Bakgrunn
Ved lov 1. november 2019 nr.
71 ble det i straffeprosessloven inntatt en ny bestemmelse om at
påtalemyndigheten er uavhengig ved behandlingen av den enkelte straffesak,
og at ingen kan instruere påtalemyndigheten i enkeltsaker eller
omgjøre en påtaleavgjørelse. Samtidig ble bestemmelsen om Kongens
adgang til å gi regler og bindende pålegg om Riksadvokatens utførelse
av sitt verv opphevet. Bakgrunnen for å lovfeste den uavhengighet som
påtalemyndigheten har i praksis, var å tilfredsstille vilkåret i
avtalen mellom EU, Island og Norge om overleveringsprosedyre art.
9 nr. 1 om at utsteder av den europeiske arrestordren må oppfylle
kravene til å være en «judicial authority». Lovendringen var basert
på forslag fra Straffeprosessutvalget (NOU 2016: 24).
Straffeprosessutvalget
har også fremmet forslag om å endre Grunnloven § 96 første ledd
slik at ingen kan dømmes uten etter «uavhengig anklage». Forslaget innebærer
for det første en grunnlovfesting av anklageprinsippet, dvs. at
domstolene ikke trer i virksomhet før den utøvende myndighet har
tatt initiativ til straffeforfølgning ved å ta ut tiltale for domstolene.
Dessuten innebærer forslaget en grunnlovfesting av at den myndighet
som har kompetanse til å ta ut tiltale, påtalemyndigheten, er uavhengig
fra andre deler av den utøvende makt.
Straffeprosessutvalgets
forslag til ny straffeprosesslov er fortsatt under behandling i
Justis- og beredskapsdepartementet. Forslagsstillerne mener imidlertid
at grunnlovfesting av påtalemyndighetens uavhengighet er en naturlig
oppfølging av lovendringen fra 2019, og at det ikke er grunn til
å avvente departementets behandling av forslaget til ny straffeprosesslov.
Endringen vil være en viktig garanti mot at politiske myndigheter
gjennom flertallsvedtak i Stortinget forsøker å gripe inn i påtalemyndighetens
vurderinger og beslutninger knyttet til straffeforfølgning i enkeltsaker.
Straffeprosessutvalgets
grunnlovsforslag innebærer som nevnt i tillegg en grunnlovfesting
av anklageprinsippet, som det også er alminnelig enighet om at er
et hovedprinsipp i norsk straffeprosess. Ved at domstolen ikke har
innflytelse på utformingen av en strafferettslig anklage, vil domstolens
ansvarsområde være klart avgrenset mot og uavhengig av den utøvende
makt representert ved påtalemyndigheten. En grunnlovfesting av anklageprinsippet
vil derfor underbygge prinsippet om kompetanseforholdet mellom den
dømmende og den utøvende myndighet som landets forfatning hviler
på. Grunnloven sier imidlertid ikke noe i dag om hvorvidt anklagefunksjonen
må ligge til den utøvende myndighet.
Det vises ellers til Straffeprosessutvalgets
vurdering og begrunnelse i NOU 2016:24 s. 201–202.
En grunnlovfesting
vil i tilfelle medføre at det må gjøres unntak dersom man ønsker
å opprettholde dagens ordning med rettergangsstraff som kan idømmes
av domstolen «uten særskilt søksmaal eller tiltale», jf. domstolloven
§§ 213 og 214. Det er tatt hensyn til dette ved utformingen av forslaget
til endring av Grunnloven § 96 første ledd.