Jeg viser til mine to brev til kontroll- og
konstitusjonskomiteen av 25. februar 2005 med oversendelse av kopi
av Forsvarsstabens brev med vedlegg av henholdsvis 18. november
og 9. desember 2003 tif Forsvarsdepartementet, departementets svarbrev
av 8. januar 2004, samt rapporten fra granskningsutvalget for økonomistyring
i Hæren.
Vedlagte oversendes til orientering kopi av
brev av 2. mars 2005 fra Forsvarsstaben til Forsvarsdepartementet
med kommentarer til granskningsutvalgets rapport.
Forsvarssjefens årsrapport 2004 (FÅR)
ble oversendt til Forsvarsdepartementet (FD) 15 feb 2004. Vedlegg
C til FAR, som beskriver årsakssammenhengene til merforbruket
i Forsvarets militære organisasjon (FMO) i 2004, ble avgradert
17 feb 04 og lagt ut på internett (www.mil.no).
Granskningsutvalget for økonomistyring
i Hæren, nedsatt av Generalinspektøren for Hæren,
leverte sin rapport til GIH 24 feb 04. Denne rapporten ble avgradert
1 mar 04 og lagt ut på Hærens internettsider.
Nedenfor følger Forsvarsstabens (FST)
vurdering av og kommentarer til granskningsutvalgets rapport til GIH.
Granskningsutvalget poengterer selv at utvalgets tallanslag er beheftet
med usikkerhet. FST anser det derfor ikke som hensiktsmessig å kommentere
alle detaljer i utvalgsrapporten, med gir en overordnet vurdering
samt kommentarer til enkelte konkrete forhold.
FST understreker at konklusjonene i granskningsutvalgets
rapport til GIH i hovedsak er de samme som i FÅR. GIH stiller
seg fortsatt bak Forsvarssjefens årsrapport. Utvalgsrapporten
avviker fra FÅR innen to hovedområder, der FST
er uenig med granskningsutvalget;
– Beskrivelsen
av sammensetningen av merforbruket i Hæren, der utvalgsrapporten
pkt 1,7.3 og 9 konkluderer med at merforbruk som kan tilskrives "feil-
og underbudsjettering samt forserte utbetalinger" ikke er en del
av "det egentlige merforbruket".
FST viser til "Reglement for økonomistyring
i staten/Bestemmelser om økonomistyring i staten" fastsatt
12 des 03, som entydig klarlegger virksomhetens ansvar for at budsjettmessige
rammer ikke overskrides og at alle virksomheter skal etablere interne
kontrollsystemer for å sikre dette. Dette ansvaret er nedfelt
i FDs iverksettingsbrev for 2004 og videreført i FSJs virksomhetsplan
2004 som et oppdrag til FSJs underlagte sjefer, deriblant GIH, om
at enhver sjef har ansvar for å holde virksomheten innen
tildelt budsjett. Granskningsutvalget viser her en overraskende
liten innsikt i grunnleggende premisser nedfelt i økonomireglement, iverksettingsbrev
og virksomhetsplan.
FST fastholder at merforbruk som kan tilskrives "feil-
og underbudsjettering samt forserte utbetalinger" iht overordnede
bestemmelser og gitte føringer er en del av merforbruket
som GIH har ansvaret for.
– Utvalgsrapportens fokus på årsaker
knyttet til "støttesystemet for regnskap og styring"",
dvs lønns- og regnskapssystemet i rapportens pkt l, og 8.3.
FST viser til FÅR vedlegg C,
som gir en beskrivelse av utfordringene relatert til styring og økonomiforvaltning
og som Utvalgsrapportens beskrivelse til en viss grad er sammenfallende med.
FST fastholder imidlertid sin konklusjon i vedlegg C pkt 9.2 om
at hovedproblemene i Hæren relatert til økonomistyring
er evnen til å ha korrekte personell- og organisasjonsdata,
klare ansvars- og myndighetsforhold samt oversikt over Hærens
samlede økonomiske forpliktelser. Dvs at årsaken
er evnen til å utnytte lønns- og regnskapssystemet
mer enn selve systemet.
