Norsk Tipping AS ervervet i 2000 datterselskapet Fabelaktiv
AS som produserer fjernsynssendte trekninger fra spill i Norsk Tipping
AS, og driver generell TV-produksjon. I 2001 opprettet Norsk Tipping
AS datterselskapet Spillverden AS. Spillverden AS har fått overført
en rekke rettigheter fra Norsk Tipping AS i tilknytning til spill
og betalingsløsninger.
- Norsk Tippings styring
av datterselskapene
Fabelaktiv AS og Spillverden AS har etter at
de henholdsvis ble ervervet og opprettet av Norsk Tipping AS, hatt
behov for tilførsel av kapital på mer enn 40 mill.
kroner. Kapitalen har vært tilført ved å konvertere gjeld
til egenkapital, nye langsiktige lån og ved kontantoverføringer
fra morselskapet. Overføringene har vært en forutsetning
for videre drift. Denne tilførselen av kapital har redusert
overskuddet i Norsk Tipping AS både i 2002 og 2003.
I forbindelse med revisjon av Norsk Tippings
regnskaper for 2003 kom det fram at Fabelaktiv AS pr. 31. desember
2003 hadde en negativ egenkapital på 13,7 mill. kroner.
Revisjonen viste samtidig at Norsk Tipping AS den 9. oktober 2003
inngikk en låneavtale med Fabelaktiv AS på 14
mill. kroner til gunstige betingelser. I januar 2004 etterga styret
for Norsk Tipping AS lånet gjennom konvertering til egenkapital.
Det ble også ytt et kontanttilskudd på 2,5 mill.
kroner.
Riksrevisjonen ba bl.a. om en redegjørelse
for hvilke vurderinger Norsk Tipping AS har lagt til grunn med hensyn
til den finansielle risikoen og de konsekvensene som Norsk Tipping
AS er eksponert for ved de engasjementene som er inngått
gjennom datterselskapene.
Riksrevisjonen stilte spørsmål
om hvordan Norsk Tipping AS kunne yte et lån til Fabelaktiv
AS med gunstige betingelser på et tidspunkt hvor egenkapitalen måtte
anses som tapt. Riksrevisjonen ønsket også å få redegjort
for om styret for Fabelaktiv AS hadde fulgt aksjelovens krav til
handlingsplikt da aksjekapitalen i selskapet ikke lenger var forsvarlig.
Norsk Tipping AS uttaler
via departementet:
Det har vært nødvendig å tillate
prosjekter som ikke nødvendigvis gir kortsiktig avkastning,
men som har det mål for øyet å sikre
en best mulig langsiktig kompetanse og forretningsmessig posisjon.
Det var høsten 2003 ikke grunnlag for å hevde
at egenkapitalen i Fabelaktiv AS var tapt. Fabelaktivs økonomiske
problemer knyttet seg ifølge Norsk Tipping AS til en større
satsing på å utvikle et barne-TV-program. Helt
fram til utgangen av 2003 var det usikkerhet rundt inntektsmulighetene
fra salg av dette programmet. Det er derfor ikke riktig å hevde
at egenkapitalen var tapt, og det inntrådte heller
ikke noen handlingsplikt fra styrets side.
Rapporteringsrutinene rundt den økonomiske utviklingen
i Fabelaktiv AS kunne vært bedre overfor morselskapets
styre. Slike rutiner er nå innført ved at det
regelmessig blir rapportert om datterselskapenes stilling i styremøtene
i Norsk Tipping AS.
Departementet uttaler:
Man kan vanskelig se at det foreligger kritikkverdige forhold
ved driften av datterselskapene eller ved morselskapets disposisjoner
overfor dem, men at de problemstillingene som er beskrevet,
illustrerer behovet for klare retningslinjer for Norsk Tipping AS
og styret i Norsk Tipping AS i forhold til premissene for driften av
datterselskapene. Departementet har i 2003 innledet en nærmere
dialog med Norsk Tipping AS om aktiviteten i selskapets
datterselskaper med sikte på å etablere retningslinjer
for Norsk Tipping AS og selskapets styre med nærmere
kriterier for etablering og drift av slik aktivitet utenfor morselskapet.
