Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til forslaget fra representantene Torbjørn Hansen, Elisabeth
Røbekk Nørve og Bent Høie om å iverksette tiltak for en bærekraftig
vekst i havbruksnæringen, gjennom en økning i maksimalt tillatt
biomasse (MTB) og tildeling av nye konsesjoner. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at havbruksnæringen er en viktig næring
som aktivt må videreutvikles på en bærekraftig måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at Regjeringen har som mål å legge til rette for at norsk havbruksnæring
skal beholde sin stilling som en ledende internasjonal produsent
og eksportør. Med det som utgangspunkt presenterte Regjeringen i
august 2007 sin strategi for en konkurransedyktig norsk havbruksnæring.
Flertallet har merket seg at
strategien legger opp til en bærekraftig produksjonsvekst i laksenæringen
og at produksjonsveksten i hovedsak skal tas ut i nye tillatelser. Flertallet støtter denne
konklusjonen, og mener dette bedrer produksjonsvilkårene og åpner
for nyetableringer.
Flertallet viser til at statsråden
i brev til komiteen datert 20. mai 2008 (vedlagt) gir uttrykk for at
hun ikke ser det tjenlig med en generell økning av MTB nå. Dette
fordi MTB-systemet, som ble innført fra 1. januar 2005, var forutsatt
å ligge fast over tid, men også bl.a. fordi dette uten restriksjoner
ikke i tilstrekkelig grad vil ivareta ulike miljøperspektiver.
Flertallet deler denne bekymring,
og viser blant annet til at en konsesjonsrunde i større grad gjør
det mulig å få en geografisk fordeling av MTB tilpasset miljøforholdene.
Det bidrar til å opprettholde bærekraften i næringen, noe som er en
viktig forutsetning for videre vekst i havbruksnæringen.
Flertallet viser videre til at
forslagsstillerne mener det bør utredes avvikling av konsesjonssystemet,
noe flertallet ikke støtter. Flertallet mener
dagens regelverk er hensiktsmessig og at det på en god måte gir
næringen stabile forutsetninger for drift ved at utbudet av laks
og ørret til markedet er relativt kontrollert, slik at effekten
av markedssvingninger dempes. Dette er viktig med hensyn til markedsadgangen
for norske oppdrettsprodukter til viktige markeder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i representantforslag nr. 103
(2007–2008) er lagt vekt på at havbruksnæringen er en viktig næring
for landet og en betydelig distriktsnæring. Eksporten av norsk sjømat
har passert 35 mrd. kroner, og havbruk står i dag for mer enn halvparten
av eksporten. Det er viktig at næringen får gode forutsetninger
for videre lønnsomhet og vekst. Norge er en stor produsent av sjømat,
og har kystarealer som gir grunnlag for å kunne bidra til verdens økende
matvarebehov.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at veksten må foregå på en bærekraftig måte.
Disse medlemmer registrerer at
statsråd Helga Pedersen i brev av 20. mai 2008 skriver at en generell
økning av MTB "uten restriksjoner" ikke i utgangspunktet vil kunne
ivareta miljøhensyn fullt ut, mens en konsesjonsrunde i større grad
muliggjør en geografisk fordeling av MTB tilpasset miljøforholdene. Disse
medlemmer vil påpeke at Fremskrittspartiet og Høyre er opptatt
av at forvaltningen av våre naturressurser skal være bærekraftig,
og at den forvaltningsmodell som velges for havbruksnæringen, selvfølgelig
må være basert på at hensynet til miljøet skal ivaretas. Disse
medlemmer vil påpeke at forslaget om en økning i MTB ikke
betyr at det ikke skal være tilstrekkelige miljømessige restriksjoner
på havbruksvirksomheten. Dette betyr at det kan være grunnlag for
å øke MTB i enkelte områder, men ikke i områder hvor grensen for
bærekraftig vekst er nådd. Disse medlemmer er skuffet
over passiviteten Regjeringen utviser overfor havbruksnæringen,
i en situasjon hvor FNs matvareprogram ber om en dobling av havbruksproduksjonen
innen 2030 av hensyn til den globale mattilførselen.
