I lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd gjøres
følgende endringer:
§ 37 k Mellombels unntak
frå butidskrav for fordrivne frå Ukraina
For personar med mellombels kollektivt vern
etter utlendingsloven § 34 som legg fram politiattest som klart
framstår autentisk frå heimstaten sin, gjeld ikkje kravet i § 37
c andre ledd om butid for utferding av kjøresetel.
Kjøresetel for personar med mellombels kollektivt vern
som har budd mindre enn fire år i Noreg, gjeld berre persontransport
med bil for persontransport med over 8 sitteplassar i tillegg til
førarsetet og tillaten totalvekt over 5000 kg. Politiet skal påføre
kjøresetelen merknad om kva for kjøretøy han gjeld for.
Part eller annan med rettsleg klageinteresse
kan ikkje klage på avslag som har grunnlag i forhold kring autentisiteten
til politiattesten.
Politiet kan krevje at personar med mellombels
kollektivt vern kjem til intervju for å vurdere om vilkåra etter
§ 37 c første ledd første punktum er oppfylte.
Kjøresetel utferda med grunnlag i dette unntaket gjeld
til innehavaren har budd fire år i Noreg, med mindre anna er bestemt
om føresetnader som gjeld alder i § 37 a tredje ledd. Politiet skal
påføre kjøresetelen merknad om kva for periode han gjeld for.
VII
I lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager gjøres
følgende endringer:
§ 20-9 skal lyde:
§ 20-9 Midlertidige unntak fra loven
Når det er nødvendig som følge av et høyt antall
ankomster til Norge av personer fordrevet fra Ukraina, kan kommunen
etter skriftlig anmodning fra en offentlig myndighet eller fra private
tilbydere innen barnehage, skole eller bolig, gjøre unntak fra søknadsplikten.
Plan- og bygningsloven § 1-6 andre ledd gjelder ikke. Unntak kan
gjøres for oppføring av ny, varig bygning, tidsbestemt bruksendring
og plassering av midlertidige bygninger som skal brukes til
Unntak etter første ledd kan ikke gjøres hvis
det oppstår fare for liv og helse for brukerne, fare for skade på
miljø eller kulturminner, tap av naturmangfold eller dyrket eller
dyrkbar jord, eller gjennomføringen av en arealplan vanskeliggjøres.
Bygninger som skal brukes til bolig, kan bare oppføres til varig
bruk når området er avsatt til bebyggelse og anlegg i en arealplan
og det ikke finnes andre alternativer som medfører mindre ulemper.
Når behovet etter første ledd bortfaller, kan boligen brukes til
annet varig boligformål.
Ved tidsbestemt bruksendring eller plassering
av midlertidige bygninger skal det fremgå av vedtaket hvor lenge
unntaket gjelder. Unntaket kan gjelde for inntil to år.
Departementet kan gi midlertidig forskrift om
krav til innhold i og behandling av anmodninger om unntak, nabovarsling,
tiltakshavers ansvar, tekniske krav til tiltaket, ansvar og ferdigstillelse.
§ 20-10 skal lyde:
§ 20-10 Saksbehandling etter § 20-9
Ved tidsbestemt bruksendring eller plassering
av midlertidige bygninger skal kommunen fatte vedtak innen syv virkedager.
Gjelder tiltaket oppføring av bolig til varig bruk, er fristen 14
virkedager. Fristen løper fra den skriftlige anmodningen er mottatt
og kan ikke forlenges. Fattes det ikke vedtak innen fristene, kan
tiltaket likevel settes i gang på tiltakshavers egen risiko. Dersom det
ut fra formålet med anmodningen om unntak er et sterkt behov for
rask avgjørelse i saken, skal kommunen fatte vedtak så raskt som
mulig etter at anmodningen er mottatt.
Ved oppføring av bolig til varig bruk som berører ansvarsområdet
til statlige eller regionale myndigheter, skal anmodning om unntak
forelegges disse. Fristen løper i den tiden saken er til uttalelse.
Statlige og regionale myndigheter skal uttale seg eller fatte vedtak
innen fem virkedager fra de mottar saken. Fristen kan ikke forlenges.
Kommunen kan behandle og avgjøre saken etter loven her dersom fristen
ikke overholdes.
Ved avslag på anmodning om unntak skal kommunen
samtidig orientere om andre alternative eiendommer eller egnede
bygninger som kan tas i bruk, som kommunen kjenner til.
