Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Lov om endringer i lov 16. juni 1972 nr. 47 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) og enkelte andre lover

Ot.prp. nr. 102 (2005-2006), Innst. O. nr. 39 (2006-2007), beslutning. O. nr. 51 (2006-2007)

Status: Lovsaken er ferdigbehandlet og sanksjonert i statsråd. Opplysninger om ikrafttredelse fremgår nederst i høyre kolonne.

Lovforslag fra Barne- og likestillingsdepartementetSaken er behandlet i familie- og kulturkomiteenInnstilling avgitt 11.01.2007Innst. O. nr. 39 (2006-2007)

Saksgang

Status

  • Vedtak i korthet

    Endringen i markedsføringsloven må sees i sammenheng med St. prp. nr. 13 (2006-2007) om innlemming i EØS-avtalen av forordning om samarbeid mellom nasjonale myndigheter med ansvar for håndhevelse av forbrukervernlovgivningen. Lovvedtaket følger opp forordningens forutsetning om at alle EØS-land etablerer offentlige myndigheter for håndheving av lovgivning som beskytter forbrukernes interesser og at det etableres et forpliktende samarbeid mellom disse over landegrensene. Endringen av markedsføringsloven medfører at disse gis myndighet til å iverksette et minimum av tiltak ved brudd på regelverket som omfattes av forordningen. Blant disse tiltakene er å kunne kreve tilgang til alle relevante og nødvendige opplysninger i saken, muligheten til å nedlegge forbudsvedtak og til å ilegge økonomiske sanksjoner. Forbrukerombudet er utpekt som "sentralt kontaktorgan" i Norge og samordner kontakten med vedkommende myndighet i de andre land. Vedtaket er enstemmig.

  • Behandling og vedtak

    Lovsaken er ferdigbehandlet

  • Behandling og innstilling

    Innstilling avgitt 11.01.2007

    Behandlet i Odelstinget: 01.02.2007

    Behandlet i Lagtinget: 08.02.2007