Forslag fra stortingsrepresentantene John I. Alvheim og Harald T. Nesvik om å utvide granskningskommisjonen for å vurdere forholdene ved dykkingen i Nordsjøen i pionertiden, med ett nytt medlem som skal inneha dykkerfaglig kompetanse, samt gi Nordsjødykker Alliansen en observatørstatus i kommisjonen

Til Stortinget

Bakgrunn

Stortingsrepresentantene Siv Jensen og Øyvind Vaksdal fremmet privat forslag i Dokument nr. 8:58 (1999-2000) om å oppnevne en uavhengig granskningskommisjon for å gjennomføre en granskning av alle forhold i forbindelse med behandlingen av de tidligere pionerdykkere i Nordsjøen, med særlig vekt på å klarlegge og kartlegge myndighetenes ansvar for dette, samt gjennomføre en vurdering av hvorvidt pionerdykkerne og deres etterlatte har krav på oppreisning og erstatning fra det offentlige. I forbindelse med behandlingen av dette forslaget var det i Innst. S. nr. 243 (1999-2000) en enstemmig komité som fremmet følgende forslag:

I

«Stortinget ber Regjeringen nedsette en uavhengig granskingskommisjon som skal vurdere alle forhold i tilknytning til dykkingen i forbindelse med oljevirksomheten i Nordsjøen i pionertiden. Kommisjonen skal bl.a. klarlegge ansvarsforhold, kompetanse om den fare dykkingen medførte, og de skadevirkninger dykkervirksomheten har påført pionerdykkerne.»

II

«Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med at det oppnevnes en uavhengig granskingskommisjon, om å vurdere å gi en representant for Nordsjødykkeralliansen en observatørstatus i denne kommisjonen.»

Denne granskningskommisjonen ble oppnevnt i statsråd 2. mars 2001 med Kommunal- og regionaldepartementet som ansvarlig. Granskningskommisjonen består av følgende fire medlemmer:

  • 1. Petter A. Lossius, lagdommer, Borgarting lagmannsrett

  • 2. Gunnar Nicolaysen, prof.dr.med., Universitetet i Oslo

  • 3. Per Oscar Andersen, prof.dr.med., Universitetet i Oslo

  • 4. Petter Høilund, sivilingeniør, Det Norske Veritas

Denne kommisjonen skal i stor grad vurdere forhold som knytter seg til dykking og det er da viktig at kommisjonen innehar dykkerfaglig kompetanse. Dette synes denne kommisjonen som er oppnevnt å mangle. Selv om det legges opp til at kommisjonen skal kunne knytte til seg det som skulle være av ekspertise på dette område både nasjonalt og internasjonalt, er det likevel en svakhet at ingen med dykkerfaglig kompetanse er medlem av selve kommisjonen. Dette er viktig med tanke på hvilke problemstillinger som må reises på området, samt at det er nødvendig med en stor grad av kunnskap på det relevante området for best mulig å kunne stille riktige spørsmål. På denne bakgrunn er det viktig at kommisjonen utvides med ett medlem som innehar dykkerfaglig kompetanse.

I forbindelse med Kronprinsregentens resolusjon, hva oppnevnelse av kommisjonen angår, vises det til at perioden frem til 1985 anses å være den fase som er definert som pionertiden. I denne perioden var dykkingen begrenset regulert, samtidig med at kunnskaper, utstyr og metoder ikke var så gode som i dag. Helt frem til 90-tallet var denne dykkervirksomheten dårlig regulert, slik at det er grunn til å utvide granskningsperioden helt frem til 1990.

I Innst. S. nr. 243 (1999-2000) ba en samlet komité om at Regjeringen vurderte å gi Nordsjødykker Alliansen en observatørstatus i kommisjonen. Dette har Regjeringen ikke funnet å ville gjøre på tross av at dette er en allianse av personer som har deltatt i det arbeidet som nå skal granskes. Dette er personer som har en meget omfattende kunnskap på hele feltet, og som vil kunne være til enorm hjelp for kommisjonen. En skal også i denne sammenheng være klar over at denne alliansen allerede har nedlagt et viktig arbeid både når det gjelder å kartlegge dagens situasjon for de dykkerne dette gjelder, samt at de innehar store mengder informasjon om hva som foregikk i pionertiden i Nordsjøen hva dykkingen angår. En samlet komité sier følgende i Innst. S. nr. 243 (1999-2000) :

«Komiteen ser det imidlertid som meget viktig at personer som var med i dette arbeidet, også blir dratt med i forbindelse med granskningskommisjonens arbeid, og ønsker derfor at den kompetanse som Nordsjødykkeralliansen sitter inne med, skal komme til uttrykk på en best mulig måte.»

Dette vil en best kunne klare ved å gi Nordsjødykker Alliansen en observatørstatus i kommisjonen.

Nordsjødykker Alliansen har brukt mye av sin tid og sine egne penger i arbeidet for å sette denne saken på dagsorden, samtidig som de legger ned en enorm innsats på vegne av dykkerne. Alliansen har også en meget stor kunnskapsbase hva problemstillingene rundt pionerdykkingen angår. Nordsjødykker Alliansen mangler derimot penger til å kunne fortsette dette viktige arbeidet som de holder på med. Det er derfor viktig at Nordsjødykker Alliansen blir tilført penger slik at de kan fortsette dette arbeidet. Alliansen har tidligere fått avslag på søknad om en slik støtte, og en kan derfor frykte at det kan oppstå en situasjon der en ikke vil kunne klare å gjøre seg nytte av den kunnskapen Alliansen sitter inne med grunnet at Alliansen ikke har midler til å utføre et slikt arbeid.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

I

Stortinget ber Regjeringen utvide granskningskommisjonen for å vurdere forholdene ved dykkingen i Nordsjøen i pionertiden med ett medlem som skal inneha relevant dykkerfaglig kompetanse.

II

Stortinget ber Regjeringen endre granskningskommisjonens mandat slik at kommisjonen skal vurdere alle forhold knyttet til pionerdykkingen i Nordsjøen helt frem til 1990.

III

Stortinget ber Regjeringen sørge for at Nordsjødykker Alliansen gis en observatørstatus i kommisjonen.

IV

Stortinget ber Regjeringen vurdere å tilføre Nordsjødykker Alliansen en prosjektstøtte slik at de kan fortsette sitt arbeid på vegne av pionerdykkerne i Nordsjøen.

4. april 2001