Det vises til brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 22. november 2004 vedrørende statsregnskapet for 2003.
Nedenfor følger Forsvarsdepartementets (FDs) svar på komiteens
spørsmål.
"Statsråden har ved en rekke anledninger
både i media og overfor Stortinget, gitt uttrykk for at økonomistyringen
i Forsvaret er under kontroll. I svar til Riksrevisjonen går
departementet imidlertid langt i å innrømme og
akseptere alvorlige feil og svakheter.
Komiteen ber statsråden utdype og begrunne
sine tidligere uttalelser."
FD vektlegger åpenhet overfor så vel
Riksrevisjonen (Rr) som Stortinget om de utfordringer og problemer som
er knyttet til Forsvarets regnskap. Hovedårsaken til at
regnskapet for 2003 ikke ble godkjent var de vanskelighetene som
oppstod i forbindelse med innføringen av det nye lønns-
og regnskapssystemet dette året. For første gang
skulle alle Forsvarets underregnskaper avstemmes under ett. Dette
skapte overgangs-problemer. Innfasingen av et nytt system i 2003
var imidlertid nødvendig for å tilfreds-stille
funksjonelle krav i Reglementet for økonomistyring i staten
fra 1. januar 2004. Leveranseprosjekt 1 i Program Golf har imøtekommet dette.
I tillegg har Forsvaret etablert en ny lønnsadministrasjon
i Harstad og en ny regnskapsadministrasjon i Bergen. Også dette
bidro til overgangsproblemene, selv om det var riktige og nødvendige
tiltak.
FD ser alvorlig på at Rr ikke har funnet å kunne
godkjenne Forsvarets regnskap for 2003. Departementet har derfor
iverksatt omfattende tiltak rettet inn mot de enkelte punkter som
Rr har tatt opp. I tillegg har FD funnet det nødvendig å iverksette
syv ekstraordinære tiltak. Dette er tiltak som skal bedre
kompetansen i Forsvarets organisasjon, bedre kontrollen med oppfølgingen
av iverksatte tiltak og ansvarliggjøre den enkelte sjef.
Tiltakene er gjengitt i Dokument nr. 1 (2004-2005).
Selv om Rr ikke har godkjent Forsvarets regnskap for
2003, og selv om Rr har påpekt alvorlige regnskapsmangler,
vil FD hevde at den generelle ressurs- og økonomistyringen
i forsvarssektoren er betydelig forbedret.
FDs økonomistyring i forsvarssektoren
er blitt vesentlig bedret de siste årene. Blant annet er
milepælene for de meget krevende omstillingsmålene
for Forsvaret nådd, innenfor de tidsfrister Stortinget
har satt for moderniseringen. Dette hadde ikke vært mulig
uten god økonomistyring.
I budsjettet for neste år legges det
blant annet opp til en reduksjon av driftsutgiftene på ca.
2 1/4 mrd. kroner i forhold til et alternativ uten omlegging,
jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005) om statsbudsjettet for 2005. Dette
er en kvart milliard kroner mer enn målet som ble fastsatt
i langtidsplanen for 2002-2005, jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001)
til St.prp. nr. 45 (2000-2001).
I inneværende omstillingsperiode er
også investeringsandelen av de årlige forsvarsbudsjettene økt
betydelig. I 2000 utgjorde andelen 25 % (7,4 mrd. 2005-kroner),
mens den i 2005 vil være 30 % (9,2 mrd. 2005-kroner).
Dette har latt seg gjennomføre fordi de vedtatte økonomisk-administrative
hovedmålene er realisert, slik at omprioriteringer av økonomiske
ressurser har vært mulig.
Utover dette vil FD fremheve følgende
tiltak:
– Innføringen
av Program Golf leveranseprosjekt 1 (LP 1) har lagt grunnlaget for
at Forsvaret skal kunne innfri funksjonelle krav i statens økonomiregelverk
fra og med regnskapsåret 2004.
– Omfanget av midler som årlig
foreslås omdisponert på forsvarsbudsjettet, jf.
omgrupperingsproposisjonene til Stortinget, har de siste årene
gått ned. I 2000 var netto endring i forhold til vedtatt
budsjett 1,3 %, mens den i 2004 bare er 0,18 %.