Disse medlemmer registrerer at
statsråden i sitt brev av 20. mai 2008 viser til at det vil bli gjennomført
en ny runde med laksekonsesjoner i 2009, og at Regjeringen dermed
legger opp til en ny runde med laksekonsesjoner i valgkampen i 2009. Disse
medlemmer mener at dersom vekst bare skal skje gjennom tildeling
av nye konsesjoner, vil dette skape urettferdighet mellom aktørene
og en sen veksttakt.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt brev av 20. mai 2008 viser til uttalelser fra
forarbeidene til lov om akvakultur, hvor det fremgikk ønske om en
"hjemmel til regulering av produksjon". Disse medlemmer vil
presisere at det ikke er foreslått å oppheve hjemler til å regulere produksjonen.
Hensyn som miljøet i sjøen, kulturlandskapet og annet betyr at det
er behov for regulering av næringen. Disse medlemmer mener
likevel at en avvikling av konsesjonssystemet bør utredes, fordi
veksten i næringen på sikt bør være begrenset av bærekraftprinsipper og
ikke kunstige politiske volumgrenser.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i brev til næringskomiteen 3. juni 2008 (vedlagt) i liten grad
går inn på realitetene i spørsmålet som ble stilt, men bekrefter
at det er praktisk mulig også å øke MTB innenfor en bærekraftig
ramme. Disse medlemmer mener derfor at Regjeringens
motstand mot et slikt tiltak for å sikre næringen konkurransedyktige
rammebetingelser i årene fremover, er svakt begrunnet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at statsråden i sitt brev av 20. mai 2008 viser til at "Norsk
havbruksnæring lever fortsatt i en vanskelig handelspolitisk virkelighet
og møter kontinuerlig trusselen om beskyttelsestiltak, blant annet
i fra EU". Disse medlemmer vil vise til at nettopp
hensynet til havbruksnæringen er viktig for at Høyre er positive
til et medlemskap i EU.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak
for en bærekraftig vekst i havbruksnæringen, gjennom at fremtidig
vekst fordeles mellom en økning i maksimalt tillatt biomasse (MTB)
og tildeling av nye konsesjoner. Samtidig bør en gradvis avvikling
av konsesjonssystemet utredes."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
59 (2007–2008) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
for 2008, der Fremskrittspartiet kommer til å fremme disse forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en ny konsesjonsrunde
for tildeling av konsesjoner for oppdrett av laksefisk i 2008. En
slik tildeling bør skje etter loddtrekning, vederlagsfritt, uten føring
om gografisk plassering og struktur i næringen.
Stortinget ber Regjeringen øke maksimalt tillatt biomasse
(MTB) til 980 tonn pr. konsesjon."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at Norge har naturgitte betingelser
som gir mulighet for oppdrett på flere arter. Samtidig er den norske
oppdrettsnæringen i dag preget av for lite fokus på markedstilpasset
produksjon. Resultatet har vært at næringen i perioder har problemer
med lønnsomheten. Disse medlemmer vil ta til orde
for at Regjeringen i samarbeid med næringen ser på tiltak som kan
bidra til at næringen får en mer markedstilpasset produksjon, økt
mangfold i produksjonen og økt satsing på nye oppdrettsarter. En
havbruksnæring med vesentlig større omfang enn i dag krever konsekvent
bruk av miljøvennlig teknologi og miljøvennlige driftsformer.
Disse medlemmer er enig med forslagsstillerne
i at veksten i næringen må være begrenset av det som er miljømessig
bærekraftig. Disse medlemmer vil ta til orde for
at en økning av MTB og tildeling av nye konsesjoner krever strengere
konsesjonskrav med hensyn til miljø enn dagens. Disse medlemmer mener
at å øke MTB og gi nye konsesjoner før man har på plass et regelverk
som stiller større krav til bruk av miljøvennlig teknologi og miljøvennlige
driftsformer, blir feil ende å starte i.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gå gjennom dagens konsesjonsregelverk
for havbruksnæringen, med fokus på økonomisk lønnsomhet og miljøhensyn ut
fra føre-var-prinsippet og bærekraftig utvikling, jf. Ot.prp. nr.
20 (2007–2008) Havressurslova."