig for forslagsstilleren å holde seg innenfor
fristene i forretningsordenen for å få gjennomslag for sitt grunnlovsforslag.
Forslagsstilleren mener at slike internadministrative endringer
skaper et tilstrekkelig politisk press for å holde fristene uten
å måtte endre Grunnlovens tekst.
Endringer i frister for når Stortingets administrasjon
tilrettelegger for støtte til arbeidet med grunnlovsforslag, når
det avholdes stortingsmøte for å fremme grunnlovsforslag, og når
kontroll- og konstitusjonskomiteen starter behandlingen av nye grunnlovsforslag, krever
ikke endring i grunnlovsteksten. Dette er i hovedsak internadministrative
forhold som best reguleres i Stortingets forretningsorden.
Følgende forhold må reguleres i Stortingets
forretningsorden under en egen overskrift om Stortingets behandling
av grunnlovsforslag:
-
Frist for å fremme
grunnlovsforslag siste hverdag i mai i det tredje året i valgperioden
med et fastsatt stortingsmøte med dette på agendaen samme dag.
-
Prosedyrer for kontroll- og konstitusjonskomiteens arbeid
med å vurdere innholdet i de fremlagte forslagene, som starter rett
etter den interne fristen for å fremlegge grunnlovsforslag siste
hverdag i mai i det tredje året i valgperioden.
-
Bestemmelse om at alle grunnlovsforslag
som fremmes innen utgangen av tredje storting, kunngjøres ved trykken
i et eget skriftlig dokument. Tilsvarende kunngjøres ved trykken
et nytt dokument med de forslag som oppnår tilstrekkelig støtte
fra en fjerdedel av Stortingets medlemmer og derved skal legges frem
for det kommende valgtinget.
-
Prosedyrer for hvordan Stortinget kan støtte
grunnlovsforslagene med en fjerdedel av Stortingets medlemmer.