Utvalgsrapporten beskriver ikke vesentlige styringsmessige
forhold som GIH som kapitteleier de facto har ansvar
for; at tiltak for å tilpasse virksomheten til budsjettet
iverksettes, at personell- og organisasjonsdata er korrekt, at antallet
bestillere/attestanter/anvisere reguleres for å sikre
en hensiktsmessig styring og kontroll, at oversikt over samlet forpliktelsesbilde
etableres mv.
Videre går granskningsutvalget i liten
grad inn på hva GIH og underlagte sjefer kunne eller burde
ha gjort for å bedre økonomistyringen, eksempelvis:
– Hvorfor
prioriterte ikke GIH å følge opp omorganiseringen
i Hæren (Operasjon Jupiter) med å få forvaltningsmessige
forhold på plass (ansvar- og myndighetsforhold, datakvalitet
etc)?
– Hvorfor styrket ikke GIH økonomistyringsfunksjonen
i HST og Hærens styrker (HSTY)? GIH har f eks funnet muligheter
for å etablere prosjektorganisasjoner som Jupiter og deretter
Venus og til innleie av informasjonsmedarbeider. Tilsvarende kunne
HST blitt styrket med prosjektstillinger. Tvert imot synes GIH å ha
nedprioritert dette i HST ved at oberststillingene som S j Planavdeling
og Sj Driftsavdeling ble slått sammen til en stilling samtidig
som en ny stilling som kommunikasjonssjef ble etablert i HST.
– Hvorfor iverksatte ikke GIH
tiltak på bakgrunn av FSJs beslutningsnotat nr 5 (l jul
04), der FSJ presiserte at virksomheten skulle tilpasses budsjettet? Videre
ble det gitt oppdrag om at kunde og leverandør skulle avklare
eventuelle misforhold mellom FLOs leveranser og kundens betalingsevne
og iverksette nødvendige tiltak.
Utvalgsrapporten oppsummerer i pkt l sine tilrådninger.
Mange av disse er allerede beskrevet i FÅR vedlegg C pkt
9.4. FST vil realitetsbehandle alle anbefalte tiltak.
Utvalgsrapporten gir en brukbar oversikt over
forhold relatert til økonomistyringen i Hæren,
men troverdigheten reduseres fordi det er faktafeil og påstander som
ikke er dokumentert, (eksempelvis er det feil at FD trakk inn 270
mill kr ila 2004 - dette er korrigert i den avgraderte versjonen).
Det er også eksempler på informasjon som er oversendt
fra FST for å korrigere faktiske feil som ikke er tatt
til følge. Ved behov kan dette redegjøres for.
Prosessen som beskrives i pkt 6.1 ble først
benyttet for 2005-budsjettet, FSJs budsjettforslag for 2004 ble utarbeidet
i tidligere Forsvarets overkommando, før RST ble redusert,
og framsendt FD 9 mai 03. Uten å ta stilling til tallgrunnlaget
i pkt 6.2 er FST enig i at GIH, som øvrige kapitteleiere,
har" hatt en meget anstrengt budsjettsituasjon.
Kostnadene beskrevet i utvalgsrapportens pkt
7.2. l og 7.2.2 er i samsvar med FÅR, Vedlegg B Økonomi.
I pkt 7.2.4 henviser utvalgsrapporten til "Retningslinjer
for økonomiforvaltning i Forsvaret" (REØF) hva
gjelder finansiering av merkostnader relatert til internasjonale
operasjoner. I FÅR Vedlegg B Økonomi er disse
kostnadene akseptert som forklaringer til merforbruket i Hæren.
FST er enig i at deler av kostnadene (bl a deployeringsutgifter
og etterforsyning av materiell til deployert styrke) er innen kriteriene
for belastning av kap 1792. Det er imidlertid Hæren seiv som
har postert kostnadene på kap 1731 Hæren, og forholdet
er ikke tatt opp med FST eller Fellesoperativt hovedkvarter. Hæren
har således ansvaret for merforbruket. FST er enig med
granskningsutvalget i at det er betydelige utfordringer relatert
til kap 1792. For å bedre situasjonen ble "Direktiv for
budsjettering og utgiftsføring på kapittel 1792
- Norske styrker i utlandet" iverksatt med virkning fra 1 jan 05
(ref 2004-12-17 2004/ 085364/469).