Departementet har lagt opp til å avslutte dette arbeidet
i løpet av 2004.
- Departementets styring
av Norsk Tipping AS
I Ot.prp. nr. 52 (1991-92) om lov om pengespill
ble det åpnet for at Norsk Tipping AS kan påta
seg oppdrag som ikke gjelder spill. I forarbeidene heter det at
en slik adgang kan fastsettes i vedtektene når det gjelder
selskapets virkeområde. Det heter videre at "departementet
vil vurdere spørsmålet videre dersom det oppstår aktuelle
oppdrag, herunder også hvilke retningslinjer som må gis
for slike oppdrag".
Ifølge Reglement for økonomistyring
i staten § 10 skal virksomheter som har overordnet ansvar
for særlovsselskaper som staten eier helt eller delvis,
utarbeide skriftlige retningslinjer om hvordan styrings- og kontrollmyndigheten
skal utøves overfor hvert enkelt selskap eller grupper
av selskaper.
Departementet uttaler:
Det er i departementets interne økonomiinstruks inntatt
generelle retningslinjer for styring og kontroll av aksjeselskaper
med visse særlige bestemmelser knyttet til Norsk
Tipping AS.
Når det gjelder etableringen av datterselskaper
under Norsk Tipping AS, opplyser departementet at fordi siktemålet
med de eksterne etableringene som er gjort, ligger innenfor formålet
med selskapets virksomhet, har det ikke vært ansett som
formelt sett nødvendig å endre selskapets vedtekter
ved etableringene. En redegjørelse for selskapsetableringen
av Spillverden AS ble imidlertid tatt inn i departementets budsjettforslag
for 2002, jf. St.prp. nr. 1 (2001- 2002).
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen konstaterer at Norsk Tipping
AS gjennom sitt engasjement i datterselskapene Fabelaktiv AS og
Spillverden AS over en fireårsperiode har måttet gå inn
med en kapitaltilførsel på over 40 mill. kroner. Engasjementene
har ført til reduksjon i spilleoverskuddet for Norsk Tipping
AS.
Riksrevisjonen finner grunn til å stille
spørsmål ved at departementet i forkant av etableringen
av datterselskapene for Norsk Tipping AS ikke gjorde grundigere vurderinger
av om det var riktig av Norsk Tipping AS å gå inn
i disse engasjementene. Det ble heller ikke etablert vedtekter som
satte rammer for hvilke formål datterselskapene skulle
ha, og hvilken økonomisk risiko som skulle aksepteres.
Riksrevisjonen finner gjennom mottatt dokumentasjon
fra departementet og virksomheten at eierstyringen fra departementet
i stor grad synes å være basert på uformell
kommunikasjon. Utøvelsen av eierskapet er lite dokumentert.
Uformelle prosesser knyttet til eierskap er vanskelig å kontrollere
og kan skape uklare ansvarsforhold.
Riksrevisjonen stiller seg kritisk til argumentasjonen om
at styret for Norsk Tipping AS av forsiktighetsgrunner valgte å konvertere
et lån til Fabelaktiv AS til egenkapital, men at situasjonen
sett fra Fabelaktiv AS ikke var så alvorlig at styret for
datterselskapet hadde noen handlingsplikt. Riksrevisjonen kan vanskelig
se at betingelsene for fortsatt drift av Fabelaktiv AS var til stede
ved utgangen av 2003, eller at selskapet kunne fått godkjent
sitt regnskap, uten at selskapet var blitt tilført kapital.
Slik denne saken har vært håndtert, kan det dannes
et inntrykk av at morselskapet føler sterkere forpliktelse
enn datterselskapets eget styre til å rydde opp i de økonomiske
problemene. Det kan skape en oppfatning av at datterselskapet ikke
anstrenger seg nok for å rette opp den økonomiske
situasjonen med egne krefter. Når morselskapet er en monopolbedrift
og datterselskapene leverer tjenester i et kommersielt marked, kan
det også oppstå uheldig kryssubsidiering dersom
nødvendige retningslinjer for å forhindre dette ikke
foreligger.
