Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til Stortingets behandling av Innst. 126 S (2019–2020), jf.
Dokument 12:40 (2015–2016). Ved Stortingets behandling oppnådde
ikke forslaget om å utelukke at stortingsrepresentanter kan utnevnes
som statssekretærer, det nødvendige antall stemmer for å bli vedtatt.
Forslagsstillerne
mener forslaget, som første gang ble fremmet i Dokument 12:1 og
12:1B (2011–2012) av representanter for alle daværende partier representert på
Stortinget, var godt begrunnet, og vil derfor fremme forslaget på
nytt. Forslagsstillerne vil sitere fra Dokument 12:1 (2011–2012):
«Etter at ordningen
med statssekretærer hadde vokst frem i praksis, fikk den uttrykkelig
grunnlovsforankring gjennom § 14, som ble vedtatt i 1976.
Samtidig ble § 62 endret for å gjøre det klart at statssekretærer
– på samme måte som statsråder – ikke samtidig kan fungere som stortingsrepresentanter.
I de senere år har
stortingsrepresentanter flere ganger blitt beskikket som statssekretærer.
Eksempler finnes fra regjeringer med ulik politisk farge. Den som
tiltrer som statssekretær, må automatisk tre ut av Stortinget og
kan først gjeninntre dersom han eller hun får avskjed i løpet av
valgperioden. På begge punkter innebærer ordningen at en annen statsmakt
(regjeringen) får direkte innflytelse på Stortingets sammensetning. Dermed
blir den kontrollerte instans med på å bestemme hvordan kontrollinstansen
skal settes sammen, og kan hypotetisk sørge for å få «opposisjonelle»
elementer ut av Stortinget og inn i mer kontrollerte omgivelser
i et departement.
Selv om ordningen
potensielt gir regjeringsapparatet en vid tilgang til flere av deres
dyktige og kompetente politikere,
innebærer den et praktisk sett ikke uvesentlig
avvik fra den grunnlovfestede og prinsipielt sett grunnleggende
ordning at det er velgerne, og ikke den utøvende makt, som skal
bestemme Stortingets sammensetning.
Det samme problemet
er selvfølgelig ikke til stede når en stortingsrepresentant blir
utnevnt til statsråd. Her er vi på en helt annen måte i kjernen
av det konstitusjonelle systemet, noe som ikke minst kommer til uttrykk
ved at statsrådene siden 1884 har rett – og i praksis langt på vei
plikt – til å møte i Stortinget og ved deres konstitusjonelle og
parlamentariske ansvar for regjeringens og departementenes virksomhet.
På bakgrunn av den
gjeldende ordningens betenkelighet i et demokratiperspektiv, tar
forslaget sikte på å stenge den mulighet som i dag finnes for å
hente statssekretærer fra Stortinget. Ettersom endringer ikke er
tilsiktet på noe annet punkt, vil bl.a. reglene om valgbarhet (§ 62)
bli stående urørt. Formålet realiseres enklest ved å endre Grunnloven
§ 14 om Kongens kompetanse til å beskikke statssekretærer (§ 14).
(…)
Regjeringen bør ikke
ha større frihet til å gripe direkte inn i Stortingets sammensetning
ved å tilsette rådgivere enn ved å beskikke statssekretærer.
Fast møtende vararepresentant regnes i denne
sammenheng som «stortingsrepresentant» og vil dermed være uaktuell
som statssekretær. Det samme gjelder for vararepresentanter som
er innkalt til Stortinget under den faste representantens sykdom
mv.
Forslaget vil derimot
ikke stenge for at vararepresentanter kan beskikkes i perioder da
de ikke er innkalt til Stortinget. Men så lenge de gjør tjeneste
som statssekretær, vil den neste på listen over vararepresentanter måtte
innkalles i stedet, jf. Grunnloven § 62 annet ledd. På samme måte
vil vararepresentant måtte innkalles for statssekretær som blir
innvalgt på Stortinget, men som ikke har tatt avskjed før den nyvalgte
forsamlingen har trådt sammen.
Forslagsstillerne
fremmer på dette grunnlag grunnlovsforslag om å utelukke at stortingsrepresentanter kan
utnevnes til statssekretærer, i tre alternativer. Alternativ 2 omfatter
i tillegg til statssekretærer også politiske rådgivere ved statsrådets
kontorer. Alternativ 3 omfatter kun politiske rådgivere ved statsrådets
kontorer. Det vises ellers til begrunnelsen for dette gjengitt ovenfor
fra Dokument 12:1 (2011–2012).