Som nevnt i pkt 2. l går granskningsutvalget
i liten grad inn på hvordan GIH og underlagte ledd kunne forbedret økonomiforvaltningen.
FST/POD/Prosess administrativ kontroll (PÅK)
gjennomførte administrativ kontroll ved Hærens
styrker (HSTY) 12-14 jan 05, og konkluderer med at det foreligger
et større forbedringspotensiale. Siden rapporten frå PÅK,
som ble oversendt Sjef HSTY med kopi til GIH og Riksrevisjonen 7
feb 05, ikke er gjenspeilet i utvalgsrapporten., listes noen eksempler/momenter:
– PAK har
avdekket at HSTY ikke kjente til at personelldata må legges
inn i flere systemer for å sikre korrekt avlønning
før ultimo 2004, og at det først i november ble
etablert rutiner for informasjonsutveksling mellom G-1 (personellansvarlig)
og G-8 (økonomiansvarlig) i HSTY.
– Ifm prosjekt Jupiter ble det
besluttet å opprette en virksomhetskontroller (VK) i samtlige
bataljoner/Regionale støttefunksjoner (RSF) for å sikre
tilfredsstillende økonomisk styring og kontroll. PÅK har
avdekket at det er behov for å gjennomgå dette for å sikre
at personer som har rollen som VK også har denne rollen
i lønns- og regnskapssystemet.
– Det er klarlagt at det under
PAKs kontroll ikke forelå føringer eller direktiv
fra HSTY stab for hvilke kontroller/rapporteringer den
enkelte budsjettansvarlige skal foreta jevnlig, f eks kontroll/rapportering
av inngåtte forpliktelser overfor FLO/eksterne
leverandører, mottatte/ ikke betalte fakturaer,
at husleietrekk tilbakeføres til korrekt avdeling, at lønnsbelastninger
har blitt belastet korrekt wbs-element osv.
– Stillingsbeskrivelser er et
viktig styringsredskap fordi disse definerer ansvar og myndighet.
PÅK har dokumentert at gyldige stillingsbeskrivelser for personell
ved HSTY ofte ikke reflekterer stillingsinnehavere arbeidsoppgaver
og ansvar i praksis.
– Det å utøve
bestillings- og attestasjons- eller anvisningsmyndighet er et stort
personlig ansvar, som betinger kjennskap til gjeldende lovverk,
avtaleverk, regelverk osv. Ifm Sjef FSTs inspeksjon ved HSTY 24
nov 04 ble HSTY pålagt å sørge for å redusere
antall attestanter og anvisere til et riktig og forsvarlig minimum.
Ved PAKs kontroll var dette arbeidet ikke påbegynt. PÅK
har fått opplyst at det ved HSTY er 619 ansatte som innehar attestasjonsmyndighet,
og derigjennom rollen som attestant i lønns- og regnskapssystemet,
og 175 ansatte som innehar anvisningsmyndighet, og derigjennom rollen
som anviser. HSTY kunne ikke fremlegge oversikt over hvilke ansatte
som har bestillingsmyndighet, og som dermed har myndighet til å forplikte
HSTY til fremtidige utbetalinger. Stikkprøvemessig gjennomgang
av regnskapet viste at det er en rekke ansatte ved HSTY som bestiller,
og derigjennom forplikter Forsvaret, uten at de synes å ha
noen formell bestillingsmyndighet.
– I PAKs rapport er det påvist
et potensiale for å kutte utgifter uten at slike tiltak
vil ha innvirkning på avdelingens primærdrift,
og det er eksempel på forskuddsbetaling av tjenester så sent
som ultimo des 04.
Sj HSTY er bedt om å gi sin redegjørelse
for de forhold som er avdekket innen 25 mar 05, med kopi til Riksrevisjonen.
Jfr pkt 2.1 ovenfor og FÅR Vedlegg
C. FST er enig i at det har vært betydelige utfordringer
med implementering og bruk av nytt lønns- og regnskapssystem.