De tapene som Norsk Tipping AS har hatt i forhold til
Fabelaktiv AS i 2003, er knyttet til utviklingen av et kommersielt
program for barne-TV. Riksrevisjonen stiller spørsmål
ved om midler fra Norsk Tippings spilleoverskudd skal brukes til å dekke
denne typen satsinger. Det kan også reises spørsmål
om de planene for internasjonal satsing som Spillverden AS har lagt, er
innenfor Norsk Tipping AS sitt mandat, og om departementet bør
klargjøre rammene for den internasjonale satsingen.
Riksrevisjonen ser positivt på at departementet
nå opplyser at de har innledet en dialog med Norsk Tipping
AS vedrørende aktiviteten i selskapets datterselskaper
med sikte på å etablere retningslinjer for slik aktivitet.
Det forutsettes at Riksrevisjonen orienteres om det videre arbeid
på dette området. Riksrevisjonen understreker
betydningen av at departementet i denne prosessen er klar på ansvarsdelingen
mellom styret og administrasjonen. Dialog om rammer for virksomheten og
departementets krav og forventninger til kontroll bør etter
Riksrevisjonens oppfatning primært skje mot Norsk Tippings
styre.
Kultur- og kirkedepartementet
har svart:
"(...)
Når det gjelder Norsk
Tipping AS" engasjementer utenfor Norge har disse tradisjonelt
kun omfattet konsulentbistand på non-profittbasis. (…)
Norsk
Tipping AS" styring av datterselskapene
Som
nevnt i departementets brev 25.3.2004 er det ut fra de opplysninger
som framgår av Riksrevisjonens brev og Norsk Tippings brev
i saken vanskelig for departementet å legge til grunn at
det foreligger kritikkverdige forhold ved driften av datterselskapene eller
ved morselskapets disposisjoner ovenfor disse.
(...)
Datterselskapet
Fabelaktiv AS er heleid av Norsk Tipping AS. Kultur- og kirkedepartementet
er ikke kjent med at styret i Fabelaktiv AS" disposisjoner
ikke har skjedd i forståelse med styret i morselskapet. Spørsmålet
blir dermed om styret i Fabelaktiv AS på noe tidspunkt
har satt kreditorenes interesser til side i strid med handleplikten.
Etter departementets vurdering må det her legges
til grunn at kreditorenes interesser ikke kan anses tilsidesatt
så lenge selskapets og morselskapets intensjon er å videreføre
driften i selskapet, om nødvendig med innskudd
av ny egenkapital.
(…) Viktigere i denne
forbindelse er det imidlertid at Norsk Tipping AS" strategiske
og forretningsmessige interesse i Fabelaktiv ikke primært
har vært å skaffe morselskapet inntekter fra ekstern
kommersiell virksomhet, men snarere å sikre en optimal
balanse mellom kvalitet, kostnadseffektivitet og kontroll i verdikjeden for
morselskapets spillprodukter. I praksis innebærer dette
at kompetansen på kommersiell fjernsynsproduksjon, som
er bygd opp gjennom aktiviteten i Fabelaktiv, vil kunne ha større
strategisk og markedsmessig verdi for morselskapet, enn de kommersielle
inntekter til Fabelaktiv alene.
(...)
Departementets
styring av Norsk Tipping AS
Norsk Tipping AS som
pengespillpolitisk verktøy skiller seg fra andre heleide
statsaksjeselskap. (...) I motsetning til det normale for statsselskapene,
hvor eierskap og regelforvaltning i størst mulig grad forvaltes
av ulike departement, har man for Norsk Tipping AS funnet at disse
funksjoner bør samles på ett sted for å sikre
mest mulig effektiv politisk styring av selskapet og politikken
på pengespillområdet.
(...)
På denne
bakgrunn vil det også være naturlig at staten
til dels utøver sitt eierskap aktivt gjennom regelverksutformingen.
Prosessen rundt regelverksutformingen krever også løpende
kontakt mellom administrasjonen i departementet og administrasjonen
i selskapet, noe som gjør at slik uformell kontakt må anses naturlig
på en helt annen måte enn i et departement med
et rendyrket eierskapsansvar.