Kommunens vedtak etter første ledd kan påklages av
en part eller andre med rettslig klageinteresse i saken. Klagefristen
er syv virkedager fra kommunen har fattet vedtak. En klagesak skal
forberedes av kommunen og sendes klageinstansen innen syv virkedager
etter at klagen er mottatt. Dersom kommunen ikke overholder fristen,
kan klagen tas under behandling av klageinstansen. Klageinstansen
skal avgjøre saken innen syv virkedager. Fristene kan ikke forlenges.
IX
I lov 24. juni 2011 nr. 30 om kommunale helse-
og omsorgstjenester m.m. skal § 7-2 b lyde:
Kapittel 6A Midlertidige regler for personer som
har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34
§ 37 a Unntak fra plikt til
å delta i opplæring i mottak
Asylsøkere som er i målgruppen for ordningen
med kollektiv beskyttelse, har ikke plikt til å delta i opplæring
i mottak etter § 5 i loven her.
§ 37 b Kompetansekartlegging
og karriereveiledning
Retten og plikten til å gjennomføre kompetansekartlegging
før bosetting etter § 6 i loven her gjelder ikke for personer som
har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34.
Personer som har fått oppholdstillatelse etter
utlendingsloven § 34, har rett, men ikke plikt, til å gjennomføre
kompetansekartlegging etter § 10 i loven her. Personer som deltar
i introduksjonsprogram etter § 37 c, har rett og plikt til å gjennomføre
kompetansekartleggingen. Kartleggingen skal bidra til å avklare
om vedkommende er kvalifisert for tilgjengelige arbeidsplasser i
kommunen, og til at introduksjonsprogrammet etter § 37 c blir tilpasset
den enkeltes behov.
Personer som har fått oppholdstillatelse etter
utlendingsloven § 34, har rett, men ikke plikt, til å gjennomføre
karriereveiledning etter § 11 i loven her. § 11 fjerde ledd gjelder
ikke.
§ 37 c Introduksjonsprogram
Personer som har fått oppholdstillatelse etter
utlendingsloven § 34, har rett, men ikke plikt, til å delta i et
introduksjonsprogram etter kapittel 4 i loven her. For øvrig gjelder
§§ 8 og 9 i loven her. Kommunen kan avslå krav om deltagelse
i introduksjonsprogram etter integreringsloven § 37 c for personer
som har jobb eller tilbud om jobb på tilnærmet fulltid.
Personer som nevnt i første ledd kan delta i
programmet i inntil seks måneder dersom de har utdanning på videregående
nivå eller høyere fra før. Sluttmålet for programmet skal være overgang
til lønnet arbeid, høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning. Programmet
kan forlenges med inntil seks måneder. § 13 første, femte og sjette
ledd i loven her gjelder. Programmet avsluttes hvis deltageren
får jobb eller tilbud om jobb på tilnærmet fulltid.
Personer som nevnt i første ledd kan delta i
et program etter § 13 tredje eller fjerde ledd i loven her dersom
de ikke har utdanning på videregående nivå fra før. § 13 første,
femte og sjette ledd gjelder.
Programmet etter andre eller tredje ledd skal
minst bestå av arbeids- eller utdanningsrettede elementer og et
språktilbud. For deltagere som har barn under 18 år, skal også kurs
i foreldreveiledning inngå. Det samme gjelder for deltagere som
får barn i løpet av programmet. Kravene i § 14 første ledd bokstav
a, b og c og kravet i § 14 fjerde ledd om at programmet skal være
på fulltid, gjelder ikke. Dersom forhold på kommunens side medfører
at programmet må være på deltid, skal det utbetales introduksjonsstønad
tilsvarende deltagelse på fulltid.
Retten til å delta i et introduksjonsprogram
etter andre eller tredje ledd gjelder også for personer som har gått
ut i arbeid i Norge, og derfor tidligere har avvist eller avbrutt
deltagelse i programmet. § 3 tredje ledd gjelder ikke.
Kapittel 5 om introduksjonsstønad gjelder
ved introduksjonsprogram etter andre eller tredje ledd.
Kommunen skal, samtidig som det treffes vedtak om
introduksjonsprogram, utarbeide en integreringsplan. Planen skal
utarbeides sammen med deltageren og utformes på bakgrunn av gjennomført
kompetansekartlegging og en vurdering av hvilke elementer deltageren
kan nyttiggjøre seg. Planen skal minst inneholde deltagerens sluttmål
for programmet, programmets varighet, elementene i programmet og
klagemuligheter. Kommunen avgjør innholdet i integreringsplanen
dersom det er uenighet mellom kommunen og den enkelte. §§ 15 og
16 gjelder ikke.
Departementet kan gi forskrift om hva som regnes som
utdanning på videregående nivå etter paragrafen her.