FST er ikke enig i granskningsutvalgets formuleringer om at de tekniske
systemene gjennom store deler av året har "ledet til villedende
informasjon" og derfor er en av hovedårsakene til sviktende økonomistyring
(pkt l s 7). Hva gjelder "utilstrekkelig fokus på løpende
oppdateringer i Forsvarets HR-applikasjon ORG 3/P3 ved
personellbevegelser" påpekes at det er GIH som har ansvaret
for at data i personell- og organisasjonssystemene er korrekte.
FST har prioritert og gitt føringer for dette arbeidet
bl a gjennom etableringen av "Prosjekt regnskap" høsten
2004.
Nedbemanningen av økonomi-/regnskapspersonell er
et gjennomgående tema. FST understreker at nytt lønns-
og regnskapssystem krever en annen kompetanse enn gamle systemer
og at dette har vært en utfordring i hele FMO. Ifm implementeringen
av lønns- og regnskapssystemet ble FMO nedbemannet med
215 stillinger, og Hærens andel var 39 stillinger.
I tillegg er det en rekke faktafeil og opplysninger uten
helhetlig forklaring. Ved behov kan dette konkretiseres.
Horisontal samhandel er beskrevet i FÅR
vedlegg C. Utvalgsrapporten målbærer utfordringene
fra kundesiden, og er slik sett ikke objektiv. Etter FSTs vurdering har
ikke granskningsutvalget grunnlag for å hevde at Hæren
har kommet lengre enn øvrige forsvarsgrener når
det gjelder HS (pkt 8.2.5.3). Hva gjelder fakturering indikeres
at det er gitt føringer om å avvente til elektronisk
løsning var klar (pkt 8.5.2). Dette er ikke korrekt, jfr
FÅR Vedlegg C pkt 6 7; FSJ besluttet 26 mar 04 at fakturering
skulle gjennomføres akonto for 1. kvartal og deretter månedsvis
fram til årsavslutning.
Utvalgsrapporten gir en brukbar oversikt over
forhold relatert til økonomistyringen i Hæren,
men troverdigheten som en uhildet, objektiv rapport reduseres fordi
det er faktafeil og påstander som ikke er dokumentert.
Videre indikerer granskingsutvalgets vurdering av sammensetningen
av merforbruket en manglende innsikt i grunnleggende premisser
nedfelt i økonomireglement, iverksettingsbrev og virksomhetsplan.
Konklusjonene i granskningsutvalgets rapport
til GIH er i hovedsak de samme som i Forsvarssjefens årsrapport
04. GIH stiller seg fortsatt bak FÅR, og GIH har allerede
iverksatt en rekke tiltak for å bedre økonomistyringen.
Utvalgsrapporten avviker fra FÅR innen
to hovedområder, der FST er uenig med granskningsutvalget. FST
fastholder at merforbruk som kan tilskrives "feil- og underbudsjettering
samt forserte utbetalinger" iht overordnede bestemmelser og gitte
føringer er en del av merforbruket som GIH har ansvaret
for. Videre fastholder FST sin konklusjon i FÅR vedlegg
C pkt 9.2 om at hovedproblemene i Hæren relatert til økonomistyring
er evnen til å ha korrekte personell- og organisasjonsdata,
klare ansvars- og myndighetsforhold samt oversikt over Hærens
samlede økonomiske forpliktelser. Dvs at årsaken
er evnen til å utnytte lønns- og regnskapssystemet
mer enn selve systemet.
Utvalgsrapporten beskriver ikke vesentlige styringsmessige
forhold som GIH som kapitteleier de facto har ansvar
for; at tiltak for å tilpasse virksomheten til budsjettet
iverksettes, at personell- og organisasjonsdata er korrekt, at antallet
bestillere/attestanter/anvisere reguleres for å sikre
en hensiktsmessig styring og kontroll, at oversikt over samlet forpliktelsesbilde
etableres mv. Videre går granskningsutvalget i liten grad
inn på hva GIH og underlagte sjefer kunne eller burde ha
gjort for å bedre økonomistyringen.
Granskningsutvalgets foreslåtte tiltak
vil bli realitetsbehandlet i oppfølgingen av tiltak beskrevet
i FÅR vedlegg C pkt 9.4.