Skriftleg spørsmål fra Nils T. Bjørke (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2787 (2020-2021)
Innlevert: 11.08.2021
Sendt: 11.08.2021
Svart på: 18.08.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Nils T. Bjørke (Sp)

Spørsmål

Nils T. Bjørke (Sp): Kva for ny informasjon kom fram i Riksrevisjonen sin rapport om anskaffelser av konsulenttenester i Direktoratet for e-helse som ikkje låg i utgreiinga frå direktoratet som departementet vurderte hausten 2020, og stiller statsråden seg framleis bak direktoratet sin bruk av konsulentar etter at Riksrevisjonen la fram rapporten?

Grunngiving

Den 13. oktober 2020 sa helseministeren i Stortinget at Helse- og omsorgsdepartementet hadde gått gjennom utgreiinga frå Direktoratet for e-helse om at reglane for offentlege innkjøp vart overhaldne ved avrop på rammeavtalane for IKT-konsulenttenester. Departementet hadde då vurdert direktoratet si utgreiing og dei juridiske vurderingane frå advokatselskapet Kluge utan å finna haldepunkt for mistanke om lovbrot. I Riksrevisjonen sin rapport Dokument 3:14 (2020─2021) kjem det fram at Direktoratet for e-helse har brote reglane for offentlege innkjøp i fleire kjøp av IT-konsulenttenester og at direktoratet ikkje har god nok kontroll med kostnadane i kontraktane. Feila er omfattande og gjennomgåande.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Riksrevisjonens undersøkelse viser at Direktoratet for e-helse ikke har hatt gode nok rutiner og praksis for anskaffelse og bruk av konsulenter. Da jeg redegjorde for Stortinget høsten 2020 var det ikke holdepunkter for mistanke om lovbrudd. Dette var basert på direktoratets egen gjennomgang og advokatfirmaet Kluges vurderinger. Riksrevisjonen konkluderer imidlertid med at Direktoratet for e-helse har brutt anskaffelsesregelverket og ikke har god nok styring og kontroll med anskaffelsene. I 7 av de 14 anskaffelsene Riksrevisjonen har kontrollert, er det brudd på konkurranse- og likebehandlingsprinsippet. Bruddet gjelder der direktoratet har gjennomført nye minikonkurranser for prosjekter som ikke er ferdigstilt, og hvor det i konkurransegrunnlaget gis uttrykk for at det er en spesifikk leverandør som ønskes eller at det ikke er ønskelig at andre leverandører deltar i konkurransen. I 4 av 14 anskaffelser konkluderer Riksrevisjonen med at direktoratet bryter dokumentasjonsplikten ved ikke å begrunne viktige beslutninger i anskaffelsene, slik som endring av konsulent etter avtaleinngåelse. Videre viser Riksrevisjonens gjennomgang at direktoratet ikke sikrer tilstrekkelig kostnadsoppfølging av kontraktene og at det ikke er iverksatt tilstrekkelige tiltak for å redusere avhengigheten av enkeltkonsulenter og enkeltleverandører.
Jeg følger opp Riksrevisjonens anbefalinger i etatsstyringen av Direktoratet for e-helse. På bakgrunn av funnene i Riksrevisjonens undersøkelse, har jeg i brev av 5. juli tydeliggjort krav til direktoratets rapportering om gjennomføring og oppfølging av tiltakene som er iverksatt for å bedre anskaffelsespraksis og rutiner for bruk av konsulenter. Videre har jeg bedt om at direktoratet følger opp at rutiner og retningslinjer etterleves og at behov for forbedring av rutiner vurderes kontinuerlig. Denne oppfølgingen omfatter både områdene hvor Riksrevisjonen konkluderer med brudd på anskaffelsesregelverket og der det er behov for å forbedre rutinene for kostnadskontroll og håndtering av avhengighet til enkeltkonsulenter og enkeltleverandører.
Direktoratet for e-helse ble etablert i 2016 for å sikre en mer helhetlig og forutsigbar IKT-utvikling i helse- og omsorgssektoren. Regjeringen har store ambisjoner innen området og direktoratet har en viktig rolle i gjennomføring av store nasjonale satsinger. Dette krever at direktoratet bygger opp et sterkt fagmiljø basert på egne ansatte. I tillegg vil konsulenter kunne fungere som supplement til intern kompetanse og gi mer effektiv ressursbruk, fordi behovet for kapasitet og kompetanse varierer over tid. Jeg mener derfor at bruk av konsulenter kan være et godt virkemiddel for å sikre spisskompetanse og fleksibilitet. Jeg er samtidig opptatt av at direktoratet må finne den riktige balansen mellom innleide konsulenter og faste ansatte.