Dette skyldes bedre økonomistyring og balansering av budsjettene.
– FD har, gjennom bedre økonomi-
og investeringsstyring, lykkes i å unngå store
overføringer av midler fra et budsjettår til det
neste. Overføringene fra 2001 til 2002 var på i
underkant av 1,8 mrd. kroner (6,5 % av omgruppert budsjett),
mens overføringen fra 2003 til 2004 var på ca.
400 mill. kroner (1,4 % av omgruppert budsjett). De siste årene har
utviklingen derfor vært svært positiv.
– FD har overfor Forsvarets militære
organisasjon (FMO) presisert at alle enheter må ivareta
planlagt aktivitet innenfor tildelte budsjettrammer. Ved eventuelt
merforbruk vil den enkelte enhet selv måtte omdisponere
egne midler for å holde aktiviteten i samsvar med planlagte
målsettinger. På dette området fører
FD en tilnærmet "nulltoleransepolitikk".
– Sentrumsregjeringen innførte
i 2000 en særskilt ordning med kvalitetssikring av alle
større statlige investeringsprosjekter med en anslått
kostnad over 500 mill. kroner. Kvalitetssikringen utføres
av eksterne firmaer som Finansdepartementet har inngått
rammeavtale med. Erfaringene med ordningen er positive. Kvalitetssikringen
har bidratt til et forbedret beslutningsgrunnlag både for
departementet, regjeringen og Stortinget, og derigjennom redusert
risikoen og bedret økonomikontrollen i store investeringsprosjekter.
FD vil i tillegg understreke at den strategiske
styringen av forsvarssektoren er styrket, blant annet gjennom etableringen
av det integrerte Forsvarsdepartement fra 1. august 2003, jf. Innst.
S. nr. 342 (2000-2001) til St.prp. nr. 45 (2000-2001) om omleggingen
av Forsvaret i 2002-2005, og Innst. S. nr. 232 (2001-2002) til St.prp. nr.
55 (2001-2002) gjennomføringsproposisjonen.
Gjennom omleggingen av Forsvaret og bedret økonomistyring
har man lykkes med å dreie ressursinnsats fra drift til
investeringer, og fra støttevirksomhet til operativ virksomhet.
Dette har medført at Forsvarets stridsevne og kampkraft
er betydelig bedret.
"Ifølge Riksrevisjonen hadde Forsvaret
pr. ultimo mars 2004 registrert over 600 inkassosaker, over 2000 inkassovarsler
og mellom 7500 og 10000 ubehandlede purringer.
Komiteen ber om å få oversendt
en oppstilling som viser hvilke beløp som er påløpt
i inkassosalærer, morarenter og øvrige kostnader
på grunn av for sen betaling av regninger."
Det var i februar 2004 registrert 670 saker
(1,5 mill. kroner) som medfører morarenter, mens antallet
i oktober 2004 var 173 slike saker (0,1 mill. kroner). Inkassosalærer
er inkludert i beløpene. Antallet inkassosaker må ses
i sammenheng med at Forsvaret i snitt behandler ca. 20 000 fakturaer
pr. måned. Pr. 2. november 2004 var det postert 4,8 mill.
kroner i morarenter. Trenden er nedadgående. Arbeidet med å redusere antallet
inkassosaker har vært høyt prioritert. Blant annet
har forsvarssjefen (FSJ) nedsatt en egen "inkassogruppe" med nettopp
dette som formål.
Pr. 2. november 2004 var det postert 130 mill.
kroner i utestående forfalte regninger, eller ca. 3 000
fakturaer. Dette er en betydelig nedgang fra 12 000 fakturaer, som var
status ved begynnelsen av året. Av de posterte 130 mill.
kroner utgjør 77 mill. kroner utestående regninger til
Forsvarsbygg (FB), som Forsvarsstaben (FST) foretar særskilt
oppfølging og avstemming av. Det understrekes at tallene
også omfatter fakturaer som, på vanlig måte,
må behandles nærmere. Forsvaret mottar undertiden,
som andre virksomheter, mangelfulle eller ufullstendige regninger
som krever innhenting av tilleggsinformasjon, avklaring i forhold
til fakturautsteder m.v.