§ 37 d Opplæring i norsk
Personer som har fått oppholdstillatelse etter
utlendingsloven § 34, har rett, men ikke plikt, til å delta i opplæring
i norsk etter kapittel 6 i loven her. De har ikke rett eller plikt
til opplæring i samfunnskunnskap. For øvrig gjelder § 26.
Retten til opplæring i norsk gjelder i ett år
fra oppstartstidspunktet. For øvrig gjelder §§ 30 og 32 i loven her.
Deltagere i opplæringen bør oppnå et minimums-nivå i norsk. Plikten
til å avlegge prøver etter § 37 gjelder ikke. Kommunen skal likevel
sørge for at deltagerne får mulighet til å avlegge gratis avsluttende
prøve i norsk. Departementet kan gi forskrift om utvidet
opplæring i norsk.
Kommunen skal, samtidig som det treffes vedtak om
opplæring i norsk, utarbeide en norskplan. Norskplanen skal inneholde
deltagerens norskmål, omfanget av opplæringen og klagemuligheter.
§ 34 gjelder ikke.
§ 37 e Forskriftshjemmel
Når det er nødvendig for å tilpasse integreringstiltak
til personer som er innvilget midlertidig kollektiv beskyttelse
etter utlendingsloven § 34, kan departementet gi midlertidig forskrift
om
-
a. målgruppene for
og rettigheter og plikter til opplæring i mottak, introduksjonsprogram
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter §§ 5, 8, 9,
26, 27, 28, 37 c og 37 d
-
b. retten til karriereveiledning etter
§§ 11 og 37 b
-
c. utsettelse av frister for oppstart
av introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap
etter §§ 12, 30, 37 c og 37 d
-
d. sluttmål, varighet og kravene
til innhold i introduksjonsprogrammet etter §§ 13, 14
og 37 c
-
e. retten til, beregningen av og reduksjon
i introduksjonsstønaden etter kapittel 5 ved deltagelse i introduksjonsprogram
etter § 37 c
-
f. varigheten og omfanget av opplæring
og kravene til opplæringen etter §§ 30 til 33 og 37 d
-
g. prøver i norsk og samfunnskunnskap
etter § 37
-
h. behandling av personopplysninger
etter §§ 41 til 44.
Forskrifter etter første punktum kan fravike
bestemmelsene som nevnt i bokstav a til h.
Dersom kapasitetshensyn i kommunen eller fylkeskommunen
gjør det nødvendig, kan en midlertidig forskrift etter første ledd
også fravike kravene som følger av bestemmelsene som nevnt i første
ledd bokstav a til h, for andre enn personer
som har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34.
§ 37 f Behandling av kompetanseopplysninger
Departementet kan gi midlertidig forskrift om
innhenting og utlevering av kompetanseopplysninger, uten hinder
av taushetsplikt, fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratets registre
for å legge til rette for at personer som er innvilget midlertidig
kollektiv beskyttelse etter utlendingsloven § 34, kan sysselsettes
i det statlige, kommunale eller fylkeskommunale tjenestetilbudet. Med
kompetanseopplysninger menes opplysninger som er innhentet ved kompetansekartlegging
eller karriereveiledning etter § 37 b, eller opplysninger om den enkeltes
kompetanse som er innhentet før bosetting, inkludert personopplysninger
som nevnt i personvernforordningen artikkel 9.
XI
I lov 18. juni 2021 nr. 97 om barnevern gjøres
følgende endringer:
§ 2-7 skal lyde:
§ 2-7 Midlertidig adgang til unntak
fra frister
Når det som følge av et høyt antall ankomster
til Norge av personer fordrevet fra Ukraina er nødvendig for at
barnevernstjenesten skal kunne gjennomføre sine oppgaver på en formålstjenlig
og forsvarlig måte, kan departementet gi midlertidig forskrift om
unntak fra fristene i § 2-1 første ledd og § 2-2 annet ledd.
§ 3-3 tredje ledd skal lyde:
Når det som følge av krigen i Ukraina er nødvendig å
evakuere barn som er under omsorg av ukrainske myndigheter, kan
barnevernstjenesten samtykke i plassering av barn i et fosterhjem
eller en institusjon i Norge etter en anmodning fra ukrainske myndigheter,
dersom
-
a. plasseringen er
forsvarlig og til barnets beste
-
b. det er inngått en avtale med kompetente
ukrainske myndigheter
-
c. vilkår for plassering etter artikkel
33 i konvensjon 19. oktober 1996 om jurisdiksjon, lovvalg, anerkjennelse,
fullbyrdelse og samarbeid vedrørende foreldremyndighet og tiltak
for beskyttelse av barn er oppfylt.
