I St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk
og matproduksjon, er det nedfelt en målsetting om at 10 pst.
av landets totale jordbruksareal skal omlegges til økologisk
landbruk i løpet av en tiårsperiode, forutsatt at
det er grunnlag for dette i markedet. En handlingsplan
for økologisk produksjon og omsetning er utarbeidet. Reglene
for tilskuddsordningen til økologisk landbruk forvaltes
av Statens landbruksforvaltning (SLF). Vedtak om produksjonstilskudd
fattes av kommunene. Det kan gis et særlig tilskudd (omleggingstilskudd)
til foretak som legger om arealer til økologisk drift og driver
dette i minst fem år etter omleggingen.
Som et ledd i revisjonen av regnskapet for 2003
har Riksrevisjonen gjennomgått deler av SLFs forvaltning av
tilskudd til økologisk landbruk på kap. 1150 post 50.11
og post 77.
- Omleggings-, areal- og
husdyrtilskudd
Formålet med omleggings-, areal- og
husdyrtilskudd er å stimulere til økt omlegging
til økologisk landbruk. Av SLFs rapport Produksjon og omsetning
av økologiske landbruksprodukter fra 2003 framgår
det at tendensen fremdeles går mot et mer husdyrbasert
sluttprodukt fra økologisk landbruk enn fra landbruket
for øvrig.
Riksrevisjonen ba SLF om å redegjøre
for på hvilken måte utfordringer knyttet til målsettingen
om arealandel og ønsket arealfordeling mellom ulike økologiske produksjoner
er tatt hensyn til i avtaler eller søkt løst ved
endringer i regelverk for tilskuddsforvaltningen.
SLF viste til at avtalepartene ved jordbruksforhandlingene
har vært enige om at tilskuddsordningene skal utgjøre
en stabil basis, som skal kompensere for høyere kostnader
ved økologisk produksjon og gi en generell stimulans til
omlegging. Utfordringene knyttet til arealfordeling er derfor ikke
søkt løst i omleggings-, areal- og husdyrtilskuddsordningene,
men ved at det legges til grunn at markedet på sikt vil
gi en balanse mellom tilbud og etterspørsel.
Riksrevisjonens kontroll av omleggingstilskudd
har vist at SLF ikke har etablert rapporteringsrutiner i forhold
til kravet om tilbakebetaling av tilskuddet dersom forutsetningen
ikke overholdes. SLF har heller ikke oversikt over omfanget av tilbakebetalinger.
Dersom det tidligere er utbetalt omleggingstilskudd for et areal, kan
det ikke gis nytt tilskudd til det samme arealet før det
er gått ti år. SLF har ikke kjennskap til om kommunene
som vedtaksinstans har avvist søknader med henvisning til
tiårsregelen.
- Vedtaksmyndighet for
forvaltning av utviklingsmidler og forskningsmidler
Styringsgruppen for økologisk landbruk
er ansvarlig for strategier og utviklingstiltak i henhold til Handlingsplan
for økologisk produksjon og omsetning.
Av bevilgningen på post 77.13 Tilskudd
til forsøksringer og forskning er 8 mill. kroner øremerket
forskning innenfor økologisk landbruk. Forskningsmidlene forvaltes
av Styret for forskningsmidler over jordbruksavtalen.
SLF er sekretariat for både styringsgruppen for økologisk
landbruk og styret for forskningsmidler og har ifølge
tildelingsbrev fra Landbruksdepartementet ansvar for å forvalte
og rapportere bevilgningene til formålene nevnt ovenfor.
Forvaltningen av utviklingsmidlene og forskningsmidlene er innrettet
slik at det er styringsgruppen og styret som fatter vedtak om bruk
av midlene.
Riksrevisjonen ba SLF om å redegjøre
for på hvilken måte de ivaretar ansvaret som er
gitt i tildelingsbrevet når midlene disponeres av organer
utenfor statsforvaltningen. SLF har opplyst at de oppfatter det
slik at Landbruksdepartementet har gitt ovennevnte styrer visse
delegerte fullmakter vedrørende bruken av midlene. Spørsmålet
om hvorvidt dette er organer utenfor statsforvaltningen vil bli
tatt opp i det pågående arbeidet med implementering
av nytt revidert økonomiregelverk. Felles for begge styrer
er at Landbruksdepartementet har ledelsen for dem. Forvaltningen
og tilhørende resultatansvar er derfor ikke fullt ut delegert
fra departementet til SLF.
Ovennevnte forhold ble tatt opp med Landbruksdepartementet.
Riksrevisjonen ba departementet spesielt
– begrunne
hvorfor bruk av omleggingstilskuddsordningen til å løse
utfordringer knyttet til arealfordeling kommer i konflikt
med målet om å tilstrebe stabile rammevilkår
for primærprodusentene
– vurdere hvorfor det ikke synes å være
etablert rapporteringsrutiner for å følge opp
etterlevelsen av regelen om minst fem års økologisk
drift og tiårsregelen for omleggingstilskudd
– gi uttalelse om SLFs fortolkning
av at forvaltningen av tilskuddsmidler er delegert til styringsgruppen
for økologisk landbruk og styret for forskningsmidler
Departementet ble bedt om å redegjøre
for årsaken til at det spesielt for melk og kjøtt
har vært vanskelig å få produktene fram
til forbruker som økologisk merket vare.