Til Riksrevisjonens
bemerkninger
Målsettingen med Norsk Tipping
AS" datterselskaper har vært å sikre
spesialiserte og profesjonelle tjenester i tilknytning til selskapets
kjernevirksomhet. ... Departementet kan i dette perspektiv ikke
se at det er grunnlag for å hevde at aktiviteten i datterselskapene totalt
sett har hatt negativ økonomisk verdi for selskapet.
(...)"
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen har merket seg at Norsk Tipping
AS" framtidige engasjementer utenfor Norge heretter kun skal
skje som non-profittbasert konsulentbistand i henhold til tidligere
tradisjon, og at bestemmelser om dette blir inntatt i instruksverket
for selskapet.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementets
eierstyring av Norsk Tipping AS i stor grad er basert på uformell
kommunikasjon, og at sentrale spørsmål om styring
og kontroll skjer i kommunikasjon med Norsk Tipping AS" administrasjon,
uten at styret er trukket inn. Det er korrekt at eierskapsmeldingen åpner
for at prinsipper for god eierstyring ikke på alle punkter
skal gjelde for virksomheter av Norsk Tipping AS" karakter.
Prinsippet om at styret skal føre kontroll med selskapets
ledelse på vegne av eierne, må imidlertid
etter Riksrevisjonens oppfatning gjelde fullt ut også for
Norsk Tipping AS. Riksrevisjonen fastholder derfor at departementet
må avklare overordnede spørsmål rundt
styring og kontroll med Norsk Tipping AS" styre. Kommunikasjonen
må i større grad formaliseres og skriftliggjøres,
slik at departementets utøvelse av eierfunksjonen blir
etterprøvbar. At departementet også er regelverksforvalter
på Norsk Tipping AS" område forsterker
etter Riksrevisjonens oppfatning kravet til ryddighet i de ulike
rollene.
Riksrevisjonen finner grunn til å kritisere
at departementet i forkant av etableringen av Norsk Tipping AS" datterselskaper
ikke ga klarere retningslinjer for hvilke aktiviteter som kan aksepteres,
og hvilken økonomisk risiko som kan tas. Departementets
svar forsterker et inntrykk av at Norsk Tipping AS er villig til å strekke seg
svært langt for å sikre fortsatt drift, selv om
dette tilsier vesentlige økonomiske tilskudd fra morselskapet.
Selv om virksomhetene vurderes som viktige i Norsk Tipping AS" totale
verdikjede, får datterselskapene gjennom dette
fordeler som skaper risiko for kryssubsidiering og konkurransevridning.
Riksrevisjonen mener at det bør stilles større
krav til at Norsk Tipping AS dokumenterer at datterselskapenes aktiviteter
faktisk har den strategiske og markedsmessige betydningen som påstås.
Riksrevisjonen fastholder at de økonomiske problemene
i Fabelaktiv AS burde utløst handlingsplikt for styret
i datterselskapet, og at håndteringen av underskuddet i
2003 skaper inntrykk av at morselskapet tar større ansvar
enn datterselskapet for å løse de økonomiske
problemene.
Riksrevisjonen vil bemerke at departementet
i liten grad synes å erkjenne de problemer og dilemmaer
som Riksrevisjonen har bemerket når det gjelder visse sider ved
Norsk Tipping AS" styring av sine datterselskaper.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens antegnelser om departementets styring av Norsk Tipping
AS og dette selskaps styring av datterselskapene Fabelaktiv AS og
Spillverden AS, herunder låneopptak selskapene
imellom.
Komiteen har merket seg at Fabelaktiv
AS pr. 31. desember 2003 hadde en negativ egenkapital på 13,7 mill.
kroner, og at Norsk Tipping AS den 9. oktober 2003 hadde inngått
låneavtale med selskapet på 14 mill. kroner på gunstige
betingelser. I januar 2004 etterga styret i Norsk Tipping AS lånet
ved konvertering av egenkapital og ga dessuten selskapet
et kontanttilskudd på 2,5 mill. kroner.
