Prosjektet er i en tidlig fase, og foreløpig er ingen beslutninger fattet.
Stortingsbygningens fløy mot Akersgata, som stod ferdig i 1956, har stort behov for vedlikehold. Den tekniske tilstanden er utdatert, og det er behov for større tiltak for å sikre gode arbeidsforhold. Samtidig skal kulturhistoriske verdier og sikkerhetsbehov ivaretas. En rehabilitering vil også kunne bedre tilgjengeligheten for besøkende.
I tillegg må Stortinget vurdere hvordan lokalbehovene til komité- og høringsfunksjonene skal ivaretas i fremtiden. Leieavtalen for disse lokalene utløper i 2029.
Det er et potensiale for å utnytte eid bygningsmasse mer effektivt og bærekraftig. Mulighet for å innplassere lokaler for komitéarbeid og høringer i eid bygningsmasse i tilbygget er årsaken til at de to behovene nå utredes samlet.
Konseptvalgutredning
Som en del av konseptfasen har Stortinget fått overlevert en konseptvalgutredning. Denne er utarbeidet av Statsbygg etter bestilling fra Stortinget. Utredningen redegjør for behov, strategiske mål og rammebetingelser og inneholder en samfunnsøkonomisk analyse.
Det er gjennomført en ekstern kvalitetssikring, en KS1, av konseptvalgutredningen (se under). Dette er i samsvar med kravene i Statens prosjektmodell for store investeringsprosjekter med en kostnadsramme som overstiger 1 milliard kroner.
Rehabiliteringsarbeidene vil starte tidligst i 2028.
Oversikt over alternativene i konseptvalgutredningen
Nullalternativet
Videreføring av dagens situasjon med de mest nødvendige tiltak for å ivareta krav i lov og forskrift.
Konsept 1
Rehabilitering av fløy mot Akersgata (tilbygget): Et teknisk oppgradert, energieffektivt og universelt utformet tilbygg.
Konsept 2
Rehabilitering og middels ombygging i fløy mot Akersgata (tilbygget) som tilrettelegger for komitéfunksjoner. Delvis avvikling av leieforhold.
Konsept 3A
Rehabilitering og større ombygging i fløy mot Akersgata (tilbygget), samling av komité- og høringsfunksjoner i fløy mot Akersgata og avvikling av leieforhold.
Konsept 3B
Rehabilitering og større ombygging i fløy mot Akersgata (tilbygget) og i Nedre Vollgate 20. Samling av komitéfunksjoner i fløy mot Akersgata og høringsfunksjoner i Nedre Vollgate 20. Avvikling av leieforhold.
Konseptene 2 og 3A kommer best ut og fremstår som likestilte i den samfunnsøkonomiske analysen av alternativene. Det vil derfor være behov for ytterligere avklaringer før valg av konsept kan anbefales.
Kvalitetssikring av konseptvalgutredningen
Stortinget har mottatt en ekstern kvalitetssikringsrapport (KS1) av Statsbyggs konseptvalgutredning.
Holte Consulting og Menon Economics har utført kvalitetssikringen. Deres rapport konkluderer med at konseptvalgutredningen fra Statsbygg er grundig og faglig solid. Alle de fem alternative konseptene fra konseptvalgutredningen videreføres i kvalitetssikringsrapporten, i tillegg til et nytt null-alternativ. Kvalitetssikringsarbeidet omfatter en selvstendig samfunnsøkonomisk analyse. Der Statsbyggs samfunnsøkonomiske analyse kom fram til to likestilte, anbefalte konsept, fører kvalitetssikrers analyse til anbefaling av ett av de to.
Vurderinger i kvalitetssikringsrapporten
KS1 anbefaler konsept 3A – integrert samlet: rehabilitering og en større ombygging av Stortingets fløy mot Akersgata (tilbygget). Komité- og høringsfunksjoner samles i bygget og leie av eksterne lokaler avvikles. I Statsbyggs konseptvalgutredning er konsept 2 og 3A likestilt som anbefalte alternativer.
KS1 etablerer et nytt null-alternativ, KS1 Null. Dette kommer i tillegg til null-alternativet i konseptvalgutredningen, KVU Null. Det nye null-alternativet synliggjør i større grad problemene dokumentert i problemanalysen. I dette alternativet gjøres det ingen utbedringer i bygget. Dagens situasjon videreføres.
KS1 har gjennomgående noe lavere kostnadsestimater enn Statsbygg/KVU.
KS1 har endringer i ikke-prissatte virkninger, det vil si de kvalitative virkningene, i den samfunnsøkonomiske analysen. De viktigste ikke-prissatte virkningene i KS1 er «omdømme» og «verdi av kulturminner». Endringene i ikke-prissatte virkninger får konsekvenser for anbefaling av konsept.
Neste fase
Administrasjonen skal arbeide videre med utgangspunkt i konseptvalgutredningens konsept 1 som innebærer en rehabilitering av tilbygget i samsvar med dagens bruk som kontorbygg. Det skal tas sikte på en nøktern standard, og det skal arbeides videre med prosjektets omfang og innhold med sikte på å redusere øvre kostnadsramme. Beslutning om oppstart av et forprosjekt skal i henhold til reglement for Stortingets bygge- og leiesaker tas av Stortinget i plenum. Det er planlagt at innstilling om gjennomføring av forprosjekt legges frem for Stortinget i januar/februar 2025.
Det er fire viktige milepæler i denne fasen som skal sikre et godt beslutningsgrunnlag for rehabilitering av tilbygget:
- Oppstart forprosjekt-rapport (OFP)
- Innstilling til Stortinget om gjennomføring av forprosjekt
- Ferdigstilling av forprosjektet
- Ekstern kvalitetssikring (KS2) av forprosjektet
Statsbygg både rådgiver og byggherre
Dette er det første store prosjektet som følger Reglement for Stortingets bygge- og leiesaker, vedtatt av Stortinget i 2019. Statsbygg er engasjert som Stortingets rådgiver i tidligfasen. I henhold til reglementet skal Statsbygg også være byggherre for Stortingets byggeprosjekter med kostnad over 150 millioner kroner.