Delingsforbodet i jordlova § 12 inneber ei
innskrenking i grunneigaren sin rett til å gjere rettslege disposisjonar
over delar av eigedomen. Utgangspunktet er at ein eigedom som er
nytta, eller kan nyttast til jordbruk eller skogbruk ikkje kan delast
utan styresmaktene sitt samtykke.
Jordlova § 12 rammar disposisjonar av rettsleg art
over del av eigedomen. I tillegg vil forbodet kunne ramma faktiske
disposisjonar over del av eigedomen dersom eigaren faktisk let nokon
få rett til å bruke deler av han. Overføring
av eigedomsrett vert også ramma. Det same gjeld forpakting,
tomtefeste og liknande leige- eller bruksrett til del av eigedomen
dersom retten er stifta for lengre tid enn 10 år, eller
ikkje kan seiast opp av eigaren.
Formålet med jordlova må etter framleggsstillarane
sitt syn vere å leggje tilhøva til rette, slik
at arealressursane vert brukte på den måten som
er mest gagnleg for samfunnet og dei som har yrket sitt i landbruket.
Arealressursane bør disponerast på ein måte
som gir ein tenleg og variert bruksstruktur ut frå samfunnsutviklinga
i området, med hovudvekt på omsynet til busetjing,
arbeid og driftsmessig gode løysingar.
Delingsføresegna kan leggja unødige band på eigaren
sine høve til å utvide eller etablere alternativ næringsutvikling
på landbrukseigedomen. Framleggsstillarane legg til grunn
at ei oppheving av delingsforbodet kan leggje til rette for endringar
i eigar- og brukssamanheng, som i større grad enn i dag
vil vera i samsvar med ein framtidsretta landbrukspolitikk.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Vedtak til lov
om endring i lov 12. mai 1995 nr. 23 om jord
(jordlova)
I
I lov 12. mai 1995 nr. 23 om jord (jordlova) vert det gjort følgjande
endringar:
§ 12 skal lyde:
Eigedom som er nytta eller kan nyttast til jordbruk, skogbruk
eller hagebruk kan utan hinder i denne lova delast, eller det kan
stiftast bruksrettar til del av eigedomen. Deling krev likevel samtykke
frå kommunen om delinga vert råka av andre eller
femte ledd.
Dyrka jord som er nytta eller kan nyttast til jordbruk eller
hagebruk, kan ikkje delast eller frådelast utan kommunen
sitt samtykke. Plikt for å søkje deling etter
første ledd gjeld også ved avtale om forpakting
og liknande leige, eller bruksrett til del av den dyrka jorda når
retten er stifta for lengre tid enn 10 år, eller ikkje
kan seiast opp av eigaren (utleigaren).
Samtykke er likevel ikkje nødvendig dersom
1. det er gitt samtykke til omdisponering
etter jordlova § 9, og dette samtykke ikkje er forelda,
jf. § 9 fjerde ledd, eller
2. formålet med frådelinga eller delinga
er å overdra jorda som tilleggsareal til annan eigedom
som er nytta, eller kan nyttast til jordbruk eller hagebruk. Det
er eit vilkår at det er oppretta skriftleg kontrakt der
det går fram kva eigedom arealet skal leggjast til, og
at arealet skal nyttast til slikt formål.
Samtykke til deling etter andre ledd kan berre tillatast når
samfunnsinteresser av stor vekt talar for det.
Bygningar som ligg i eller nær tunområde, kan ikkje
frådelast eigedom som er nytta eller kan nyttast til jordbruk
eller hagebruk utan kommunen sitt samtykke. Frådeling av
bygningar som ligg i eller nær tunområdet kan
tillatast når frådeling ikkje vil føre
til skade på kulturlandskapet, til konkrete ulemper av stor
tyding for drifta, eller dersom samfunnsinteresser av stor vekt
talar for deling.
Vedtak kommunen gjer etter andre og femte ledd kan påklagast
til fylkeslandbruksstyret om ikkje departementet har fastsett ein
annan klageinstans.
Jordlova kapittel VI, §§ 13, 14, 15, 16 og
17 i gjeldande lov vert oppheva.
Ny § 13 skal lyde:
§ 13 Lokale reglar om deling
Etter søknad frå kommunen kan departementet innføre
forskrift som inneber at eigedom som er eller kan nyttast til jordbruk,
hagebruk eller skogbruk, ikkje kan delast utan kommunen sitt samtykke.
Slik forskrift kan innførast når kommunen meiner
forskrift er ønskjeleg ut frå omsynet til gode
løysingar for drifta, eller omsynet til kulturlandskapet.
Når det er søkt om deling etter lokale reglar,
kan kommunen ved avgjerda berre leggje vekt på omsyn som
låg til grunn for innføringa av reglane.
Ny § 14 skal lyde:
§ 14 Eigedom som er samansett av fleire registernemningar
Søknadsplikta etter §§ 12 og 13 gjeld
også for eigedom som er samansett av fleire registernemningar dersom
registernemningane er på same eigarhand.
Ny § 15 skal lyde:
§ 15 Tvangsauksjon og jordskifte
Innskrenkingane i §§ 12 og 13 gjeld ikkje når
del av eigedom blir seld ved tvangssal. Det same gjeld dersom det
i samband med offentleg jordskifte er nødvendig å dela
eigedom.
Ny § 16 skal lyde:
§ 16 Vilkår
Samtykke til deling etter §§ 12 og 13 kan givast på slike
vilkår som er nødvendige av omsyn til dei formåla
føresegnene skal fremje.
Ny § 17 skal lyde:
§ 17 Bortfall av delingssamtykke
Dersom deling ikkje er rekvirert innan tre år etter at
samtykke til deling er gitt, fell samtykket bort.
II
Endringane tek til å gjelde straks."