Jeg viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 1. mars 2005 med anmodning om å få oversendt den
avgraderte rapporten fra Granskningsutvalget for økonomistyringen
i Hæren.
Den avgraderte rapporten er som kjent allerede
lagt ut på Internett, men for ordens skyld oversendes en papirkopi
av rapporten.
Komiteen har videre bedt om min redegjørelse
for graderingen av vedleggsbrevene av 9. desember 2003 og 8. januar
2004, og videre en vurdering av hvorvidt noen av disse vedlegg også kan
avgraderes.
Forsvarsstaben har etter intern vurdering besluttet å avgradere
det graderte vedlegg til sitt brev av 9. desember 2003, således
er hele skrivet med vedlegg ugradert. Avgraderingen gjelder ikke
graderte dokumenter som det vises til i fotnoter i vedlegg til skrivet.
Disse referansene må eventuelt vurderes separat.
Departementets brev av 8. januar 2004/2003/00956-29
til Forsvarsstaben og Forsvarsbygg er ugradert og uten vedlegg.
Det er imidlertid flere henvisninger til tidligere korrespondanse
i brevet av 8. januar 2004; Forsvarsstabens (ARGUS") brev
av 12. desember vedlagt Forsvarsbyggs brev av 28. november 2003
og FDs brev av 5. november 2003. Jeg oppfatter det slik at det kan
være denne korrespondanse komiteen ber om, og vedlegger
derfor kopier av nevnte korrespondanse.
Det vises til tidligere skriv, ref ARGUS 30
september 2003/2003/8005-1, der Forsvarsdepartementet
(FD) anmodes om å avdømme uenigheten mellom Forsvarsbygg
(FB) og ARGUS på vegne av FMO. Saken er senere diskutert
på K-forum i FD. På K-forum 2 desember 2003 ble
partene anmodet om å fremsende et omforent skriv til FD.
FB og ARGUS har hatt kontakt for å forsøke å komme til
enighet vedrørende reduksjon av FBs ÅV-ramme. Partene
er enige på en rekke punkter, men det oppnås ikke
enighet ift hvor stort kutt FB skal ta. I det etterfølgende
listes enighet og uenighet. FD anmodes om å avdømme
i uenigheten mellom FB og ARGUS. Det er viktig å få fastsatt ÅV-rammer
da en nedgang i FBs rammer ventes å gi en økning
i FMOs nedtrekkskrav (gitt at kravet om nedtrekk på 5000 ÅV
skal opprettholdes).
Partene er enige om at FB i utgangspunktet skulle
få tilført ca 1730 årsverk (ÅV)
fra Forsvarets militære organisasjon (FMO), og at "inngangssaldo"
derfor skulle bli ca 2090 ÅV. Det er også enighet
om at FB skulle reduseres med ca 600 ÅV, og at sluttrammen
i 2005 således skulle bli på 1490 ÅV.
FBs kutt på 600 ÅV utgjorde ca 30% av
"inngangssaldo". Ut fra ovennevnte ble kuttet i FMO fastsatt til
4400 ÅV.
I ettertid viser det seg at det ble en annen
overføring til FB enn først antatt. Partene er
enige om at det faktisk ble overført 1496 ÅV.
Dette gir FB en "inngangssaldo" på 1857 ÅV.
FB utreder effektiviserings- og innsparingstiltak
på en rekke områder. Hvor stor andel av innsparingene som
vil komme i form av ÅV-reduksjoner er det for tidlig å anslå eksakt,
men FB hevder det ligger på i størrelsesorden
500 ÅV ift l januar 2002. Dette vil gi FB en sluttramme
på 1357 ÅV.
ARGUS er informert om at opprinnelig kutt var
planlagt til 30%. FBs ÅV-reduksjon bør
derfor forholdsmessig være like stor som det opprinnelige
kutt på 30%. Ut fra FBs reviderte "inngangssaldo"
på 1857 ÅV, burde således reduksjonen
være på 557 ÅV. Dette vil gi FB en sluttramme
i 2005 på 1300 ÅV.
Subsidiært anbefaler ARGUS at FBs ÅV-ramme
gis ut fra en reduksjon på 29%. Dette kuttet tilsvarer
den faktiske reduksjonen som opprinnelig var planlagt. Ut fra en
revidert "inngangssaldo" blir kuttet på 539 ÅV. Ny
ramme i 2005 blir da 1318 ÅV.
Gitt at total ÅV-reduksjon i omstillingsperioden
fortsatt skal være 5000 ÅV innebærer
dette at ved FBs forslag til kutt på 500 ÅV må FMO øke
sitt kutt med 100 ÅV, frå 4400 til 4500 ÅV.
Ved ARGUS" primær-forslag til rammer for FB må FMOs
kutt øke med 43 ÅV, fra 4400 til 4443 ÅV.
Ved ARGUS" subsidiere forslag må FMO øke
sitt kutt med 61 ÅV, fra 4400 til 4461 ÅV.
FB anfører i denne forbindelse at et
kutt på 500 ÅV (27%) også vil
være forholdsmessig større enn FMOs kutt på 22%.
