Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1 Formål
Loven skal bidra til å sikre grunnleggende krav
til digital sikkerhet i virksomheter med særlig betydning for samfunnet
ved å forebygge, avdekke og motvirke uønskede hendelser i nettverks-
og informasjonssystemer som brukes for å levere samfunnsviktige
tjenester og digitale tjenester. Loven skal også legge til rette
for sikkerhet i IKT-produkter, IKT-tjenester og IKT-prosesser.
§ 2 Saklig virkeområde
Loven gjelder for
-
a. tilbydere av samfunnsviktige
tjenester etter § 6 i sektorene energi, transport, helse, vannforsyning, bank,
finansmarkedsinfrastruktur og digital infrastruktur
-
b. tilbydere av digitale tjenester etter
§ 9.
Loven gjelder ikke for virksomheter som er omfattet
av lov om elektroniske tillitstjenester.
Kongen kan gi forskrift med nærmere bestemmelser
om og unntak fra lovens virkeområde.
§ 3 Geografisk virkeområde
Loven gjelder for
-
a. tilbydere av samfunnsviktige
tjenester som er etablert i Norge
-
b. tilbydere av digitale tjenester som
har sitt hovedkontor i Norge, eller som har eller skal ha en representant
i Norge etter § 12.
Kongen kan gi forskrift om lovens anvendelse
for Svalbard, Jan Mayen og bilandene og fastsette særlige regler
som er nødvendige av hensyn til de stedlige forholdene.
§ 4 Definisjoner
I denne loven menes med
-
1. nettverks- og informasjonssystemer:
-
a. elektronisk kommunikasjonsnett
som nevnt i ekomloven § 1-5 nr. 2
-
b. en enhet eller en gruppe av sammenkoblede eller
beslektede enheter som behandler digitale data automatisk ved hjelp
av et program
-
c. digitale data som lagres, behandles,
innhentes eller overføres ved hjelp av elementer som nevnt i bokstav
a eller b for at dataene skal kunne driftes, vernes, beskyttes eller
vedlikeholdes.
-
2. sikkerheten i nettverks- og informasjonssystemer: evnen
nettverk eller informasjonssystemer har til å tåle, på et gitt tillitsnivå,
enhver handling som går ut over tilgjengeligheten, autentisiteten,
integriteten eller tilliten til lagrede, overførte eller behandlede data
eller tilknyttede tjenester som tilbys eller er tilgjengelige via
slike nettverks- og informasjonssystemer
-
3. hendelse: enhver hendelse med negativ
virkning på sikkerheten i nettverks- og informasjonssystemer.
§ 5 Forholdet til andre lover
som stiller krav om sikkerhet og varsling
Kravene om sikkerhet og varsling i §§ 7, 8,
10 og 11 gjelder så langt det ikke er fastsatt tilsvarende eller strengere
krav i eller i medhold av annen lov.
Kapittel 2. Krav til tilbydere av samfunnsviktige
tjenester
§ 6 Tilbydere av samfunnsviktige
tjenester
Som tilbyder av en samfunnsviktig tjeneste regnes virksomheter
som
-
a. leverer en tjeneste
som er viktig for å opprettholde kritiske samfunnsmessige eller
økonomiske aktiviteter
-
b. er avhengig av nettverks- og informasjonssystemer for
å levere tjenesten, og
-
c. kan få tjenesteleveransen betydelig
forstyrret av en hendelse.
Ved vurderingen av om en hendelse kan betydelig forstyrre
en tjenesteleveranse, skal det særlig legges vekt på
-
a. antallet brukere
som er avhengig av tjenesten
-
b. i hvilken grad andre samfunnssektorer
som er nevnt i § 2, er avhengig av tjenesten
-
c. hvilken virkning en hendelse kan ha
i form av omfang og varighet for økonomiske og samfunnsmessige aktiviteter
eller samfunnssikkerheten
-
d. virksomhetens markedsandel
-
e. størrelsen på det geografiske området
som kan bli påvirket av en hendelse
-
f. den berørte virksomhetens betydning
for at det er tilstrekkelig tilgang på tjenesten, tatt i betraktning hvilke
alternativer som finnes
-
g. særlige sektorspesifikke forhold.
Kongen kan gi forskrift om hvilke virksomheter som
skal regnes som tilbydere av samfunnsviktige tjenester.
§ 7 Krav om sikkerhet for
tilbydere av samfunnsviktige tjenester
En tilbyder av en samfunnsviktig tjeneste skal
gjennomføre en risikovurdering av nettverks- og informasjonssystemer
som benyttes for å levere tjenesten.
Tilbyderen skal iverksette hensiktsmessige og
proporsjonale tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak som samlet
skal sørge for et sikkerhetsnivå som er tilpasset risikoen. Ved
vurderingen av hva som er et forsvarlig sikkerhetsnivå, skal det
blant annet ses hen til den teknologiske utviklingen.
Tilbyderen skal iverksette proporsjonale tiltak
for å forebygge, avdekke og redusere konsekvensene av hendelser,
slik at tjenesteleveransen kan opprettholdes.
§ 8 Krav om varsling for
tilbydere av samfunnsviktige tjenester
En tilbyder av en samfunnsviktig tjeneste skal
uten unødig opphold og uten hinder av taushetsplikt varsle det organet
Kongen utpeker, om hendelser som virker betydelig inn på tjenesteleveransen.
Ved vurderingen av om innvirkningen er betydelig, skal det blant
annet legges vekt på antallet brukere som påvirkes, hendelsens varighet
og størrelsen på det geografiske området som berøres.
Kapittel 3. Krav til tilbydere av digitale tjenester
§ 9 Tilbydere av digitale
tjenester
Som tilbyder av en digital tjeneste regnes virksomheter
som tilbyr tjenester som definert i ehandelsloven § 1 andre ledd
bokstav a og b i form av nettbaserte markedsplasser, nettbaserte
søkemotorer eller skytjenester.