Etter komiteens syn kan det reises
spørsmål ved om disse transaksjoner kan anses å være
i tråd med aksjelovens bestemmelser. Videre gir overføringer
på til sammen ca. 40 mill. kroner i kapitaltilførsel
til de to selskapene i løpet av en fireårsperiode,
grunn til å vurdere hvorvidt engasjementet har vært
tilstrekkelig godt fundert. Komiteen peker på at
dette engasjementet har ført til at spilleoverskuddet for
Norsk Tipping AS er redusert med 40 mill. kroner. Komiteen slutter
seg for øvrig til Riksrevisjonens vurderinger i disse spørsmålene.
Komiteen er enig i at det er
behov for klare retningslinjer for Norsk Tipping AS og styret i
Norsk Tipping AS i forhold til premissene for driften av datterselskapene
og forutsetter at slike regler kommer på plass så snart
som mulig.
Komiteen vil understreke betydningen
av at regelverket følges og at viktige avgjørelser
treffes basert på formelle vedtak og ikke på uformell
kommunikasjon.
OVF er et selvstendig rettssubjekt som eier
de eiendommene og den finanskapitalen det består av og
er en av landets største grunneiere med et samlet areal på over
en million dekar. Eiendommene består av prestegårder,
presteboliger, skoger, festetomter og forretningseiendommer. Opplysningsvesenets
fond skal tilgodese kirkelige formål, i samsvar med Grunnloven § 106
og lov om Opplysningsvesenets fond. Opplysningsvesenets
fond forvaltes av et forvaltningsorgan under Kultur- og kirkedepartementet (KKD).
Et styre oppnevnt av departementet har ansvaret for forvaltningsorganet
og Opplysningsvesenets fond. Styret fastsetter reglement for forvaltningen
av fondet i samsvar med de overordnede retningslinjene for forvaltningen
som er fastsatt av KKD.
- Svakheter og mangler
ved regnskapet
Riksrevisjonen har godkjent Opplysningsvesenets fonds
regnskap for 2003, men det er knyttet vesentlige merknader til godkjennelsen.
Revisjonen har avdekket svakheter og mangler når det gjelder
dokumentasjon og sporbarhet, og at rutinene ikke i tilstrekkelig
grad tilfredsstiller krav til god intern kontroll. Dette er bl.a. tatt
opp:
– Sen stenging
av regnskapet
– Stor grad av korrigeringer og
omposteringer og delvis svak spesifikasjon av grunnlaget for korreksjonene
– Sen og varierende kvalitet på avstemminger
og lite tilfredsstillende dokumentasjon av balanseposter
– Varierende kvalitet på bilag
og underdokumentasjon
– Manglende forklaring av avvik
mellom regnskapsført og innberettet merverdiavgift
– Mangelfull dokumentasjon av
forsystemet Tazett som leverer data til regnskapet, og dårlig
kvalitet på avstemming mellom Tazett og regnskapssystemet
I tillegg er det avdekket manglende revidert
regnskap for datterselskapene vedrørende et større
kontorkompleks (Rådhusgaten 1-3) som inngår
som verdi i OVFs balanse. Dette førte til at verdsettelse
av gjeldende balansepost og tilhørende noter ikke kan bekreftes.
Først etter at Riksrevisjonen avga avsluttende revisjonsbrev
mottok de, etter flere purringer, regnskapet for datterselskapene.
OVF uttaler i sitt svar til Riksrevisjonen at
de ser ressursknapphet i økonomienheten som en vesentlig årsak til
manglene, og viser til at de er i ferd med å styrke økonomienheten
gjennom engasjementer og innleie av nødvendig kapasitet.
OVF mener samtidig at Riksrevisjonens revisjon gir et
for negativt bilde av situasjonen, og viser til at en
del svakheter allerede er korrigert, eller er i ferd med å bli
korrigert.
Departementet uttaler:
Departementet vil be fondet om en særskilt
statusrapport pr. 1. oktober 2004, med utgangspunkt i de forhold Riksrevisjonen
har pekt på, og i fondets vurdering av behovene for å styrke
den interne kontrollen.
