I proposisjonen blir det gjort framlegg om utbygging og
finansiering av Imarsundprosjektet i Møre og Romsdal.
Anleggsarbeida på prosjektet er planlagt å starte hausten
2004 med førebuande arbeid, med fullføring i løpet
av 2006.
Alternativ bruk av ferjetilskot og bompengar
er viktige element i finansieringsplanen for prosjektet. Dei prinsippa
som er trekte opp for alternativ bruk av innspara ferjetilskot ved
ferjeavløysingsprosjekt er lagt til grunn, jf. Stortinget
si behandling av St.prp. nr. 1 (2001-2002), St.prp. nr. 60 (2001-2002)
og St.prp. nr. 67 (2002-2003).
Imarsundprosjektet vil avløyse ferjesambandet
som i dag går mellom Aukan i Tustna kommune og Vinsternes
i Aure kommune. Prosjektet omfattar om lag 3,4 km ny tofelts veg
med 6,5 m vegbreidde på rv 680 med bruer over Imarsundet
og Litjsundet på høvesvis 580 og 300 m.
Ferjesambandet Aukan - Edøya (Smøla)
- Forsnes (Hitra) blir også endra. Ferja til Forsnes blir
lagt ned og ferjestrekninga til Smøla blir korta ned ved
bygging av 1,3 km ny veg på rv 669 med ny ferjekai i Sandvika. Kaia
i Sandvika vil erstatte dagens ferjekai på Aukan og korte
ned ferjesambandet mellom Tustna og Edøya i Smøla
kommune med om lag 5 minutt, dvs. om lag med ein femtedel.
I tillegg inngår økonomisk
tilskot til kabelferje til Solskjeløya i Tustna og ei mindre
utbetring av vegnettet på øya.
Kabelferja er føresett driven av eit
privat selskap, Tustna kabelferje B/A.
Det er planlagt ein bomstasjon i Aure, om lag
700 m aust for brua over Litjsundet.
Samla kostnadsoverslag for Imarsundprosjektet
er 250 mill. 2004-kroner. Kostnaden fordeler
seg med 209 mill. kroner på sjølve Imarsundsambandet
og 37 mill. kroner på ny veg til Sandvika med ferjekai.
Eit eingongstilskot på 4 mill. 2002-kroner til investering
i kabelferje og vegutbetring på Solskjeløya inngår
også i overslaget.
Samfunnsøkonomisk netto nytte for Imarsundsambandet
er rekna til om lag 0 mill. kroner, basert på ei løysing
utan bompengar. Basert på ei løysing med bompengar
har prosjektet ei netto nytte på om lag -25 mill. kroner.
Ei kabelferje blir å rekne som maskindrive
fartøy, som vil krevje naudsynte sertifikat etter sjøfartslovgivinga.
Slik sakshandsaming står att.
Bompengesøknad og lokalpolitisk behandling
er nærare omtala i pkt. 3 i proposisjonen.
Det var lagt til grunn at byggjestart for sambandet
vil finne stad før 1. januar 2005 med ei eventuell kommunesamanslåing
av kommunane Aure og Tustna frå 1. januar 2006, eventuelt
i samband med opninga av Imarsundprosjektet.
Gjennom handsaminga av St.prp. nr. 60 (2002-2003) slutta
eit fleirtal i samferdselskomiteen seg til prinsippet om at innspara
ferjetilskot kan nyttast som delfinansiering av vegsamband som gjer
ferje overflødig, jf. Innst. S. nr. 227 (2001-2002).
I bompengesøknaden er det lagt til
grunn at innspara statlege ferjetilskot ved å leggje ned
dagens ferjesamband mellom Tustna/Smøla og Hitra
i tillegg til sambandet over Imarsundet skal nyttast til å delfinansiere Imarsundprosjektet.
Vegdirektoratet meiner det er vanskeleg å sjå at
det er bygginga av eit fast vegsamband over Imarsundet som gjer
ferja til Hitra overflødig. Vegdirektoratet meiner derfor
at det ikkje er rett at innsparingar ved ei eventuell nedlegging
av ferjesambandet til Hitra skal inngå i finansieringa
av Imarsundprosjektet.
Samferdselsdepartementet går derfor
inn for at ferjesambandet Aukan - Edøya - Forsnes (rute
54B) blir lagt ned som ein del av etableringa av fast vegsamband over
Imarsundet, i tråd med lokale vedtak. Det blir m.a. vist
til at det er svært få trafikantar som får
auka køyrelengde og at ferjesambandet er avhengig av eit
høgt statleg driftstilskot årleg.
