Representantforslag:
Dok. 8:89 S (2017-2018) fra Per Espen Stoknes om å gjennomføre en
mulighetsstudie angående bruk av ny teknologi kalt hyperloop til transport
av fisk og personer.
Forslag:
Stortinget ber regjeringen
igangsette en mulighetsstudie om bruk av hyperloop mellom Oslo og
København og en mulighetsstudie om bruk av hyperloop ved transport
av fisk. I tillegg ber Stortinget regjeringen om å opprette et eget
sekretariat for å ivareta norske industri- og kunnskapsinteresser
i et nordisk samarbeid om hyperloop-utvikling.
Svar:
Det pågår nå en omfattende
utvikling innen teknologi som tas i bruk i transportsektoren. Dette
ser vi blant annet innen lav- og nullutslippsteknologi og autonome kjøretøy.
Ny teknologi vil være avgjørende for at vi skal nå målet om å bli
et lavutslippssamfunn i 2050. Hyperloopteknologien synes å være
spennende, og dersom en lykkes med å utvikle denne til en trygg
og pålitelig transportform, med forsvarlige utbyggingskostnader,
vil denne teknologien kunne revolusjonere både person- og godstransporten
slik vi kjenner den i dag.
Transportetatene
og Avinor har i arbeidet med neste Nasjonal transportplan utpekt
bruk og utvikling av teknologi som ett av flere satsingsområder.
Det vil være naturlig å vurdere hyperloop i denne forbindelsen.
Jernbanedirektoratet opplyser at etatene er kjent med den internasjonale
satsingen og følger utviklingen nøye.
Regjeringen har økt
bevilgningene til jernbane betydelig, og satser særlig på tiltak
for økt kapasitet og kortere reisetid mellom byene på Østlandet
der passasjergrunnlaget er størst. Min vurdering er derfor at vi
nå må prioritere utbygging av en jernbane som løser de utfordringene
folk opplever i hverdagen, fremfor hyperloop som trolig kan egne
seg mindre på kortere strekninger med en relativt tett stasjonsstruktur.
Min vurdering er
derfor at det ikke er aktuelt å sette i gang en mulighetsstudie
nå. Samtidig mener jeg at dette er en teknologi som transportetatene
må følge tett, og som vi kan vurdere nærmere når vi vet mer om de
erfaringer som gjøres i andre land blant annet med tanke på investeringskostnader,
driftsstabilitet, sikkerhet, reisetider, vedlikeholdskostnader og
driftsøkonomi.