Ved lov 1. november 2019 nr.
71 ble det i straffeprosessloven inntatt en ny bestemmelse om at
påtalemyndigheten er uavhengig ved behandlingen av den enkelte straffesak,
og at ingen kan instruere påtalemyndigheten i enkeltsaker eller
omgjøre en påtaleavgjørelse. Samtidig ble bestemmelsen om Kongens
adgang til å gi regler og bindende pålegg om Riksadvokatens utførelse av
sitt verv opphevet. Bakgrunnen for å lovfeste den uavhengigheten
som påtalemyndigheten har i praksis, var å tilfredsstille vilkåret
i avtalen mellom EU, Island og Norge om overleveringsprosedyre art.
9 nr. 1 om at utsteder av den europeiske arrestordren må oppfylle kravene
til å være en «judicial authority». Lovendringen var basert på forslag
fra Straffeprosessutvalget (NOU 2016:24 Ny straffeprosesslov).
Straffeprosessutvalget har også fremmet forslag
om å endre Grunnloven § 96 første ledd slik at ingen kan dømmes
uten etter «uavhengig anklage». Forslaget innebærer for det første
en grunnlovfesting av anklageprinsippet, dvs. at domstolene ikke
trer i virksomhet før den utøvende myndighet har tatt initiativ
til straffeforfølgning ved å ta ut tiltale for domstolene. Dessuten innebærer
forslaget en grunnlovfesting av at den myndighet som har kompetanse
til å ta ut tiltale, påtalemyndigheten, er uavhengig fra andre deler
av den utøvende makt.
Straffeprosessutvalgets forslag til ny straffeprosesslov
er fortsatt under behandling i Justis- og beredskapsdepartementet.
Forslagsstillerne mener imidlertid at grunnlovfesting av påtalemyndighetens
uavhengighet er en naturlig oppfølging av lovendringen fra 2019,
og at det ikke er grunn til å avvente departementets behandling
av forslaget til ny straffeprosesslov. Endringen vil være en viktig
garanti mot at politiske myndigheter gjennom flertallsvedtak i Stortinget
forsøker å gripe inn i påtalemyndighetens vurderinger og beslutninger
knyttet til straffeforfølgning i enkeltsaker.
Straffeprosessutvalgets grunnlovsforslag innebærer som
nevnt i tillegg en grunnlovfesting av anklageprinsippet, som det
også er alminnelig enighet om at er et hovedprinsipp i norsk straffeprosess.
Ved at domstolen ikke har innflytelse på utformingen av en strafferettslig
anklage, vil domstolens ansvarsområde være klart avgrenset mot og
uavhengig av den utøvende makt representert ved påtalemyndigheten.
En grunnlovfesting av anklageprinsippet vil derfor underbygge prinsippet
om kompetanseforholdet mellom den dømmende og den utøvende myndighet
som landets forfatning hviler på. Grunnloven sier imidlertid ikke
noe i dag om hvorvidt anklagefunksjonen må ligge til den utøvende
myndighet.
Forslagsstillerne vil presisere at forslaget
ikke berører påtaleordningen for riksretten.
Det vises ellers til Straffeprosessutvalgets
vurdering og begrunnelse i NOU 2016:24 s. 201–202.
En grunnlovfesting vil i tilfelle medføre at
det må gjøres unntak dersom man ønsker å opprettholde dagens ordning
med rettergangsstraff som kan idømmes av domstolen «uten særskilt
søksmaal eller tiltale», jf. domstolloven §§ 213 og 214. Det er
tatt hensyn til dette ved utformingen av forslaget til endring av
Grunnloven § 96 første ledd.