Departementet uttaler:
Når det gjelder omleggings-, areal
og husdyrtilskudd har det vært arbeidet med å finne
fram til et tilskuddssystem som gir de nødvendige incitamenter
for omlegging til økologisk drift, og som på best
mulig måte bidrar til en ønsket arealfordeling
og til at økologiske produkter kommer ut på markedet.
Omleggingstilskuddet (som er et engangstilskudd), er
ikke et egnet redskap for å oppnå ønsket
produksjonsfordeling. De årlige tilskuddene til
de økologiske produsentene (areal- og husdyrtilskudd) har
derimot en innretning som både søker å løse
de arealutfordringene Riksrevisjonen skisserer, og å sikre
at omlagte arealer resulterer i produkter på markedet.
Til spørsmålet om rapporteringsrutiner
mv. opplyser departementet at nytten av rapportering på dette
området er begrenset sett i forhold til kostnadene knyttet
til å etablere egne rapporteringsrutiner. Kontrollbehovet vil
imidlertid bli vurdert nærmere i forbindelse med gjennomgangen
av regelverket for alle tilskuddsordningene.
Når det gjelder vedtaksmyndighet for
forvaltningen av utviklingsmidler og forskningsmidler, er departementet
i hovedsak enig i SLFs fortolkning når det gjelder delegering.
De nevnte styrene er neppe å anse som organer utenfor statsforvaltningen,
men som statlig oppnevnte styrer. Departementet ser imidlertid behovet
for bedre klargjøring av oppgaver og ansvar, og vil ta
dette med i det pågående arbeidet med å iverksette
det reviderte økonomiregelverket.
Andelen økologisk produksjon som når
forbrukeren, kan og bør bli vesentlig høyere enn
i dag.
Årsakene til at det er spesielle utfordringer
knyttet til melk og kjøttsektoren, er flere og komplekse.
Lave produksjonsvolumer og ujevne leveranser er generelt sett et
stort hinder for at næringsmiddelindustrien og dagligvarekjedene
vil satse fullt ut på norskprodusert økologisk
mat.
At lave andeler økologisk melk og kjøtt
når ut til butikkene, har også sammenheng med
at tilbudet foreløpig har vært svært
begrenset og til dels ujevnt.
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av
at målsettingene knyttet til økologisk landbruk
blir fulgt opp på en tilfredsstillende måte.
Landbruksdepartementet
har følgende kommentar:
"(…) vil en økning i antall økologiske
melk- og kjøttprodusenter antagelig være
det viktigste bidraget til å løse de logistikk-
og kostnadsmessige utfordringene, noe som understreker betydningen
av å ha en balansert innsats rettet mot utvikling av både
produksjon og marked.
(…)
Med
grunnlag i det som er redegjort for mener departementet at målsettingene
knyttet til økologisk landbruk blir fulgt opp på en
tilfredsstillende måte.
(...)"
- Omleggings-, areal- og
husdyrtilskudd
Komiteen viser til
at ordningen med tilskudd til økologisk landbruk forvaltes
av Statens landbruksforvaltning (SLF). Formålet med omleggings-,
areal- og husdyrtilskudd er å stimulere til omlegging til økologisk
landbruk. Ordningen skal kompensere for høyere utgifter
ved økologisk produksjon. Utfordringene knyttet
til arealfordeling forutsettes følgelig løst ved
at markedet på sikt vil gi balanse mellom tilbud og etterspørsel.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
påpeking av at Statens landbruksforvaltning ikke har etablert rapporteringsrutiner
i forhold til kravet om tilbakebetaling av tilskuddet
dersom forutsetningene ikke overholdes og at Statens landbruksforvaltning
ikke synes å ha oversikt over omfanget av tilbakebetalinger.
Komiteen forutsetter at det iverksettes
tiltak for å etablere tilfredsstillende rapporteringsrutiner
innenfor økonomiregelverkets krav om at kontroll skal tilpasses den
enkelte tilskuddsordning og ha et rimelig omfang i forhold til nytten
og kostnadene ved kontrollen.
- Vedtaksmyndighet for forvaltning av utviklings-
og forskningsmidler
Komiteen har videre merket seg
Riksrevisjonens gjennomgang av reglene for tilskuddsordningen til forsøksringer
og øremerket forskning innen økologisk landbruk
og stiller spørsmål ved forvaltningsmodellen. Etter
det opplyste forvaltes forskningsmidlene av Styret for forskningsmidler
over jordbruksavtalen. SLF er sekretariat både for styringsgruppen
for økologisk landbruk og styret for forskningsmidler og
har ifølge tildelingsbrev fra Landbruksdepartementet ansvaret for
forvaltning og rapportering av midlene.
Komiteen har merket seg at departementet
ser behov for en bedre klargjøring av oppgaver og ansvar, og
sier seg tilfreds med at saken vil bli fulgt opp i forbindelse
med det pågående arbeid med å iverksette
det reviderte økonomireglementet.