Barnevernstjenesten skal sørge for at barnet
registreres med søknad om beskyttelse eller søknad om opphold hos
utlendingsmyndighetene. Dersom barnet har vanlig bosted i Norge
når den ekstraordinære situasjonen opphører, skal barnevernstjenesten
vurdere om vilkårene for å anmode om en overføring av jurisdiksjon
til barnets tidligere bostedsstat er oppfylt.
§ 11-1 fjerde til sjette ledd skal lyde:
Bestemmelsen gjelder også barn under 15 år som har
flyktningstatus eller er innvilget midlertidig kollektiv beskyttelse.
Når det som følge av et høyt antall ankomster
til Norge av personer fordrevet fra Ukraina er nødvendig av kapasitetshensyn
og for å ivareta det enkelte barnets behov, kan tilbudet etter første
ledd også være opphold i et familiebasert botilbud. Slike botilbud
skal fylle kravene som stilles til fosterforeldre etter § 9-3 med
forskrift. Når barnet har opphold i et familiebasert botilbud, har Barne-,
ungdoms- og familieetaten omsorgsansvaret for barnet og ansvaret
for kartleggingen etter § 11-4. Botilbudet utøver omsorgsansvaret
på vegne av Barne-, ungdoms- og familieetaten.
Barne-, ungdoms- og familieetaten har ansvaret
for godkjenning, opplæring og oppfølging av det familiebaserte botilbudet
og for oppfølgingen av barnet. Ansvaret for oppfølging tilsvarer
oppfølgingsplikten etter § 9-6 med forskrift og plikten til å fatte
oppfølgingsvedtak etter § 11-3. Barne-, ungdoms- og familieetaten
er også ansvarlig for utgifter forbundet med det familiebaserte
botilbudet.
§ 11-3 tredje ledd skal lyde:
Når det som følge av et høyt antall ankomster
til Norge av personer fordrevet fra Ukraina er nødvendig for at
Barne-, ungdoms- og familieetaten eller omsorgssenteret skal kunne
gjennomføre og prioritere sine oppgaver på en formålstjenlig og
forsvarlig måte, kan fristene etter første ledd forlenges. Fristen
for omsorgssenteret til å sende forslag til oppfølgingsvedtak kan
utvides til fem uker etter barnets ankomst til senteret. Fristen for
Barne-, ungdoms- og familieetaten til å treffe vedtak kan utvides
til ti uker etter barnets ankomst til senteret. Barne-, ungdoms-
og familieetaten skal orientere statsforvalteren dersom unntaksadgangen
tas i bruk. Beslutningen skal begrunnes og dokumenteres.
§ 12-11 sjette ledd fjerde punktum skal lyde:
Plikten til å legge fram politiattest i samsvar
med første punktum gjelder også den eller de som skal ta imot enslige
mindreårige i et familiebasert botilbud som nevnt i § 11-1 femte
ledd.
§ 17-3 andre ledd andre punktum skal lyde:
Tilsynsansvaret gjelder også familiebaserte
botilbud etter § 11-1 femte ledd.
XII
I lov 9. juni 2023 nr. 30 om grunnskoleopplæringa
og den vidaregåande opplæringa gjøres følgende endringer:
§ 2-1 andre ledd andre og nytt tredje punktum
skal lyde:
Retten skal oppfyllast så raskt som mogleg og
seinast innan tre månader etter at barnet er
komme til Noreg. Dersom det er nødvendig fordi det kjem
svært mange fordrivne barn frå Ukraina, kan departementet gi forskrift
om mellombels forlenging av tremånadersfristen.
Nåværende tredje og fjerde punktum blir fjerde
og femte punktum.
§ 3-7 første ledd nytt tredje punktum skal
lyde:
Kravet til samtykke gjeld likevel ikkje dersom
opplæring gjennom eit særskilt organisert tilbod er nødvendig for
å gi nykomne elevar eit forsvarleg opplæringstilbod i ein situasjon
der det kjem svært mange fordrivne frå Ukraina.
§ 6-6 første ledd nytt tredje punktum skal
lyde:
Kravet til samtykke gjeld likevel ikkje dersom
opplæring gjennom eit særskilt organisert tilbod er nødvendig for
å gi nykomne elevar eit forsvarleg opplæringstilbod i ein situasjon
der det kjem svært mange fordrivne frå Ukraina.
XIII
-
Loven gjelder fra den
tiden Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til
ulik tid.
-
Del II til XII i loven oppheves 1. juli
2026.
-
Kongen kan gi nærmere overgangsregler for
ikrafttredelse og opphevelse av del II til XII i loven.
-
Kongen kan gi nærmere overgangsregler for
endringene i barnetrygdloven.