- OVFs investeringsstrategi
OVF har plassert en betydelig del av sin kapital
i verdipapirer. Porteføljen for verdipapirer var ved utgangen
av 2003 på rundt 1 mrd. kroner. Investeringsmålet er å oppnå en
høyere avkastning enn det man får på såkalte
risikofrie statssertifikater. Styret for fondet og forvaltningsorganet
fastsetter rammer for hvor stor del av porteføljen som
kan investeres i de ulike finansinstrumentene. Styret plikter å varsle
departementet om forhold som er av ekstraordinær karakter.
Revisjonen har funnet at Opplysningsvesenets
fond i januar og februar 2003 foretok et vesentlig nedsalg av internasjonale
aksjer, i strid med de reglene som da gjaldt for plassering i finansielle
instrumenter, og som styret fastsatte i 2001.
Riksrevisjonen etterlyste forklaring på hvorfor
fondet i sine plasseringer i internasjonale aksjer gjennom deler
av 2003 ikke har forholdt seg til gjeldende instrukser.
Opplysningsvesenets fond ga ikke noen direkte forklaring
på hvorfor nedsalget hadde funnet sted før den
nye instruksen formelt var vedtatt. Det ble heller ikke kommentert
at investeringene i internasjonale aksjer også etter at
ny instruks var vedtatt, lå under det som styret hadde
satt som nedre grense.
Departementet uttaler:
Nedsalget av OVFs internasjonale aksjer i februar 2003
hadde et slikt volum at det ikke var i samsvar med gjeldende instruks.
Departementet presiserer at de ikke var delaktig i beslutningsprosessen
vedrørende salget. Departementet hadde ikke funnet grunn
til å ta opp med styret dette bruddet på instruksens
bestemmelser, fordi departementet pr. 10. mars 2003 fastsatte revidert hovedinstruks
for OVF.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen har godkjent regnskapet for Opplysningsvesenets
fond for 2003, men det er knyttet vesentlige merknader
til momsrapportering, innrapportering fra datterselskaper
samt internkontroll innen regnskaps- og økonomifunksjonen.
Flere forhold rundt den interne kontrollen ble tatt opp også i
forbindelse med revisjonen av 2002-regnskapet. Riksrevisjonen stiller spørsmål
ved om styret, med utgangspunkt i det kontrollansvaret som styret
er pålagt, i tilstrekkelig grad har fulgt opp disse utfordringene
i forhold til administrasjonen.
Riksrevisjonen finner grunn til å kritisere
at OVF i januar og februar 2003 gjennomførte et betydelig
nedsalg av internasjonale aksjer, før ny instruks for kapitalforvaltning
var vedtatt av styret. Riksrevisjonen stiller spørsmål
ved at fondet heller ikke etter at styret i april 2003 vedtok ny
instruks for kapitalforvaltningen, brakte andel investeringer i
internasjonale aksjer i samsvar med de justerte rammene.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
ikke ble orientert om at det i februar 2003 skjedde et vesentlig
nedsalg av internasjonale aksjer i uoverensstemmelse med vedtatte
rammer, og heller ikke i ettertid har funnet grunn til å drøfte
saken med styret, med begrunnelse at revidert hovedinstruks ble
fastsatt i mars 2004. Etter Riksrevisjonens oppfatning er denne
saken av en slik økonomisk og prinsipiell betydning, at
departementet burde vært varslet. Når dette ikke
skjedde, ville det vært naturlig at departementet i samråd
med fondets styrende organer så nærmere
på kommunikasjon og styringsdialog. Gjennom nye krav til
utbytte, inflasjonsjustering og etablering av bufferfond
har departementet de senere årene lagt premisser for en
mer risikoorientert investeringsprofil for fondet. Det er derfor viktig
at departementet tilrettelegger for en styringsdialog som skaper
felles forståelse for hvilken risiko som kan tas, og hvilke
rammebetingelser som må etableres for at fondet skal kunne
oppnå de langsiktige investeringsmålene.
Kultur- og kirkedepartementet
har svart:
"Svakheter og mangler ved regnskapet
(…)
Departementet
viser til at Opplysningsvesenets fond ser de nevnte forhold særlig
i sammenheng med fondets interne ressurssituasjon og oppgavefordeling. Fondet
er derfor i ferd med å styrke regnskapsfunksjonene, revidere
oppgavefordelingen, gjennomgå interne rutiner m.v. (…)
Departementet vil i tiden framover ha særlig oppmerksomhet
mot de nevnte sider ved fondets virksomhet. Departementet avventer
nå fondets statusrapport på dette området
pr. 1. oktober 2004.
