I den norske rettsstaten har staten ulike plikter
som skal legge til rette for at den enkelte borger skal inneha og ha
tilgang til de mest fundamentale rettigheter, noe som er avgjørende
for å kunne fungere som en likeverdig borger. Rettighetene som er
fastlagt i Grunnloven, dreier seg både om demokratiske rettigheter
slik som stemmerett, ytrings- og næringsfrihet, rettssikkerhet og
materielle rettigheter som rett til arbeid og til et rent miljø
som sikrer sunnhet og naturens produksjonsevne. I tillegg finnes
bestemmelser om innskrenkninger i myndigheters rett til inngripen
i enkeltmenneskers liv. Grunnloven pålegger staten å respektere
menneskerettighetene.
Dette viser at mennesket og de menneskelige
behovene står i sentrum for samfunnsbygging og de institusjoner
Grunnloven fastsetter. Dette er et verdivalg for samfunnet, og dette
er nedfelt i Grunnloven gjennom de ulike bestemmelsene.
De ulike plikt- og rettighetsbestemmelsene som
er fastsatt i Grunnloven, må anses som det samfunnet og myndighetene
mener har avgjørende betydning for å kunne ivareta både samfunnets
og enkeltmenneskets interesser, og er derfor grunnleggende og nødvendige faktorer
som må være på plass for å realisere målsettingene.
Bolig er et nødvendig gode ingen i Norge kan
klare seg uten. Uten et sted å bo er en ikke sikret å kunne bruke
sine demokratiske rettigheter, kunne gjøre seg nytte av skole og
helsestell eller ha noen form for privatliv. Bolig må ses på som
en forutsetning for både å få og fungere i en jobb, ha mulighet
til å stifte familie og kunne ta vare på helsa. I tillegg er klimaet
så strengt i Norge at behovet for en bolig er udiskutabelt. Det
er rett og slett livsfarlig ikke å ha et sted å bo.
Trygghet og likeverd for alle borgere i samfunnet forutsetter
tilgang til en bolig av rimelig og nøktern kvalitet for alle. Et
samfunn som ikke har nok boliger til borgere som enten varig eller
i en fase av livet har dårlig råd, vil preges av store og økende
sosiale forskjeller og av at økonomiske eller sosiale problemer
forsterkes. Andelen personer som blir låst fast i en avmaktssituasjon
med varig utestenging fra å kunne ta del i samfunnslivet på like
vilkår, vil øke. Samfunnets innsats på områder som helse, omsorg
og skole vil ikke fungere effektivt for personer uten bolig.
Det faktum at det i Norge i mange år har vært
flere tusen bostedsløse, og at stadig flere verken har råd til å kjøpe
eller leie bolig, viser at grunnleggende og elementære behov ikke
blir dekket. Dette dreier seg både om et alvorlig velferdsproblem
for den enkelte, et anstendighetsproblem i fordelingspolitikken
og et demokratisk problem for samfunnet.
Det er uverdig at mennesker i et av verdens
rikeste og kaldeste land må bo på gata eller på hospits. Ut over samfunnets
og fellesskapets ansvar for å legge forholdene til rette slik at
den enkelte kan gjøre seg nytte både av sine demokratiske rettigheter
og av sine sosiale rettigheter, ligger det en stor samfunnsinteresse
i å hindre nød og uverdige levekår hos innbyggerne.
Økte forskjeller og mangel på elementære goder skaper
store konflikter og sosial uro og bidrar til at samfunnets menneskelige
ressurser ikke blir utnyttet.
Boligsektoren er en av de viktige infrastrukturene
i samfunnet. Boligsektorens sammensetning, volum og pris bestemmer
livskvalitet og levekår for den enkelte. I Norge er nesten hele
boligsektoren overlatt til markedet og den enkelte. Markedet vil
aldri kunne fremskaffe nok rimelige boliger til folk med dårlig
råd, fordi det ikke vil være bedriftsøkonomisk lønnsomt å bygge
eller leie ut til en tilstrekkelig lav pris. Markedet vil ikke avspeile den
reelle etterspørselen, fordi ingen priser er lave nok for dem med
lavest betalingsevne.
Skal en sikre at mennesker med dårlig råd eller
liten egenkapital har en akseptabel bolig, må staten og myndighetene
forpliktes til å føre en sosial boligpolitikk som sikrer bolig til
alle.
Bolig er et grunnleggende og helt uunnværlig
gode i Norge. Derfor er det riktig at retten til bolig nedfelles
i Grunnloven. Grunnloven § 110 dreier seg om retten til arbeid,
et annet grunnleggende gode som anses så viktig både for den enkelte
og for samfunnet at det er inntatt i Grunnloven. Retten til arbeid
er avgrenset gjennom ordlyden «ethvert arbeidsdyktig menneske».
For å presisere hvem som skal ha en rett til bolig, må begrepet
«enhver borger» forstås slik at retten gis til alle som har lovlig
oppholds-, arbeids- og bosettingstillatelse i Norge.
I og med at bolig er en materiell ting, og en
gjenstand som kan fremskaffes gjennom politiske vedtak, er det mulig
for staten å organisere, gi lover og på annen praktisk måte sørge
for å sikre alle en bolig. Det skulle derfor ikke være tungtveiende
praktiske grunner som skulle tale imot et forslag om dette. En grunnlovfesting av
retten til bolig vil være et viktig bidrag til å bygge ut og forsterke
det norske velferdssamfunnet og gi enkeltmennesker et vern mot å
bli bostedsløse. Ulike boligløsninger kan være aktuelle. I reglene
for bostøtte står det at bostøtten skal gis til personer som oppfyller
kriteriene i ordningen, og at bostøtten skal gjøre det mulig å anskaffe
en god, hensiktsmessig og nøktern leie- eller eiebolig som vedkommende
skal ha mulighet til å bli boende i. Det vil derfor være aktuelt
å gi begrepet «bolig» en definisjon som tilsvarer den en finner
i reglene om bostøtten.
Forslagsstillerne fremmer to alternativer til
ordlyd for den nye bestemmelsen, en som sier at hver borger har
rett til en bolig, og en som sier at statens myndigheter skal sørge
for at alle får oppfylt retten til en bolig. Begge formuleringer
benyttes i Grunnlovens kapittel E om menneskerettighetene. Alternativene
3 og 4 dreier seg om alternative plasseringer av den nye bestemmelsen.