Oppleve, skape, dele. Kunst og kultur for, med og av barn og unge
Meld. St. 18 (2020-2021), Innst. 622 S (2020-2021)
Hvor er saken nå?
Status: Stortinget har ferdigbehandlet saken.
Saksgang
1Melding
Fra
Kultur- og likestillingsdepartementetGrunnlag for saken
Fremmet i statsråd
19.03.2021Referert
Referatsaker
22.03.2021
2Komitébehandling
Tildelt komité
Familie- og kulturkomiteen
22.03.2021Høring
Til høringen
20.04.2021Søknadsfrist:
12.04.2021, kl. 23:59
På grunn av covid-19-pandemien er det planlagt at denne høringen skal foregå som videokonferanse på Zoom. Når søknaden er registrert, vil man motta en automatisk utsendt e-post med lenke for innsending av et notat som komiteen ber om å få i forkant av høringen. Notatet skal være på 1-2 sider, og frist for innsending er onsdag14. april kl. 23.59.Saksordfører
Innstilling avgitt
Innst. 622 S (2020-2021)
25.05.2021
3Debatt og vedtak
Debatt i Stortinget
Votering i Stortinget
Vedtak og henstillinger
Status
Vedtak i korthet
Stortinget har for første gang behandlet en stortingsmedling som presenterer barne- og ungdomskulturfeltet som et samlet politisk satsingsområde på najonalt nivå. Kulturskolen har en sentral plass i meldingen. Familie- og kulturkomiteen ga i innstillingen uttrykk for at meldingen inneholder viktige målsettinger om at alle barn og unge skal ha et kunst- og kulturtilbud av høy kvalitet, at de skal oppleve kunst og kultur som er laget for dem, som involverer dem, og som de kan delta i. Og videre at barn og unge skal få tilgang til de arenaene de trenger for å utvikle skapergleder, engasjement og utforskertrang, både i kultur- og fritidslivet, i barnehagen og skolen. Stortinget vedtok enstemmig å be regjeringen videreføre dagens ordning med Den kulturelle skolesekken (DKS), samt tydeliggjøre at målet med DKS fortsatt skal være å medvirke til at elever får et profesjonelt kunst- og kulturttilbud.
Behandling og vedtak
Slik stemte representantene
Behandling og innstilling
Innstilling avgitt 25.05.2021
Debattert i Stortinget 07.06.2021
Votert i Stortinget 08.06.2021