Den positive utviklingen er blant annet et resultat
av bedret kompetanse og verktøy på området.
Implementeringen av et nytt regnskapssystem gjennom første leveranse
fra Program Golf har gjort at man har bedre oversikt over de ubetalte
fakturaene, og dermed bedre muligheter til å følge
opp og redusere antallet.
"Riksrevisjonen viser til at det for november
og desember 2003 ikke lot seg bekrefte at det var utbetalt korrekt
lønn til de ansatte og at personinformasjon med plassering
av ansatte i riktig stilling ikke var oppdatert.
Komiteen ber om å få opplyst
om forholdene nå er brakt i orden og om eventuelle feilutbetalinger
er rettet opp. Videre ber komiteen om statsrådens bekreftelse
på at lønnsutbetalingssystemet nå fungerer
etter forutsetningene."
FST har opplyst at alle identifiserte og kjente
feil fra 2003 er saksbehandlet og trekkerklæring for de
fleste av disse er sendt ut. Selv om det nye lønnsutbetalingssystemet
i hovedsak fungerer som det skal, og Forsvarets personell i det
alt vesentlige får riktig lønn til riktig tid,
har det også i 2004 vært utfordringer knyttet
til lønnsutbetalingene.
Feilposteringer i Forsvarets lønnsregnskap
er i første rekke knyttet til mangler ved de faste dataene,
stamdata (tilknytning til kontoplan, organisasjonsstruktur og lignende)
i systemene for organisasjons- og personellforvaltning, som leverer
data til økonomisystemet (SAP). Dette kan føre
til at lønnbelastningen treffer feil ansvarssted/kapittel.
Manglene i stamdata skyldes blant annet at det,
i forbindelse med omstillingen av Forsvaret, i perioden fra 1. november
2003 og frem til sommeren 2004, har funnet sted store endringer
i Forsvarets organisasjon. Gamle avdelinger/stillinger
er nedlagt, og nye avdelinger/stillinger er opprettet.
Dette har blant annet medført at mange tilsatte har fått
nye stillinger. Forsvarets personell bytter dessuten jobb og arbeidssted
relativt hyppig. Treårsrotasjon er ofte normalt. Å sikre
at alle data til enhver tid er korrekte er derfor krevende. Ikke
alle endringer som har funnet sted er blitt rettidig oppdatert i
personell- og organisasjonssystemene. Dette kan føre til
at feil data blir overført til SAP, og at lønnskostnaden
ikke treffer rett ansvarssted. Dette var trolig viktigste årsak
til at Forsvarets regnskap for 2003 ikke ble godkjent.
Det arbeides løpende og målrettet
med å korrigere de feil som oppstår og med å forbedre
prosessene som skal sikre at personell- og organisasjonsdataene
til enhver tid er korrekte. FST har på denne bakgrunn satt
ned et eget delprosjekt i Program Golf, som jobber kun med disse
problemene. I tillegg er bemanningen ved Forsvarets lønnsadministrasjon
(FLA) ytterligere styrket med fire tilsatte for spesielt å korrigere
feil relatert til overenskomstlønte. Tiltakene skal i sum
i bidra til at personellet er plassert i riktig stilling, at korrekt
avlønning finner sted, at feilutbetalinger korrigeres,
og at urettmessig utbetalte tillegg og godtgjørelser blir
innkrevd.
Arbeidet er krevende, og det vil også i årene
etter 2004 være behov for å korrigere feil, øke
personellets kompetanse, og tilpasse de nye systemene til de utfordringer
som vil kunne oppstå.
"Riksrevisjonen har påpekt at det ikke
har vært mulig å få bekreftet at alle
inntekter er postert i Forsvarets regnskap for 2003.
Komiteen ber om statsrådens kommentarer
til dette."
For å kunne dokumentere at inntektene
i regnskapet er fullstendige ble det i 1. kvartal 2004 iverksatt
manuelle rutiner som skal sikre sporbarheten på utgående fakturaer,
jf. Dokument nr. 1 (2004-2005). Dette planlegges i fremtiden ivaretatt
elektronisk i Program Golf Leveranseprosjekt 2 (LP 2). Ny funksjonalitet,
som planlegges implementert i LP 2, skal være avklart før prosjektet
igangsettes. Sporbarhet, også når det gjelder inntektssiden,
er en viktig del av dette, og helt nødvendig for å kunne
avlegge riktig regnskap.
