Presidentskapet møtte Japans statsminister
Marin og maritim sektor, men også klimautfordringer og samarbeid innen utdanning og forskning, var temaer i møtet mellom presidentskapet og Japans statsminister Shinzo Abe.
Se bilder fra besøket. Bildene kan benyttes fritt mot kreditering.
– Statsminister Shinzo Abe tok seg god tid i møtet med den norske delegasjonen. Det var flere temaer på bordet, som likestilling og maritime næringer og handelssamarbeid for øvrig. Fra norsk side la vi særlig vekt på mulighetene innenfor forskning og teknologiutvikling. Ikke minst er dette interessant i et klimaperspektiv, sier Olemic Thommessen etter møtet med Japans statsminister, Shinzo Abe.
Møtet tirsdag 8. mars var en del av presidentskapets program i forbindelse med et offisielt besøk til Japan.
Potensial for mer samarbeid
I møtet var stortingspresidenten nysgjerrig på hvordan japansk teknologi kan bidra til å redusere utslipp og begrense klimaendringene – et område hvor det kan være et potensial for mer samarbeid.
Det utstrakte samarbeidet mellom Norge og Japan innen marin og maritim sektor var også tema for samtalen. En videreutvikling her er interessant for begge land.
Abe tok for øvrig opp likestilling i møtet. Han mente at dette er et felt hvor Japan har mye å lære av Norge. Han viste til de store utfordringene Japan står overfor, med en raskt aldrende og synkende befolkning, og at det er helt nødvendig å få flere kvinner ut i arbeid.
Etterspør norsk fisk
Presidentskapet startet da også dagen med et besøk til Tsukiji, Japans største fiskemarked.
Mellom 30 og 40 prosent av all norsk eksport av fisk går til Japan. I samtalene med statsminister Abe og andre politikere ble det sagt at det er plass til mer norsk fisk i det japanske markedet.
På fiskemarkedet fikk presidentskapet presentert både norsk laks og ørret, som er etterspurte produkter hos de ulike innkjøperne.
– Det er gledelig at det er et voksende marked for norsk ørret i Japan, sier andre visepresident Kenneth Svendsen, og legger til at det også ble nevnt av lederen for overhuset at det er rom for mer norsk laks på det japanske markedet.
– Disse signalene legger til rette for mer norsk sjømat til forbrukerne i Japan, sier Svendsen.