Når det spesielt gjelder
Riksrevisjonens påpekning av manglende revidert regnskap
for Rådhusgata 1-3, som eies av selskap under fondet, vil
departementet for ordens skyld opplyse at regnskapet ble revidert
i april 2004, men ved en inkurie dessverre ikke oversendt Riksrevisjonen
før 9. juni 2004.
OVFs investeringsstrategi
(…)
Fondets
salg av utenlandske aksjer i januar og februar 2003 var begrunnet
i den da negative utviklingen i finansmarkedene, særlig
i de utenlandske aksjemarkedene og utsiktene for disse framover.
Salget hadde et slikt volum at departementets daværende instruks
overfor fondet om plasseringsrammer for utenlandske aksjer ble overskredet.
(…)
Departementet vil i denne sammenheng peke på at instruksens
bestemmelser om plasseringsrammer ble opphevet 10. mars 2003. Etter
den reviderte instruksen fra 10. mars 2003 tilligger det styret å fastsette
slike plasseringsrammer, (…) Uavhengig av dette forhold, vil
imidlertid departementet si seg enig i at nedsalget av utenlandske
aksjer hadde et slikt omfang i januar/februar 2003 at det
ville vært naturlig av fondet å konsultere departementet
på forhånd.
(...)
Til
Riksrevisjonens merknader
(...)
Departementet
kan ikke se at den konkrete saken om salget av utenlandske aksjer
i 2003 i seg selv foranlediger vesentlige endringer i den styringsdialog
som praktiseres mellom departementet og fondet. Med bakgrunn i Riksrevisjonens
antegnelse, vil departementet likevel vurdere dette nærmere,
og sammen med styret drøfte behovet for å styrke
styringsdialogen, rapporteringsrutiner mv. Departementet vil også be
om en orientering fra styret om kommunikasjons- og rapporteringsrutinene
mellom fondets administrasjon og styret."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen ser positivt på at Opplysningsvesenets
fond er i ferd med å styrke regnskapsfunksjonene, revidere
oppgavefordelingen og gjennomgå rutiner mv., og at departementet
i tiden framover vil ha særlig oppmerksomhet mot disse
sidene ved fondets virksomhet.
Riksrevisjonen konstaterer at departementet
deler Riksrevisjonens oppfatning om at fondets nedsalg av internasjonale
aksjer i januar og februar 2003 var et brudd på daværende
instruks, og at nedsalget burde vært forelagt departementet.
Til departementets påpekning av at nedsalget
var begrunnet i den da negative utviklingen i finansmarkedene, vil
Riksrevisjonen vise til at denne type investeringer normalt
må følge en langsiktig strategi.
Komiteen har merket
seg at Riksrevisjonen har knyttet en rekke bemerkninger til godkjennelsen
av regnskapet for Opplysningsvesenets fond. Det gjelder dokumentasjon,
sporbarhet i tillegg til at kravene til intern kontroll ikke er
tilfredsstillende. Videre er det blant annet påpekt svakheter
i form av stor grad av korrigeringer og omposteringer, sen og varierende
kvalitet på avstemninger, varierende kvalitet på bilag
og underdokumentasjon, avvik mellom innberettet og regnskapsført
merverdiavgift.
Komiteen har også registrert
at fondet i januar og februar 2003 foretok et vesentlig nedsalg
av internasjonale aksjer, i strid med reglene som da gjaldt for
plassering i finansielle instrumenter, og som styret fastsatte i
2001. Komiteen har notert seg at administrasjonen for
fondet kort etter fremmet forslag og fikk tilslutning til å endre
instruksen.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
kritikk av OVFs disposisjoner og forutsetter at påpekte
svakheter ved regnskapsrutinene rettes opp. Komiteen vil
også understreke OVFs og departementets ansvar for at disposisjoner
skjer i henhold til gjeldende regelverk.