FD har i St.prp. nr. 1 (2004-2005) om statsbudsjettet for
2005 informert om at LP 2 planlegges lagt frem for Stortinget som
et kategori 1-prosjekt for godkjenning så snart de nødvendige
beslutningsdokumenter er utarbeidet, og har vært gjenstand
for ekstern kvalitetssikring. Stortinget har gitt sin tilslutning
til dette, jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2004-2005).
"Riksrevisjonen viser til at det fortsatt er
store mangler i rutinene ved anskaffelser og at Forsvaret
ikke har kunnet legge fram noen samlet oversikt over gjennomførte
anskaffelser i 2003 med fordeling mellom ulike anskaffelsestyper.
Komiteen ber statsråden redegjøre
for hvilke tiltak som er iverksatt for å sikre at regelverket
for offentlige anskaffelser blir fulgt."
FD har innført et nytt regelverk for
anskaffelser, Anskaffelsesregelverk for Forsvaret (ARF), med virkning
fra 1. september 2004. Dette er det viktigste tiltaket for å forbedre
anskaffelsesvirksomheten i Forsvaret.
Målsettingene med ARF er:
– Å ta
i bruk et oppdatert regelverk.
– Å presisere regelverkets
rolle i forhold til lov om offentlige anskaffelser m.v. i selve
regelverket (men også i følgeskriv).
– Elektronisk tilgjengelighet.
– Å gjennomføre
opplæring av personellet, samtidig som man innfører
slik opplæring i de etablerte utdanningsveier i Forsvaret.
Prosjektet som har arbeidet med ARF har gjennomført
opplæring i løpet av 2004. Hovedinnsatsen har vært
rettet mot tilsatte i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) - både
merkantilt personell og prosjektmedarbeidere. Det er i løpet
av perioden april til september 2004 gjennomført følgende
kursopplegg:
– Seks to-dagerskurs
for merkantile medarbeidere, hvor det har deltatt ca. 70 personer.
– Seks dagskurs for prosjektmedarbeidere,
hvor det har deltatt ca. 87 personer.
De samme kursene har også dekket opplæringsbehov hos
en del avdelinger utenfor FLO, som for eksempel Program Golf og
Forsvarets forskningsinstitutt.
I tillegg til dette har ARF-prosjektet i løpet
av 2003 og 2004 undervist i det nye regelverket ved Forsvarets skolesenter,
Forsvarets stabsskole og Forsvarets forvaltningsskole. Det har vært
holdt spesialiserte ARF-kurs for lokale innkjøpere og ledere,
basert på Direktiv for forvaltning og videre utvikling
av felles prosjektstyringssystem for Forsvaret - PRINSIX.
Opplæring av nye innkjøpere,
"vedlikeholdsopplæring" og utdanning knyttet til PRINSIX
er planlagt gjennomført ved Forsvarets forvaltningsskole
i tiden fremover. I tillegg vil Sjøkrigsskolens bachelor-utdanning
i logistikk omfatte innkjøp og kontraktsanskaffelser.
I bestemmelsene om virkeområdet for
ARF er det klart presisert hvordan Forsvaret skal forholde seg til regelverket
for offentlige anskaffelser. Forsvaret er, som alle statlige og
kommunale etater, underlagt lov om offentlige anskaffelser (LOA)
med tilhørende forskrift (FOA). Dette regelverket skal
benyttes som hovedregel. ARF har i tillegg en utfyllende virkning, noe
som blant annet innebærer at Forsvaret har strengere krav
til anskaffelsesprotokoll.
FD vil understreke at Forsvarets investeringer,
i motsetning til øvrige offentlige anskaffelser, i stor
grad er unntatt fra EØS-regelverket om anbud. LOA § 3
unntar anskaffelser som faller inn under bestemmelsene i EØS-avtalens
artikkel 123, som gjelder medlemslandenes adgang til å treffe
tiltak knyttet til produksjon av eller handel med våpen,
ammunisjon og krigsmateriell, samt andre varer som er uunnværlige
for forsvarsformål.
