Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Regjeringskabalen

Spill dere gjennom regjeringsforhandlingene i klasserommet! Stortingets administrasjon har i samarbeid med partiene på Stortinget utviklet et digitalt læringsspill for elever i videregående skole.

Om spillet

Regjeringskabalen er et digitalt læringsspill utviklet for klasser i videregående skole. Målet med spillet er at elevene, som representerer partier på Stortinget, skal danne en flertallsregjering, basert på resultatet fra stortingsvalget 2021.

I løpet av spillet må elevene, innad i partiene, bli enige om hvilke hjertesaker de skal kjempe for, og utad må de inngå kompromisser og finne løsninger i forsøket på å oppnå politisk gjennomslag og regjeringsmakt. 

Har du innspill til endringer?

I forbindelse med videreutvikling av regjeringskabalen, ønsker vi innspill fra lærere. Vi setter pris på alle tilbakemeldinger, både korte og mer omfattende, og gjerne knyttet til punktene under: 

  • Er spillet gjennomførbart i henhold til foreslått tid?
  • Opplever du at spillet er intuitivt for elevene, og for deg som lærer?
  • Erfarer du at elevenes utbytte er i henhold til læreplanen for samfunnsfag, og/eller eventuelt andre fag?
  • Er det deler av spillet du syns vi bør endre på?
  • Er det deler av spillet du syns fungerer spesielt godt, som vi ikke bør endre på?

Sendes til formidling@stortinget.no. Vi håper vi hører fra deg!

Praktisk informasjon

Regjeringskabalen passer for alle trinn i videregående skole, med 5 til 35 elever. Klassen deles inn i fem, syv eller ni grupper. Spillet varer om lag 45-90 minutter, avhengig av hvor mye tid lærer ønsker å bruke på diskusjon og forklaringer underveis i spillet.

Spillet forutsetter følgende utstyr/fasiliteter: én bærbar pc/nettbrett per gruppe, stabilt nettverk, og utstyr for å vise informasjon og film på en storskjerm eller lerret i fellesskap.

Spillets vanskelighetsgrad kan reguleres på flere måter. Vanskelighetsgraden øker, jo flere partier/grupper som er i spill. Refleksjonsoppgavene på siste side gir lærer mulighet til å trekke linjer fra spillet over til diskusjoner om dagens situasjon.

Hjelpemidler/ressurser til gjennomføring:

Sist oppdatert: 23.10.2023 14:07
: