Bakgrunn
Forslaget grunnlovfester
en bestemmelse som regulerer når og hvordan enkelte menneskerettigheter
kan fravikes dersom det oppstår en nødtilstand som truer riket.
Denne muligheten eksisterer allerede på ulovfestet grunnlag gjennom
den konstitusjonelle nødretten. En grunnlovfesting av rammene for
en slik konstitusjonell nødrett vil sikre klarere regler for når
og hvordan menneskerettighetene kan fravikes, slik at den ulovfestede
konstitusjonelle nødretten ikke kan benyttes for å undergrave menneskerettighetene dersom
det oppstår en nødtilstand som truer riket.
En derogasjonsbestemmelse
er blant annet foreslått av Menneskerettighetsutvalget i Dokument
16 (2011–2012) s. 90 flg.
Etter Menneskerettighetsutvalgets
syn burde grunnlovsbestemmelsen slå fast at enkelte rettigheter
er av en slik karakter at de aldri kan fravikes. Dette har sammenheng
med at unntak fra enkelte bestemmelser vil representere et så fundamentalt
angrep på menneskeverdet og rettsstaten at ingen situasjoner kan
berettige at det besluttes å gjøre unntak fra disse rettighetene. Det
blir derfor foreslått å ta inn et tillegg til derogasjonsadgangen,
der det presiseres hvilke bestemmelser i Grunnloven som aldri kan
fravikes.
Da man vedtok menneskerettighetskonvensjonene i
tiårene etter annen verdenskrig, erkjente man at ulovfestet nødrett
lett kunne undergrave borgernes rettigheter. Dette var
nettopp grunnen til at man vedtok derogasjonsbestemmelser. Disse
reglene sier at i visse krisesituasjoner kan statene fravike
menneskerettigheter, men bare på bestemte og strenge vilkår
og bare noen av menneskerettighetene. Man ønsket altså å sørge
for at statene hadde foretatt betryggende vurderinger av disse grunnleggende
spørsmålene før en eventuell krise inntraff. Derogasjon ble innlemmet
i menneskerettighetsregimene for å begrense statenes potensielle
tilsidesettelse av menneskerettigheter gjennom nødrettstiltak.
Grunnloven skal også
under endrede politiske rammebetingelser sikre gjennomføring av
rettsstatsprinsipper og menneskerettigheter. Grunnlovfesting av
derogasjonsadgangen vil skape et sterkere bolverk mot mulig nedbygging
av demokrati og rettsstatsprinsipper. Det vil gi klare politiske
og rettslige rammer for hva som kan og ikke kan gjøres når krisen
først er ute. I dagens situasjon er det liten grunn til bekymring,
men forholdene kan endres. I en utredning fra 1953 til Stortinget
understreket professor Frede Castberg at «Det ligger i dagen at
prinsippet om den konstitusjonelle nødrett innebærer en stor fare
for misbruk».
Dersom en derogasjonsbestemmelse
ikke grunnlovfestes, er det opp til domstolene å innfortolke hva som
er rammene for den konstitusjonelle nødretten. Ut fra forutberegnelighets-
og tilgjengelighetshensyn er dette ikke en ideell løsning. Den står
også i motstrid til et av Stortingets uttalte mål med grunnlovsreformen
i 2014 – nemlig at de mest sentrale elementer i vår statsrett bør
fremgå av Grunnloven selv.
Om den nærmere begrunnelsen
for forslagene vises det til Dokument 16 (2011–2012) s. 90 flg.
Forslagsstillerne
fremmer 2 alternative forslag til ny bestemmelse i Grunnloven.
Alternativ 1 er i
samsvar med Menneskerettighetsutvalgets forslag til § 116.
Alternativ 2 er basert på en
skisse utarbeidet av Norges institusjon for menneskerettigheter
(NIM), sendt til Stortingets justiskomité i brev 2. juni 2020.
I begge tilfeller
foreslås det at bestemmelsen plasseres til slutt i Grunnloven kapittel
E om menneskerettigheter, dvs. som enten ny § 113 b eller § 113
a. Dersom et forslag om grunnlovfesting av begrensninger i menneskerettighetene
blir vedtatt som ny § 113 a, er det naturlig at derogasjonsbestemmelsen
plasseres som § 113 b. I motsatt fall kan den vedtas som § 113 a.