FD anmodes om å avdømme hvilket
kutt FB skal ha. FB foreslår et kutt på 500 ÅV,
og endelig sluttramme i 2005 på 1357 ÅV. ARGUS
foreslår at FB skal kutte 557 ÅV (30%),
og sluttramme i 2005 på 1300 ÅV, subsidiært kutt
og ramme på hhv 539 ÅV (29%) og 1318 ÅV.
Innholdet i dette skriv er koordinert med FB.
Vedlagt følger eget skriv fra FB til ARGUS der det redegjøres nærmere
for FBs syn.
Det vises til brev fra ARGUS av 30 sep 03 vedrørende
overføring av årsverk fra Forsvarets militære
organisasjon (FMO) til Forsvarsbygg.
Det faktiske antall årsverk som ble
overført fra FMO til Forsvarsbygg ved etableringen l jan
02 (1496 årsverk) avviker vesentlig fra det som ble beregnet
pr sep 2000 (1730 årsverk). Forsvarsbyggs inngangssaldo
pr jan 02 var på totalt 1857 årsverk, hvorav 1496 årsverk fra
FMO og 361 årsverk fra Forsvarets bygningstjeneste.
Forsvarsbygg har frem til nå operert
med et reduksjonsmål i omstillingsperioden på 600 årsverk
(ca 30%) med utgangspunkt i de tidligere beregnede årsverk
tilknyttet eba pr sep 2000 (1730 i lokale forvaltningsmyndigheter
og 363 i FBT), en bemanning som forutsetningsvis skulle betjene
en eiendomsmasse på 6 mill m2.
ARGUS anbefaler overfor Forsvarsdepartementet
at Forsvarsbygg gis en "sluttramme" på 1320 årsverk,
dvs 29% reduksjon ift Forsvarsbyggs inngangssaldo pr jan 02.
Som uttalt ved flere anledninger har Forsvarsbygg naturlig
nok intet forhold til bemanningssituasjonen på eba-sektoren
før etableringen l jan 02.
Vi ønsker primært å ha
fokus på kostnadsreduksjoner, hvor årsverksnedtrekk
selvsagt er et viktig virkemiddel, men ikke noe mål i seg
selv. Vi er imidlertid fullt ut klar over at årsverksutviklingen
i Forsvaret blir fulgt nøye, og at Forsvarsbygg forventes å bidra
med sin andel.
Forsvarsbygg har nylig satt i gang et forbedringsprogram
med målsetting om å redusere kostnadene med 500
mill innen 2006. Det utredes effektiviserings- og innsparingstiltak
på en rekke områder. Hvor stor andel av innsparingene
som vil komme i form av årsverksreduksjoner er det for
tidlig å anslå eksakt, men det ligger an til i
størrelsesorden 500 årsverk ift l jan 02. Dette
er noe i underkant av det ARGUS foreslår, men likevel en
betydelig reduksjon. Vi vil påpeke følgende forhold
som vi mener er relevante ift dette:
– Ved etableringen
fikk Forsvarsbygg ansvaret for Forsvarets totale eiendomsmasse og
overtok de ansatte som på det tidspunktet var tilknyttet
disse funksjonene. Dette var i realiteten en underdekning ift Organisasjonsplan/Fred
og det behovet som i sin tid var beregnet for å ivareta
daværende bygningsmasse. Noen grad av nytilsettinger pga
manglende intern kompetanse var nødvendig, bl
a som følge av den kunde- og forretningsmessige dimensjonen
som verken LFM eller FBT hadde tradisjon eller kompetanse til å ivareta
i tilfredsstillende grad.
– Samtlige enheter som ble overført
fra FMO var opprinnelig underlagt et stort antall selvstendig administrerte
enheter uten felles ledelse. Toppledelse måtte derfor rekrutteres,
i hovedsak eksternt.
– Det ble ikke overført
administrative funksjoner fra Forsvarets militære organisasjon
ved etableringen, kun fra FBT - dimensjonert for å håndtere
360 årsverk. De nytilsettinger som var nødvendig
ble imidlertid i stor grad hentet fra FMO.
På bakgrunn av ovenstående ønsker
Forsvarsbygg å prognostisere med en reduksjon på 500 årsverk
i forhold til jan 2002, dvs et nedtrekksmål for 31. desember 2005
til 1357 årsverk.
I samordningsmøtet 20. oktober ble
det fra Forsvarsstabens side framholdt at målet for årsverknedtrekk
i omstillingsperioden må endres som følge av at
Forsvaret er pålagt nye oppgaver.
Forsvarsdepartementet ønsker å presisere
at innsparingsmålene for omleggingen ligger fast Dette
er eksplisitt slått fast i iverksettingsbrevet for 2003.
I etatstyringsmøtet 24. september ble det presisert at
omleggingsmålene er styrende for aktivitetsnivået.
Når Forsvaret blir pålagt nye oppgaver, må derfor
lavere prioriterte oppgaver gå ut. Omnødvendig,
kan forslag til hvilke oppgaver som må kuttes forelegges
departementet.