Ifølge Grunnloven § 41 trer tronfølgeren inn
som regent om kongen er utenlands (uten å være i felt), eller om
han er for syk til å utføre monarkens oppgaver. Om også tronfølgeren
er utenlands eller syk, fungerer regjeringen i plenum som statsoverhode.
Gjennom å fungere som regent opparbeider tronfølgeren
seg verdifull erfaring for sin framtid som statsoverhode. Nå finnes
det for første gang siden 1905 en myndig tronarving i andre generasjon,
men denne er ut fra Grunnlovens nåværende utforming avskåret fra
å fungere som regent og dermed også fra å opparbeide seg den erfaringen
inntil tronskiftet inntreffer.
Til sammenligning fungerte nåværende kronprins som
regent første gang da han var 18 år. Forskjellen ligger i at han
da allerede var blitt kronprins og dermed hadde adgang til å fungere
som regent.
Kronprinsen er kongens vara, men når kronprinsen er
regent, har han for sin del ingen vara. Det gjelder også i en situasjon
hvor en konge blir langvarig syk uten å abdisere og kronprinsen
dermed blir regent over lengre tid uten å være konge.
Det kan gjøre at det er vanskeligere for kronprinsen å
forlate landet, ettersom den neste i arvefølgen ikke kan tre inn
som stedfortreder. I stedet går statsoverhodets funksjoner over
til regjeringen.
I mange situasjoner vil det at regjeringen trer
inn som fungerende statsoverhode, være uproblematisk, men det finnes
situasjoner hvor det vil være uheldig. Det vil særlig være tilfellet
i forbindelse med omdanning av regjeringer eller ved regjeringsskifter.
Det er sedvane at en regjering ikke omdanner seg selv uten medvirkning av
monark/regent.
Den norske praksisen med at kun nærmeste tronarving
kan fungere som regent, avviker fra praksisen i monarkier som det
norske ofte sammenlignes med. I Danmark inntrer kronprinsen som
regent når kongen er syk eller utenlands. Er også kronprinsen syk
eller utenlands, overdras styringen av riket ifølge Lov om Regjeringens Førelse
i Tilfælde af Kongens Umyndighed, Sygdom eller Fraværelse fra 1871
til en riksforstander. Riksforstanderen skal være en myndig, arveberettiget
prins eller prinsesse eller en myndig dansk statsborger som tilhører
den evangelisk-lutherske kirke.
I Sverige fastsetter regeringsformen femte kapittel § 4
at om monarken er forhindret i å utøve funksjonene sine, «inträder
enligt gällande tronföljd medlem av konungahuset, som inte är förhindrad,
för att som tillfällig riksförståndare fullgöra statschefens uppgifter».
I Storbritannia fastsetter regentskapsloven
(Regency Act 1937) at om monarken er midlertidig syk eller utenlands,
overdras monarkens funksjoner (med noen begrensninger) til en gruppe
riksforstandere (Counsellors of State) bestående av monarkens ektefelle
og de fire nærmest arveberettigede over 21 år som er bosatt i Storbritannia.
I Norge kan regjeringen, ut fra gjeldende grunnlovsparagraf,
i teorien omdanne seg selv når den i kongens og kronprinsens fravær
fungerer som statsoverhode, men det er sedvane at den ikke gjør
det.
Ut fra den gjeldende grunnlovsparagrafen har
regjeringen i situasjoner hvor den er fungerende statsoverhode,
også myndighet til å avskjedige seg selv og dessuten utnevne ny
regjering. Det ville kunne skje for eksempel om både kongen og kronprinsen
skulle være syke på én gang, eller den ene syk og den andre utenlands.
Det ville vært uheldig.
I en uklar parlamentarisk situasjon vil en slik
mulighet kunne utnyttes om en regjering felles eller sprekker i
kongens og kronprinsens fravær, hvor den avtroppende regjeringen
da fungerer som statsoverhode og skal administrere regjeringsskiftet.
Det er uvanlig at regjeringer har myndighet
til å omdanne eller til og med utnevne seg selv. I flere land finnes
det investiturvedtak, mens for eksempel amerikanske statsråder må
godkjennes av Senatet. Noen slike ordninger finnes ikke i Norge,
hvor monarken opptrer som den upartiske instansen som gir oppdraget
med å danne regjering. I slike situasjoner fungerer monarken som
en sikkerhetsventil eller garantist for at ting går riktig for seg
ved regjeringsskifter.
Å endre Grunnloven § 41 slik at også tronfølgerens førstefødte
kan fungere som regent etter oppnådd myndighetsalder, vil gi denne
verdifull erfaring for framtida som monark, lette kronprinsens arbeidsbyrde
og gjøre det enklere for ham å reise utenlands når kongen er sykmeldt,
forhindre situasjoner hvor statsråder blir sittende på oppsigelse
i mangel av en regent som kan avskjedige og utnevne, og gjøre det
mindre sannsynlig at en regjering som er fungerende statsoverhode,
vil måtte administrere et regjeringsskifte om det oppstår en regjeringskrise
i kongens og kronprinsens fravær.
Utvidelsen av hvem som skal kunne forestå regjeringen,
begrenser seg til tronfølgerens barn, og ikke andre i arvefølgen
selv om disse skulle være neste i rekken etter tronfølgeren. For
å forestå regjeringen må tronfølgerens barn være neste arveberettigede
i henhold til arvefølgen i Grunnloven § 6, ha oppnådd kongens myndighetsalder
etter Grunnloven § 8, og ha avgitt ed i samsvar med Grunnloven § 44.