Gjennom handsaminga av St.prp. nr. 67 (2002-2003) slutta
samferdselskomiteen seg til prinsippet om å ta utgangspunkt
i gjennomsnittleg kostnadsnivå for dei to siste rekneskapsåra
når innspara kostnader til drift av eit samband skal fastsetjast,
jf. Innst. S. nr. 272 (2002-2003).
Det er rekna med at staten får ei netto årleg
innsparing i tilskot til drift av ferjesamband på 12 mill.
kroner. Tilskotet er føresett utbetalt årleg i
ein periode på 15 år etter at Imarsundprosjektet
er fullført. Tilskotet skal ikkje justerast for prisauke
ut over justering fram til forskoteringa frå bompengeselskapet
skjer. Dette vil gi eit samla finansieringsbidrag til prosjektet
frå innspara driftstilskot på 180 mill. 2004-kroner.
Samla finansieringsbidrag til prosjektet frå innspara kapitalkostnader
gir 67 mill. 2004-kroner i finansieringsplanen. Storleiken på bidraget
er basert på at forskoteringa frå bompengeselskapet
skjer i 2005 og 2006 og at tilbakebetalinga frå staten
startar i 2007.
Bompengedelen er 26 pst. av det samla finansieringsbehovet
og utgjer 99,5 mill. kroner. I tillegg kjem bompengar til innkrevjingskostnader
og drift av bompengeselskapet.
Kommunal- og regionaldepartementet har sagt
seg villig til å gå inn med eit eingongstilskot
på 15 mill. 2004-kroner til bygging av Imarsundprosjektet.
Det er ein føresetnad at det blir tilslutning til samanslåing
av kommunane Tustna og Aure og at prosjektet er fullfinansiert.
Tustna og Aure kommunar har sagt seg villige til å gå inn
med eit tilskot på til saman 18 mill. 2002-kroner fordelt
over 5 år.
Kostnadsoverslaget er 250 mill. kroner. Med
dei føresetnader som er lagt til grunn er netto kapitalkostnader
knytt til forskotteringa rekna til om lag 130 mill. kroner. Samla
gir dette eit finansieringsbehov på om lag 380 mill. kroner.
Det er lagt til grunn finansieringsplan som
i tabell 4.1 i proposisjonen.
| 2004-kroner |
Forskottering - innspara
tilskot til drift av ferjesambanda1) | 180,0 mill. |
Forskottering - innspara
tilskot til kapitalkostnader for ei ferje | 67,0 mill. |
Tilskot frå Kommunal-
og regionaldepartementet | 15,0 mill. |
Tilskot frå Aure
og Tustna kommunar | 18,5 mill. |
Bompengar2)
| 99,5 mill. |
Totalt | 380,0 mill. |
1)Korrigert for auka
drifts- og vedlikehaldsutgifter på vegnettet
2)I tillegg kjem bompengar
til dekking av innkrevjingskostnader og drift av bompengeselskapet
Det er lagt opp til at finansieringsbidraget
frå innspara driftstilskot og kapitalkostnader blir forskotert
av bompengeselskapet gjennom låneopptak og ein aksjekapital
på 10 mill. 2002-kroner.
Det er føresett at staten vil tilbakebetale
forskoteringa gjennom årlege utbetalingar fordelt over
15 år, utan kompensasjon for prisstigning og renteutgifter,
jf. St.prp. nr. 67 (2002-2003). Den årlege innsparinga
skal under kap. 1320 i statsbudsjettet førast til frådrag
på post 72 og fordelast mellom post 23 til dekning av auka drifts-
og vedlikehaldsutgifter på 0,2 mill. kroner pr. år og
post 30 til nedbetaling av forskoteringa frå bompengeselskapet.
Eventuelle kostnadsoverskridingar skal dekkast
i samsvar med gjeldande retningslinjer for bompengeprosjekt.
Stortinget har ikkje gitt særskilte
føringar for korleis reduserte kostnader skal fordelast
for prosjekt som blir finansierte innafor ordninga med alternativ
bruk av ferjetilskot. For dette prosjektet meiner Vegdirektoratet
at eventuelle innsparingar skal godskrivast post 72, slik at dei årlege
utbetalingane kan stanse før det er gått 15 år.
Andre føresetnader går fram
av pkt. 4.5 i proposisjonen.
Med desse føresetnadene er bompengeperioden rekna
til 10 år og 4 månader. I tråd med dei
lokale vedtaka blir det lagt opp til å oppretthalde 15 års
bompengeperiode med opning for å avslutte innkrevjinga
i ferjesambandet Seivika - Tømmervåg tidlegare
dersom kostnads- og inntektsutviklinga gir rom for dette.
