Lov om endringer i lov av 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (EØS-tilpasning).
Dette dokument
- Besl. O. nr. 1 (1998-1999)
- Kildedok: Jf. Innst. O. nr. 2 (1998-99) og Ot.prp. nr. 70 (1997-98).
- Dato: 27.10.1998
- Sidetall: 1
Tilhører sak
Alt om
Innhold
År 1998 den 22. oktober holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
Ny § 10-17 a skal lyde:
§ 10-17 a EØS-regler
EØS-avtalen vedlegg XIII (rådsforordning (EF) nr. 2027/97 om luftfartsselskapers erstatningsansvar ved ulykker) gjelder som lov, med den EØS-tilpasning som følger av vedlegg XIII, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig. For tap som overstiger ansvarsgrensen i forordningen artikkel 3 nr. 2, er fraktføreren ansvarlig med mindre han godtgjør at han selv og hans folk har tatt alle nødvendige forholdsregler for å unngå tapet, eller at dette ikke har vært mulig for dem.
§ 10-22 nytt annet ledd skal lyde:
Første ledd gjelder ikke for ansvar etter EØS-avtalen vedlegg XIII (rådsforordning (EF) nr. 2027/97 om luftfartsselskapers erstatningsansvar ved ulykker), jf. § 10-17 a.
§ 10-22 annet til syvende ledd blir tredje til åttende ledd.
§ 10-24 nytt annet ledd skal lyde:
Første ledd gjelder ikke for ansvar etter EØS-avtalen vedlegg XIII (rådsforordning (EF) nr. 2027/97 om luftfartsselskapers erstatningsansvar ved ulykker), jf. § 10-17 a.
§ 10-33 annet ledd skal lyde:
Har den avtalesluttende fraktfører påtatt seg forpliktelser ut over dem som er fastsatt i dette kapittel, eller har passasjer eller avsender oppgitt en særlig interesse i samsvar med § 10-22 tredje ledd, får dette ikke virkning i forhold til den utførende fraktfører med mindre det er godtatt av ham.
Denne lov trer i kraft 1. november 1998.
Gunnar Skaug, | Anita Apelthun Sæle, |
president. | sekretær. |