"Komiteen har merket seg Riksrevisjonens påpeking om
at det ikke har skjedd vesentlige endringer på tross av
at oversikt over lagerbeholdning m.v. var et vesentlig punkt under
Stortingets behandling av statsregnskapene for 2001 og 2002. For
eksempel var i følge Riksrevisjonen, ikke revisjon av materiellbeholdningene
ved Forsvarets hurtig reaksjonsstyrke og dens underavdelinger gjennomførbare
på grunn av mangel på materiellister.
Komiteen ber om statsrådens kommentarer
til Riksrevisjonens anførsler samt opplyst om situasjonen
nå er brakt i orden."
Rr har i Dokument nr. 1 (2004-2005) påpekt
at egenkontrollplaner og dokumentasjon av eventuelle tellinger i
2003 mangler. Omfanget av tellinger fremgår heller ikke.
Visitasjonsprotokollen, som skal fungere som sjefens styringsverktøy,
er i mange tilfeller ikke opprettet eller ført etter intensjonene.
Egenkontroll er den kvalitative og kvantitative
kontroll enhver sjef har et ansvar for å føre
med det materiell vedkommende forvalter, og med regnskapsføringen
av dette, jf. Tjenestereglement for Forsvaret (TfF) klasse 7. Visitasjonsprotokoller
skal dokumentere enhver gjennomført telling i forbindelse
med egenkontroll, eller ved skifte av ansvarshavende.
FLOs avdelinger er pålagt å gjennomføre
egenkontroll iht. TfF klasse 7. Det ble i 2003 iverksatt kurs i forvaltning
og kontroll med materiell ved all utdanning av befal, herunder avdelingssjefer
og påtroppende avdelingssjefer. FST og FLO følger
utviklingen nøye, og vil kontrollere at rutiner for gjennomføring
av egenkontroller og føring av visitasjonsprotokoller er
gjennomført ved alle FLOs materiell-regnskapsførende avdelinger.
Forsvarets øverste ledelse ved sjef
FST gjennomfører høsten 2004 inspeksjoner for å kontrollere
alle Forsvarets driftsenheter. I den forbindelse informeres det
om betydningen og viktigheten av å implementere rutiner
for kontroll med forsyning og beholdninger. Pr. 25. november var
90 % av samtlige enheter besøkt. Fagpersonell
med spisskompetanse innenfor materiellforvaltning har deltatt som
veiledere spesielt for den enkelte driftsenhet underlagt FLO, slik
at regnskapsorden og rutiner blir implementert og kontrollert som forutsatt.
FD vil, innen 1. januar 2005, utgi Retningslinjer
for materiellforvaltning i Forsvaret (tidligere benevnt Overordnet
direktiv), jf. Dokument nr. 1 (2004-2005). Med utgangspunkt i disse
retningslinjene har Forsvaret arbeidet med revisjon av TfF kl 7
- Materiellforvaltning. Utkast til Forsvarssjefens direktiv for
materiellforvaltning i Forsvaret vil bli sendt på intern
høring i Forsvaret i løpet av desember 2004. Implementering
er planlagt 1. februar 2005. Direktivet vil omfatte hele forsvarssektoren.
Etter implementeringen vil FST og FLO starte arbeidet med å tilpasse
direktivet mot Program Golf og det kommende felles integrerte forvaltningssystem
(FIF). Samtidig har FD igangsatt et arbeid med å gjennomgå Forsvarssjefens
logistikkdirektiv.
Rr viser i Dokument nr. 1 (2004-2005) til manglende revisjon
av materiellbeholdningen ved Forsvarets hurtige reaksjonsstyrker.
Dette gjelder blant annet Hærens reaksjonsstyrker, Nasjonalt
støtteelement og Intelligence, Surveillance, Target Acquisition
and Reconnaissance (ISTAR). Regnskapsføring og kontroll
med materiell til og fra utenlandsmisjoner er nå gitt større fokus.
