Det vises til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 7. mars 2008 der komiteen ber om svar på ytterligere tre spørsmål
som ledd i sin behandling av saken.
Vedlagt følger svar på spørsmålene.
De fleste andre NATO-land har tilsvarende sikkerhetsopplegg
som Norge ved besøk av sine utenriksministre til Afghanistan. Reisene
til Kabul foregår normalt i sivil regi der afghansk politi har hovedansvaret
for sikkerheten, med støtte fra de polititjenestemenn som ledsager ministeren
og eventuelt også fra ISAF. Transport foregår i sivile pansrede
biler og utenriksministrene innlosjeres normalt i ambassadørens
residens eller på hotell. Ved besøk utenfor Kabul, ivaretas sikkerheten
normalt av det regionale stabiliseringslag (PRT) med ansvar for
området. Både transport og innlosjering skjer da i militær regi.
Utenrikdepartementet har etter tsunamikatastrofen
i 2004 bygget opp en ny kriseorganisasjon med tilhørende opplærings-
og øvingsopplegg. Kriseorganisasjonen er særlig innrettet mot kriser
som involverer et større antall nordmenn og er ment å støtte opp
under hjelpeinnsatsen i regi av lokale myndigheter og hjelpeorganisasjoner.
UDs kriseorganisasjon har bistått nordmenn ved flere
kriser de senere år, som under terroanslaget i London sommeren 2005,
orkanen Katrina i USA høsten 2005 og Libanonkrisen sommeren 2006.
UDs krisehåndteringsapparat forbedres løpende på bakgrunn av erfaringer
og lærdommer fra disse og andre krisesituasjoner.
UDs krisehåndteringsapparat er betydelig styrket
i etterkant av tsunamien i 2004. Endringene er basert på tilrådningene
i St. meld nr. 37 (2004-2005), egne lærdommer så vel som som erfaringer
og råd fra nærstående land, andre departementer, forsvaret, politiet
og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Det organisatoriske
kriseoppsettet er forandret, det er ansatt nye medarbeidere med
spesialkunnskap om krisehåndtering og det er utarbeidet et helt
nytt plan- og instruksverk for utenrikstjenesten. Videre gis opplæring
og øvelser en langt mer fremtredende plass enn tidligere på alle
nivåer i utenrikstjenesten.
Dagens kriseorganisasjon bygger
på et skille mellom strategisk og operativt nivå, i tråd med prinsippene
for moderne kriseledelse. Det strategiske nivå består av UDs politiske
ledelse og strategisk ledelse på øverste embetsnivå ledet av utenriksråden.
De har det overordnede ansvar for håndtering av kriser.
Det operative nivå ledes i Oslo av enten ledelsen i
den involverte avdeling eller av krisestabssjef, dersom det besluttes
å etablere krisestab.
Det operative ansvar på krisestedet ledes av
ambassaden, ved ambassadøren eller den han bemyndiger. Til grunn
for den operative krisehåndteringen ligger stasjonens planverk som
omfatter både risiko- og sårnbarhetsanalyser og krise og evakueringsplaner.
Kristestabens medlemmer går i beredskapsturnus og skal til enhver
tid kunne stille i UDs krisesentral på én times varsel. Også ambassadene
har krisevaktordninger. Det er etablert faste utrykningsteam i Oslo
som skal kunne reise til det kriserammede området på seks timers
varsel. I UDs kriseoppsett inngår det faste liaisonkontakter fra
Forsvarsdepartementet, Politidirektoratet og Sosial- og helsedirektoratet.
Også utrykningsteamene omfatter personer med særlig kjennskap til
og erfaring fra krisesituasjoner.
Høsten 2007 ble alle sider ved UDs arbeid for sikkerhet,
beredskap, krisehåndtering og konsulær bistand lagt i samme fagseksjon.
Det har resultert i at departementets innsats på disse områdene
er blitt bedre integrert og mer effektiv, spesielt i krisens første
fase.
UDs kriseplanverk er
tilpasset den nye kriseorganisasjonen og understøtter denne. Planverket ble
oversendt Kontroll- og konstitusjonskomiteen 25. februar d.å.
I tillegg til departementets overordnede planer og
instrukser, har utenriksstasjonene utarbeidet egne risiko- og sårbarhetsanalyser
samt beredskaps- og evakueringsplaner tilpasset de lokale forhold.
Både det overordnede planverket og de lokale planene oppdateres
i tråd med nye utfordringer og lærdommer.
Opplæring i krisehåndtering
tilbys alle ansatte i utenrikstjenesten og er obligatorisk for UDs
aspiranter og de ansatte som inngår i departementets beredskapsorganisasjon.
Krisehåndtering har siden 2005 inngått som fast post på UDs årlige lederkonferanse,
som samler både stasjonssjefene og departementets øverste ledelse.
Sikkerhet, beredskap og krisehåndtering inngår også
som del av stasjonssjefenes obligatoriske opplæringsprogram før
utestasjonering. Noe mindre omfattende kurs er obligatorisk også
for alle andre som reiser ut. Samtlige som inngår i krisestaben
får opplæring i beredskapsarbeid og krisehåndtering med spesiell
vekt på deres funksjoner.
Krisestabssjefene møtes månedlig for å drøfte erfaringer
fra krisestabsarbeidet og diskutere hvordan dette kan forbedres.
Samtlige som inngår i krisestaben har et årlig møte der de sammen
med utenforstående krisehåndteringseksperter diskuterer erfaringer og
forbedringsmuligheter i UDs kriseorganisasjon.
Det øves jevnlig
på krisehåndtering både i UD og ved utenriksstasjonene. UD planla
og ledet fem øvelser i Norge og tolv heldagsøvelser ved utenriksstasjonene
i 2007. I tillegg kommer øvelser stasjonene gjennomførte på eget
initiativ. UD deltar også i større samøvelser med andre departementer,
og var i 2007 involvert i tre slike.
I all øvelsesvirksomhet legges det stor vekt
på at både stasjonssjefen, andre utsendte og lokalt ansatte deltar,
og at erfaringer og lærdommer inkorporeres i det lokale planverket
og meldes til UD slik at også andre dra nytte av dette.
17. Hvilken
opplæring har tjenestemenn i utenrikstjenesten generelt i forhold
til sikkerhetsforholdsregler, førstehjelp, krisehåndtering? Gis det
noen spesialopplæring ved tjeneste i risikoområder? Gis det noen
spesialopplæring for de som reiser på tjenestereiser til risikoområder? Ble
det gitt noen spesiell opplæring utover informasjonsmøtet ved ankomst
for utenriksministeren eller den øvrige delegasjonen som var med
på besøket i Afghanistan?
Som det fremgår ovenfor, er opplæring i sikkerhet,
beredskap og krisehåndtering obligatorisk for stasjonssjefene og
andre som inngår i UDs beredskapsorganisasjon, både ute og hjemme. Alle
andre UD-ansatte har tilbud om deltakelse på slike kurs.
Som følge av den økte vekt som er lagt på krisehåndtering
etter tsunamien, får nå aspirantene i tillegg til den mer generelle
leseundervisningen også opplæring i bl.a. personellsikkerhet, kriseledelse
og krisepsykologi. Førstehjelpskurs er obligatorisk for alle aspiranter
og et tilbud til øvrige ansatte.
Det gjennomføres årlige kurs for sikkerhetsledere
ved utestasjonene. I 2007 ble det gjennomført tre slike kurs, hver
av én ukes varighet og med om lag 25 deltakere pr. kurs.
Utenriksdepartement arrangerer videre såkalte kollegastøttekurs,
basert på tilsvarende kurs i politiet. Disse kursene gir grunnleggende kunnskap
om og ferdighetstrening i hvordan man kan støtte kolleger og andre
som har vært utsatt for alvorlige hendelser. Kursene tilbys alle stasjoner,
men stasjoner i særlig utsatte områder gis prioritet.
UD samarbeider nå med Forsvarets sanitet om
å utvikle et utvidet førstehjelpskurs for personell som skal til
særlig utsatte områder. I tillegg arbeides det med kurs som skal
gjøre de ansatte bedre rustet til å komme best mulig ut av en eventuell
gisselsituasjon samt kurs omkring sikkerhetstiltak knyttet til improviserte
sprenglegeméer (IEDs). Disse kursene vil tilbys alle ansatte ved
særlig utsatte stasjoner.
Utover informasjonsmøtet for pressen og det forberedende
møtet for utenriksministeren og hans delegasjon, ble det ikke gitt
noen spesiell informasjon eller opplæring om beredskap og sikkerhet
ved ankomst til Kabul.