Med nettbasert markedsplass menes en tjeneste som
gjør det mulig for forbrukere og næringsdrivende å inngå nettbaserte
salgs- eller tjenesteavtaler med næringsdrivende, enten på nettstedet
til den nettbaserte markedsplassen eller på nettstedet til en næringsdrivende
som bruker datatjenester som leveres av den nettbaserte markedsplassen.
Med nettbasert søkemotor menes en tjeneste som gjør
det mulig for brukere å foreta søk på i prinsippet alle nettsteder
eller nettsteder på et bestemt språk, på grunnlag av et nøkkelord,
en setning eller andre inndata, og som viser lenker hvor det er
mulig å finne informasjon om det forespurte innholdet.
Med skytjeneste menes en tjeneste som gir tilgang til
en skalerbar og fleksibel samling av delbare databehandlingsressurser.
Kongen kan gi forskrift om hvilke virksomheter som
skal regnes som tilbydere av digitale tjenester.
§ 10 Krav om sikkerhet for
tilbydere av digitale tjenester
En tilbyder av en digital tjeneste skal gjennomføre en
risikovurdering av nettverks- og informasjonssystemer som benyttes
for å levere tjenesten.
Tilbyderen skal iverksette hensiktsmessige og
proporsjonale tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak som samlet
skal sørge for et sikkerhetsnivå som er tilpasset risikoen. Ved
vurderingen av hva som er et forsvarlig sikkerhetsnivå, skal det
blant annet ses hen til den teknologiske utviklingen og tas hensyn
til
-
a. sikkerheten i systemer,
utstyr og anlegg
-
b. hendelseshåndtering
-
c. styring av opprettholdelse av tjenesteleveransen
-
d. overvåking, revisjon og testing
-
e. anerkjente internasjonale standarder.
Tilbyderen skal iverksette proporsjonale tiltak
for å forebygge, avdekke og redusere konsekvensene av hendelser,
slik at tjenesteleveransen kan opprettholdes.
§ 11 Krav om varsling for
tilbydere av digitale tjenester
En tilbyder av en digital tjeneste skal uten
unødig opphold og uten hinder av taushetsplikt varsle det organ
Kongen utpeker, om hendelser som virker betydelig inn på tjenesteleveransen.
Ved vurderingen av om innvirkningen er betydelig, skal det legges
vekt på antall brukere som påvirkes, hendelsens varighet, størrelsen på
det geografiske området som berøres, omfanget av funksjonalitetssvikten
i tjenesten og omfanget av innvirkningen på økonomisk og samfunnsmessig
aktivitet.
§ 12 Plikt til å utpeke en
representant i Norge
En tilbyder av digitale tjenester som ikke har
sitt hovedkontor i Norge eller en annen EØS-stat, og som tilbyr digitale
tjenester i Norge, skal utpeke en representant i Norge, med mindre
tilbyderen har utpekt en representant i en annen EØS-stat hvor tjenestene
tilbys.
Kapittel 4. Tilsyn og administrative reaksjoner
§ 13 Tilsyn
Kongen utpeker én eller flere tilsynsmyndigheter som
skal føre tilsyn med tilbydere som omfattes av loven.
§ 14 Opplysningsplikt og
tilgang til lokaler og utstyr
Tilbydere og de som handler på vegne av en tilbyder,
har plikt til å gi de opplysningene som tilsynsmyndigheten krever
for å utføre sine oppgaver, og gi tilsynsmyndigheten tilgang til
virksomhetens lokaler og utstyr og yte nødvendig bistand ved tilsynsmyndighetens
undersøkelser.
Første ledd gjelder uten hinder av lovbestemt
taushetsplikt.
§ 15 Pålegg om retting
Ved overtredelse av bestemmelser gitt i eller
i medhold av denne loven kan tilsynsmyndigheten gi tilbydere pålegg
om at forholdet skal bringes i orden. Når det gis pålegg, skal det
settes en frist for oppfyllelse.
§ 16 Tvangsmulkt
Tilsynsmyndigheten kan treffe vedtak om tvangsmulkt
for å sikre at pålegg etter § 15 blir oppfylt. Tvangsmulkten kan
fastsettes som en løpende mulkt eller som et engangsbeløp.
Tilsynsmyndigheten kan i særlige tilfeller frafalle påløpt
tvangsmulkt.
§ 17 Overtredelsesgebyr
Tilsynsmyndigheten kan ilegge overtredelsesgebyr dersom
en tilbyder eller noen som handler på dennes vegne, forsettlig eller
uaktsomt overtrer §§ 7, 8, 10, 11 eller 14.
Dersom den ansvarlige for overtredelsesgebyret
er et foretak som inngår i et konsern, hefter foretakets morselskap
og morselskapet i det konsern selskapet er en del av, subsidiært
for beløpet.
Adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr foreldes fem
år etter at overtredelsen er opphørt. Fristen avbrytes ved at myndigheten
gir forhåndsvarsel om eller fatter vedtak om overtredelsesgebyr.
Kapittel 6. Sikkerhetssertifisering
§ 19 Sikkerhetssertifisering
av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
Kongen kan gi forskrift om sikkerhetssertifisering av
IKT-produkter, IKT-tjenester og IKT-prosesser for å gjennomføre
forpliktelser etter EØS-avtalen. Dette omfatter også
-
a. utpeking av sertifiseringsmyndighet
-
b. tilsyn med sertifiseringsorganer som
tilbyr sikkerhetssertifisering av IKT-produkter, IKT-tjenester og IKT-prosesser
-
c. pålegg om retting, tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
ved overtredelse av krav til sikkerhetssertifisering.