Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantlovforslag nr. 68 (2007-2008) fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Martin Engeset, Åse Gunhild Woie Duesund og André N. Skjelstad om lov om endring i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven). Komiteen viser videre til svarbrev av 9. april 2008 fra arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen med kommentarer til lovforslaget, samt svarbrev av 29. april 2008 vedrørende lovteknisk bistand.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til konklusjonene i statsrådens svarbrev.

Flertallet understreker at en fjerning av inntektsprøving vil ha størst effekt for de som ennå ikke har innrettet seg på pensjonisttilværelsen ved å slutte i inntektsgivende arbeid.

Flertallet viser til at Regjeringen i sitt lovutkast av 28. januar 2008 til "Ny alderspensjon i Folketrygden" har foreslått at personer som er 67, 68 og 69 år i 2010 ikke skal omfattes av ordningen med levealdersjustering, men at de skal få samme mulighet til å kombinere pensjon og arbeidsinntekt som andre. Flertallet mener at en vurdering av ytterligere liberalisering av inntektsprøvingen før pensjonsreformen trer i kraft, må henvises til behandlingen av statsbudsjettet for 2009.

Flertallet tilrår at Representantlovforslag nr. 68 (2007-2008) ikke bifalles.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at bakgrunnen med representantlovforslaget er å bedre arbeidsincentivene for 68- og 69-åringer, og gjennom dette øke tilgangen på arbeidskraft i Norge. Seniorer utgjør en viktig ressurs i arbeidslivet, og i en tid med sterk etterspørsel etter kompetent og erfaren arbeidskraft må alle stimuleres til å jobbe, også etter oppnådd avgangsalder. En opprettholdelse av pensjonsavkortningen for 68- og 69-åringer vil være å opprettholde en ordning som er aldersdiskriminerende.

For å ivareta intensjonen i representantlovforslaget på best mulig måte fremmer disse medlemmer, på bakgrunn av den lovtekniske gjennomgangen, følgende forslag:

"Vedtak til lov

om endring i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)

I

I lov 28. februar 1997 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endringer:

§ 19-4 andre og tredje ledd oppheves.

§ 19-6 andre, tredje og fjerde ledd oppheves.

II

Endringene under I trer i kraft med virkning fra og med 1. juli 2008."

Disse medlemmer viser til at Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2008 fjernet inntektsprøvingsreglene for 67-åringer.

Disse medlemmer finner det svært underlig at man fjerner avkortingsreglene for bare 67-åringer, og at man mener det fortsatt er fornuftig at 68-og 69-åringer skal få avkortet sin pensjon mot arbeidsinntekten.

Disse medlemmer har videre merket seg at argumentet fra Regjeringen for å fjerne reglene for avkorting av alderspensjon for 67-åringer, var for å stimulere eldre arbeidstakere til å stå lenger i arbeid. Dette kan ikke oppfattes som noe annet enn at den sittende regjering ikke ønsker å stimulere 68-og 69-åringer til å stå lenger i arbeid.

Disse medlemmer har også merket seg at arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen i sitt svarbrev, av 9. april 2008, skriver:

"(…) Eldre arbeidstakere utgjør en betydelig ressurs i arbeidslivet, og jeg er derfor enig i at det er viktig å stimulere til økt arbeidsinnsats blant eldre."

Statsråden skriver videre, sitat:

"(…) En oppheving av inntektsprøvingen er et kostnadsspørsmål, og regjeringen valgte i forbindelse med statsbudsjettet for 2008 å prioritere 67-åringer."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Dokument nr. 8:101 (2006-2007) fra stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Kenneth Svendsen og Robert Eriksson, jf. Innst. O. nr. 99 (2006-2007), Dokument nr. 8:47 (2006-2007) fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Robert Eriksson og Gjermund Hagesæther, jf. Innst. S. nr. 201 (2006-2007), samt til Dokument nr. 8:61 (2005-2006) fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Kenneth Svendsen, Kari Kjønass Kjos, Siv Jensen og Harald T. Nesvik, jf. Innst. S. nr. 178 (2005-2006), hvor man har fremmet forslag om å belønne de som ønsker å bidra med sin arbeidskraft etter fylte 67 år, slik at opptjent pensjon ikke avkortes mot arbeidsinntekt.

Disse medlemmer vil vise til at statsøkonomien gikk med et overskudd for 2007 på om lag 400 mrd. kroner, samt at de siste estimater fra Finansdepartementet viser at overskuddet i statsøkonomien for 2008 vil være på om lag 500 mrd. kroner.

Disse medlemmer er kjent med at det i Regjeringens høringsnotat knyttet til opptjening og uttak av ny alderspensjon foreslås at inntektsprøvingen av alderspensjon oppheves i 2010.

I lys av dette synes disse medlemmer at det virker noe underlig at man ikke skal ha råd til å stimulere 68-og 69-åringene til å stå lenger i arbeid for årene 2008 og 2009, men at man tydeligvis har økonomisk råd fra 2010.