Forsvarets innsatsstyrke - Hæren (FIST-H) har nedlagt et
betydelig arbeid for å komme à jour, og har nå sentralisert
materiellregnskapsføringen.
"Av Forsvarsbyggs regnskaper for 2003 går
det blant annet frem at det mangler signerte husleieavtaler for 15 % av
utleieobjektene.
Komiteen ber opplyst om forholdet er brakt i
orden eller om det fortsatt finnes leieforhold hvor formalitetene
ikke er på plass."
Forsvarsbygg har intensivert arbeidet på området. Fremdeles
mangler enkelte signerte husleieavtaler, men omfanget er redusert
fra 15 til ca. 2 % av utleieobjektene, tilsvarende en husleie
på ca. 18 mill. kroner av totalt 830 mill. kroner. Av dette
beløpet er det avtaler for ca. 13 mill. kroner som Forsvarsbygg
(FB) oppgir at det ikke er sammenfallende oppfatninger om mellom leietager
og utleier. Nærmere forhandlinger er derfor nødvendig.
FB er i dialog med FMO om dette, i første rekke FLO.
"I sine antegnelser uttaler Riksrevisjonen at
det er "kritikkverdig at program Golf Leveranseprosjekt 1 ikke har
levert et system som tilfredsstiller kravene til økonomiregelverket
i staten". Det fremgår ikke om denne uttalelsen dreier
seg om effekten av Leveranseprosjekt 1 i program Golf etter at det
reelt tok effekt, dvs. i 2004 eller om uttalelsen kun dreier seg
om manglende resultater av prosjektet i revisjonsåret
2003.
Komiteen ber om statsrådens kommentar
til dette."
Program Golf har vært drøftet
i Stortinget ved flere anledninger, jf. blant annet Stortingets
behandling av Innst. S. nr. 126 (2003-2004) til Dokument nr. 3:07 (2002-2003).
I den forbindelse understreket jeg følgende under debatten
11. mars 2004:
"Formålet med det første leveranseprosjektet
i program Golf er å levere et system som setter Forsvaret
i stand til å avlegge regnskap til statsregnskapet i henhold
til statens økonomireglement. Dette har også vært hovedgrunnen
til at denne leveransen ble prioritert først i Golf, i
leveranseprosjekt nr. 1. De neste leveransene vil understøtte
andre deler av forvaltningssystemet i Forsvaret, områder
som riksrevisjonen også har hatt anmerkninger til. Gjennomføring
av leveranseprosjekt nr. 1 har derfor fokusert på å legge
til rette for at Forsvaret oppfyller de funksjonelle kravene i økonomireglementet,
og avleverer regnskap til statsregnskapet fra og med budsjettåret
2004."
"Leveranseprosjekt nr. 1, med innføring
av bl.a. nytt regnskapssystem, er det første og viktigste
trinnet. Det vil ikke bety at det trinnet løser alle problemer
i forhold til Riksrevisjonens anmerkninger når det gjelder
Forsvaret - det var jeg inne på i innlegget i en tidligere debatt
i dag - men det er det viktigste prosjektet for å få til
hovedmålet, nemlig å kunne tilfredsstille kravene som
er til Forsvarets regnskap, bl.a. statens regnskapsreglement. De
neste leveranseprosjektene som kommer, vil også være
med på å tilfredsstille de merknader Riksrevisjonen
har hatt til Forsvarets regnskap."
FD vil presisere at målsettingen med
LP 1 var å etablere en regnskaps- og lønnsløsning
som legger til rette for at Forsvaret kunne oppfylle de funksjonelle krav
i statens økonomiregelverk, og avlevere regnskap til statsregnskapet
i henhold til dette fra og med budsjettåret 2004.
Rr bekrefter i brev av 17. november 2004 til
FD at uttalelsene om Forsvarets regnskap i antegnelsene til statsregnskapet
2003, jf. Dokument nr. 1 (2004-2005), kun gjelder det avlagte regnskap
for 2003. Dette gjelder også referansen til Program Golf
LP 1.
Rr bekrefter også i brevet at de tidligere
er gjort kjent med at LP 1 ikke var ment å skulle dekke
alle funksjonelle krav i økonomireglementet innen utgangen
av 2003.