Samferdselsdepartementet viser til at det er
oppnådd ein garanti for ei toppfinansiering på totalt
13 mill. kroner. Bidraga er føresette å komme
til utbetaling berre dersom kostnadsoverslaget i proposisjonen overstig det
som er mogleg å finansiere innafor det opphavelege opplegget
i bompengesøknaden, og ikkje ved ein eventuell kostnadsauke
etter at Stortinget har behandla saka. I tillegg har Kommunal- og
regionaldepartementet opna for at departementet kan bidra med eit
ytterlegare bidrag på inntil 2 mill. kroner utover tilskotet
på 15 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet vil leggje opp til
ei ny vurdering av storleiken av det innspara ferjetilskotet basert
på tilskotsrekneskapen for det innkorta ferjesambandet
Sandvika - Edøya etter to til tre års drift.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om utbygging
og finansiering av Imarsundprosjektet, vil det bli inngått avtale
mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med
gjeldande standardavtale og dei føresetnadene som er lagt
til grunn i denne proposisjonen.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, frå Høgre, Anne Berit
Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og leiaren
Petter Løvik, frå Framstegspartiet,Thore
A. Nistad og Kenneth Svendsen,frå Sosialistisk
Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg
Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og frå Senterpartiet,
Jorunn Ringstad, vil vise til at Imarsundprosjektet er det
første i sitt slag og må reknast som historisk.
Det er første gang eit vegprosjekt blir finansiert ved
hjelp av alternativ bruk av ferjesubsidiar. Det skal dessutan nyttast
midlar som blir frigjorde gjennom innsparingar ved samanslåing
av kommunane Aure og Tustna. Utan desse ulike bidraga ville prosjektet
ikkje blitt realisert no.
Komiteen vil gi honnør
til alle involverte partar for at ein har klart å finne
fram til ordningar som er med på å realisere Imarsundprosjektet.
Dei nye verkemidla som her blir tekne i bruk vil også kunne
nyttast i arbeidet med å realisere eller framskunde andre
vegprosjekt.
Komiteen ser positivt på at
Imarsundprosjektet gjer det lettare og raskare å reise
i regionen. Imarsundprosjektet vil vere eit viktig bidrag for å styrke
verdiskapinga, sysselsettinga og busettinga i regionen.
Komiteen konstaterer at Regjeringa
sitt forslag er i samsvar med ønska frå lokale
styresmakter og at det er teke initiativ til ei toppfinansieringsordning
som kan takast i bruk dersom det skulle bli behov for det.
Komiteen har merka seg at Regjeringa
i dette prosjektet meiner ein bør vurdere ei justering
av den årlege utbetalinga frå staten etter to
til tre år slik at utbetalinga blir mest mogleg i samsvar
med den faktiske innsparinga. Komiteen ber om at
Regjeringa orienterer Stortinget på eigna måte
før ei slik eventuell justering blir gjort.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, vil på denne
bakgrunn slutte seg til Regjeringa sitt forslag for utbygging og
finansiering av Imarsundprosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at bilistene årlig betaler inn over 40 mrd. kroner
i forskjellige bilrelaterte avgifter, mens det bevilges ca. 12 mrd.
kroner til investeringer og vedlikehold av de statlige vegene. Dette
betyr at bilistene gjennom bevilgninger til vegnettet bare får tilbake
ca. en fjerdedel av hva de betaler inn i avgifter. Et prosjekt som
er samfunnsøkonomisk lønnsomt bør etter disse
medlemmers mening ikke finansieres med bompengeinnkreving,
men med bevilgninger over statsbudsjettet. Imarsundprosjektet er
et slikt prosjekt.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2005
med forslag om en bevilgning på 99,5 mill. kroner for fullfinansiering
av Imarsundprosjektet utan bompenge-innkreving."
Forslag frå Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2005 med forslag om en bevilgning på 99,5 mill. kroner for fullfinansiering av Imarsundprosjektet utan bompenge-innkreving.
Tilrådinga frå komiteen vert fremma av Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykkjer i at Imarfinans AS får løyve til å ta opp lån til å forskottere bygginga av Imarsundprosjektet og til å krevje inn bompengar til delvis bompengefinansiering av utbygginga etter vilkåra i St.prp. nr. 69 (2003-2004) og Innst. S. nr. 261 (2003-2004).
II
Samferdselsdepartementet gis fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar for finansieringsordninga. Avtalen må vere underskriven før innkrevjinga startar.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 10. juni 2004
Petter Løvik
leiar og ordførar |